Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2007, 20:46   #461
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Uhm... het blijkt vooral dat niet-geïnteresseerde mensen op centrumpartijen stemmen. Als deze mensen niet stemmen, dan raken de overwegend Belgicistische centrumpartijen zetels kwijt.
Tiens, ik dacht altijd dat niet-geïnteresseerde mensen vaak een "proteststem" uitbrengen.

En rara welke partij redelijk wat proteststemmen krijgt in België? Juist ja, het Vlaams Belang.

Wat versta jij trouwens onder "overwegend Belgicistische centrumpartijen"?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 20:48   #462
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Hmm, eens kijken: "Marokkanen hebben een waardeloze mentaliteit". Mwa, vind het niet echt schokkend hoor.
Zelf even vlug een zinnetje verzinnen om je "gelijk" te staven, grappig.

Wat dacht je van de volgende? Zoek het maar eens na via google, je zal het in meerdere pagina's terugvinden.

"Walen zijn luiaards, profiteurs en dieven". Dit is een bestaande uitspraak, niet strafbaar voor het CGKR.

Vervang het woordje "Walen" nu eens door "Marokkanen" of "allochtonen"?
Oud 3 augustus 2007, 20:48   #463
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Tiens, ik dacht altijd dat niet-geïnteresseerde mensen vaak een "proteststem" uitbrengen.

En rara welke partij redelijk wat proteststemmen krijgt in België? Juist ja, het Vlaams Belang.
Jij denkt dus in alle ernst dat de VB-stemmen in hoofdzaak komen van niet-geïnteresseerde mensen?

Als dat zo was, hadden the powers that be, die al bewezen nog veel verder te willen gaan om het VB af te blokken, dan niet al lang de stemplicht afgeschaft?
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 20:49   #464
100% VLAMING
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Zelf even vlug een zinnetje verzinnen om je "gelijk" te staven, grappig.

Wat dacht je van de volgende? Zoek het maar eens na via google, je zal het in meerdere pagina's terugvinden.

"Walen zijn luiaards, profiteurs en dieven". Dit is een bestaande uitspraak, niet strafbaar voor het CGKR.

Vervang het woordje "Walen" nu eens door "Marokkanen" of "allochtonen"?
Mag ik vragen wie dat gezegd heeft en wanneer?
Oud 3 augustus 2007, 20:50   #465
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Zeg Kim, hoe sta jij eigenlijk tegenover het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden? Mijn mening is dat 1830 een vergissing was.
Ik ben alleszins tegen een "hereniging" van de Nederlanden. In het licht van de hedendaagse situatie zie ik geen enkel voordeel in een samengaan met Nederland.

Wat 1830 betreft... ik kan daar geen sluitende conclusie over geven. Ik ken de tijdsgeest niet (afgezien van de informatie die je in geschiedenisboeken kan vinden) dus het is moeilijk te zeggen aan welke zijde ik toen gestaan zou hebben.
Oud 3 augustus 2007, 20:51   #466
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 100% VLAMING Bekijk bericht
Mag ik vragen wie dat gezegd heeft en wanneer?
Via google vind je de uitspraken terug, en dat is (weliswaar een hele tijd geleden) ook in De Standaard verschenen (een of ander opniestuk).

Ik kan er niet direct een exacte link van terugvinden, maar ik weet dat er een hele tijd geleden een fikse discussie werd gevoerd omdat het een heel expliciete beschuldiging was waar een hoop mensen zich aan stoorden.

Laatst gewijzigd door Kim : 3 augustus 2007 om 20:53.
Oud 3 augustus 2007, 20:51   #467
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik heb ervoor gekozen om België als staat te versterken, om met België verder te gaan. Vlaams-nationalisten willen met een Vlaamse staat verder. Ieder z'n eigen keuze. Maar ik denk dat we allemaal slechts één ding voor ogen hebben: goed bestuur en een land waarin we het allemaal aangenaam vinden om in te leven.
Je goed recht en niemand kan het je ontnemen. Maar ik wijs je erop dat een groeiend aantal Vlamingen (niet alleen Vlaams-nationalisten) verder wil gaan dan een onafhankelijk Vlaanderen, en dit met onze Nederlandse vrienden. Je weet wat ik bedoel, en ik weet dat je er de kriebels van krijgt, maar het is wel een feit.

Je laatste zin doet me een beetje aan de Bond zonder Naam denken, maar er zit wel veel waarheid in.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 20:56   #468
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Je goed recht en niemand kan het je ontnemen. Maar ik wijs je erop dat een groeiend aantal Vlamingen (niet alleen Vlaams-nationalisten) verder wil gaan dan een onafhankelijk Vlaanderen, en dit met onze Nederlandse vrienden. Je weet wat ik bedoel, en ik weet dat je er de kriebels van krijgt, maar het is wel een feit.
Ieder heeft z'n eigen visie, gelukkig maar.

