Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2002, 19:32   #1
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Uit Het Nieuwsblad:
Vrouw verdient nog altijd pak minder - 12/10/2002

Werkgever, maar ook vader houdt vast aan klassiek rollenpatroon

In Europa verdienen vrouwen 20 procent minder dan hun mannelijke collega's met identiek dezelfde functie. In België is dat 10 procent. Othmar Vanachter, professor Arbeidsrecht aan de universiteit van Leuven, windt er geen doekjes om. ,,Ondanks alle wettelijke ingrepen, is de discriminatie schrijnend. Ook raken vrouwen nog steeds niet tot in de bovenste regionen van bedrijven.''

-------------------------------------

En dan maar kafferen op de allochtonen dat ze vrouwonvriendelijk zijn.....
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2002, 21:42   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Uit Het Nieuwsblad:

In Europa verdienen vrouwen 20 procent minder dan hun mannelijke collega's met identiek dezelfde functie. In België is dat 10 procent. Othmar Vanachter, professor Arbeidsrecht aan de universiteit van Leuven, windt er geen doekjes om. ,,Ondanks alle wettelijke ingrepen, is de discriminatie schrijnend. Ook raken vrouwen nog steeds niet tot in de bovenste regionen van bedrijven.''

We zullen dus maar kafferen op onze eigen mannen, te beginnen met jou!
Hoe zit het met jouw vrouw? Doet zij de was? De strijk? Ramen zemen? Gaat zij boodschappen doen zonder jou als waakhond aan haar zijde? Moest zij maagd geen zijn om jou als man te krijgen terwijl jijzelf niets anders deed dan de bloemetjes van de anderen besproeien? Mag zij van jou vreemd gaan zonder een "hoer" te worden genoemd? Maak je haar géén kopje kleiner als ze je voor een andere man inruilt? Ze wordt toch ook niet gestenigd als ze op overspel betrapt zou worden?

Maar gelijk heb je allezins voor een deel. Mannen maken niet goedschiks plaats voor een vrouw aan de top. Ze zouden zichzelf weleens evenveel kunnen betalen als de mannen! In de politiek zijn ze daar al mee bezig trouwens. Allemaal de politiek in dus dames! D�*�*r worden jullie tenminste eerlijk betaald!
Vrouwen WILLEN echter te vaak geen topjob omdat ze er ook nog voor hun gezin willen zijn. En d�*t is hun eigen bewuste keuze, net zoals ze het goedvinden (soms niet goedschiks maar kom) dat hun mannen wél op nachtelijke vergaderingen rondhangen.

Maar tien procent vrouwen die hier minder verdienen dan hun collega's, zei je?
Misschien is dat in de landen waar de allochtonen vandaan komen zelfs negentig procent of meer. Een hele verbetering dus als ze naar hier komen. Als ze nu ook nog aan een fatsoenlijk diploma geraken...
De tijd dat de autochtone dochters niet mochten studeren omdat ze toch maar dienden voor het huishouden is immers voorbij. Hier toch...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2002, 12:00   #3
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Doet zij de was?
Tuurlijk, en een beetje rap!
Citaat:
De strijk?
Als ze een blauw oog wil vermijden wel.
Citaat:
Ramen zemen?
Tralies moeten niet gezeemd worden.
Citaat:
Gaat zij boodschappen doen zonder jou als waakhond aan haar zijde?
Nooit alleen boodschappen!
Wel niet aan mijn zijde!
Tien passen voorop, zodat ik ze in het oog kan houden.
Citaat:
Moest zij maagd geen zijn om jou als man te krijgen terwijl jijzelf niets anders deed dan de bloemetjes van de anderen besproeien?
Ze is al gans haar leven maagd, zoals elke vrouw die in september geboren is.
Citaat:
Mag zij van jou vreemd gaan zonder een "hoer" te worden genoemd?
Zolang ze de helft van het geld afgeeft, is alles kits.
Citaat:
Maak je haar géén kopje kleiner als ze je voor een andere man inruilt?
Ik ben onvervangbaar.
Citaat:
Ze wordt toch ook niet gestenigd als ze op overspel betrapt zou worden?
Neen hoor.
Als ik haar op overspel betrap, dan breek ik die kerel zijn witte stok, ik vertappel zijn zwarte bril, en ik schop zijn geleidehond.

