Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 augustus 2007, 20:08   #401
baseballpolitieker
Perm. Vertegenwoordiger VN

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Nu we toch over leuke Nederlandse plaatsen bezig waren kan ik mss jullie naar deze draad verwijzen om wat verder over het thema in te gaan, vooral aan de Nederlanders gericht maar ook aan de Vlaamse Nederland kenners.

http://forum.politics.be/showthread....=1#post2862133

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:25   #402
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Menslief... In deze discussie hadden we het over de Randstad. Ik stelde dat er nog wat buiten de Randstad en de lawaaierige Hollanders te zien valt in Nederland. Vervolgens geven mensen u voorbeelden, waar u zelf om gevraagd had:

De "andere kant" van Nederland, eens buiten de Randstad. Wat komt u hier dan ook aanzetten met "strubbelingen"???
Nu, in de Randstad valt natuurlijk ook meer te zien dan alleen Amsterdam, Volendam en de Keukenhof. Amersfoort is bijv. een mooie stad en toch niet zo toeristisch. Alkmaar (wel iets toeristischer) is ook mooi, net als Dordrecht.

Zelf hou ik van rustige, kleine stadjes als Brielle, Oudewater, Schoonhoven, Nieuwpoort (de Zuid-Hollandse naamgenoot ), etc. Ook leuk zijn traditionele vissersdorpjes als Spakenburg, Katwijk aan Zee en Marken (wel heel toeristisch).
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:30   #403
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nu, in de Randstad valt natuurlijk ook meer te zien dan alleen Amsterdam, Volendam en de Keukenhof. Amersfoort is bijv. een mooie stad en toch niet zo toeristisch. Alkmaar (wel iets toeristischer) is ook mooi, net als Dordrecht.

Zelf hou ik van rustige, kleine stadjes als Brielle, Oudewater, Schoonhoven, Nieuwpoort (de Zuid-Hollandse naamgenoot ), etc. Ook leuk zijn traditionele vissersdorpjes als Spakenburg, Katwijk aan Zee en Marken (wel heel toeristisch).
Leuke informatie meer mag je altijd posten in de link van twee berichten geleden.

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 19 augustus 2007, 20:32   #404
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Wrm gaan jullie in een grote boog rond holland als ik vraag om leuke plaatsen in Nederland? Dat de innerlijke strubbelingen zo groot waren wist ik niet...
Ik woon in Gelderland kerel!
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2007, 20:33   #405
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik woon in Gelderland kerel!
Al tegen gekomen het laatste uur op mijn google earth maar vraag me er niets meer over!

Oud 19 augustus 2007, 20:45   #406
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht

Zelf wil ik eigenlijk Naarden nog wel een keer zien. Heel speciaal heb ik gehoord.
Oud 19 augustus 2007, 20:53   #407
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Waarom? Spelling is toch geen hulpmiddel voor de etymologen, maar wel een methode om onze spreektaal zo correct neer te schrijven. Bijgevolg heeft het geen enkele zin de spelling te gaan "historiseren". Dit maakt de spelling alleen maar moeilijker te hanteren. Indertijd heeft het Afrikaans de logische stap gezet leenwoorden aan te passen aan de eigen spellingsregels. Onlangs deed ook het Duits dat. Het Hongaars en Fins hebben dat ook al doorgevoerd, en gingen nog verder door de spelling te stroomlijnen. Hierdoor is spellingsonderricht bij die talen tot het minimum te herleiden, zodat er heel veel tijd vrij komt om echt taalonderricht te geven (verrijking van woordenschat, uitdrukkingen, stijlfiguren, letterkunde...).
Ik wil graag blijven onderscheiden welke woorden leenwoorden zijn en die dan liefst waar binnen het redelijke mogelijk, vermijden. Goed, ik discrimineer dus.
Oud 19 augustus 2007, 20:59   #408
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Dat is dan hun zaak, nietwaar. Zijn er dan mensen in de Randstad die niet-Hollandse tongval of niet-poldernederlands lachwekkend, boertig of ongepast vinden? Nochtans zijn er best wel wat politici die correct AN spreken, dus geen poldernederlands.
Nee, puur de practische overweging om in zakelijke gesprekken zo min mogelijk misverstanden te riskeren.

