Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2007, 15:31   #561
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik durf trouwens in grote mate de stelling van Van Istendael betwijfelen. Vlamingen en Nederlanders zijn de afgelopen weldegelijk naar elkaar gegroeid: in Vlaanderen althans wordt veel vaker naar Nederland gekeken dan in het verleden het geval was. Omgekeerd gebeurt minder, maar ja, er valt hier dan ook niet echt veel interessants te beleven.
Nou nou, niet zo pessimistisch. Op politiek gebied is er in België zelfs heel veel te beleven, hoewel niet altijd even positief.

Maar ook op maatschappelijk gebied is Vlaanderen toch vooraanstaand: onderwijs, cultuur, gezondheidszorg, sociale zekerheid, economische ontwikkeling. Het is jammer dat het internationaal niet altijd even goed uit de verf komt, doordat er een Belgisch niveau tussen zit. En je kunt de gemiddelde Nederlander niet kwalijk nemen dat 'ie zich niet verdiept in de wirwar die België heet. Ik kan het zelfs de gemiddelde Belg niet kwalijk nemen. Zoals een mooi Vlaams spreekwoord zegt: een poes vindt er haar jongen niet in terug.

De schuld voor dat gebrek aan belangstelling ligt echter ook in Nederland, zoals ik al vaker heb aangegeven: geen aandacht in het onderwijs voor Vlaanderen, weinig aandacht in de media. Als ik alleen al naar m'n eigen vakgebied kijk: kinderen leren op school de aardrijkskunde van Nederland, maar wat er voorbij Hazeldonk te vinden is, daar wordt met geen woord over gerept. België wordt even uitgebreid behandeld als pak 'm beet Tsjechië: je moet de hoofdstad kennen, wat rivieren, een enkel gebergte en dan heb je het wel gehad. Dat bepaalt voor een groot deel de geestelijke kaart ('mental map') van mensen. Gelukkig komt er de laatste jaren steeds meer belangstelling voor Vlaanderen. Dat zou aanleiding kunnen zijn om ook in het onderwijs eindelijk eens aandacht te besteden aan de zuiderburen, bijv. via het ontwikkelen van een wederzijdse onderwijsmethode voor aardrijkskunde en geschiedenis, via schoolpartnerschappen, etc.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:43   #562
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik durf trouwens in grote mate de stelling van Van Istendael betwijfelen. Vlamingen en Nederlanders zijn de afgelopen weldegelijk naar elkaar gegroeid: in Vlaanderen althans wordt veel vaker naar Nederland gekeken dan in het verleden het geval was. Omgekeerd gebeurt minder, maar ja, er valt hier dan ook niet echt veel interessants te beleven.
Overal en altijd spreek ik Nederlanders die in Vlaanderen zijn geweest.
Buiten het grensgebied ,kom je weinig Vlamingen in Nederland tegen.
Wie heeft nu weinig belangstelling voor wie?

Laatst sprak ik een Vlaming die enthousiast vertelde dat ze in Amsterdam was geweest.
Het is natuurlijk leuk ,maar eigenlijk heel normaal.Het is veel vreemder dat er Valmingen bestaan die niet in Amsterdam zijn geweest.
De meeste Nederlanders gaan toch ook naar Brussel of Antwerpen.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 5 augustus 2007 om 15:44.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 15:50   #563
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Overal en altijd spreek ik Nederlanders die in Vlaanderen zijn geweest.
Buiten het grensgebied ,kom je weinig Vlamingen in Nederland tegen.
Wie heeft nu weinig belangstelling voor wie?

