Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 19:09   #201
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Het is het lapje grond dat zich onder de taalgrens bevindt. Een taalgrens die door zowel een meerderheid van Vlaamse politici als Walalse politici is goedgekeurd in het parlement en waarvan je zou kunnen en mogen verwachten dat die grens ook gerespecteerd wordt.
DenKempenzoon is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:10   #202
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Welke communautaire houding van de Vlamingen? Er is geen enkele Vlaamse partij die Waals grondgebied bij Vlaanderen wil annexeren.
Er mee dreigen om Wallonië droog te zetten komt ook niet zo goed over volgens mij. Franstaligen kunnen daar niet mee dreigen dus zoeken ze iets anders.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:11   #203
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Er mee dreigen om Wallonië droog te zetten komt ook niet zo goed over volgens mij. Franstaligen kunnen daar niet mee dreigen dus zoeken ze iets anders.
Wie heeft hiermee gedreigd? Dat stuk heb ik gemist...
DenKempenzoon is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:11   #204
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wallonië droog zetten?
stropdrager is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:11   #205
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Beste vriend, in Knokke is er geen parochiemis in het Frans. Er zijn in Knokke ook geen faciliteiten. Je hoort er ook niet pleiten voor een tweetalig statuur. M.a.w. zelfs al wonen er veel Franstaligen (of beter gezegd: veel would be Franstaligen), er zijn geen problemen te bespeuren. Er is geen verfransing.
Ver van je bedje he
No problem hoor...

Maar inderdaad NIEMAND daar pleit voor tweetaligheid! Exactly my point...
largo_w is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:12   #206
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Wie heeft hiermee gedreigd? Dat stuk heb ik gemist...

Zowat alle Vlaamse broodschrijvers in hun commentaarstukken en politici in de marge.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 19:15.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:14   #207
epicurist_dirk
Minister

epicurist_dirk's schermafbeelding

Standaard

Leterme heeft de twee in zijn bloed. De Vlaamse wil tot rede en vooruitgang. De Franse NON. En het wachten tot de ander uit zijn schelp komt.

Deze non hebben de walen nog nooit bij de Vlamingen gekend. Infeite krijgen ze nu hun eigen karakter trek voorgeschoteld.

EN DAAR ZIJN ZE NIET GOE VAN.
NIE PLUE, geef gaze
bindend referendum kiezen met GSM gecombineerd met itsme veiligheid. Minimale federale toestand zoals in het democratische goed politiek en economische functionerende Zwitserland. Waardoor ik tot nu toe geen enkele partij kan steunen.
epicurist_dirk is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:14   #208
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Zowat Vlaamse broodschrijvers in hun commentaarstukken en politici in de marge.
Klopt, maar dat is nooit op de onderhandelingstafel gegooid. Die 'Vlaamse broodschrijvers' zijn trouwens ook pas in actie geschoten na de Franstalige 'tegeneisen'.
DenKempenzoon is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:17   #209
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Klopt, maar dat is nooit op de onderhandelingstafel gegooid. Die 'Vlaamse broodschrijvers' zijn trouwens ook pas in actie geschoten na de Franstalige 'tegeneisen'.

Men moet bepaalde dingen niet zeggen om duidelijk te maken. Die Franstalige eisen zijn er overigens pas gekomen nadat alle Vlaamse eisen op tafel lagen en duidelijk werd dat het te nemen was. Franstalige onderhandelaars hebben op zich weinig troeven en komen dan maar af met de positie van de Nederlandstaligen in Brussel en de rand. Ik vind dit weinig verstandig en ben het absoluut niet eens met die eisen maar dit is in de eerste plaats een reactie op eisen van Vlaamse partijen om de facto een confederale staat uit te bouwen. Moesten Franstalige partijen andere kaarten hebben dan zouden ze wellicht eerder die uitspelen maar die hebben ze niet (in hun logica). Volgens mij zouden de Franstalig partijen over de hoofden heen van de Vlaamse partijen zich moeten richten tot de Vlamingen (en dan hun eisen rond Brussel en de Vlaamse rand laten vallen uiteraard) want een groot deel van de Vlamingen is er wellicht ook van overtuigd dat de Vlaamse voorstellen veel te ver gaan/alleen gaan ze niet akkoord met de voorstellen rond Brussel en de rand waardoor ze eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met een confederale staat/splitsing. De vakbonden inclusief ACW zijn tegen de meeste communautaire eisen van CD&V/VLD, VBO is tegen. Die vormen potentiële bondgenoten in Vlaanderen om CD&V en VLD onder druk te zetten. Dan denk ik dat een aantal figuren binnen de CD&V en VLD die die communautaire agenda en zeker de methode waarmee ie wordt geïmplementeerd niet zien zitten ook wel uit hun kot komen. (Dezeflde strategie passen we toe aan de overkant van de taalgrens om FDF te issoleren) Ik denk aan de splitsing van het verkeersbeleid waardoor we in een mini-land als België mogelijks drie verschillende wegcodes zullen krijgen etc...