De scherpste kantjes raken er de laatste ca 20 jaar wel wat vanaf; in kluchten en toneelvoorstellingen wordt ook niet meer zo vaak een Limburgs accent tussengezet om achterlijkheid uit te beelden en Brabants zowel als Drents worden overwegend als sympathieke accenten opgevat.
Oud 19 augustus 2007, 21:33   #409
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Ga eens naar Haarlem, bij de betere kringen. Of naar Zeeland, Groningen, Limburg. Maar weg dus van de Randstad waar het bijna al poldernederlands is wat de klok slaat...
Het zuiver Haarlem-Nederlands begint erg schaars te worden, de bevolking van die plaats is goeddeels vervangen.

In Zeeland zijn verscheidene dialecten nog wel sterk maar iets afnemend in vergelijking tot Groningen en Limburg.

Heerlen schijnt te streven naar ABN-klankvorming maar gaat dan nogal eens de mist in door gebruik van "vertaalde" oer-Limburgse dialectwoorden die in geen woordenboek staan.

"Randstad" is niet echt homogeen; alleen al Amsterdam, Den Haag en Rotterdam bevatten elk per stuk 2-4 tongvallen en het Utrechts kan forse misverstanden wekken doordat het op veel taalfouten en verkeerde woord-toepassing is gebaseerd ("kroost" als waterplantjes worden bedoeld dus niet kinderen; "al ga je naar school"= "als je naar school gaat"; erg veel van die rariteiten plus een uitspraak om van te rillen). Centraal-Amsterdams (Jordanees) heeft de Rollende RR evenals Rotterdam-Feijenoords (waar het overigens toch NIET op lijkt), de rest overwegend keel-R (ughrj); Blijdorp-Rotterdams zweemt enigszins naar het Haegs, Schevenings staat overal apart van (overgezwommen Schotten) en er zijn merkwaardige klank/uitspraak-overeenkomsten tussen Rotterdam-Crooswijks, Leids en .... IJmuidens.
Oud 19 augustus 2007, 21:57   #410
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Waarom zou het alleen kunnen uitspreken van een zachte g een spraakgebrek moeten zijn? En is het omgekeerde ook waar? Dan lijden de Hollanders wel aan een enorm spraakgebrek... Een zachte g kunnen ze niet over hun lippen krijgen, en bij de lange klanken zijn ze niet in staat die correct, d.i. zuiver en zonder diftongering, uit te spreken.

De zachte g is trouwens geen dialect, maar een aanvaarde variant in onze Nederlandse standaardtaal.

De norm voor ons AN is trouwens niet het Hollands en ook niet het poldernederlands, zelfs al denken veel Hollanders dat zij AN spreken wanneer ze weer eens alle g's schrapen en schuren en de lange klanken weer eens in overvloed tot tweeklanken maken.
Ik weet niet of er Hollanders bestaan die niet bij machte zijn een "zachte gjhj" redelijk te imiteren, wèl andersom: dialectsprekers die zomin de harde g en ch (dat zijn wel degelijk 2 verschillende klanken) als een tong-R kunnen fabrieken.

Charmant vind ik wel klinken in de meeste Belgische, zowel Vlaamse als Waalse tongvallen: het gebruik van een tamelijk zachte maar weinig benadrukte g met daarnaast juist een ROLLENDE R.

De be- of mishandeling van klinkers variëert hier bijna per vierkante kilometer maar datzelfde nam ik in België eveneens waar.
Oud 19 augustus 2007, 22:04   #411
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Ah, "Servus" betekend goeiedag, ik dacht dat ze mij daar voor "slaaf" uit aan het schelden waren...
Dat WAS ook de oorspronkelijke betekenis van het woord; ongeveer: "Uw Dienaar", klassiek-hoffelijk.
Oud 20 augustus 2007, 01:44   #412
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik versta het echte Brabants niet. Mijn familie in Oss spreekt dat en als er vrienden bij op bezoek zijn dan volg ik er helemaal niks van. Zo snel en slecht gearticuleerd.
Het Osse dialect (of Ossisch zoals ze zelf zeggen daar) is dan ook een niet 100% zuiver (Noord-)Brabants dialect, maar vormt een overgangsdialect naar het Zuid-Gelders, hoewel de (Noord-)Brabantse invloeden zich het sterkst doen gelden.