Laatst sprak ik een Vlaming die enthousiast vertelde dat ze in Amsterdam was geweest.
Het is natuurlijk leuk ,maar eigenlijk heel normaal.Het is veel vreemder dat er Valmingen bestaan die niet in Amsterdam zijn geweest.
De meeste Nederlanders gaan toch ook naar Brussel of Antwerpen.
Kom nu, Center Parks is hier populair hoor, en niet alleen die in de grensstreek.
Oud 5 augustus 2007, 15:51   #564
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het is natuurlijk leuk ,maar eigenlijk heel normaal.
Amsterdam is immers voor de Vlaming wat Mekka voor de moslims is: je moet er een keer geweest zijn.
Oud 5 augustus 2007, 15:53   #565
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nou nou, niet zo pessimistisch. Op politiek gebied is er in België zelfs heel veel te beleven, hoewel niet altijd even positief.

Maar ook op maatschappelijk gebied is Vlaanderen toch vooraanstaand: onderwijs, cultuur, gezondheidszorg, sociale zekerheid, economische ontwikkeling. Het is jammer dat het internationaal niet altijd even goed uit de verf komt, doordat er een Belgisch niveau tussen zit. En je kunt de gemiddelde Nederlander niet kwalijk nemen dat 'ie zich niet verdiept in de wirwar die België heet. Ik kan het zelfs de gemiddelde Belg niet kwalijk nemen. Zoals een mooi Vlaams spreekwoord zegt: een poes vindt er haar jongen niet in terug.

De schuld voor dat gebrek aan belangstelling ligt echter ook in Nederland, zoals ik al vaker heb aangegeven: geen aandacht in het onderwijs voor Vlaanderen, weinig aandacht in de media. Als ik alleen al naar m'n eigen vakgebied kijk: kinderen leren op school de aardrijkskunde van Nederland, maar wat er voorbij Hazeldonk te vinden is, daar wordt met geen woord over gerept. België wordt even uitgebreid behandeld als pak 'm beet Tsjechië: je moet de hoofdstad kennen, wat rivieren, een enkel gebergte en dan heb je het wel gehad. Dat bepaalt voor een groot deel de geestelijke kaart ('mental map') van mensen. Gelukkig komt er de laatste jaren steeds meer belangstelling voor Vlaanderen. Dat zou aanleiding kunnen zijn om ook in het onderwijs eindelijk eens aandacht te besteden aan de zuiderburen, bijv. via het ontwikkelen van een wederzijdse onderwijsmethode voor aardrijkskunde en geschiedenis, via schoolpartnerschappen, etc.
En toch raar, want telkens als ik het weerbericht zie op Nederland, valt het me op dat dat zelfs onmogelijk is zonder Vlaanderen erbij te tekenen.
Oud 5 augustus 2007, 15:55   #566
evilbu

Standaard

Citaat:
Amsterdam is immers voor de Vlaming wat Mekka voor de moslims is: je moet er een keer geweest zijn.
Ik denk dat Amsterdam ook symboliseert hoe progressief Nederland is. Er "mag" daar meer. Toen ik als kind door Amsterdam liep was ik verwonderd dat een buurman gezellig een praatje aan het maken was met zijn prostituée-buurvrouw. (Dat mag hier natuurlijk ook maar je snapt wat ik bedoel)
Oud 5 augustus 2007, 15:59   #567
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Weer zo,n domme opmerking van een Duitser

Gisteren was de gay pride ,met zelfs een boot van de Gemeente als steunbetuiging. Een minuut stilte voor de overleden ex-burgmeester Patijn.
Rita Verdonk,een politica die alleen stormen en lawaai veroorzaakt, bepaalde de eerst prijs voor de boot die het kleinst en het rustigste was.

Zie jij zoiets in Brussel gebeuren?
Oud 5 augustus 2007, 16:01   #568
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
En toch raar, want telkens als ik het weerbericht zie op Nederland, valt het me op dat dat zelfs onmogelijk is zonder Vlaanderen erbij te tekenen.
Er wonen daar nu eenmaal veel Nederlanders.

