![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
|
![]() Citaat:
Ongelooflijk.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
Geregistreerd: 3 mei 2007
Locatie: Limburg
Berichten: 3.697
|
![]() [quote=frituur oswald;2823045]
Citaat:
Ik ben anti-terroristisch en antirechts.
__________________
"Vrijheid is niets meer dan een lege doos zolang de ene klasse de andere tot de hongerdood kan veroordelen en er geen maatregelen tegen hen worden genomen" Jacques Roux, Franse radicaal en Enragé ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
Geregistreerd: 8 oktober 2005
Berichten: 1.623
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Partijlid
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 225
|
![]() U kunt die vuige etheïsten de pas afsnijden. U kunt het! Maar kies uw strategie met zorg; tegen dit soort onheil helpt slechts het gebed. Kniel Raven, kniel! En nu uw gezicht tegen de grond, ja nu!. Neen, naar de ander kant, Raven, richting Mekka, verdomme nog aan toe, anders helpt het gebed niet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 31 juli 2007 om 22:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Partijlid
Geregistreerd: 27 november 2006
Berichten: 225
|
![]() oorspronkelijke quote frituur oswald
Ik zal uw gemis aan duidelijkheid verhelpen. In de draad over eremoorden poneerde en Dycore volgende stelling: “Eerwraak is mooi, wanneer het toegepast wordt door mensen met eer”. Deze stelling inspireerde Bolsjewiek tot volgende steunbetuiging: “Nagel op de kop”. In onderhavige draad pakt ene E ons uit om te zwichten voor de islamitische heilstaat. Gehoorzaam accepteert Bolsjewiek deze uitnodiging met een –weliswaar herhaalde- maar daarom niet minder gemeende: “nagel op de kop”. Moraal van het verhaal: de voortreffelijke quote “erewraak is mooi” en de even hoogstaande quote “zwicht alstublieft voor de totalitaire en reactionaire islam” vindt steun bij hetzelfde slag mensen. Tot dat slag behoort Bolsjewiek. [quote=Bolsjewiek;2823162] Citaat:
in het forum "vreemdelingenbeleid en integratie"; in de draad "Eerwraak (sic) een achterlijk middeleeuwse gewoonte"; op 27 juli 2007 om 18u31; uw 789ste quote: "nagel op de kop" waarmee u reageert op de quote "Eerwraak (sic) is mooi, uitgevoerd door mensen met eer", een quote die eerder geplaatst werd door Dycor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Gouverneur
Geregistreerd: 7 mei 2007
Locatie: Belgie !!!!
Berichten: 1.219
|
![]() Citaat:
![]() de "geheime" gevangenissen in Roemenie en Polen zijn verbeeldingskracht... ![]() Het proces tegen de CIA in Italie voor de ontvoering van een imaam naar Egypte en de foltering zijn verbeeldingskracht.... ![]() Het openstellen van het Europese luchtruim voor transport van gevangenen is verbeeldingskracht... ![]() volgens mij heb jij te veel verbeeldingskracht ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
Was de bevrijding van Spanje niet voltooid in de 15de eeuw? Was Richelieu niet actief in de 17de eeuw? Wat was de rol van Richelieu? Was 1648 niet in de 17de eeuw? Ligt Munster niet in Westfalen? Wat zijn de verwezenlijkingen van de akkoorden die in Munster werden bereikt? Als de antwoorden op deze vragen een beetje duidelijkheid brengen in het geheel kunnen wij de discussie misschien op een iets hoger niveau tillen.