Citaat:
Maar gelijk heb je allezins....
Dat wist ik.
Dank je.
Oud 14 oktober 2002, 12:29   #4
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Doet zij de was?
Citaat:
De strijk?
Citaat:
Ramen zemen?
Citaat:
Wel niet aan mijn zijde!
Citaat:
Moest zij maagd geen zijn om jou als man te krijgen terwijl jijzelf niets anders deed dan de bloemetjes van de anderen besproeien?
Citaat:
Citaat:
Ik ben onvervangbaar.
Citaat:
Neen hoor.
Als ik haar op overspel betrap, dan breek ik die kerel zijn witte stok, ik vertappel zijn zwarte bril, en ik schop zijn geleidehond.

Citaat:
Dat wist ik.
Dank je.
Aan je avatar te zien ben je gelukkig toch een beetje....ongelijk.

Graag gedaan.
Oud 14 oktober 2002, 12:29   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Doet zij de was?
Citaat:
De strijk?
Citaat:
Ramen zemen?
Citaat:
Wel niet aan mijn zijde!
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik ben onvervangbaar.
Citaat:
Neen hoor.

Citaat:
Dat wist ik.
Dank je.
Aan je avatar te zien ben je gelukkig toch een beetje....ongelijk.

Graag gedaan.
Oud 14 oktober 2002, 12:33   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Sorry voor twee dezelfde postings. Na het versturen van de eerste kreeg ik echter het bericht dat ik zo snel na het plaatsen van een vorige posting geen tweede kon doen en dat ik het later maar eens opnieuw moest proberen. Gek want ik deed er dus geen andere. En nu staan er dus twee omdat ik dan maar een tweede keer postte.
Wat is hier loos
Oud 14 oktober 2002, 13:47   #7
Swakke
Burger

Swakke's schermafbeelding

Standaard

Als we nu bij elke reactie nog eens alles laten opnieuw afdrukken wat de ander gezegd heeft dan zullen dat hier allemaal erg lange discussies worden.
Swakke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2002, 11:07   #8
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Swakke
Als we nu bij elke reactie nog eens alles laten opnieuw afdrukken wat de ander gezegd heeft dan zullen dat hier allemaal erg lange discussies worden.
Dan lees je toch enkel de laatste post, en weet je alles?
Oud 2 december 2006, 14:10   #9
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Uit Het Nieuwsblad:

Maar ze raken wél in de beddenvan de bovenste regionen...
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 12:41   #10
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit Het Nieuwsblad:

Even terug bovenhalen, want ik vond dit artikel:
http://www.volkskrant.nl/economie/ar...nen?source=rss
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ANP
Jonge vrouwen in steden VS verdienen meer dan mannen
ANP03/08/2007
NEW YORK - Jonge Amerikaanse vrouwen die fulltime werken, verdienen in enkele grote Amerikaanse steden inmiddels meer dan mannen. De omslag in inkomensverschil heeft zich in New York voltrokken na 2000 en in een aantal andere steden als Los Angeles en Dallas al iets eerder.

Uitleg
Dat meldde dagblad The New York Times vrijdag. Demografen noemen de uitkomst van hun onderzoek opvallend. Landelijk slinkt het verschil in inkomens tussen mannen en vrouwen maar langzaam en wordt die hier en daar zelfs groter.
In 2005 ontvingen vrouwen tussen 21 en 30 jaar die in New York voltijds werkten 117 procent van wat mannen verdienden, gemiddeld 35,653 dollar (26.0273 euro). In de rest van de Verenigde Staten ligt dat veel lager, 89 procent van het gemiddelde loon voor mannen.
Ik zou graag dergelijke analyse voor Europa en België lezen:
Zou 't kunnen dat de statistisch lagere inkomens van vrouwen sterk beïnvloed worden door een aantal gezinsvriendelijke fiscale faciliteiten voor ééninkomensgezinnen (splitting etc) en door de soms belachelijk lage aangiftes in zekere sectoren?

