![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#461 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En rara welke partij redelijk wat proteststemmen krijgt in België? Juist ja, het Vlaams Belang. Wat versta jij trouwens onder "overwegend Belgicistische centrumpartijen"?
![]() |
![]() |
#462 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat dacht je van de volgende? Zoek het maar eens na via google, je zal het in meerdere pagina's terugvinden. "Walen zijn luiaards, profiteurs en dieven". Dit is een bestaande uitspraak, niet strafbaar voor het CGKR. Vervang het woordje "Walen" nu eens door "Marokkanen" of "allochtonen"?
![]() |
![]() |
#463 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als dat zo was, hadden the powers that be, die al bewezen nog veel verder te willen gaan om het VB af te blokken, dan niet al lang de stemplicht afgeschaft? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#464 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#465 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat 1830 betreft... ik kan daar geen sluitende conclusie over geven. Ik ken de tijdsgeest niet (afgezien van de informatie die je in geschiedenisboeken kan vinden) dus het is moeilijk te zeggen aan welke zijde ik toen gestaan zou hebben.
![]() |
![]() |
#466 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Via google vind je de uitspraken terug, en dat is (weliswaar een hele tijd geleden) ook in De Standaard verschenen (een of ander opniestuk).
Ik kan er niet direct een exacte link van terugvinden, maar ik weet dat er een hele tijd geleden een fikse discussie werd gevoerd omdat het een heel expliciete beschuldiging was waar een hoop mensen zich aan stoorden.
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 3 augustus 2007 om 20:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#467 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Je laatste zin doet me een beetje aan de Bond zonder Naam denken, maar er zit wel veel waarheid in. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#468 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nu, je spreekt over een groeiend aantal Vlamingen die verder willen gaan dan louter Vlaamse onafhankelijkheid (ook niet-Vlaams-nationalisten). Mag ik je vragen waarin dergelijke bewegingen zich uiten? Mij is het nl. nog nooit opgevallen... Ik ben nog maar zéér weinig mensen tegengekomen die pro "hereniging Nederland" zijn (en ik praat ook met mensen buiten mijn Belgicistische kring ![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#469 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#470 | |
Minister
|
![]() Citaat:
CD&V wil meer bevoegdheden voor Vlaanderen, confederalisme is separatisme in een beleefde vorm. En de OpenVLD dreigt nu plots om de geldkraan naar Wallonie dicht te draaien, de SPA wil de staatshervorming steunen vanuit de oppositie. Enkel Groen! en BUB lijken mij nog Belgische gezinde partijen uit Vlaanderen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#471 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En die droom is volledig verloren gegaan door die kluns van een Willem I ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 3 augustus 2007 om 21:28. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#472 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#473 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#474 | ||
|
![]() Citaat:
![]() Willem I heeft een schandalig beleid gevoerd ten opzichte van de Zuidelijke Nederlanden, daardoor ontstond zo een afkeer dat het tot een afscheuring kwam. De veel intelligentere en diplomatischere Willem II had dit zeker anders aangepakt. Natuurlijk speelden er ook economische redenen, maar een intelligente aanpak van de toenmalige Nederlandse vorst had de scheiding wellicht kunnen vermijden. Nogmaals, dit prachtige rijk had kunnen behouden blijven.
Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 3 augustus 2007 om 21:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#475 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#476 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja... stemplicht he... Of kan je ineens je eigen logica niet meer volgen?
![]() |
#477 | ||
|
![]() Citaat:
Studies hebben uitgewezen dat er evenveel opstandelingen uit Vlaamse steden kwamen dan uit Waalse steden, om te vechten bij de opstand tegen de Hollanders in Brussel. In Gent was de burgerij Franstalig, maar toch orangist. Dat kwam omdat zij vooral van de handel leefden, en de handel werd bevorderd door het bestuur in Amsterdam. Handelsbevorderende maatregelen gaan in tegen protectionische maatregelen, en net dat vroegen de industriëen... die vooral in Wallonië gevestigd waren. Maar er zijn nog zoveel factoren die een rol speelden: ongelijke vertegenwoordiging van het Zuiden, minachting van Willem I voor de katholieken enz...
![]() |
![]() |
![]() |
#478 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Pfff... ik weet niet hoe jij denkt, maar ik denk juist dat politiek ongeïnteresseerden op een centrumpartij stemmen, omdat zij niet veel verandering wensen. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#479 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#480 | ||
|
![]() Citaat:
Blijft het feit dat de scheiding vermijdbaar was, en ik het zeer betreur, nogmaals: bedenk wat voor een rijk we hadden kunnen geweest zijn. Bij jullie in Nederland nooit geen spijt van de scheiding? ![]()
![]() |
![]() |