![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe bedoel je muggeziften? Welke collega's?[/quote] Excuus ik dacht dat u bij een bepaalde klik hoorde hier online en nog eens excuus want ik heb niet de gewoonte mensen al zo aan te wijzen , ditt was echt niet de intentie tgo uw persoon ![]() Ja inderdaad een bank kan nooit 100% garant staan maar als je l&h hoorde vroeger waren er toen ook garanties maar men zei dat toen ook dat 100% garant staan niet haalbaar was . Ja de centrale bank maar die kan toch ook eens verdwijnen hé ( hopen van niet ) welke garantie heeft men dan ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Mij ook maar indien men dit toch zou doen of indien de beurzen zo gek laag blijven gaan wordt de kans reël |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Partijlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De meeste economen achten een goudstandaard niet reëel. Maar daar kan een ieder zijn eigen opinie natuurlijk over hebben. Laten we de goudstandaard even voor wat die is (zelfs Percalion denkt dat een terugkeer daar naartoe nog wel even kan duren; volgens mij dus met St. Juttemis), en laten we ons afvragen of financiële crises op andere manieren voorkomen of beperkt kunnen worden. (Overigens ten tijde van de keurskrach van 1929 was er wel een goudstandaard van kracht.) De EU heeft besloten in het stabiliteitspact dat het financieringstekort van landen niet meer dan 3% van het BBP mag bedragen en een nationale schuld van minder dan 60% van het BBP. Daarnaast is het hoofddoel van de ECB het handhaven van prijsstabiliteit. In de praktijk wordt gestreefd naar een inflatiepercentage van niet meer dan 2%. Dat zijn mijns inziens goede maatregelen, maar waarschijnlijk nog niet voldoende. Wellicht kan er een waarschuwingssysteem komen van de Centrale Banken tegen in hun ogen dubieuze leningen. De term sub-prime refereert daar natuurlijk al aan. Financiers die dergelijke dubieuze leningen verstrekken, zouden extra kredietwaardigheid aan de centrale banken moeten tonen. Laatst gewijzigd door Sjaax : 19 augustus 2007 om 14:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alhoewel er momenteel economen zijn, en nog niet van de minste, die pleiten voor wat minder tussenkomst van de centrale bank, zodat minstens één of twee banken failliet zouden gaan.
Anders wordt het al te gemakkelijk. Een bank mag uitsteken wat ze wil, de centrale bank zal de meubels wel redden, maw waarom zou een bank zich nog zorgen maken om de gevolgen van haar daden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het komt er overigens op neer dat er kredietlijnen met liquide geld openstaan voor de banken die wie er willen LENEN,er loopt geen "centrale bankier" met een geopend koffertje briefjes rond te strooien in de corridors ![]() De zeer invloedrijke Amerikaanse FED RES zit in de ,pijnlijke,situatie dat het eigenlijk een straatarme organisatie is,want de VS heeft eigenlijk zelf enkel nog "geleend" liquide geld en de koers van de dollar wordt feitelijk door China en door de Chinees-kopende VS-burgers bepaald,niet door oude mannen in pak en das,.....wie zal eerst breken ![]() Laatst gewijzigd door kelt : 19 augustus 2007 om 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Een bank moet zich houden aan BASEL II, er is altijd een procentuele dekking van het eigen vermogen tegen de openstaande schulden(vorderingen van de klanten). Dient als buffer en zou moeten volstaan maar, extremen kunnen altijd voorkomen hé. Het is de centrale bank die knoeit met de hoeveelheid, mocht ze dit niet doen zouden banken bijna alleen failliet gaan van mismanagement en niet van een plotselinge vraag van de klant om zijn geld terug te krijgen. Veel economen schrijven dat die bubbles juist de schuld zijn van de FED RES. Het is dat die moet stoppen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Banneling
|
![]() ai ....deze stelling was niet uit te sluiten & moest ooit eens ge-openbaart worden .