Leuk voorbeeldje van echt Ossisch (ik heb er ook familie wonen): olliedegullied'nhulliejenok - oliën jullie die van hun ook (bv. de ketting van een fiets)

Overigens vind ik het Osse dialect zelf helemaal niet zo snel klinken. En die articulatie is over het algemeen niet beter of slechter dan om het even welk ander Nederlands dialect. Wél heeft het dialect van Oss het samentrekken van meer woorden in één lang woord gemeen met vele andere Noord-Brabantse dialecten. Ook de zogenaamde "Meierijse verkorting" is geen onbekend begrip daar, waardoor bv. 'lepel' als 'lippel' wordt uitgesproken, 'gift' ipv 'geeft' enzovoorts.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 01:59   #413
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
O.k, probeer maar eens om in de Randstad daar een baan mee te krijgen waarin commerciëel telefoonwerk aan de orde komt.
Ik heb in de Randstad werk gehad waarbij veel telefonisch gecommuniceerd werd en nimmer is mijn zachte 'g' een probleem geweest. Ik maak uiteraard wel onderscheid in klank tussen wat men op papier als respectievelijk 'g' en 'ch' schrijft. Dus er zijn bij mij in het woord "goochelaar" twee verschillende klanken te horen -zoals het hoort overigens- de eerste stemhebbend, de tweede stemloos.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 02:16   #414
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vuyschthaemert Bekijk bericht
Ik heb in de Randstad werk gehad waarbij veel telefonisch gecommuniceerd werd en nimmer is mijn zachte 'g' een probleem geweest. Ik maak uiteraard wel onderscheid in klank tussen wat men op papier als respectievelijk 'g' en 'ch' schrijft. Dus er zijn bij mij in het woord "goochelaar" twee verschillende klanken te horen -zoals het hoort overigens- de eerste stemhebbend, de tweede stemloos.
Natuurlijk bestaan in alles gradaties; ik noemde al eerder een ernstige vorm: als iemand bijvoorbeeld "Ford" uitspreekt als "Voigt". Een LICHT accent zal nergens een probleem zijn.
Oud 20 augustus 2007, 07:02   #415
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil graag blijven onderscheiden welke woorden leenwoorden zijn en die dan liefst waar binnen het redelijke mogelijk, vermijden. Goed, ik discrimineer dus.
Lofwaardig is het leenwoorden te willen vermijden, maar een groot deel ervan zijn sedert mensenheugenis in onze taal ingeburgerd. Als u nu de spelling nodig heeft om ze van Nederlands taaleigen te onderscheiden, betekent dat dat de aanvaardingsgraad groot en de herkenningsgraad laag is. Bijgevolg kunnen we dan ook besluiten dat dergelijke woorden volledig deel zijn gaan uitmaken van onze taal. Chocolade is zo'n woord. Niets is er op tegen dat woord naar spelling te vernederlandsen, iets wat we trouwens met reeds menig leenwoord hebben gedaan (of schrijft u ook soms nog altijd "croquette", "October", "cigarette"...)?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 07:03   #416
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, puur de practische overweging om in zakelijke gesprekken zo min mogelijk misverstanden te riskeren.