Ik heb al héél wat baremas onder ogen gekregen en nergens werd een onderscheid naar geslacht gemaakt, zodat de statistieken zeker niet op basis van baremas maar eerder op basis van aangegeven inkomen opgesteld werden.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 13:20   #11
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uit Het Nieuwsblad:

Mooi zo. Dit heeft niets met discriminatie te maken, maar alles met het feit dat vrouwen nu eenmaal meer thuisblijven om voor de kinderen te zorgen, wat een perfect logische en natuurlijke reactie is.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 14:31   #12
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Raven's schermafbeelding

Standaard

Ik verdien een dikke 200 euro (bruto) meer dan een autochtone, mannelijke, collega met zelfde diploma, en zelfde ancienniteit.

Maar ik heb meteen x ge-eist als loon, wetend dat ze er moeilijk anderen kunnen vinden in mijn branche. Mijn collega vroeg x-200 en heeft dat ook gekregen.

Vrouwen moeten assertiever zijn bij hun aanwerving. Men gaat u niet zomaar een goed loon geven, je moet daarvoor durven onderhandelen zonder de zin met het realistische te verliezen.

Laatst gewijzigd door Raven : 3 augustus 2007 om 14:32.
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 20:52   #13
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Mooi zo. Dit heeft niets met discriminatie te maken, maar alles met het feit dat vrouwen nu eenmaal meer thuisblijven om voor de kinderen te zorgen, wat een perfect logische en natuurlijke reactie is.

Op kindjes passen enzo is HARD werk dus onderschat het niet aub

Waarom moet een vrouw dan minder verdienen omdat ze kinderen op de wereld HELPT mee zetten ?!

Ik vindt het discriminerend overkomen zoals vele vrouwen denk ik daar net hetzelfde over als man zijnde .

Eigenlijk mogen die opvoeders en oppas en zo wel wat meer verdienen dan nu het geval is ....zo blijven er tenminste wa meer scholen open ipv dat ze weg gaan of sluiten .

* Gelijkheid begint bij jou sociale diversiteit...het zelf
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2007, 21:03   #14
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Op kindjes passen enzo is HARD werk dus onderschat het niet aub

Waarom moet een vrouw dan minder verdienen omdat ze kinderen op de wereld HELPT mee zetten ?!
Dat moet een vrouw niet, maar vele vrouwen werken part-time omdat ze ook voor de opvoeding van hun kinderen tijd willen maken. Hierdoor verdienen ze natuurlijk minder als de meeste mannen, die meestal full-time werken. Dit vind ik natuurlijk een goede zaak, en het zou nog meer moeten uitgebouwd worden: vrouwen de kans geven part-time te werken, hierdoor iets minder verdienen, maar wél een goede opvoeding aan hun kinderen geven. Want dat is tenslotte het belangrijkste.

Citaat:
Ik vindt het discriminerend overkomen zoals vele vrouwen denk ik daar net hetzelfde over als man zijnde .
Vrouwen die exact hetzelfde werk doen als mannen, moeten natuurlijk ook hetzelfde verdienen als die mannen. Dit is in de meeste gevallen al zo. Het verschil zit hem net in het feit dat vrouwen over het algemeen lichtere jobs aanvaarden of part-time werken, om voor de opvoeding van hun kinderen te kunnen instaan, wat natuurlijk een goede zaak is.

Citaat:
Eigenlijk mogen die opvoeders en oppas en zo wel wat meer verdienen dan nu het geval is ....zo blijven er tenminste wa meer scholen open ipv dat ze weg gaan of sluiten .
Zeer juist, en meer nog: ik ben voorstander van een ouderschapssubsidie (d.w.z. een gedeeltelijk loon voor een ouder die de eerste jaren na een geboorte deels of helemaal thuis blijft om het kind een degelijke opvoeding te geven).
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 01:15   #15
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Dat moet een vrouw niet, maar vele vrouwen werken part-time omdat ze ook voor de opvoeding van hun kinderen tijd willen maken. Hierdoor verdienen ze natuurlijk minder als de meeste mannen, die meestal full-time werken. Dit vind ik natuurlijk een goede zaak, en het zou nog meer moeten uitgebouwd worden: vrouwen de kans geven part-time te werken, hierdoor iets minder verdienen, maar wél een goede opvoeding aan hun kinderen geven. Want dat is tenslotte het belangrijkste.

