Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Trekt België het nog lang?
Nee, dit jaar nog wordt Vlaanderen onafhankelijk! 7 10,94%
Volgend jaar wordt Vlaanderen onafhankelijk! 6 9,38%
Kan nog aantal jaren duren. 34 53,13%
Blijft nog lang bestaan. 17 26,56%
Aantal stemmers: 64. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 augustus 2007, 12:41   #21
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

optie vijf: "té lang".
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:45   #22
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Blijft nog lang bestaan.
Is dat zo?
De letterlijke val van de schandalige muur en de verdwijning van de rode paradijzen had ook niemand zo vlug verwacht.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:47   #23
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geertje Bekijk bericht
Ik verwacht dat het parlement zonder regering al een belangrijke stap zal zetten in de volgende maanden (splitsing BHV, stemming van Vlamingen tegen Franstaligen). Het Vlaamse front lijkt nu eindelijk echt eens het been stijf te houden tegen de onredelijkheid van de franstaligen.

Ik vrees enkel dat de SP.a wel eens zou kunnen verraad plegen en aan de waanzin van de franstaligen zullen willen toegeven.
Vandelanotte gehoord op TV? Die wil een 2/3 steunen, maar NIET voor een MINIpakket. Het moeten SERIEUZE hervormingen zijn!!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:55   #24
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kroa Bekijk bericht
Met de laatste ontwikkelingen, zou het wel eens heel snel kunnen gaan!
Zoals het er nu voorstaat, zal er in september wellicht eenzijdig een splitsing van BHV worden goedgekeurd door de Vlaamse partijen. Dat lijkt me ook de enige oplossing om zowel de Franstaligen als de Vlamingen gezichtsverlies te besparen. Het is dan afwachten hoe beide partijen reageren. Misschien krijgen de Vlamingen de smaak te pakken en splitsen ze ook meteen de andere zaken met gewone meerderheid? Misschien blazen de Franstaligen zelf de onderhandelingen en daarmee België op? Het is afwachten.

Ik vind het in ieder geval een lachertje dat de koning nu zelf aan de bak moet. Blijkbaar is er echt werkelijk niemand anders meer bereid en/of geschikt om de boel te redden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 12:55   #25
end
Schepen

Standaard

Zulke dingen kunnen meestal heel snel gaan. Daarom is dit soort poll zo moeilijk te beantwoorden.

Ik denk persoonlijk dat België over de komende 10 jaar langzaam zal afbrokkelen, zodat men tot de conclusie moet komen dat niets ons nog bindt, onze visies totaal verschillend zijn, en goed bestuur en democratie binnen de belgische constructie niet meer mogelijk zijn. De splitsing is dan onvermijdelijk.
end is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 13:13   #26
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Zoals het er nu voorstaat, zal er in september wellicht eenzijdig een splitsing van BHV worden goedgekeurd door de Vlaamse partijen. Dat lijkt me ook de enige oplossing om zowel de Franstaligen als de Vlamingen gezichtsverlies te besparen.
Een eenzijdige splitsing van BHV in het parlement zal een zware nederlaag betekenen voor de franstalige parijen. Zij houden hun kiezers immers voor dat zij de splitsing van BHV kunnen tegenhouden. Indien het dan toch gebeurd lijden zij heel zwaar gezichtsverlies.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 13:14   #27
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door end Bekijk bericht
Zulke dingen kunnen meestal heel snel gaan. Daarom is dit soort poll zo moeilijk te beantwoorden.

Ik denk persoonlijk dat België over de komende 10 jaar langzaam zal afbrokkelen, zodat men tot de conclusie moet komen dat niets ons nog bindt, onze visies totaal verschillend zijn, en goed bestuur en democratie binnen de belgische constructie niet meer mogelijk zijn. De splitsing is dan onvermijdelijk.
Binnen 10 jaar ben ik niet meer in België en bezit ik de Franse nationaliteit, zeker weten. Door onze Grote Hofnar Guus Flater I (Yves Leterme voor de boezemvrienden) is ons land nog niet zo lang geleden in het buitenland belachelijk gemaakt, wat België 100% verdient en wat een schaamte maakt Belg te zijn. Verwaarloos dit apenland, spuw erop, lach ermee en denk liever aan uw eigen toekomst door op lange termijn dit land definitief te verlaten. De splitsing van België? Met alle respect voor de Vlaams-Nationalisten maar u kan nog lang wachten. Emigreren is gemakkelijker dan. Bovendien vind ik dat de Vlaams-Nationalisten zich vastklampen aan een land en aan hun regio die helemaal niet meer het moeite waarde zijn. Kijk liever buiten België, u zal zien, er zijn er betere landen dan België, wat niet moeilijk is.