Ik kijk voor het weer hier ook naar het Nederlandse weerbericht (teletekstpag. 702). Dat is wel wat nauwkeuriger dan het Duitse weerbericht, dat het alleen heeft over 'het noorden'. Dat kan dan van Oost-Friesland tot Voor-Pommeren zijn. Alleen het weerbericht in de krant is even nauwkeurig.
Oud 5 augustus 2007, 16:01   #569
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De schuld voor dat gebrek aan belangstelling ligt echter ook in Nederland, zoals ik al vaker heb aangegeven: geen aandacht in het onderwijs voor Vlaanderen, weinig aandacht in de media. Als ik alleen al naar m'n eigen vakgebied kijk: kinderen leren op school de aardrijkskunde van Nederland, maar wat er voorbij Hazeldonk te vinden is, daar wordt met geen woord over gerept. België wordt even uitgebreid behandeld als pak 'm beet Tsjechië: je moet de hoofdstad kennen, wat rivieren, een enkel gebergte en dan heb je het wel gehad. Dat bepaalt voor een groot deel de geestelijke kaart ('mental map') van mensen.
Dit is niet helemaal waar. Althans niet op mijn school. Bij aardrijkskunde werd het onderwerp ''territoriale conflicten'' aangesneden. Bijna de helft van het hele hoofdstuk ging over België en de Vlaamse zaak. Echter, in de geschiedenislessen wordt zo snel door ''de Nederlanden'' heengekoerst dat België en Vlaanderen nauwelijks aan bod komen. Je moet een jaartal kennen en de eerste koning.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2007, 16:02   #570
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Amsterdam ook symboliseert hoe progressief Nederland is. Er "mag" daar meer. Toen ik als kind door Amsterdam liep was ik verwonderd dat een buurman gezellig een praatje aan het maken was met zijn prostituée-buurvrouw. (Dat mag hier natuurlijk ook maar je snapt wat ik bedoel)
Evilbu ,jij bent de verstandigste die hier rondloopt
Laat die provinciaaltjes maar praten die met hun levenservaring niet verder komen dan Wikipedia.
Oud 5 augustus 2007, 16:04   #571
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weer zo,n domme opmerking van een Duitser
Waarom is het een domme opmerking?
Oud 5 augustus 2007, 16:05   #572
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik kijk voor het weer hier ook naar het Nederlandse weerbericht (teletekstpag. 702). Dat is wel wat nauwkeuriger dan het Duitse weerbericht, dat het alleen heeft over 'het noorden'. Dat kan dan van Oost-Friesland tot Voor-Pommeren zijn. Alleen het weerbericht in de krant is even nauwkeurig.
Bij het RTL4 weer wordt zelfs de hele Benelux meegenomen.
Oud 5 augustus 2007, 16:07   #573
evilbu

Standaard

Citaat:
Evilbu ,jij bent de verstandigste die hier rondloopt
Laat die provinciaaltjes maar praten die met hun levenservaring niet verder komen dan Wikipedia.
Ho ho, ik zou niet durven zeggen dat mensen als Dimitri alles uit Wikipedia halen.
Erger nog, zelf ben ik toch ook een Wikipedian, al zie ik het eerder als een vertrekpunt/samenvatting om richting "echte bronnen" te gaan.
Maar ernstig : bij Amsterdam denk ik aan : Anne Frank huis (met lange file ),plezierig boottochtje op het water, drugs, veel rare mensen (prekers en zo...), koninklijk paleis
Oud 5 augustus 2007, 16:12   #574
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ho ho, ik zou niet durven zeggen dat mensen als Dimitri alles uit Wikipedia halen.
Erger nog, zelf ben ik toch ook een Wikipedian, al zie ik het eerder als een vertrekpunt/samenvatting om richting "echte bronnen" te gaan.
Maar ernstig : bij Amsterdam denk ik aan : Anne Frank huis (met lange file ),plezierig boottochtje op het water, drugs, veel rare mensen (prekers en zo...), koninklijk paleis
Ik vond het Rijksmuseum altijd nog het indrukwekkendst.
Oud 5 augustus 2007, 16:14   #575
evilbu

Standaard

Citaat:
Nou neen! Door de rare vorm van Nederland (Vlaanderen is echt een hap uit Nederland) kan je Limburg niet tonen zonder heel Vlaanderen te tonen, maar ze zetten dus bij Maastricht een wolkje of een zonnetje en bij heel Vlaanderen niets.