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Schepen
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
|
![]() even een korte reactie op de belangrijkste kritieken:
zoals iedereen weet die het ook even heeft gegoogeld is richelieu idd een zeventiende-eeuws politicus, was de reconquista van spanje al voltooid in 1492 (van van granada) en waren de akkoorden van munster en westfalen (het gaat wel degelijk om twéé verdragen) zeventiende eeuws Maar waar het om gaat is dit: dat in de hele periode tussen crica 1550 en 1650 eindeloze gosdienstoorlogen hebben gewoed, tussen katholieken en protestanten in deduitse staten, in de nederlanden, en óók tussen katholieken, moren, en joden in spanje (de burgeroorlog van de vijftiende eeuw kreeg na de eind-overwinning van de reyes catolicos steeds meer het karakter van een wraakzuchtige repressie tegen de voormalige tegenstanders, de moren, maar óók tegen de joden en tegen de (beperktin aantal) protestanten. Dat voor de datering Over de stelling dat in die oorlogen cultureel humanisme en 'democratissche geest' samengingen met bekrompen vooroordelen: natuurlijk was geen van de participanten aan het toenmalige debat een democraat in de moderne zin des woords. maar de geest van het humanisme was wel een deel van de mentale uitrusting van de tijd - ook bij de meest absolutistische vorsten. vandaar mijn (ik geef toe, wat abstracte) vergelijking tussen opppervlakkige tolerantie en ondergrondse haat in het hedendaagse moslimdebat Over de opmerking dat het debat over moslims vandaag niét rond religie draait: dat is eenvoudigweg niet waar. Het hele punt dat moslims zichzelf als gelovigen afficheren, is een van de belangrijkste redenen voor het onbegrip in het westen: netdie gelovigheid bevestigt de zelfgenoegzame meerderheidin de gedachte dat zijzelf 'moderner en verlicht' zijn, terwijl ze zelf natuurlijk ook hun eigen dogma's hebben. Natuurlijk gaat de discussie niet alléén om religie, dat was in de 16 en 17e eeuw ook niet zo (vandaar mijn suggestie dat ook die samenlevingen in de feiten nietmeer door religieuze kaders maar door stedelijk kapitalisme werden geleid). Net om die redenen is het zo opmerkjelijk dat godsdienst inzet wordt van zo'n heftig debat: niemand gelooft nog zoals vroeger (ook de msolims niet), het geloof is alleen nog een soort van 'statusmarker' gebleven; voor de moslims is het een tken van morele verhevenheid, voor de westerlingen (of voor agessief rechts dat steeds meer de grenzen bepaalt van wat dat Westen nog mag zijn) is hetnet een teken van zgn 'middeleeuwse achterlijkheid4; GROETJES
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Ik merk dat je wat bijeen gegoogeld hebt in de hoop je oorspronkelijke verwarring wat bij te kunnen sturen, maar het blijft onvoldoende.
Richelieu 1585-1642) was in de eerste plaats een politicus die zich inzette voor de Franse staat. Godsdienst en ethiek stonden geheel buiten dit zuiver nationaal en verstandelijk streven. Wanneer het hem binnenlands in botsing bracht met de hugenoten, was dat omdat dezen een staat in de staat vormden, die hij wilde breken. Ofschoon geestelijke en overtuigd katholiek, aanvaardde hij de consequenties van zijn buitenlandse politiek, die de vernedering van de tot dusver bij uitstek contrareformatorische mogendheden, Spanje en Oostenrijkse erflanden, beoogde, eenvoudig omdat Frankrijks nationaal belang zulks vereiste. De wereldhistorische betekenis van Richelieu is dat hij het absolutisme van Lodewijk XIV heeft voorbereid, het politiek overwicht van Frankrijk over West- en Midden-Europa heeft gevestigd en de beïnvloeding der Europese beschaving door de Franse taal en kunst heeft mogelijk gemaakt. De Vredes van Westfalen werden op 24 oktober 1648 gesloten door de Duitse keizer met Zweden te Osnabrück en met Frankrijk te Münster; zij maakten een einde aan de Dertigjarige Oorlog. Tegelijkertijd sloten Spanje en de Republiek te Münster vrede, waarmee een einde kwam aan de tachtigjarige oorlog. Deze laatste wordt de "Vrede van Münster" genoemd. De Vrede van Münster, het eerste van het complex der Westfaalse vredesverdragen kwam tot stand na jarenlang op initiatief van Zweden en het Duitse Rijik gevoed diplomatiek overleg. Door toedoen van keizer Ferdinand III groeide het uit tot een congres dat tot doel had een eind te maken aan de oorlogstoestand waarin Noord-, West- en Midden-Europa sinds begin 17de eeuw bijna permanent verkeerd hadden. Langzamerhand werden ook Spanje, Portugal, Frankrijk en de Verenigde Nederlanden, alsmede met een bemiddelende rol Venetië en de Heilige Stoel in de voorbereidingen betrokken. De voornaamste voorstanders van het sluiten van vrede waren de Oostenrijkse en de Spaanse Habsburgs, voor wie de vrede een kwestie van leven of dood was. Frankrijk verzette zich tegen de vrede. In de Verenigde Nederlanden waren de opinies verdeeld. Holland, vooral bij monde van de vredesonderhandelaar Adriaan Pauw, ijverde uit handelspolitieke overwegingen voor een snelle vrede, ondanks de in de Alliantie met Frankrijk opgenomen clausule die een verbod van een afzonderlijke vredessluiting inhield. De Oranjes, sterk pro-Frans, en hun aanhang, in de Staten Generaal vooral gerepresenteerd door Utrecht en Zeeland, waren aanvankelijk tegenstanders van een afzonderlijke vrede. Verduidelijkt dit reeds een en ander? Dan kunnen we verder gaan.
