Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2007, 18:06   #441
jurgen79
Banneling

jurgen79's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Bericht aan alle forummers:jurgen 79 is mijn zoon NIET!!
Geef maar toe dat je wou dat het zo was!

In ieder geval ik ben beginnen wippen vanaf mijn 14de...lekker stiekem...wat een fijne tijd.
jurgen79 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 19:28   #442
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
Een hoop gelul om te verhullen dat u seks onder de 15 jaar goedkeurt. Bravo.

verhullen? Hadden we zonet niet vastgesteld dat jij diegene bent die onder het zand zit?
mensen mogen voor mij part sex hebben wanneer ze daar zin in hebben. En zin hebben in deze wereld staat niet gelijk aan uw goesting doen, zin hebben wil zeggen dat je ook voldoende bewust bent rekening te houden met uwen partner anders zal de zin rap over zijn.
Ik zal maar aannemen dat jij mondige tieners niet aanvaard, die moeten zich maar laten misbruiken en vooral niks zeggen. Sex onder elkaar bah, enkel de priester en nonkel mogen genieten zeker.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 20:20   #443
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Dat is inderdaad strafbaar. Niet enkel geslachtsgemeenschap, maar ieder seksueel contact met een -16-jarige (ongeacht je eigen leeftijd) is strafbaar.

zie http://www.jips.be/medewerkers/docs/...20de%20wet.doc:

Bij -14jarigen veronderstelt de wet altijd dwang, en is er dus altijd sprake van verkrachting in geval van seksuele handeling met penetratie (art. 375 SW) of over aanranding van de eerbaarheid in geval van seksuele handeling zonder penetratie (art. 372-373 SW), ook al stem je toe.
Bij jongeren van 14 of 15 jaar die zonder dwang bij seksuele handelingen betrokken raken, spreekt men in beide gevallen van aanranding van de eerbaarheid.

Ik vind het eerlijk gezegd hallucinant dat men veroordeeld kan worden voor verkrachting bij seks met wederzijdse toestemming, en dus ook gestraft kan worden als een verkrachter. Bij jongeren zou dat kunnen impliceren dat ze terecht komen in een dadergroep, iets waar ze me dunkt niet echt thuishoren.

Los van de discussie of het wenselijk is dat een -16 jarige seksuele handeling stelt, lijkt het me in ieder geval onwenselijk dat zij behandeld kunnen worden als misdadigers. Hoogstens zijn het jongeren met een probleem, en dan dient het door de rechter niet behandeld te worden als een als misdrijf omschreven feit (MOF) maar als een problematische opvoedingssituatie (POS). Gelukkig komen er in de praktijk zelden zware straffen van, maar ik vind het akelig dat twee 15-jarigen die aan elkaar zitten lebberen beiden veroordeeld kunnen worden voor aanranding .
dat is een antwoord op mijn vraag hoe de wet hierover denkt. merci bij deze

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 20:29   #444
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jurgen79 Bekijk bericht
In ieder geval ik ben beginnen wippen vanaf mijn 14de...lekker stiekem...wat een fijne tijd.
Citaat:
Een hoop gelul om te verhullen dat u seks onder de 15 jaar goedkeurt. Bravo.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 20:30   #445
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
dat is een antwoord op mijn vraag hoe de wet hierover denkt. merci bij deze
en wat vind jij van de wet?
Oud 7 augustus 2007, 20:45   #446
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andromeda1968 Bekijk bericht
Zijn je oogjes vermoeid ofzo ?

http://www.gavagai.de/themen/HHPT06.htm

Citaat:
Humesches Prinzip: aus nur deskriptiven Aussagen kann man keine reinen normativen Aussagen ableiten.

Es gibt keinen gültigen Übergang (Schluß) vom Ist zum Soll. Oder: Keine wertende oder deontische Aussage (Soll-Aussage) kann gültig aus einer Prämissenmenge gefolgert werden, die nicht wenigstens eine wertende oder deontische Aussage enthält.
Andere Formulierungen:

* Vom Sein (wie etwas ist) kann nicht aufs Sollen (wie etwas sein soll) geschlossen werden.
* Aus Tatsachen folgt keine Norm.
* Aus beschreibenden Aussagen folgen keine Bewertungen, Bewertungsmaßstäbe oder Ziele.
* Die Biologie (und andere Naturwissenschaften), die Soziologie (und andere Geisteswissenschaften) beschreiben und erklären Beziehungen und Zusammenhänge. Diese Beschreibungen liefern aber keine normativen Aussagen. Das schließt nicht aus, dass sie zur Grundlage normativer Aussagen gemacht werden können. Sie sind aber ungeeignet diese normativen Aussagen auch zu begründen.
* Die Behauptung des Sachverhalts p erlaubt weder zu folgern: "es ist geboten, daß p", noch "es ist verboten, daß p".

