![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() Het einde van Kemalistisch Turkije zette zich reeds in de jaren 1950 in, nog geen generatie na het overlijden van Kemal Atatürk (1881-1938). De verkiezing van Erdogan betekent het definitieve einde van een moderne Turkse staat. De situatie is des te ernstiger omdat een overtuigd fundamentalist precies weet hoe hij zich moet gedragen om de schijn tegenover de beschaafde wereld op te houden.
"Mosques are our barracks,Dat is dus de versie van het gedichtje zoals het door Erdogan wordt geciteerd. Hij vindt het ook verkeerd van vrouwen de hand te schudden, doet het toch om de schijn hoog te houden, maar vraagt dan wel vergiffenis van Allah. Voor een beter begrip van de politieke situatie in Turkije citeer ik hier een stuk uit: Henk DRIESSEN (Redactie), In het huis van de islam. Geografie, geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek, SUN-Kritak, Nijmegen 1997. ISBN 90 6168 606 7. 15 Het aangehaalde boek werd gepubliceerd in 1997. Wat is er intussen gebeurd? In the 27 March 1994 local elections, Erdo?an was hand-picked by Erbakan for his oratory skills and was elected mayor with the party ticket[2]. The Welfare Party became the largest party in Turkey for the first time, and Erdo?an became Mayor of Greater Istanbul as well as President of the Greater Istanbul Metropolitan Council.
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() De verkiezingen glorieus gewonnen en dertig of veertig zetels achteruit: hoe zit dat nu eigenlijk?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Binnen enkele dagen zullen we waarschijnlijk de juiste zetelverdeling kennen (officieel dacht ik pas op 29 juli) en dan kunnen we gaan vergelijken. Om 2/3de van de zetels te halen om een fundamentalistische president te laten kiezen zal hij echter nog een jaar of vijf moeten wachten. Bij de verkiezingen van 2002 had Erdogan reeds +18.89% gewonnen. Nu weer ca. 14%.
![]() |
![]() |
#4 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mss zijn ze daar wel tevreden over Erdogan?
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Turkije keert zich af van het kemalisme en richt zich tot het waanzinnige islamitische fundamentalisme. Jammer. Misschien dat het Turkse leger nog een laatste wanhoopsdaad zal begaan, maar ik betwijfel het. Turkije hoort sowieso niet bij Europa, maar ik heb liever een fatsoenlijk nationalistisch Turkije aan de grenzen van mijn continent, dan een islamofundamentalistisch Turkije.
Uiteindelijk moeten de Turken het natuurlijk zelf weten, en ze zullen zelf de gevolgen van hun keuzes dragen. Wat me wel ten zeerste stoort, is de blije reactie van onze Europese leiders op deze overwinning. Die reactie wijst erop dat de toetreding van Turkije wel degelijk nog op de agenda staat, en dat terwijl het land meer en meer onder de invloed komt te staan van fundamentalistische moslims. Die reactie van onze 'leiders' ruikt weeral eens naar volksverraad. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Weeral een land dat in de ban valt van de zotte tulbandragers.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() wat meer gereserveerdheid van de Europese leiders, zou niettemin een goede zaak zijn.
Het feit dat Erdogan zegt dat hij meer toenadering wil tot de EU is in feite niet meer dan een "luister naar mijn woorden, maar kijk niet naar mijn daden"
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
![]() Voor zover ik de situatie begrijp, heeft de AKP, hoewel ze van 2002 tot deze verkiezingen regeerden met een absolute meerderheid in het parlement, het seculiere karakter eigenlijk niet aangevallen.
We kunnen het ook niet allemaal willen : we willen dat moslimlanden democratisch zijn, maar nu zou het leger wel mogen ingrijpen omdat ze voor de seculiere staat zijn? Ik vind 47% wel echt veel, ik weet dat het kiessysteem daar de oorzaak van is, maar dan nog? ![]() Is de kans niet groot dat tegen de volgende verkiezingen die partij uit elkaar ligt door onderlinge verdeeldheid? Hoe zit het eigenlijk met die MHP?
