Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2007, 21:21   #141
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Ik weet niet of dat helpen is.
Ik ben niet godsdienstig, maar wel religieus, maar of ik daarmee geholpen word, is een vraag die voor mij niet relevant is. Ik speel muziek, ik voel mij daar goed bij, maar geholpen?

Ik vind het niet zwak om toe te geven dat je troost nodig hebt, ook al is die troost verstandelijk gezien onzin.

Als men denkt (gelooft) dat men geholpen wordt is het voldoende. Meer is niet nodig. Godsdiensten werken ook vaak therapeutisch. Godsdiensten hebben in die zin wel degelijk een maatschappelijk functie.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 21:29.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 21:31   #142
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Godsdiensten geven een behoorlijk aantal mensen vrede in hun hart.
Akkoord, maar veel van die "rustige" mensen, laten toch ook niet na om op geregelde tijdstippen grote slachtpartijen te organiseren, waarbij miljoenen doden vallen. Doden. Dat zijn mensen wier hart niet meer werkt. Laat staan dat er nog wat vrede in klopt. Dood is dood.

En dat is niet plezant.

Dus: ge moogt religieus zijn, maar dan liefst ergens afgezonderd, ver weg. Antarctica is nog vrij. Maar ik vrees voor de pinguins daar, mochten we dat continent met religieuzen bevolken. Die zoeken immers altijd wel iets of iemand om af te slachten. Zolang het maar beweegt en niet in God gelooft. Zoals pinguins.

Kortom, ge zit toch echt met een probleem hoor.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 21:33   #143
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Goddeloze pinguins. Weldra bedreigd door religieuzen?
Oud 17 augustus 2007, 21:35   #144
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Akkoord, maar veel van die "rustige" mensen, laten toch ook niet na om op geregelde tijdstippen grote slachtpartijen te organiseren, waarbij miljoenen doden vallen. Doden. Dat zijn mensen wier hart niet meer werkt. Laat staan dat er nog wat vrede in klopt. Dood is dood.

En dat is niet plezant.
Heb je het nu over Stalin?
Oud 17 augustus 2007, 21:36   #145
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goddeloze pinguins. Weldra bedreigd door religieuzen?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 21:38   #146
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als men denkt (gelooft) dat men geholpen wordt is het voldoende. Meer is niet nodig. Godsdiensten werken ook vaak therapeutisch. Godsdiensten hebben in die zin wel degelijk een maatschappelijk functie.
Therapeutisch ja. Maatschappelijke functie: kan, maar dat vind ik niet de essentie van religie. En als religie vermengd wordt met politiek, ben ik heel erg op mijn hoede.
Oud 17 augustus 2007, 21:40   #147
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Therapeutisch ja. Maatschappelijke functie: kan, maar dat vind ik niet de essentie van religie. En als religie vermengd wordt met politiek, ben ik heel erg op mijn hoede.
De religie geeft mensen hoop.

Wat is de essentie dan van de religie volgens u. Religie is altijd maatschappijbindend geweest. Dat is één van de essenties van een godsdienst. Zeker sociologisch bekeken, maar zelfs als dusdanig.

Men is bijvoorbeeld ook christen omdat men zich verbonden voelt met de christelijke gemeenschap. Zo was het zeker in oorsprong. Is nu nog zo in islam (ex-moslims...).

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 21:44.
Oud 17 augustus 2007, 21:50   #148
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je het nu over Stalin?
Ach, vergeleken met Christenen, Joden en Moslims is Stalin een mietje, zeker wanneer het op wreedheid aankomt.

We gaan hier niet nogmaals de berekening doen, we hebben die al honderd keer gedaan. De bibberfactor, gemeten op de schaal van Richter, ligt voor het Christendom rond de 9.9, die van Stalin op ocharme 5. En da's een quasi-logaritmische schaal hé.

Iedereen beeft angstvallig voor Christenen met wapens. De Irakis trillen vandaag nog na.
Oud 17 augustus 2007, 21:57   #149
system
Banneling

Standaard

Citaat:

En dat is niet plezant.

