![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
64 | 61,54% |
Neen. |
![]() ![]() ![]() |
40 | 38,46% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() [quote=frituur oswald;2811838]
Citaat:
![]() Sterk.
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
|
![]() Citaat:
Velen van ons lijken ook te vergeten dat ieder aspect van de politiek-maatschappelijk-sociale werkelijkheid wordt geconstrueerd door degenen die er voordeel bij hebben. Dat is logisch, hoe zou u zelf zijn? (Ik weet dat dit normalerwijze een slecht argument is maar toch vind ik het nu gepast genoeg om het me te permitteren.) Het begrip 'ras' werd ingevoerd door de imperialisten tijdens de 17e eeuw. Degenen die 'het zwarte ras' kolonialiseerden en gebruikten als slaven maw. Het vergt allicht niet veel inzicht om te beseffen dat, als je dit soort praktijken wil doorvoeren zonder protest van de eigen bevolking, het een veel betere strategie is om de verschillen tussen de gekolonialiseerde groep en het eigen volk te benadrukken dan de gelijkenissen tussen beiden groepen in de verf te zetten. Het begrip ras is dus vooral ontstaan in een context waarin het noodzakelijk was de eigen vermeende superioriteit te benadrukken, om bepaalde handelingen voor zichzelf en voor de anderen te kunnen rechtvaardigen. Het begrip ras is dus niet in het leven geroepen door de wetenschappen omdat het een nuttig verklarend concept bleek te zijn! Maar ondertussen leven we niet meer in de 17e eeuw en is de wetenschap er op vooruitgegaan. We hebben niet alleen geleerd waar mensen indelen obv fysieke kenmerken toe leiden kan, maar hebben ook een nieuwe manier gevonden om mensen te onerscheiden indien dat nodig zou zijn. In 1953 ontdekte Crick en Watson de code die een organisme maakt tot wat het is en die alle informatie bevat over de bouw ervan, het DNA. Vanaf dan kon men aan de oplossing van de vraag waar al die basenparen toe dienden beginnen en zo de code ontcijferen die ervoor zorgt dat iedere mens is zoals hij is. Ondertussen is dit onderzoek zodanig geëvolueerd dat men heeft kunnen vaststellen dat grote verschillen in het fenotype of uiterlijk terug te brengen zijn tot vaak heel kleine verschillen in een eiwitje. Hierdoor werd het niet meer als zinvol beschouwd om mensen te gaan vergelijken obv fysieke kenmerken, want tenslotte waren die enkel te wijten aan één klein 'foutje' bij het kopiëren van een meterslange code. Daarenboven is er nu een directere methode gevonden om te achterhalen obv wat mensen van mekaar verschillen en op mekaar gelijken, nl. het DNA. Zo kwam men erachter dat de notie ras niet onderbouwd kon worden en dat een indeling van mensen obv uiterlijk niet zinvol maar arbitrair is en al zeker niet kan gebruikt worden als basis om enig verder oordeel over deze persoon te vellen. Er is dus geen biologische basis die 'de verschillende rassen'-these ondersteunt.
![]() |
![]() |
![]() |
#323 | ||||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() 6.5 miljard verschillende mensenrassen, oké. Citaat:
![]() Citaat:
Ordening is noodzakelijk om meer overzicht te krijgen in onze sociale omgeving, maar vervormd diezelfde sociale omgeving tegelijkertijd ook. Citaat:
![]() ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
|
![]() Citaat:
Daarom is het begrip ras volgens mij irrelevant of wordt het verkeerdelijk gebruikt. Maar zoals je zelf zegt hangt veel af van de definitie die je eraan geeft. Moest ik een geneeskundige zijn, zou ik het concept ras alleen al vermijden omwille van de associaties die het oproept met de imperialistische periode en omwille van de neiging van bepaalde groepen tot misbruik van het concept die duidelijk nog altijd in de samenleving aanwezig is.
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
|
![]() Citaat:
En dit is m.i. geen goed idee omdat het op evenveel gebaseerd is als de stelling 'blondjes zijn dom' of misschien beter (absoluut niet mijn mening maar wel doorsnee aanvaard in de samenleving vrees ik) 'BSO-studenten zijn dommer dan ASO-studenten'.