»Das Standardargument gegen die verschiedenen Formen des Naturalismus ist seit Moore der Nachweis eines naturalistischen Fehlschlusses ..., die Definition von "sittl. (an sich) gut" durch empirische oder metaphysische Begriffe (z. B. "an sich gut" = "lebensdienlich"), was schon Hume als Sein-Sollen-Fehlschluß, eines zwar nicht bemerkten, aber unzulässigen Übergangs von deskriptiven (empirischen oder metaphysischen Seins-) zu normativen (Sollens-) Aussagen (z. B. von "x ist nützlich" zu "Du sollst x tun"), kritisierte.«

Otfried Höffe, Hg.: Lexikon der Ethik. München: Beck, 1980. Zweite, neubearbeitete Auflage. S. 163
"Wissenschaft hat keine ideologischen Implikationen. Sie sagt uns einfach, wie die Welt ist – nicht wie sie sein sollte. Wenn sich eine Rechtfertigung, ein moralisches Ureil oder sonst irgendeine dieser »sollte«-Aussagen als Schlussfolgerung aus rein wissenschaftlichen Prämissen ausgibt, kann man daher nur eines tun, nämlich die Logik der Folgerung in Frage zu stellen; die Prämissen bleiben davon unberührt. Leider sind die Menschen häufig derart entrüstet über die Schlussfolgerungen, dass sie nicht deren Fehlerhaftigkeit, sondern die wissenschaftlichen Erkenntnisse insgesamt zurückweisen."
Oud 7 augustus 2007, 20:51   #447
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Bravo! Het copy-pasten is je niet vreemd, nu nog vertalen.

Dank bij voorbaat!
Oud 7 augustus 2007, 21:01   #448
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bravo! Het copy-pasten is je niet vreemd, nu nog vertalen.

Dank bij voorbaat!
Zo'n moeilijk Duits is dat nu toch niet?
Als je het echt niet begrijpt, wil ik wel een Nederlandse tekst over de Sollen-Sein-problematiek opzoeken. ('Sein' en 'Sollen' zou toch moeten lukken).
Laat maar iets weten.
Oud 7 augustus 2007, 21:03   #449
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo'n moeilijk Duits is dat nu toch niet?
Als je het echt niet begrijpt, wil ik wel een Nederlandse tekst over de Sollen-Sein-problematiek opzoeken. ('Sein' en 'Sollen' zou toch moeten lukken).
Laat maar iets weten.

Graag.
Oud 7 augustus 2007, 21:13   #450
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
verhullen? Hadden we zonet niet vastgesteld dat jij diegene bent die onder het zand zit?
mensen mogen voor mij part sex hebben wanneer ze daar zin in hebben. En zin hebben in deze wereld staat niet gelijk aan uw goesting doen, zin hebben wil zeggen dat je ook voldoende bewust bent rekening te houden met uwen partner anders zal de zin rap over zijn.
Kinderen onder de 15 horen geen geslachtsgemeenschap te hebben. Nogmaals: iedereen die daar anders over denkt, is een pervert, meer valt daarover niet te zeggen.

Citaat:
Ik zal maar aannemen dat jij mondige tieners niet aanvaard, die moeten zich maar laten misbruiken en vooral niks zeggen.
Natuurlijk aanvaard ik mondige tieners. Meer en meer tieners komen bijvoorbeeld openlijk uit voor hun rechtse sympathieën. Er is echter een verschil tussen mondig zijn en geslachtsgemeenschap hebben onder de 15. Dat laatste is overigens strafbaar.

Citaat:
Sex onder elkaar bah, enkel de priester en nonkel mogen genieten zeker.
Los van het feit dat dit laatste zinnetje van u nul relevantie heeft, ben ik de mening toegedaan dat die priester en die nonkel de doodstraf verdienen indien zij kinderen aanranden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 21:20   #451
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kinderen onder de 15 horen geen geslachtsgemeenschap te hebben. Nogmaals: iedereen die daar anders over denkt, is een pervert, meer valt daarover niet te zeggen.
Ik denk daar helemaal niks over. Denk je nu echt dat ze je daar toestemming gaan voor vragen ??? Als de zin er is gaan ze het gewoon doen, met of tegen je goedkeuring. Maar hoe zou je hen dat eigenlijk gaan beletten ?? Kuisheidsgordel ??
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 21:20   #452
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Graag.
Is Engels ook een probleem?