Dus: ge moogt religieus zijn, maar dan liefst ergens afgezonderd, ver weg. Antarctica is nog vrij. Maar ik vrees voor de pinguins daar, mochten we dat continent met religieuzen bevolken. Die zoeken immers altijd wel iets of iemand om af te slachten. Zolang het maar beweegt en niet in God gelooft. Zoals pinguins.

Kortom, ge zit toch echt met een probleem hoor.
Dat zijn allemaal subjectieve bedenkingen. Er zijn ook veel gelovige mensen die niemand last bezorgen.
Oud 17 augustus 2007, 22:15   #150
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zijn allemaal subjectieve bedenkingen. Er zijn ook veel gelovige mensen die niemand last bezorgen.
De uitroeiing van 90 miljoen Indios is geen subjectieve bedenking van mijnentwegen. Dat is een historisch feit.

De Christelijke vernietiging van Irak is een feit. Geen figment van mijn verbeelding.

De zeer diepgelovige dictator Bush heeft letterlijk gezegd dat de vernietiging van Irak hem is ingefluisterd door zijn Christelijke God.
Citaat:
President George W Bush told Palestinian ministers that God had told him to invade Afghanistan and Iraq - and create a Palestinian State, a new BBC series reveals.
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pre.../06/bush.shtml

Eén miljoen mensen hebben dat geweten. Ga maar eens aan de nabestaanden van die doden zeggen dat ze enkel "subjectieve bedenkingen" maken.

Ge zult verbaasd staan van hun reactie.

Citaat:
Er zijn ook veel gelovige mensen die niemand last bezorgen.
Ja, maar iemand geen last bezorgen is een beetje een zwaktebod, zeker wanneer ge deel uitmaakt van een wrede club waarvan vele leden wél als bezetenen aan permanente massamoord doen.

In zo'n geval vind ik dat het uw eerste en voornaamste plicht is om uw clubgenoten te zeggen dat wat ze doen niet kan.

Gij neemt blijkbaar vrede met uw kleine zelf dat niemand last bezorgt en meer niet.

Dat vind ik pas subjectief. En individualistisch. En zelfs een tikkeltje laf.

PS: er waren ook veel Duitsers die geen enkele Jood hebben kwaadgedaan, maar wel op de NSDAP stemden en die waan volop steunden. Maakt dat ze onschuldig? Ik denk het niet hé. Ze hadden immers de keuze om tégen de NSDAP te zijn. Enkele moedigen durfden dat.

Laatst gewijzigd door C2C : 17 augustus 2007 om 22:23.
Oud 17 augustus 2007, 22:25   #151
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Leuk vraagstuk. Het zou inderdaad logischer zijn om Hem één naam te geven (waarom dan het Arabisch is me niet zo duidelijk).

Mijn voorstel: als we dan toch kritisch nadenken over godsdienst ... Afschaffen die handel. Zoals een peuter ook ooit zijn fopspeen moet loslaten, zo moet de mensheid ook maar eens opgroeien.
Oud 17 augustus 2007, 22:27   #152
system
Banneling

Standaard

Citaat:
De uitroeiing van 90 miljoen Indios is geen subjectieve bedenking van mijnentwegen. Dat is een historisch feit.

De Christelijke vernietiging van Irak is een feit. Geen figment van mijn verbeelding.

Dictator Bush heeft letterlijk gezegd dat de vernietiging van Irak hem is ingefluisterd door God.
http://www.bbc.co.uk/pressoffice/pre.../06/bush.shtml

Eén miljoen mensen hebben dat geweten. Ga maar eens aan de nabestaanden van die doden zeggen dat ze enkel "subjectieve bedenkingen" maken.

Ge zult verbaasd staan van hun reactie.
Wat u zegt is juist. Dat neemt niet weg dat er vele gelovigen zijn die niemand last bezorgen.

Citaat:
Ja, maar iemand geen last bezorgen is een beetje een zwaktebod, zeker wanneer ge deel uitmaakt van een wrede club waarvan vele leden wél als bezetenen aan permanente massamoord doen.

In zo'n geval vind ik dat het uw eerste en voornaamste plicht is om uw clubgenoten te zeggen dat wat ze doen niet kan.

Gij neemt blijkbaar vrede met uw kleine zelf dat niemand last bezorgt en meer niet.