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 1 augustus 2007 om 12:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Keeping that in mind, kan je volgens mij redelijk zeker voorspellen dat we de komende 20 jaar een religieus-geïnspireerd conflict gaan krijgen. Zowel in het Westen als in de moslimmaatschappij voeren steeds vaker religieuze stromingen het hoge woord. De EO die Darwinisme bant en de opkomst van religieuze partijen in pakweg Turkije om er maar twee te noemen. Want net daar wringt het schoentje: zolang elke maatschappij overtuigd blijft van zijn grote gelijk en er daarbij van uitgaat dat de 'andere' fout bezig is en zich moet aanpassen, gaan we nooit tot een grootste gemene deler komen die nodig is om de vrede te bewaren. Dit geldt evenzeer voor de westerling die de islam afdoet als een 'achterlijke religie' als voor de moslim die de westerse maatschappij afdoet als 'decadent, losbandig en imperialistisch'. Derde probleem: ik krijg de indruk dat men tegengestelde meningen steeds vaker met bruut geweld ipv met woorden wil overtuigen.
__________________
Het zal wel loslopen |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Schepen
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
|
![]() [/quote]Verduidelijkt dit reeds een en ander? Dan kunnen we verder gaan.[/quote]
ik schrijf het maar op zoals ik het in grote lijnen uit mijn eerste kandidatuur herinner, detaifoutjes zullen er zeker wel ingezeten hebben, maar mij interesseert vooral het grote plaatje: tzou fijn zijn als je daarop in zou willen gaan. daarvoor moet je dan eerst wel dat misselijke arrogante toontje achterwege laten, dat bevestigt immers alleen maar mijn punt (en alles jetoch over details wil discussieren ipv over historische verbanden: ikvrees dat je ook op detailvlak weinig toevoegt aan wat ikzelf al zei: fijn dat je richelieu hebt gegoogeld, maar het nationale streven van die man spreekt helaas zijn religueze vooroordelen niet tegen. noch zijn anti-protestantse retoriek. als je verder blijkbaar niet begrijpt welke veldtocht ik bedoel, het ging in concreto oiver de franse inmenging in de dertigjarige (zgn schmalkaldische) oorlog. inderdaad dus tegen de duitse protestanten (nog los dus van de hugenoten & de slachtingen vd bartholomeusnacht waarnaar jij lijkt te refereren). Fijn ook dat j�*j gegoogeld hebt waarom men van twee vrschillende verdragen spreekt (de vrede v westfalen en van munster), inderdaad deel van eenzelfde europees ondehandelingsproces op het einde van de dertigjarige oorlog maarniettemin twéé verchillende verdragen. exactly my point dus...) Komt er ook nog een mening over het punt van mijn verhaal? Daar mag je natuurlijk een andere mening over hebben, graag zelfs, maar deze keer dan misschien met argumenten?
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Minister
Geregistreerd: 30 mei 2004
Locatie: Dar al-Harb
Berichten: 3.926
|
![]() Citaat:
In je laatste reactie schrijf je dus dat uw punt (exactly my point) is dat er twee verschillende verdragen werden gesloten in 1648. Goed. Dat heb ik dus reeds verduidelijkt. Nu vindt je het verder blijkbaar belangrijk van te refereren naar de Dertigjarige Oorlog (1618-1638), wat gezien het voorgaande (de Vrede van Westfalen) niet helemaal onlogisch lijkt. De Oostenrijkse Habsburgs steunden voornamelijk sedert de troonsbestijging van keizer Ferdinand II uit alle macht de krachten der contrareformatie. Zij hoopten hierdoor in Duitsland samen met de kerkelijke eenheid ook de politieke hegemonie van de keizer, die sedert de troonsafstand van Karel V ernstig bedreigd was, te herstellen. Daarbij ontaardde de Dertigjarige Oorlog vrij snel in een internationaal conflict doordat beide partijen steun kregen van het buitenland. Ook hier speelden geloofsbanden een rol, doch lang niet alleen. In de eerste plaats was Frankrijk bevreesd voor een overwicht van de Habsburgs in Europa, en gaf daarom zijn steun aan de vijanden van de Duitse keizer. De Dertigjarige Oorlog verliep in verschillende fases. Het is pas in de laatste fase dat de Fransen een beslissende rol gingen spelen, toen Richelieu besloot van niet langer alleen maar diplomatieke en financiële hulp te verlenen, maar Frankrijk rechtstreeks aan de oorlog te laten deelnemen. Hij verklaarde het Duitse Rijk en Spanje de oorlog en sloot een verbond met Zweden en de Nederlanden. Aanvankelijk werden belangrijke delen van Frankrijk onder de voet gelopen. Van 1638 af echter keerde de krijgskans. De Fransen onder Bernhard van Saksen-Weimar veroverden Breisach en de Elzas, Artesië, Perpignan en het grootste deel van het Rijngebied. Vervolgens verwoestten zij Beieren, hierin geholpen door de Zweden, die daarna Bohemen overrompelden. Eindelijk maakte in 1648 de voor de Habsburgs nadelige vrede van Westfalen een einde aan de krijgsverrichtingen. De Dertigjarige Oorlog had vérstrekkende gevolgen. Hij bezegelde de ondergang van de keizerlijke macht in het Duitse Rijk en versterkte die van de rijksvorsten in aanzienlijke mate. Tevens maakte hij een eind aan de vorderingen van de contrareformatie. Ten slotte veroorzaakte hij de ondergang van het rijk als grote mogendheid. De vitale delen van het rijk waren volkomen verwoest, de ontvolking was schrikbarend. In Europees verband veroorzaakte de Dertigjarige Oorlog de verzwakking van de Habsburgs: de Oostenrijkse tak werd teruggedrongen binnen de erflanden en de Spaanse tak verloor ten gunste van Frankrijk de hegemonie over Europa. Over een "democratische geest" die jij meent te ontwaren in die periode, noch het "stedelijk kapitalisme" kan ik in deze context weinig zinnigs vertellen. Wil je nu terugkeren naar het Humanisme, of de sprong maken naar de Verlichting, of moet er eerst nog een ander punt gemaakt worden? We willen deze draad wel op niveau houden natuurlijk. Misschien kunnen we zo wel punten scoren bij de moderatie?