Ik heb soms de indruk dat men in Nederland bijna bang is van een band met Vlaanderen.
Zo kwam in "De wereld draait door" het canon van de geschiedenis ter sprake, en iemand had het over "Simon Stevin". De presentator wist niet wie het was, en eigenlijk de gastspreker ook niet, en het onderwerp werd bijna angstig afgevoerd.
Nou dat wist ik wel, Simon Steven is eigenlijk een Vlaming, hij was een wiskundige die voor de germanisering van de termen in de wiskunde heeft gezorgd. Met de lagere school bezochten we zijn standbeeld in Brugge.
Citaat:
Heeft Niedersachsen of zo geen regionale zenders of zo. Duitsland is toch veel groot om enkel nationale zenders te hebben? (En dan bedoel ik wel DEGELIJKE regionale zenders, niet zoals TV Oost waar elk feestje voor senioren een nieuwsitem is )
Oud 5 augustus 2007, 16:14   #576
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dit is niet helemaal waar. Althans niet op mijn school. Bij aardrijkskunde werd het onderwerp ''territoriale conflicten'' aangesneden. Bijna de helft van het hele hoofdstuk ging over België en de Vlaamse zaak.
Dat valt me weer mee dan. Was dat in een boek van een bepaalde methode?
Oud 5 augustus 2007, 16:15   #577
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Waarom is het een domme opmerking?
Alleen provinciaaltjes weten te vertellen dat er in Amsterdam alleen maar Turken en Marokkanen wonen.
En als dat uit de mond komt van een Rotterdammer dan is het helemaal dom
Oud 5 augustus 2007, 16:16   #578
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat valt me weer mee dan. Was dat in een boek van een bepaalde methode?
Ja, die methode heet Atlantis VWO tweede fase, editie "Politiek en ruimte''.
Oud 5 augustus 2007, 16:17   #579
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alleen provinciaaltjes weten te vertellen dat er in Amsterdam alleen maar Turken en Marokkanen wonen.
En als dat uit de mond komt van een Rotterdammer dan is het helemaal dom
Als je een plaats vergelijkt met ''het mekka van'', dan bedoel je dat het
''the place to be'' is. Dat heeft niks met de Islam te maken hoor...
Oud 5 augustus 2007, 16:19   #580
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik heb soms de indruk dat men in Nederland bijna bang is van een band met Vlaanderen.
Zo kwam in "De wereld draait door" het canon van de geschiedenis ter sprake, en iemand had het over "Simon Stevin". De presentator wist niet wie het was, en eigenlijk de gastspreker ook niet, en het onderwerp werd bijna angstig afgevoerd.
Nou dat wist ik wel, Simon Steven is eigenlijk een Vlaming, hij was een wiskundige die voor de germanisering van de termen in de wiskunde heeft gezorgd. Met de lagere school bezochten we zijn standbeeld in Brugge.
Ik denk dat ze 'm echt niet kenden. Ik kende 'm ook niet.

Citaat:
Heeft Niedersachsen of zo geen regionale zenders of zo. Duitsland is toch veel groot om enkel nationale zenders te hebben? (En dan bedoel ik wel DEGELIJKE regionale zenders, niet zoals TV Oost waar elk feestje voor senioren een nieuwsitem is )
Er is de NDR, Norddeutsche Rundfunk. Die zendt uit in heel Noord-Duitsland: Nedersaksen, Sleeswijk-Holstein, Mecklenburg-Voor-Pommeren en Bremen en Hamburg. Daarnaast is er sinds enkele jaren een Friesische Rundfunk, een zender speciaal voor Oost-Friesland, maar die zit vreemd genoeg alleen op de kabel (voor zover ik weet) en dat heb ik hier niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be