De scherpste kantjes raken er de laatste ca 20 jaar wel wat vanaf; in kluchten en toneelvoorstellingen wordt ook niet meer zo vaak een Limburgs accent tussengezet om achterlijkheid uit te beelden en Brabants zowel als Drents worden overwegend als sympathieke accenten opgevat.
Misverstanden? Ik zou hoegenaamd niet weten hoe de zachte g tot misverstanden leidt.
Oud 20 augustus 2007, 07:06   #417
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk bestaan in alles gradaties; ik noemde al eerder een ernstige vorm: als iemand bijvoorbeeld "Ford" uitspreekt als "Voigt". Een LICHT accent zal nergens een probleem zijn.
Dit heeft toch niets met de zachte g te maken?
Oud 20 augustus 2007, 07:36   #418
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JanZonderVrees Bekijk bericht
Inderdaad Jan, 'k was deze zomer 2 dagen in Overijssel,(Zwolle, Giethoorn, Blokzijl, enz). Echt vriendelijke mensen allemaal. Vooral in horecazaken. Die mensen slaan graag een praatje en daar hou ik ook van.
En op menig pleintje heerst er een gezelligheid om van te snoepen...
En van opdringeringe en lawaaierige Hollanders heb ik helemaal geen last gehad hoor.
Laat je vooroordelen thuis, sta open voor nieuwe dingen, en je zal zien, dat valt supergoed mee.
nen overrijselaar is GEEN hollander zulle.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2007, 14:26   #419
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
nen overrijselaar is GEEN hollander zulle.
Maar het verschil is kleiner dan met Friesland, Limburg etc., om de voornamelijkste inwoners (net als in Gelderland trouwens) import-Hollanders zijn. Die zijn opgegaan is het al aanwezige volk.
Oud 20 augustus 2007, 16:38   #420
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Lofwaardig is het leenwoorden te willen vermijden, maar een groot deel ervan zijn sedert mensenheugenis in onze taal ingeburgerd. Als u nu de spelling nodig heeft om ze van Nederlands taaleigen te onderscheiden, betekent dat dat de aanvaardingsgraad groot en de herkenningsgraad laag is. Bijgevolg kunnen we dan ook besluiten dat dergelijke woorden volledig deel zijn gaan uitmaken van onze taal. Chocolade is zo'n woord. Niets is er op tegen dat woord naar spelling te vernederlandsen, iets wat we trouwens met reeds menig leenwoord hebben gedaan (of schrijft u ook soms nog altijd "croquette", "October", "cigarette"...)?
Ik vind "sjokolade" of "sjokola" er gewoon niet uitzien en verdom dat dus, net als buro en kado.

Oct(ober) schrijf ik inderdaad "nog" met c, blijft een twijfelgeval want kwam uit Latijn maar bestaat ook toevallig eender Grieks met k. Trouwens maf genoeg dat october onze 10e maand is en niet (meer) 8e doordat een paar kneiters in de geschiedenis er eigen maanden tussen wilden hebben.

Cigaret(te)/sigaret is inderdaad een lastige (voor mij) want "sigaar" was vermoedelijk voor mijn geboorte al geaccepteerd (niet: "geaksepteerd"!); gelukkig heb ik het woord al in vele jaren niet meer hoeven te schrijven maar mijn eerste impuls zou zijn "cigaret", ongetwijfeld uiterst zondig.

Geheel ontkomen aan compromissen kan ik niet dus croquette gaat jammer genoeg niet meer, gelukkig wel 2x "k" in kroket dus niet zoiets engs als "elektriciteit" zolang "elektrisiteit, elektriek" (evengoed met lichaamsvreemde onvaderlandse staarten) nog geen voorschrift zijn.

Moeilijker ligt het met woorden als "patat" want niet indo-europees en vanaf een oer-importnaam (batata of zoiets) heeft dat al teveel vertalingen/vervormingen ondergaan.

Het zogenaamd Nederlandse werkwoord "pierewaaien" is verbasterd Russisch, door zeelieden geïmporteerd; ongeveer "de bloemetjes buiten zetten" of "een feestje bouwen". Ook al weer ouder dan ik en bovendien uit een taal die te ver buiten/boven mijn bereik ligt, niets tegen te beginnen.

Goed, ik blijf eigenwijs en houd mijn schrijfwijze zo dicht mogelijk bij de spelling die omstreeks 1950 gangbaar was, met een tamelijk duidelijke herkenbaarheid voor woorden die uit de paar Europese talen zijn betrokken waar veel in de handel werkzame Nederlanders zich mee bezig houden.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 augustus 2007 om 16:38.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be