Nu, je spreekt over een groeiend aantal Vlamingen die verder willen gaan dan louter Vlaamse onafhankelijkheid (ook niet-Vlaams-nationalisten). Mag ik je vragen waarin dergelijke bewegingen zich uiten? Mij is het nl. nog nooit opgevallen... Ik ben nog maar zéér weinig mensen tegengekomen die pro "hereniging Nederland" zijn (en ik praat ook met mensen buiten mijn Belgicistische kring ). Zijn er bewegingen die daar actief voor ijveren? Drukkingsgroepen e.d.?

Citaat:
Je laatste zin doet me een beetje aan de Bond zonder Naam denken, maar er zit wel veel waarheid in.
Kim's moraal... gratis en voor niks.
Oud 3 augustus 2007, 21:09   #469
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan een proteststem nou afkomen van iemand die het geen malle moer kan schelen?
Citaat:
Wat versta jij trouwens onder "overwegend Belgicistische centrumpartijen"?
OpenVLD, Sp.a-Spirit, en misschien zelfs CD&V (zonder N-VA).
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 21:23   #470
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan een proteststem nou afkomen van iemand die het geen malle moer kan schelen?

OpenVLD, Sp.a-Spirit, en misschien zelfs CD&V (zonder N-VA).
Spirit is Vlaams gezind, komt uit de volksunie he.
CD&V wil meer bevoegdheden voor Vlaanderen, confederalisme is separatisme in een beleefde vorm.
En de OpenVLD dreigt nu plots om de geldkraan naar Wallonie dicht te draaien, de SPA wil de staatshervorming steunen vanuit de oppositie.

Enkel Groen! en BUB lijken mij nog Belgische gezinde partijen uit Vlaanderen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 21:27   #471
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben alleszins tegen een "hereniging" van de Nederlanden. In het licht van de hedendaagse situatie zie ik geen enkel voordeel in een samengaan met Nederland.

Wat 1830 betreft... ik kan daar geen sluitende conclusie over geven. Ik ken de tijdsgeest niet (afgezien van de informatie die je in geschiedenisboeken kan vinden) dus het is moeilijk te zeggen aan welke zijde ik toen gestaan zou hebben.
Bedenk toch eens wat voor een groot en mooi land we hadden kunnen zijn als 1830 niet was gebeurd. Met 27 miljoen inwoners waren we lid geweest van de G7 (die dan G8 zou heten), zouden we internationaal iets betekenen, waren we zowel een industriële als handelsgrootmacht.

En die droom is volledig verloren gegaan door die kluns van een Willem I
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 3 augustus 2007 om 21:28.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 21:33   #472
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Spirit is Vlaams gezind, komt uit de volksunie he.
CD&V wil meer bevoegdheden voor Vlaanderen, confederalisme is separatisme in een beleefde vorm.
En de OpenVLD dreigt nu plots om de geldkraan naar Wallonie dicht te draaien, de SPA wil de staatshervorming steunen vanuit de oppositie.

Enkel Groen! en BUB lijken mij nog Belgische gezinde partijen uit Vlaanderen
Met overwegend Belgicistische partijen bedoel ik vooral partijen die openlijk België willen behouden. Ik vraag me trouwens wel af of CD&V zonder N-VA voor een staatshervorming zou ijveren...
Oud 3 augustus 2007, 21:35   #473
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bedenk toch eens wat voor een groot en mooi land we hadden kunnen zijn als 1830 niet was gebeurd. Met 27 miljoen inwoners waren we lid geweest van de G7 (die dan G8 zou heten), zouden we internationaal iets betekenen, waren we zowel een industriële als handelsgrootmacht.

En die droom is volledig verloren gegaan door die kluns van een Willem I
Niet alleen Willem I, ook door het Franse leger en afvalligen van het Nederlandse koningshuis. Laten we zeggen dat de laatste twee aanleiding waren van de oorzaak, Willem I.
Oud 3 augustus 2007, 21:39   #474
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Niet alleen Willem I, ook door het Franse leger en afvalligen van het Nederlandse koningshuis. Laten we zeggen dat de laatste twee aanleiding waren van de oorzaak, Willem I.
De Fransen hebben idd de jonge Belgische staat mee helpen verdedigen (omdat ze natuurlijk liever twee zwakke buren hadden, dan één sterke, zo konden ze ook nog wat gebied winnen )

Willem I heeft een schandalig beleid gevoerd ten opzichte van de Zuidelijke Nederlanden, daardoor ontstond zo een afkeer dat het tot een afscheuring kwam. De veel intelligentere en diplomatischere Willem II had dit zeker anders aangepakt.