__________________
Le drame de notre temps, c'est que les gens bêtes pensent. Laatst gewijzigd door Basy Lys : 1 augustus 2007 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Schepen
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
|
![]() ja, dat klopt allemaal
![]() mijn punt was alleen: zou het zinnig kunnen zijn om een parallel te trekken tussen 'godsdienstoorlog' en 'islamdebat' vandaag. en dan herhaal ik de termen van die vergelijking (als je wil mag je me meteen ook de ontwikkelingen in engeland en spanje, italiaanse stadsstaten en de pauselijke staten doorheen de hele nieuwe tijd in herinnering roepen, maar daar ging de discussie niet over ![]() de termen van de vergelijking dus: er is een sterk humanisme in de kunsten, de letteren, de wetenschap (om maar te noemen: Vives, Erasmus, enzovoort... inderdaad allemaal ONGEVEER in de genoemde periode, voor je weer begint). een stroming die zich beroept op tolerantie (idd is democratie teveel gezegd, maar goed, bij mensen als erasmus komt toch een soort democratisme/parlementarisme naar engels Magna charta model voor) en die tenminste op het vlak van de retoriek ook door elites en vorsten wordt gedeeld (zie de italiaanse staten, maar ook het hof van keizer karel, enzovoort) en gelijk met dat humanisme en een reële openheid in het maatschappelijk debat, toch ook grote godsdientige haat en fanatisme, religieus oproer in heel europa, godsdienstoorlogen everywhere, inquisitie in meerofmindere mate overal waar de spaanse habsburgers regeren vandaar mijn idee:zou je niet kunnen zeggen, zéér gesimpflifieerd ik weet het, het gaat me meer om de verbanden dan om de feiten, dat in de europese geschiedenis twéé belangrijke principes vrede en ontwikkeling hebben gebracht: 1) humanisme en later verlichting (hier dan effe ook al gesimplifieerd gedefinieerd als antropocentrisme, individualisme en 'Ausgang aus dem selbst verschuldeten Unmundigkeit') & 2) religieuze tolerantie (in de zin van godsdienstvrijheid en 'Jeder soll nach seiner Fasson selig werden')
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Schepen
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
|
![]() met andere woorden: dat de relativering van eeuwige godsdienstige waarheden absoluut belangrijk is en historisch gezien van 'volwassenheid' getuigt; maar dat die volwassenheid niet volledig is als ze niet ook gepaard gaat met religieuze tolerantie en godsdienstvrijheid
zonder die combinatie verval je of in religieus obscurantisme of in verlichtingsfundamentalisme ze leiden allebei tot... godsdienstoorlogen. dat was dus het punt
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Banneling
Geregistreerd: 30 juni 2004
Locatie: Chicago
Berichten: 127
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
|
![]() niks-foben!! miso's als in misogynie en misantropie
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 1 augustus 2007 om 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Banneling
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Berichten: 8.192
|
![]() Islamofobie bestaat niet. Het is gewoon een kut-termpje bedacht door diegenen die de realiteit niet durven onder ogen te zien, het debat niet durven aan te gaan en de grandiose mislukking van de heilige multiculmaatschappij niet durven te erkennen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Schepen
Geregistreerd: 8 juli 2004
Berichten: 449
|
![]() en dan was er, los van de pavlovreacties, ook nog een gedachte gelanceerd....
Basyl reageert tenminste nog op die gedachte ![]() Bij de zaak blijven Onlinerd!
__________________
![]() |
![]() |
![]() |