![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Parlementslid
|
![]() Beurzen hebben vertrouwenscrisis
vr 10/08/07 - De beurswereld zit in een vertrouwenscrisis. Alle financiële markten hebben vandaag met verlies geopend. De Bel-20 is 2,8 procent gedaald. De beurzen van Parijs en Londen verloren meer dan 3 procent. Amerikaanse leningen beïnvloeden beurs De crisis op de beurzen begon gisteren op de Amerikaanse financiële markten. Heel wat Amerikanen hebben moeite om hun leningen af te betalen en daardoor hebben de Amerikaanse banken het dan weer lastig. De banken zijn nog nauwelijks bereid om elkaar kredieten te verstrekken om verliezen te compenseren. Als ze dat toch doen, vragen ze een erg hoge rente. De directe aanleiding voor de crisis was de blokkering van 3 fondsen van de Franse bank BNP. De 3 beleggingsfondsen investeren in zogenoemde rommelleningen, leningen aan mensen die minder kredietwaardig zijn. Het bericht van de blokkering veroorzaakte paniek op de markten. De beleggers vrezen dat er daardoor een kredietschaarste zal komen en dus gaan de beurzen achteruit. bron: vrtnieuws.net __________________________________________________ ______________ Tiens, is de vrije markt kapot? Vraag en aanbod, zo was het toch? Mmm, wonder what went wrong ... ![]()
Het vaderland van de wijze is de wereld. (Heliodorus) Laatst gewijzigd door Goldband : 10 augustus 2007 om 18:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Banneling
|
![]() Aangezien er een centrale bank is, is er geen sprake van een vrije markt.
snap je? De centrale bank ligt dan ook aan de oorprong van de miserie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En de huizenmarkt begint in te storten. Net goed!
![]() |
#4 |
Banneling
|
![]() het probleem zou zijn als ze diegenen die hun lening niet kunnen aflossen, te hulp schieten.
Wat dus nu gebeurd is...dankuwel interventionisten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik vind het vooral schrijnend dat er miljoenen Amerikanen letterlijk bankroet zijn. Dat Amerikaanse systeem is toch gewoon ondraaglijk voor elk redelijk mens?
Als dat dan nog effecten zou hebben op onze portemonnee moeten we toch echt optreden, nietwaar? |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Van zodra zoiets begint brokkelt het verder en verder.
![]() |
![]() |
#7 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Trouwens: de centrale bank maakt de vrije markt mogelijk, ze remt deze niet af.
![]() |
![]() |
#8 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
De centrale bank heeft jammer genoeg de macht om geld bij te drukken voor de regering. Aan de andere kant is deze bank de garantie voor de private banken dat ze niet failliet kunnen gaan (zie 1928). En dus het geld van de spaarders stockeren op een bank veiliger is dan in een matras. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De miserie ligt in het feit dat sommigen weten dat ze niet failliet mogen gaan en dus goed verdienen aan risicovolle beleggingen, en als het misloopt komt de centrale bank wel wat geld geven ten koste van de burger die staat applaus te geven terwijl hij gerold wordt. Als de burger weet dat zijn bank failiiet kan gaan, dan zal hij er zelf wel zorg voor dragen dat zijn geld bij betrouwbare en veilige instellingen zit. Toch mooi? Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 augustus 2007 om 18:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik zo zeggen drukken maar, zo is er altijd genoeg om aan de Walen te geven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Afleidend uit het VRT journaal hebben de amerikanen wat ze al hadden afgelost voor hun huis(hypotheek) terug een lening voor aangevraagd omdat het tamelijk goedkope intresten waren. Ze hebben dat geld gewoon geconsumeerd en nu probleem, de intrestvoet stijgt, velen kunnen hun lening niet meer betalen. Is dat dan de schuld van die banken? Het zijn de amerikanen zelf die hun geld wilden uitgeven, die de lening hebben aangegaan. Wij zullen nooit dit probleem kennen omdat de overheid ons tegen onszelf beschermt doordat we maar 1/3 van het nettoloon mogen gebruiken om leningen af te betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Parlementslid
|
![]() "belachelijk" is een beetje een zwakke repliek vind ik. Geef gerust wat uitleg.
![]() |
#14 |
Banneling
|
![]() 't is weer de schuld van de amerikanen.
Wat een arrogantie efkes een windje en de europese economie ligt op zijn gat. Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 augustus 2007 om 18:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ik heb toch liever dat er geen enkele private bank failliet gaat, het zou een ramp zijn voor al die spaarders, die pensioenfondsen,... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Klein vraagje: weet de staat het dan wel allemaal? Waar vindt die het? tja Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 augustus 2007 om 18:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Noem je dan hun lage spaarquote de schuld van de banken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Banneling
|
![]() afgaande op de prestaties van onze opeenvolgende begrotingsministers zou ik nu precies niet geneigd zijn om te vertrouwen op hun beleggingstips.
Wat gij? Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 augustus 2007 om 18:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Parlementslid
|
![]() Neen, het probleem ligt wel degelijk bij de Amerikanen, check gerust de nieuwssites.
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() gij zijt toch ne Waal als ik het goed begrijp? En ge gaat de VSA lessen geven in economie of wa? Laatst gewijzigd door born2bewild : 10 augustus 2007 om 18:47. |
|
![]() |
![]() |