Natuurlijk speelden er ook economische redenen, maar een intelligente aanpak van de toenmalige Nederlandse vorst had de scheiding wellicht kunnen vermijden. Nogmaals, dit prachtige rijk had kunnen behouden blijven.

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 3 augustus 2007 om 21:39.
Oud 3 augustus 2007, 21:41   #475
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Fransen hebben idd de jonge Belgische staat mee helpen verdedigen (omdat ze natuurlijk liever twee zwakke buren hadden, dan één sterke, zo konden ze ook nog wat gebied winnen )

Willem I heeft een schandalig beleid gevoerd ten opzichte van de Zuidelijke Nederlanden, daardoor ontstond zo een afkeer dat het tot een afscheuring kwam. De veel intelligentere en diplomatischere Willem II had dit zeker anders aangepakt.

Natuurlijk speelden er ook economische redenen, maar een intelligente aanpak van de toenmalige Nederlandse vorst had de scheiding wellicht kunnen vermijden. Nogmaals, dit prachtige rijk had kunnen behouden blijven.
Zoals ik het geleerd heb ging het Vlaanderen economisch voor de wind. De opstand kwam volgens mij toch vooral door het pro-protestantse en, misschien wel belangrijker, pro-Nederlandstalige beleid. Immers, de brandhaard was Wallonië, niet Vlaanderen.
Oud 3 augustus 2007, 21:50   #476
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja... stemplicht he... Of kan je ineens je eigen logica niet meer volgen?
Oud 3 augustus 2007, 21:51   #477
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Zoals ik het geleerd heb ging het Vlaanderen economisch voor de wind. De opstand kwam volgens mij toch vooral door het pro-protestantse en, misschien wel belangrijker, pro-Nederlandstalige beleid. Immers, de brandhaard was Wallonië, niet Vlaanderen.
het ligt gecompliceerder.

Studies hebben uitgewezen dat er evenveel opstandelingen uit Vlaamse steden kwamen dan uit Waalse steden, om te vechten bij de opstand tegen de Hollanders in Brussel.

In Gent was de burgerij Franstalig, maar toch orangist. Dat kwam omdat zij vooral van de handel leefden, en de handel werd bevorderd door het bestuur in Amsterdam. Handelsbevorderende maatregelen gaan in tegen protectionische maatregelen, en net dat vroegen de industriëen... die vooral in Wallonië gevestigd waren.

Maar er zijn nog zoveel factoren die een rol speelden: ongelijke vertegenwoordiging van het Zuiden, minachting van Willem I voor de katholieken enz...
Oud 3 augustus 2007, 21:55   #478
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja... stemplicht he... Of kan je ineens je eigen logica niet meer volgen?
Pfff... ik weet niet hoe jij denkt, maar ik denk juist dat politiek ongeïnteresseerden op een centrumpartij stemmen, omdat zij niet veel verandering wensen. In de praktijk blijkt dat ook zo te zijn.
Oud 3 augustus 2007, 21:56   #479
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
het ligt gecompliceerder.

Studies hebben uitgewezen dat er evenveel opstandelingen uit Vlaamse steden kwamen dan uit Waalse steden, om te vechten bij de opstand tegen de Hollanders in Brussel.

In Gent was de burgerij Franstalig, maar toch orangist. Dat kwam omdat zij vooral van de handel leefden, en de handel werd bevorderd door het bestuur in Amsterdam. Handelsbevorderende maatregelen gaan in tegen protectionische maatregelen, en net dat vroegen de industriëen... die vooral in Wallonië gevestigd waren.

Maar er zijn nog zoveel factoren die een rol speelden: ongelijke vertegenwoordiging van het Zuiden, minachting van Willem I voor de katholieken enz...
Voor zover ik weet waren dit de bepalende factoren.
Oud 3 augustus 2007, 21:59   #480
Den Ardennees

Standaard

Citaat:
Voor zover ik weet waren dit de bepalende factoren.
Ha, u heeft daar één van de grote discussiepunten uit de geschiedwetenschap naar voor gebracht: als er meerdere factoren zijn, wat is dan de doorslaggevende? Daar zijn hele studies over gemaakt. Het is moeilijk te zeggen.

Blijft het feit dat de scheiding vermijdbaar was, en ik het zeer betreur, nogmaals: bedenk wat voor een rijk we hadden kunnen geweest zijn.

Bij jullie in Nederland nooit geen spijt van de scheiding?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be