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 19:29.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 19:19   #210
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarvan je zou kunnen en mogen verwachten dat die grens ook gerespecteerd wordt.
Klopt! Ze moet gerespecteerd worden en ze zal dat ook volgens mij...
largo_w is offline  
Oud 19 augustus 2007, 20:02   #211
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Men moet bepaalde dingen niet zeggen om duidelijk te maken. Die Franstalige eisen zijn er overigens pas gekomen nadat alle Vlaamse eisen op tafel lagen en duidelijk werd dat het te nemen was.
Met dit verschil: de Vlaamse eisen waren en zijn redelijk. In al die Vlaamse eisen staat er niets dat aanvallend is voor de Walen (bijvoorbeeld de splitsing van de SZ is niet vermeld). Wel krijgt iedereen met die maatregelen de eigen verantwoordelijkheid toegeschoven. Of zijn de Franstaligen echt zo bang de zaken zelf te moeten beredderen?
Jan van den Berghe is offline  
Oud 19 augustus 2007, 20:04   #212
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij zouden de Franstalig partijen over de hoofden heen van de Vlaamse partijen zich moeten richten tot de Vlamingen (en dan hun eisen rond Brussel en de Vlaamse rand laten vallen uiteraard) want een groot deel van de Vlamingen is er wellicht ook van overtuigd dat de Vlaamse voorstellen veel te ver gaan/alleen gaan ze niet akkoord met de voorstellen rond Brussel en de rand waardoor ze eerder geneigd zijn om akkoord te gaan met een confederale staat/splitsing. De vakbonden inclusief ACW zijn tegen de meeste communautaire eisen van CD&V/VLD, VBO is tegen.
Ja? Kunt u mij dan eens aangeven tegen welke punten van de lijst ACW of VBO heeft gereageerd?
Oud 19 augustus 2007, 20:07   #213
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk aan de splitsing van het verkeersbeleid waardoor we in een mini-land als België mogelijks drie verschillende wegcodes zullen krijgen etc...
Wat is het probleem met drie verschillende verkeersreglementen? Als u door het Groothertogdom Luxemburg rijdt, dan zit u toch ook niet te fulmineren tegen het feit dat je daar 130 km/u op de autosnelwegen mag rijden?

Een eigen wegcode in Vlaanderen is noodzakelijk om eens komaf te maken met dat enorme bos borden. De huidige wegcode is voorbijgestreefd voor Vlaanderen, waardoor de gewone richtsnelheden geen zin hebben bij ons. Huidige uitkomst is dus overal borden neerplanten. Niet alleen storend, maar ook niet praktisch.
Oud 19 augustus 2007, 20:20   #214
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is het probleem met drie verschillende verkeersreglementen? Als u door het Groothertogdom Luxemburg rijdt, dan zit u toch ook niet te fulmineren tegen het feit dat je daar 130 km/u op de autosnelwegen mag rijden?