![]() |
![]() |
![]() |
#327 |
Banneling
|
![]() Quote :
6.5 miljard verschillende mensenrassen, oké. *in werkelijkheid is het meer dan dat want dat zijn de opgeschreven rassen....EN de rest ?! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
|
![]() Citaat:
Stel dat gij twee kinderen hebt: ééntje is een briljante wetenschapper, het andere is een briljante muzikant. Maar jammer genoeg vindt gij muziek 'minderwaardig' en op basis daarvan trekt ge het ene kind voor op het andere. Dat zou absurd zijn, nietwaar? Nochtans is dat wat ge eigenlijk zegt. Het feit is dat alle mensen gelijkwaardig zijn, maar niet fysiek of cultureel gelijkaardig. Zonder verschil zou er trouwens geen gelijkwaardigheidsconcept zijn, dat spreekt. Ze zijn gelijkwaardig, omdat geen enkele fysieke of culturele trek a priori meer 'waard' is dan een andere. Bovendien, en dat is hier al vele malen aangehaald, zijn de genetische verschillen binnen een 'ras' (ook al zou geen enkele wetenschapper ooit in die termen spreken) groter dan de verschillen tussen 'rassen'. Laatst gewijzigd door C2C : 26 juli 2007 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
|
![]() Citaat:
Geen structuur in zwarte maatschappijen. Hoe vreemd. Iedereen die ooit iets of wat gestudeerd heeft weet dat zwarte maatschappijen over het algemeen zéér strikt sociaal gestructureerd zijn. Maar ge kunt dat natuurlijk enkel weten als ge verder kijkt dan uw eigen parochiezaal. En daar hebben velen het moeilijk mee. Is dat luiheid? Om het breder te stellen: is het latente racisme in het Westen een gevolg van intellectuele luiheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is het zinloos om te discussiëren over het feit of rassen al dan niet bestaan. Er is geen algemeen aanvaarde definitie van een ras is, dus is de discussie eigenlijk gewoon taalkundig. Of rassen bestaan of niet, hangt alleen maar af van je persoonlijke definitie van het woord "ras." Daarom wordt tegenwoordig ook vaak het woord "ethniciteit" gebruikt. Dat heeft minder lading dan "ras." Toch komt het eigenlijk in de praktijk op hetzelfde neer. Weet je wat je meestal merkt? Wetenschappers onder elkaar hebben het vaak over "rassen" maar tegen de media letten ze op hun woorden en hebben ze het over "ethniciteit." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik ben het voor de eerste keer eens met u. ![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#332 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() U hebt overschot van gelijk. Ik beweer ook niets anders. Bedankt. Kunnen we dan besluiten dat rassen bestaan? We gaan ons toch niet verliezen in symbooldiscussies over het politiek-correcte gehalte van 'ethniticiteit' enerzijds en 'ras' anderzijds.
Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 26 juli 2007 om 23:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#333 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() er bestaan gelovige rassen en redelijke mensen die geen ras nodig hebben om iets te zijn.
![]() |
#334 | |
|
![]() Citaat:
Ik denk derhalve dat je tot een speciaal ras behoort. Dit is wereldnieuws. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik herr Oberst was, dan had je nu 4 strafpunten aan je been. Hij is te verdraagzaam vrees ik.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Jazeker : 27 juli 2007 om 01:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
|
![]() da werkt nie, de moderatie is partijdig.
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
|
![]() De moderatie is best ok.
![]()
![]() |
#338 |
|
![]() ja best ok maar partijdig en ze antwoorden niet op mijn vraag!
POLITICS.BE 2:http://www.politiek.messageboard.be Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk! De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen |
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
|
![]() Citaat:
Tekeningetjes erbij zetten vindt hij flauw. Gelukkig dat er nog serieuze mensen op het forum rondlopen die niet kunnen lachen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
|
![]() Zijn mensen met zin voor humor partijdig? Links?
Is humor verkeerd? Is rechts tegen humor? Ik val van de ene verbazing in de andere. Laat ons stellen: da mods zijn intelligenter dan sommige anderen kunnen begrijpen. |
![]() |
![]() |