Laatst gewijzigd door Everytime : 18 augustus 2007 om 13:19.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 13:18   #28
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Binnen 10 jaar ben ik niet meer in België en bezit ik de Franse nationaliteit, zeker weten. Door onze Grote Hofnar Guus Flater I (Yves Leterme voor de boezemvrienden) is ons land nog niet zo lang geleden in het buitenland belachelijk gemaakt, wat België 100% verdient en wat een schaamte maakt Belg te zijn. Verwaarloos dit apenland, spuw erop, lach ermee en denk liever aan uw eigen toekomst door op lange termijn dit land definitief te verlaten.
Niemand heeft een hekel aan Belgen. Je hoeft je helemaal niet te schamen. Mensen vinden het alleen een raar en een ingewikkeld land. We snappen jullie niet. Volgens mij snappen de Vlamingen België ook niet trouwens. En de Walen dan...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 13:18   #29
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Een eenzijdige splitsing van BHV in het parlement zal een zware nederlaag betekenen voor de franstalige parijen. Zij houden hun kiezers immers voor dat zij de splitsing van BHV kunnen tegenhouden. Indien het dan toch gebeurd lijden zij heel zwaar gezichtsverlies.
Toch minder zwaar dan als ze er (gedwongen) aan mee moeten werken.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 13:20   #30
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Is dat zo?
De letterlijke val van de schandalige muur en de verdwijning van de rode paradijzen had ook niemand zo vlug verwacht.
Het lag dan ook niet aan de interne economische werking van de USSR, maar aan te grote externe druk (het spel van het imperialisme, de crash van de oliedollars).

Zoals het er nu uitziet, zal België nog wel een tijdje blijven meedraaien. De crisis is niet verschillend van om het even welke communautaire transformatieve periode, zelfs Egmontpact heeft geen diepe sporen nagelaten.
Oud 18 augustus 2007, 13:58   #31
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Niemand heeft een hekel aan Belgen. Je hoeft je helemaal niet te schamen. Mensen vinden het alleen een raar en een ingewikkeld land. We snappen jullie niet. Volgens mij snappen de Vlamingen België ook niet trouwens. En de Walen dan...
Die snappen maar niet dat Vlaanderen nog altijd niet verfranst is

.
Oud 18 augustus 2007, 13:59   #32
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het lag dan ook niet aan de interne economische werking van de USSR, maar aan te grote externe druk (het spel van het imperialisme, de crash van de oliedollars).

Zoals het er nu uitziet, zal België nog wel een tijdje blijven meedraaien. De crisis is niet verschillend van om het even welke communautaire transformatieve periode, zelfs Egmontpact heeft geen diepe sporen nagelaten.
Weet U dat wel zeker???? IK, en anderen met mij, voelen dat nog steeds alle dagen. U niet?

.
Oud 18 augustus 2007, 14:07   #33
Luc Bekaert
Gouverneur

Luc Bekaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Toch minder zwaar dan als ze er (gedwongen) aan mee moeten werken.
Ik denk dat je gelijk hebt . Het gevaar bestaat dat ze dit gebruiken als voorwendsel om verder elk gesprek over staatshervorming te weigeren . En dat een deel van de vlamingen hier begrip voor zullen opbrengen en uitstel tot na 2009 zullen bepleiten ...
Oud 18 augustus 2007, 14:19   #34
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Weet U dat wel zeker???? IK, en anderen met mij, voelen dat nog steeds alle dagen. U niet?
Het zijn altijd dezelfde 100 man die zitten te klagen over het Egmontpact. Pas op, dat geklaag is terecht, maar het heeft geen nationaal trauma veroorzaakt.
Oud 18 augustus 2007, 14:24   #35
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het zijn altijd dezelfde 100 man die zitten te klagen over het Egmontpact. Pas op, dat geklaag is terecht, maar het heeft geen nationaal trauma veroorzaakt.
Een nationaal trauma in de portemonee van alle Vlamingen... nee hoor, niemand voelt dat...