Een eigen wegcode in Vlaanderen is noodzakelijk om eens komaf te maken met dat enorme bos borden. De huidige wegcode is voorbijgestreefd voor Vlaanderen, waardoor de gewone richtsnelheden geen zin hebben bij ons. Huidige uitkomst is dus overal borden neerplanten. Niet alleen storend, maar ook niet praktisch.
Het probleem dat ik er mee heb is dat op een moment men spreekt over de eenmaking van de Europese verkeersregels sommigen in een mini-land als België het zo nodig vinden om drie verschillende in het leven te roepen. Dit is allesbehalve praktisch voor een land dat een (economisch) kruispunt is in Europa.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 19 augustus 2007 om 20:21.
solidarnosc is offline  
Oud 19 augustus 2007, 21:07   #215
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een hemelsbreed verschil tussen het dreigement om Wallonië droog te leggen, en het dreigement om Brussel droog te leggen.

Wallonië is verarmd omdat het Belgisch establishment geen zin had om de Waalse economie te moderniseren. Dat was de reden waarom de Waalse FGTB voorstander was van economische decentralisatie (die dan geleid heeft tot de gewesten). De Belgische staat heeft Wallonië laten stikken, en daarna nog de restanten van haar economie verkocht aan de Franse multinationals. Het was blijkbaar voordeliger om Amerikaanse en Duitse multinationals naar Vlaanderen te trekken. De Waalse syndicalisten zagen de schuld in "L'état Belgo-flamand".
Wallonië is niet verantwoordleijk voor economische malaise. België is dat. Daarom dat ik mij altijd verzet tegen mensen die de Vlaams-Waalse transfers willlen stopzetten.

Brussel is verarmd omdat het om totaal onbegrijpelijke redenen per sé een eigen gewest wou. Brussel werd daardoor afgesneden van haar economisch hinterland. Brussel kan er enkel terug bovenop geholpen worden door ze te herenigen met de rest van Vlaanderen. Zolang Brussel een derde gewest blijft, zal geen enkele Vlaams-Brusselse transfer de stad er terug bovenop helpen. Louter het probleem wat verdoezelen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 19 augustus 2007, 21:09   #216
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
op eisen van Vlaamse partijen om de facto een confederale staat uit te bouwen.
Puur hypothetisch: wat zou er zo onredelijk zijn aan die eis?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 19 augustus 2007, 21:11   #217
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er geen respect komt voor de aanwezigheid van franstaligen in de rand dan zal er ook geen respect komen voor het Vlaams karakter van die rand. Er is een polarisering bezig aan beide kanten dat uitgebuit wordt en opgestookt door FDF/NVA en Vlaams Belang in eerste instantie maar gevolgd door anderen en het is zinloos om te zeggen wiens schuld dat is. Iedere kant heeft wel zijn redenen die vanuit verschillende oogpunten rationeel en begrijpelijk zijn.

De economische macht van Vlaanderen wordt door de Vlaamse politieke kaste gebruikt om dingen binnen te halen. De Franstaligen in de rand en Brussel worden door de Franstalige politieke kaste gebruikt en misnbruikt om dingen binnen te halen. Geen van beiden hebben iets te winnen bij het spel. Vlaanderen zal hoogstwaarschijnlijk Brussel verliezen als het tot een splitsing komt en misschien een aantal randgemeenten. Wallonië/Brussel zal de Vlaamse financiële input verliezen en dat allemaal uit electoraal opportunisme en kortzichtigheid van beide kanten.
de franstaligen hebben geen argumenten die hen gelijk geven.
Brussel is onrechtmatig franstalig geworden en dit terwijl brussel altijd op vlaams grondgebied gelegen heeft en er ook altijd zal liggen. in een apart gewest of niet.

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 19 augustus 2007 om 21:13.
the outlaw torn is offline  
Oud 19 augustus 2007, 21:12   #218
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

We gaan ze wegjagen met hooivorken.
Of wat stel je voor?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  
Oud 19 augustus 2007, 21:15   #219
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
We gaan ze wegjagen met hooivorken.
Of wat stel je voor?
brussel eentalig nederlands maken, dat stel ik voor.

brussels gewest afschaffen en bij vlaanderen voegen. met nederlands als voertaal, frans als minderheid.

de voertaal in vlaanderen is nederlands en aangezien brussel in vlaanderen ligt .......

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline  
Oud 19 augustus 2007, 21:17   #220
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Dus. Die 80 (?) procent van de Brusselaars die géén Nederlands heeft als basistaal, moet het maar ineens leren?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be