Vrouwen die exact hetzelfde werk doen als mannen, moeten natuurlijk ook hetzelfde verdienen als die mannen. Dit is in de meeste gevallen al zo. Het verschil zit hem net in het feit dat vrouwen over het algemeen lichtere jobs aanvaarden of part-time werken, om voor de opvoeding van hun kinderen te kunnen instaan, wat natuurlijk een goede zaak is.

Zeer juist, en meer nog: ik ben voorstander van een ouderschapssubsidie (d.w.z. een gedeeltelijk loon voor een ouder die de eerste jaren na een geboorte deels of helemaal thuis blijft om het kind een degelijke opvoeding te geven).

Ge zit bijna just...in den diensten sector en het pwa statuut zen der BELGEN met deeltijdse contracten die wel te verstaat FULL time werken maar deeltijds betaalt worden om deze reden ken ik al 2 mensen die weg gingen uit de sector .

Moderne uit buiting & slavernij is in België gekend zenne ...als ge goe leert kijken en rekenen .
Genoeg mensen die onder of op de armoede grens leven al dan NIET met kinderen.

Dat van die ouder subsidie zou niet slecht zijn maarja vanwaar moet het geld weer gaan komen ....van de arme arbeider ?

Tegenwoordig is er weinig waardering en rechtvaardige weldaad in dit land ...t'is moh datge het weet

mvg,
Duncan
Oud 4 augustus 2007, 01:16   #16
duncan
Banneling

Standaard

heeft dus geen reet te maken mé wa de vrouw wel of ni moet & VELE blijven deeltijds thuis tegen hun zin .

mannen zijn der ook hé ...die thuis papa spelen ...algoe
Oud 4 augustus 2007, 01:18   #17
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik verdien een dikke 200 euro (bruto) meer dan een autochtone, mannelijke, collega met zelfde diploma, en zelfde ancienniteit.

Maar ik heb meteen x ge-eist als loon, wetend dat ze er moeilijk anderen kunnen vinden in mijn branche. Mijn collega vroeg x-200 en heeft dat ook gekregen.

Vrouwen moeten assertiever zijn bij hun aanwerving. Men gaat u niet zomaar een goed loon geven, je moet daarvoor durven onderhandelen zonder de zin met het realistische te verliezen.

Ge hebt gelijk ik vroeg ooit nen limo een vrouw en een paleis mé een zwembad & ik kreeg het ....in men dromen ...los daarvan is het tevreden zijn met wat je hebt ook een kunst hé...niet ?

Oud 4 augustus 2007, 04:02   #18
hermanvk
Minister

hermanvk's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Uit Het Nieuwsblad:

En dat was er te veel aan.

Hoe idioot kan je wel niet zijn als je een autochtone vrouw, met haar rechten, plichten, gedragingen, waarderingen wil vergelijken met de voortplantingsmachines/besneden sexobjecten zoals allochtone vrouwen worden bekeken (door hun soort) ???
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 04:47   #19
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Waarom moet je naar ons kijken? Een gewone mannelijke sterveling kan hier evenmin veel aan veranderen. Zulke dingen dienen zelfs gradueel te gebeuren. Overigens heb je nog de fysieke redenen waarom dit nu het geval is (vrouw wordt zwanger en is fysiek zwakker dan de man).
Geloof me vrij, westerlingen zijn de meest vrouwvriendelijken die op deze aardkloot rondlopen. Dat man en vrouw hier evenmin gelijk zijn qua rechten vertelt dus zéér duidelijk hoe terecht we die allochtonen bekritiseren.

Je moest eens weten hoe feministisch de gemiddelde westerse man ingesteld is, vergeleken met andere culturen. Ik val zo bijvoorbeeld enkel op zelfstandige vrouwen met een EIGEN WIL, de nachtmerrie van elke onderdrukker van vrouwen. Zeg maar, ik val op moderne feministen. ^^

Nee, mijn beste. De juiste titel is hier "Westerlingen en hun zelfverlakkerij!"

P.S.: Nu merk ik pas dat dit topic dateert uit het Stenen Tijdperk.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 4 augustus 2007 om 04:57.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 06:32   #20
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Dat de vrouw nog ondergeschikt zou zijn aan de man is al eeuwen het geval niet meer: zelfs die hun vrouw slagen liggen zwaar onder de sloef.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be