![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#141 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Als men denkt (gelooft) dat men geholpen wordt is het voldoende. Meer is niet nodig. Godsdiensten werken ook vaak therapeutisch. Godsdiensten hebben in die zin wel degelijk een maatschappelijk functie. Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 21:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#142 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat is niet plezant. Dus: ge moogt religieus zijn, maar dan liefst ergens afgezonderd, ver weg. Antarctica is nog vrij. Maar ik vrees voor de pinguins daar, mochten we dat continent met religieuzen bevolken. Die zoeken immers altijd wel iets of iemand om af te slachten. Zolang het maar beweegt en niet in God gelooft. Zoals pinguins. Kortom, ge zit toch echt met een probleem hoor.
![]() |
![]() |
![]() |
#143 | |
|
![]() ![]() Goddeloze pinguins. Weldra bedreigd door religieuzen?
![]() |
![]() |
![]() |
#144 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#145 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#146 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Therapeutisch ja. Maatschappelijke functie: kan, maar dat vind ik niet de essentie van religie. En als religie vermengd wordt met politiek, ben ik heel erg op mijn hoede.
![]() |
#147 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat is de essentie dan van de religie volgens u. Religie is altijd maatschappijbindend geweest. Dat is één van de essenties van een godsdienst. Zeker sociologisch bekeken, maar zelfs als dusdanig. Men is bijvoorbeeld ook christen omdat men zich verbonden voelt met de christelijke gemeenschap. Zo was het zeker in oorsprong. Is nu nog zo in islam (ex-moslims...). Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 21:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#148 | |
|
![]() Ach, vergeleken met Christenen, Joden en Moslims is Stalin een mietje, zeker wanneer het op wreedheid aankomt.
We gaan hier niet nogmaals de berekening doen, we hebben die al honderd keer gedaan. De bibberfactor, gemeten op de schaal van Richter, ligt voor het Christendom rond de 9.9, die van Stalin op ocharme 5. En da's een quasi-logaritmische schaal hé. Iedereen beeft angstvallig voor Christenen met wapens. De Irakis trillen vandaag nog na.
![]() |
![]() |
![]() |
#149 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#150 | ||||
|
![]() Citaat:
De Christelijke vernietiging van Irak is een feit. Geen figment van mijn verbeelding. De zeer diepgelovige dictator Bush heeft letterlijk gezegd dat de vernietiging van Irak hem is ingefluisterd door zijn Christelijke God. Citaat:
Eén miljoen mensen hebben dat geweten. Ga maar eens aan de nabestaanden van die doden zeggen dat ze enkel "subjectieve bedenkingen" maken. Ge zult verbaasd staan van hun reactie. Citaat:
In zo'n geval vind ik dat het uw eerste en voornaamste plicht is om uw clubgenoten te zeggen dat wat ze doen niet kan. Gij neemt blijkbaar vrede met uw kleine zelf dat niemand last bezorgt en meer niet. Dat vind ik pas subjectief. En individualistisch. En zelfs een tikkeltje laf. PS: er waren ook veel Duitsers die geen enkele Jood hebben kwaadgedaan, maar wel op de NSDAP stemden en die waan volop steunden. Maakt dat ze onschuldig? Ik denk het niet hé. Ze hadden immers de keuze om tégen de NSDAP te zijn. Enkele moedigen durfden dat.
Laatst gewijzigd door C2C : 17 augustus 2007 om 22:23. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Parlementslid
|
![]() Leuk vraagstuk. Het zou inderdaad logischer zijn om Hem één naam te geven (waarom dan het Arabisch is me niet zo duidelijk).
Mijn voorstel: als we dan toch kritisch nadenken over godsdienst ... Afschaffen die handel. Zoals een peuter ook ooit zijn fopspeen moet loslaten, zo moet de mensheid ook maar eens opgroeien.
![]() |
#152 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vele mensen wensen hun leven zo goed mogelijk in te richten en hopen op een leven na dit leven. En in die zin komt de godsdienst tegemoet aan hun wensen. En dat is positief. (Voor zover u het nog niet wist: ik doe me hier voor als de advokaat van de duivel of van God als u verkiest.Ik wel ook eens de goede kanten belichten van godsdiensten.Zie een der vorige postings). Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 22:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#153 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#154 | |
|
![]() Citaat:
De mens die zegt: ik onderwerp mij aan een superwezen met bovennatuurlijke krachten en daarom word ik ook onsterfelijk is neurotisch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Banneling
|
![]() Vraag is wel of het geloof in god effectief een neurose is.
Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 22:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Verbondenheid met al wat is.
![]() |
#157 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#158 | ||
|
![]() Citaat:
Ge zegt gewoon dat religie een drug is gelijk een andere. Da's natuurlijk niet echt innovatief, die uitspraak is 200 jaar oud. De vraag was: hebben Christenen de plicht hun mede-Christenen die wel massaal geweld plegen erop te wijzen dat ze dat afkeuren? En zijn ze medeplichtig wanneer ze dat niet doen?
![]() |
![]() |
![]() |
#159 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#160 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Met de mensen waarmee de gelovige leeft.