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Felicitaties voor Erdogan Voorzitter José Manuel Durão Barroso van de Europese Unie reageert positief en wijst erop dat Erdogan zich persoonlijk heeft geëngageerd om Turkije dichter bij Europa te brengen. (Belga) Ook de Belgische EU-commissaris Louis Michel reageert in die zin. "Erdogan heeft zich altijd pro-Europees getoond", zegt Michel. Michel is er ook van overtuigd dat Erdogan sneller de hervormingen zal doorvoeren die Europa vraagt. Ook het Vaticaan en de islamitische groep Hamas zijn verheugd met de verkiezingsoverwinning van Erdogan. Ze interpreteren de overwinning van de AKP wel op een andere manier. Hamas noemt de overwinning een "terugkeer naar het islamitisch project" voor de volkeren in de regio. Het Vaticaan noemt de overwinning "het beste resultaat voor Europa en voor de christelijke kerken". Voordat we veroordelen zoals sommigen weer doen, zullen we moeten afwachten wat het zal worden. Niets is uit te sluiten en niets is tot nu toe met zekerheid te voorspellen. Tot nu toe kon Erdogan een positief resultaat voorleggen op economisch vlak en ook voor wat zijn politiek betreft tegenover de minderheden. Zelfs een behoorlijk aantal Koerden hebben op hem gestemd. En dat kon men zeker niet altijd zeggen vroeger. Maar toch...we zullen zien wat we zullen zien. Laatst gewijzigd door system : 23 juli 2007 om 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Inderdaad, dat lijkt zo te zijn. De toestand is echter niet zo eenvoudig. In TIME magazine stond een interessant artikel:
De economische politiek van Erdogan was de laatste jaren uiterst succesvol en genoot brede steun bij de bevolking. Dus wellicht stemde men niet in eerste plaats voor de 'islamitische' partij. Erdogan wil nu hard optreden tegen de koerdische rebellen en zo de steun van het leger verkrijgen. Maar 'Europa' wil dat het leger in toom gehouden wordt door de politiek, zoals ook 'Europa' wil. Maar dat leger is juist de bewaker van de seculiere erfenis van Ataturk. Eén ding is zeker: alles lijkt nogal onzeker |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Erdogan organiseerde echter vervroegde verkiezingen om een fundamentalistische vriend als president verkozen te krijgen. Ik zal binnen enkele jaren dus wel mijn aandelen van de hand doen. Het tragicomische in de hele situatie heb je ook aangehaald: zonder het leger was Turkije reeds lang weer een fundamentalistische staat geweest, en de EU wil de macht van het leger beperkt zien.
![]() |
![]() |
#13 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Juist daarom haalt Erdogan graag de Europese kaart boven: op die manier kan hij de invloed en macht van het leger verder beknotten en tegelijkertijd zijn oorspronkelijk doel via de democratische weg bereiken. En zijn einddoel is niet echt Europees, westers... te noemen. Alleen zien de EU-kopstukken dat blijkbaar niet in.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De soep zal wellicht niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend. Ook Turkije is economisch voor een stuk aangewezen op de Europese markt. Het is geven en nemen. Volgens mij hebben de Turken helemaal niet islamitisch gestemd, maar wel op een regeringsploeg die goed heeft gewerkt volgens hen. Overigens, als ik het goed voorheb, deed er ook een extreem religieuze partij mee. Die haalde 2 of 3% van de stemmen of zoiets. Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2007 om 07:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
|
![]() Religie is cool
![]() Maar het is niet erg dat de oude wereld te West-Europa niet meer hip is. Maar men kan gerust gaan slapen. Er zijn al genoeg jongeren en nieuwe belgen om het licht uit te doen. Voor degene die nu nog in hun twintig zitten... Nog een laatste glas misschien ![]()
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Banneling
|
![]() Angst is een slechte raadgever en angstige mensen zien overal spoken.
Laatst gewijzigd door system : 24 juli 2007 om 10:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
|
![]() Citaat:
Er komen ook nog jaarlijks duizenden asielzoekers uit Turkije naar ons land. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
|
![]() Citaat:
Dan ziet men geen spoken, maar moet men waakzaam zijn! Laatst gewijzigd door luc broes : 24 juli 2007 om 11:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ze worden inderdaad nog steeds onderdrukt. Verder blijft Turkije haar genocide tegenover 2 miljoen Armeniërs in alle talen ontkennen.
|
![]() |
![]() |