Dat vind ik pas subjectief. En individualistisch. En zelfs een tikkeltje laf.
U spreek theoretisch. U interesseert zich voor de gebeurtenissen in de wereld. Maak u geen illusies. Verreweg de meeste mensen interesseert dit niet. Vaak weten eenvoudige gelovigen niet wat er zich allemaal afspeelt of afgespeeld heeft in de loop van de geschiedenis en wat er allemaal gebeurd is in naam van deze of gene godsdienst.

Vele mensen wensen hun leven zo goed mogelijk in te richten en hopen op een leven na dit leven. En in die zin komt de godsdienst tegemoet aan hun wensen. En dat is positief.

(Voor zover u het nog niet wist: ik doe me hier voor als de advokaat van de duivel of van God als u verkiest.Ik wel ook eens de goede kanten belichten van godsdiensten.Zie een der vorige postings).

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 22:29.
Oud 17 augustus 2007, 22:38   #153
stropkeuh
Parlementslid

stropkeuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
~

Brussel wordt zoiets..

Zo een krullekes kon ik ook schrijven. Kwas toen 4j op de freubelschool..
stropkeuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 22:41   #154
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Vele mensen wensen hun leven zo goed mogelijk in te richten en hopen op een leven na dit leven. En in die zin komt de godsdienst tegemoet aan hun wensen. En dat is positief.
Neen, dat is negatief. Neurosen worden niet beter door ze te voeden en te versterken.

De mens die zegt: ik onderwerp mij aan een superwezen met bovennatuurlijke krachten en daarom word ik ook onsterfelijk is neurotisch.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2007, 22:46   #155
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht
Neen, dat is negatief. Neurosen worden niet beter door ze te voeden en te versterken.

De mens die zegt: ik onderwerp mij aan een superwezen met bovennatuurlijke krachten en daarom word ik ook onsterfelijk is neurotisch.
Vraag is wel of het geloof in god effectief een neurose is.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 22:46.
Oud 17 augustus 2007, 22:47   #156
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat is de essentie dan van de religie volgens u.
Verbondenheid met al wat is.
Oud 17 augustus 2007, 22:53   #157
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Verbondenheid met al wat is.
Dus ook met de maatschappij waarin de gelovige leeft.
Oud 17 augustus 2007, 22:58   #158
C2C

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

(Voor zover u het nog niet wist: ik doe me hier voor als de advokaat van de duivel of van God als u verkiest.Ik wel ook eens de goede kanten belichten van godsdiensten.Zie een der vorige postings).
Ik vind dat ge uw rol van advocaat van de duivel maar matig speelt.

Ge zegt gewoon dat religie een drug is gelijk een andere. Da's natuurlijk niet echt innovatief, die uitspraak is 200 jaar oud.

De vraag was: hebben Christenen de plicht hun mede-Christenen die wel massaal geweld plegen erop te wijzen dat ze dat afkeuren? En zijn ze medeplichtig wanneer ze dat niet doen?
Oud 17 augustus 2007, 23:09   #159
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind dat ge uw rol van advocaat van de duivel maar matig speelt.

Ge zegt gewoon dat religie een drug is gelijk een andere. Da's natuurlijk niet echt innovatief, die uitspraak is 200 jaar oud.

De vraag was: hebben Christenen de plicht hun mede-Christenen die wel massaal geweld plegen erop te wijzen dat ze dat afkeuren? En zijn ze medeplichtig wanneer ze dat niet doen?
U zegt dat het een drug is. Ik heb dat nu niet gezegd. U gaat uit van een zeer subjectieve premisse. Ik zeg gewoon dat de godsdienst therapeutisch kan werken. U hoeft daar geen 'drug' in te zien. Wie zegt dat uw opvattingen geen fata morgana zijn? Ik zeg niet dat de godsdienst geen negatieve kanten hebben. Ik zeg gewoon dat zij ook positieve kanten hebben. En u ontkent dat. En als u dat ontkent bent u niet objectief. Er zijn mensen die baat hebben bij een godsdienst. Dat weet u toch ook.

Laatst gewijzigd door system : 17 augustus 2007 om 23:11.
Oud 17 augustus 2007, 23:09   #160
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dus ook met de maatschappij waarin de gelovige leeft.
Met de mensen waarmee de gelovige leeft.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be