http://en.wikipedia.org/wiki/Is-ought_problem

Citaat:
In meta-ethics, the is-ought problem was raised by David Hume (Scottish philosopher and historian, 17111776), who noted that many writers make claims about what ought to be on the basis of statements about what is. But there seems to be a big difference between descriptive statements (about what is) and prescriptive statements (about what ought to be).
Hume discusses the problem in book III, part I, section I of his A Treatise of Human Nature:
“ In every system of morality, which I have hitherto met with, I have always remark'd, that the author proceeds for some time in the ordinary ways of reasoning, and establishes the being of a God, or makes observations concerning human affairs; when all of a sudden I am surpriz'd to find, that instead of the usual copulations of propositions, is, and is not, I meet with no proposition that is not connected with an ought, or an ought not. This change is imperceptible; but is however, of the last consequence. For as this ought, or ought not, expresses some new relation or affirmation, 'tis necessary that it shou'd be observ'd and explain'd; and at the same time that a reason should be given; for what seems altogether inconceivable, how this new relation can be a deduction from others, which are entirely different from it. ” Hume then calls for writers to be on their guard against such inferences, if they cannot give an explanation of how the ought-statements are supposed to follow from the is-statements. But how exactly can you derive an "ought" from an "is"? In other words, given our knowledge of the way the world is, how can we know the way the world ought to be? That question, prompted by Hume's small paragraph, has become one of the central questions of ethical theory, and Hume is usually assigned the position that such a derivation is impossible. This complete severing of "is" from "ought" has been given the graphic designation of "Hume's Guillotine". [1]
A similar (though distinct) view is defended by G. E. Moore's 'open question argument', intended to refute any identification of moral properties with natural properties—the so-called 'naturalistic fallacy'.
Many people find Hume's thesis compelling, and see no hope for grounding moral statements in purely descriptive ones.

Ik ben zo iemand die afwijzend staat tov moraal die gebaseerd is op 'zoals het is' (i.e. uiteraard zoals de persoon die handelt denkt dat het is).

Laatst gewijzigd door Stratcat : 7 augustus 2007 om 21:22.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 21:23   #453
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik denk daar helemaal niks over. Denk je nu echt dat ze je daar toestemming gaan voor vragen ??? Als de zin er is gaan ze het gewoon doen, met of tegen je goedkeuring. Maar hoe zou je hen dat eigenlijk gaan beletten ?? Kuisheidsgordel ??
Door de wetgeving. Waarom?

Paulus.

Laatst gewijzigd door Paulus : 7 augustus 2007 om 21:24.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 21:24   #454
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paulus Bekijk bericht
Door de wetgeving. Waarom?

Paulus.
Alsof snotneuzen van 14-15 jaar zich daar iets van aantrekken.
Oud 7 augustus 2007, 21:25   #455
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, Pietje, helemaal beletten kan men dat natuurlijk nooit. Wat men wél kan doen, is een goede opvoeding geven wat wil zeggen dat u hen duidelijk wijst op de gevaren, het hen afraadt en hen straft indien u er toch achter komt. Over dat laatste ging het namelijk: Bazilfunk zei dat zijn/haar kinderen géén straf zouden krijgen indien hij/zij erachter kwam. Dat laaste getuigt volgens mij niet echt van een goede opvoedingsmethode, om het beleefd te stellen. Maar ik geloof dat we in herhalingen vallen.

Laatst gewijzigd door Herr Oberst : 7 augustus 2007 om 21:26.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 21:26   #456
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vraag blijft of het wel zo'n goed idee is dat snotneuzen van 14-15 jaar seks hebben. En of een opvoeding die dat afraadt zo'n slecht idee is.
Oud 7 augustus 2007, 21:32   #457
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag blijft of het wel zo'n goed idee is dat snotneuzen van 14-15 jaar seks hebben. En of een opvoeding die dat afraadt zo'n slecht idee is.
Je kan afraden zoveel je wil (met zoveel goede bedoelingen als je wil), als de "goesting" er is, blijft het "gevaar" dat ze je goede raad in de wind slaan. Ik was bijna 16 bij mijn "eerste keer" , maar dat is dan ook lang geleden. Je kan er niet omheen dat jongeren alsmaar vroeger rijp zijn. Daarom niet allemaal natuurlijk, maar toch......
Oud 7 augustus 2007, 21:34   #458
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is geen antwoord op mijn vraag: "waarom". Maar ik heb natuurlijk wel mijn vermoedens.

Paulus
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2007, 21:35   #459
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je kan afraden zoveel je wil (met zoveel goede bedoelingen als je wil), als de "goesting" er is, blijft het "gevaar" dat ze je goede raad in de wind slaan.
Natuurlijk.

Citaat:
Je kan er niet omheen dat jongeren alsmaar vroeger rijp zijn.
Dat is een maatschappelijke mythe, een voornamelijk commerciële self-fulfilling prophecy. Je kunt net zo goed zeggen: je kunt er niet omheen dat halloween voor meer en meer mensen belangrijk wordt.
Oud 7 augustus 2007, 21:36   #460
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee hoor dat gaat best.
Citaat:
Ik ben zo iemand die afwijzend staat tov moraal die gebaseerd is op 'zoals het is' (i.e. uiteraard zoals de persoon die handelt denkt dat het is).

Maar misschien wel meer zoiets van 'zoals het moet' ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be