Inderdaad Bob waarom zouden ze zich zorgen moeten maken hé ![]() * denkt in stilte zo van - stoemerikken en richt zich dan tot het bank wereldje . Alez die banken zen verzekert ...hoopt & denkt men oké oké ik zal dan maar akkoord gaan hé ( tegen zijn zin ) . Laatst gewijzigd door duncan : 19 augustus 2007 om 14:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Gouverneur
|
![]() volstaat langs geen kanten. in 1929 in de VS waren banken nog verplicht van 10% liquiditeit voorhanden te hebben en dat was bijlange niet genoeg toen de beurs crashte. nu is dat in de VS 0,56% (!). in europa is dat geloof ik 2,5% of zo
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() Ik geloof niet dat dit in europa maar 2,5% is. Toch zeker de verhouding eigen vermogen op gewogen kredieten die als standaard gebruikt wordt zal zeker geen 2,5% zijn. Want BASEL I een paar jaar daarvoor werd de maatstaf op 8% gelegd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik denk dat je mijn voorstel verwart met het huidige stelsel, waarbij we papiergeld hebben dat losstaat van goud. Dan kun je natuurlijk tegenkomen dat de prijs van goud in papiergeld uitgedrukt fluctueert. Maar dat is nu net de kern van de zaak: prijzen zijn altijd relatieve prijzen; het zijn altijd prijzen ten opzichte van iets anders. In mijn voorstel zou dat goud worden. De prijs van goud "ten opzichte van goud" blijft noodzakelijkerwijze constant. De prijs van goud ten opzichte van alle andere goederen in de samenleving kan (en zal) natuurlijk voortdurend veranderen, dat spreekt voor zich. Een stijging in de waarde van goud vertaalt zich dan in algemene prijsdalingen in de economie; een daling in de waarde van goud vertaalt zich dan in algemene prijsstijgingen in de economie. Of nog anders: de waarde van goud is dan per definitie gelijk aan de koopkracht van de munt, aangezien we die munt gedefinieerd hebben als goud. Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Op het eerste zicht zou ik onmiddellijk tekenen voor je idee, om de geldhoeveelheid onveranderlijk vast te leggen. Maar er is volgens mij één defect aan, en ik denk dat je me wel zult begrijpen: alles staat of valt met de bereidwilligheid van de politici om niet te knoeien met de geldhoeveelheid... En dat is een zwakke aanname. De goudhoeveelheid stijgt dan wel twee procent per jaar, maar daar hebben politici niets over te zeggen. Als het van mij afhangt, zou de scheiding tussen Geld en Staat zodanig grondig gebeuren dat politici zelfs niets kunnen veranderen aan de geldhoeveelheid, zelfs niet indien ze dat zouden willen. Historisch gezien hebben politici namelijk een redelijk lang strafblad wat betreft knoeien met geld... Ook al weten ze toch al langer dan vandaag dat geldcreatie een hoop perverse kantjes heeft. Citaat:
Aangezien dat de bedoeling is (munten krijgen waarmee je kunt betalen) zullen mensen naar de munter gaan met de beste reputatie, want diens munten zullen het meest aanvaard worden. Dus munters hebben er alle belang bij om correct te handelen (en dus niet "één gram" op de munt te graveren als er maar een halve gram goud in zit bijvoorbeeld). Citaat:
Citaat:
Het is waarschijnlijk zo dat overheden met dat voorwendsel een monopolie op munterij naar zich toe getrokken hebben, maar het is een drogreden. Mijn beenhouwer zou ook kunnen sjoemelen met zijn weegschaal en me één kilo beenhesp verkopen terwijl het eigenlijk maar achthonderd gram is. Maar dat is geen reden om beenhouwerijen te nationaliseren. Er zijn bovendien duizenden bedrijven die werken met zéér precieze industriële standaarden. Die bedrijven zouden in theorie ook kunnen sjoemelen met die standaarden (staal afleveren met minder draagkracht, bijvoorbeeld). Maar ook d�*t wordt niet gebruikt als argument om de hele industrie te nationaliseren. Zoals ik hierboven zei: concurrentie is de beste garantie dat er met die munten niet geknoeid wordt. De overheid het monopolie geven lijkt me zowat het onverstandigste wat we kunnen doen als we fraude willen voorkomen... Citaat:
Ik kan me perfect voorstellen dat Fortis, Dexia, KBC... goud van particulieren in hun kluizen leggen en aan hun klanten "goudbewijzen" geven. "Fortis Bank garandeert aan de drager van dit biljet één gram goud uit te betalen op eenvoudig verzoek." Citaat:
Dat zien we nu ook weer: allerlei privé-banken zitten in de problemen, maar centrale banken komen over de brug met ettelijke miljarden om de boel recht te houden. Op die manier wordt dat nefast systeem van fractional reserve banking in stand gehouden. Maar goed, ik geef toe dat dat 'n beetje muggezifterij was. ![]() Citaat:
Volgens mij zijn er goede redenen om van banken te verlangen dat ze voor elke cent op een zichtrekening 100% dekking in hun kluizen liggen hebben. Dat zou een voldoende garantie moeten vormen. Op zo'n manier is een bank run ook totaal geen probleem uiteraard. Voor (echte) termijnrekeningen moeten banken absoluut geen reserves aanhouden. Zolang ze bij het verstrijken van de termijn maar in staat zijn om aan hun verplichtingen te voldoen is er niets aan de hand. Met andere woorden: zichtrekeningen zouden net als bankbiljetten 100% gedekt moeten zijn; termijnrekeningen (en kasbons e.d.) hoeven helemaal niet gedekt te worden. Banken weten namelijk perfect wanneer die laatste producten op vervaldag komen, en ze kunnen op voorhand zorgen dat ze genoeg liquiditeiten hebben om aan die verplichtingen te voldoen.
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
|
![]() Citaat:
Maar het is ingewikkeld, want bepaalde soorten bankproducten moeten minder dekking hebben dan andere.
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het heeft niet eens met die sub-prime leningen te maken. Zelfs zonder zulke rommelkredieten zouden we financiële crises meemaken. Vandaag zijn het de subprime-hypotheken, gisteren waren het de technologiebedrijven, morgen allicht iets anders. Centrale banken zouden met zulke regulering alleen maar achter de feiten aanhollen en niets verhelpen aan het fundamentele probleem: dat de geldhoeveelheid uitbreidt door nieuwe kredieten; dat zoiets voor scheeftrekkingen in de economische structuur zorgt; dat die scheeftrekkingen vroeg of laat gecorrigeerd worden en gepaard gaan met een kredietcontractie.
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Keynes was die kerel die vond dat het bouwen van piramides bijdroeg, niet?
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
|
![]() Citaat:
Pyramid-building, earthquakes, even wars may serve to increase wealth (...)
![]() |
![]() |