.
Oud 18 augustus 2007, 14:26   #36
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Een nationaal trauma in de portemonee van alle Vlamingen... nee hoor, niemand voelt dat...
Het zijn alleen de Vlaamsnationalisten die dergelijk discours uitdragen, het is geen collectief goed in Vlaanderen. Zolang het niet wervend is, mag je nog 100 jaar klagen over de boosaardige geesten in Brussel.
Oud 18 augustus 2007, 14:27   #37
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
We zijn door idioten geleid, je hebt een pias die het verschil niet kent tussen de Brabançonne en de Marseillaise, we hebben nog altijd geen regering,enz..............en ik zou geen schaamte voor dit waardeloos land hoeven te hebben? Liberalist, een raad : verhuis nooit naar België.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2007, 14:28   #38
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Een onafhankelijk vlaanderen, mmm, laat me dromen...

-Een goedgevulde staatskas...
-Eindelijk die overvloed van 70km/u borden weg, iets wat nu niet kan door het njet van de walen (die tegen een regionalisering vd verkeerswetgeving zijn)...
-Mooie moderne, goed onderhouden wegen(ipv de, wegens gebrek aan geld, lappendekens...
-een mooie spaarpot voor onze oude dag (pensioenfondsen)...
-naar het buitenland kunnen gaan werken (Brussel)...
-eindelijk op een kieslijst kunnen stemmen waar die irritante partijen FDF, PS, MR, CDH niet meer opstaan (BHV)...
-een mooie geel/zwarte kentekenplaat zoals oa de nederlanders en de engelsen. Europees model met een mooie VL links in de Europseze vlag. k Vind die rood/witte van nu maar niks. Heb je die Europese kentekenplaten al eens goed bekeken van België? Letters centreren over de breedte van dat bord is moeilijk hoor!...
-... ... ...

Waar ik nu wel niet van droom :

- de treinlijnen naar bvb Brussel die her en der de grens overschrijden worden onderbroken of afgeschaft. Oeps zeg : een andere lijn nemen via een omweg... een half uur langer onderweg...
-... ...

Droom je mee?
Oud 18 augustus 2007, 14:29   #39
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
Een onafhankelijk vlaanderen, mmm, laat me dromen...

-Een goedgevulde staatskas...
-Eindelijk die overvloed van 70km/u borden weg, iets wat nu niet kan door het njet van de walen (die tegen een regionalisering vd verkeerswetgeving zijn)...
-Mooie moderne, goed onderhouden wegen(ipv de, wegens gebrek aan geld, lappendekens...
-een mooie spaarpot voor onze oude dag (pensioenfondsen)...
-naar het buitenland kunnen gaan werken (Brussel)...
-eindelijk op een kieslijst kunnen stemmen waar die irritante partijen FDF, PS, MR, CDH niet meer opstaan (BHV)...
-een mooie geel/zwarte kentekenplaat zoals oa de nederlanders en de engelsen. Europees model met een mooie VL links in de Europseze vlag. k Vind die rood/witte van nu maar niks. Heb je die Europese kentekenplaten al eens goed bekeken van België? Letters centreren over de breedte van dat bord is moeilijk hoor!...
-... ... ...

Waar ik nu wel niet van droom :

- de treinlijnen naar bvb Brussel die her en der de grens overschrijden worden onderbroken of afgeschaft. Oeps zeg : een andere lijn nemen via een omweg... een half uur langer onderweg...
-... ...

Droom je mee?
Je bent de dolfijnen vergeten.

Oud 18 augustus 2007, 14:39   #40
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Hoe langer onze onderhandelaars het been stijf houden, hoe zwaarder het gezichtsverlies indien ze uiteindelijk inbinden.
Het is mogelijk dat de partijen met hun standpunten ongemerkt the point of no return overschrijven. Dan zijn we in het na-België tijderk aanbeland, willen of niet.
Burry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be