Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Bent u voorstander van een onafhankelijk Baskenland?
Ja 42 61,76%
Neen 13 19,12%
Ik weet het niet/ geen mening 13 19,12%
Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2007, 13:50   #101
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Op dit forum zijn veel Vlaams-nationalisten actief; ik vraag me dan ook af of die Vlaams-nationalisten andere onafhankelijkheidsbewegingen (zoals de Baskische) steunen.

Daarom de volgende vraag: bent u voor een onafhankelijk Baskenland?
Ik ben in San Sebastián geweest. Is totaal niet zoals het Castilliaanse deel van Spanje. Als de steun in Baskenland werkelijk zo groot ervoor is, dan vind ik onafhankelijkheid geen gek idee.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 14:13   #102
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Waar haalt u uw informatie eigenlijk?
van de vele organisaties die in Baskenland op het terrein actief zijn.

Citaat:
En niet alleen de Belgische kranten. Eigenlijk zijn het enkel sommige (cfr. Daelemans dus niet) links-nationalisten die beweren dat er geen link is tussen EH en ETA. Als iedereen dat zegt, dan vraag ik mij af hoe zij tot een andere conclusie komen.
Het zijn niet alleen links-nationalisten die dat beweren hoor. En dan nog, het kan mij niet schelen wie wat beweert, ik had wel graag concrete bewijzen gezien.

Citaat:
Daar had ik graag eens bewijzen van gezien. Of toch op zijn minst zaken die dat doen vermoeden.
Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, zegt u dat iets? Heb jij concrete bewijzen voor vermeende banden tussen ETA en Batasuna?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 14:17   #103
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Het zijn niet alleen links-nationalisten die dat beweren hoor. En dan nog, het kan mij niet schelen wie wat beweert, ik had wel graag concrete bewijzen gezien.

Onschuldig tot het tegendeel bewezen is, zegt u dat iets? Heb jij concrete bewijzen voor vermeende banden tussen ETA en Batasuna?
beste Pelgrim, zou je die gezonde principiële houding van je eens niet doortrekken naar Vlaanderen ? (je schreef me ooit iets in de trand van nog liever geen onafhankelijk Vlaanderen dan één met medewerking van het VB of zoiets close)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2007, 20:20   #104
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Heel Baskenland natuurlijk: de huidige Baskische autonome regio, Navarra en Frans-Baskenland.

Dit zijn de 7 provincies van Baskenland (volgens de nationalisten): Biskaje, Alava, Guipuzcoa, Navarra, Labourd, Neder-Navarra en Soule.

http://eu.wikipedia.org/wiki/Euskal_Herria
In Frans-Baskenland zijn er slechts tussen de drie �* de vijf procent mensen die stemmen op een separatistische of regionalistische partij. Maw, ze zijn niet eens een minderheid, ze stellen niets voor.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 07:29   #105
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Zoals?

Citaat:

Ik ben geen rechter. Dit beginsel uit de rechtspraak is dus niet van toepassing op mij. Ik oordeel wel en dat is mijn recht. Als iemand de intentie heeft om mij op te lichten, moet ik dat toch niet laten begaan als ik daar lucht van krijg, want die oplichter is onschuldig tot het tegendeel bewezen is, aldus u.

Kijk, dit is de situatie: een kleine groep linkse nationalisten beweert dat een algemeen aangenomen feit over een andere groep linkse nationalisten niet correct is. U heeft er concreet belang bij om te ontkennen dat een links nationalistische partij/beweging banden heeft met een terroristische organisatie, want dat is slechte reclame voor het linkse nationalisme, voor het Baskische, maar ook voor alle aanverwante zoals het sympathiserende Vlaamse.

Ik geloof u dus niet.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 07:32   #106
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
beste Pelgrim, zou je die gezonde principiële houding van je eens niet doortrekken naar Vlaanderen ? (je schreef me ooit iets in de trand van nog liever geen onafhankelijk Vlaanderen dan één met medewerking van het VB of zoiets close)
Daar heb je ergens gelijk in.

De manier waarop Pelgrim de verdediging voert van EH doet me erg denken aan het VB voor 2004. Toen zei men ook dat het VB niet racistisch was, want onschuldig tot het tegendeel bewezen. Natuurlijk wist iedereen dat er racisten in het Vlaams Blok zaten. En nu zijn ze effectief veroordeeld. Was het Vlaams Blok voor 2004 dan niet racistisch?
Oud 22 augustus 2007, 07:49   #107
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar heb je ergens gelijk in.

De manier waarop Pelgrim de verdediging voert van EH doet me erg denken aan het VB voor 2004. Toen zei men ook dat het VB niet racistisch was, want onschuldig tot het tegendeel bewezen. Natuurlijk wist iedereen dat er racisten in het Vlaams Blok zaten. En nu zijn ze effectief veroordeeld. Was het Vlaams Blok voor 2004 dan niet racistisch?
mogelijkerwijze wel

anderzijds, kan een organisatie wel racistisch zijn ? of moet de absolute partijleiding dan racistisch zijn en deze doctrine ook doorduwen in de standpunten en marketing ... dan zou daar documentatie (materieel bewijs) over moeten zijn (interne richtlijnen e.d.)
of is die anti-racisme wetgeving zoals ze ge-engineerd werd een stuk maatwerk geweest en een brug tever ? want veroordelen op basis van propaganda ?! je zou nl kunnen stellen dat propaganda slechts een opinie verkoopt die dan nog strategisch kan zijn (1000 eisen om 500 te krijgen) ... tamelijk courante praktijk in de Belgische politiek trouwens ...

wie zal t zeggen ?

ik stel echter vast dat het Vlaams Blok de enige Belgische partij is die veroordeeld is voor haar (niet nagekomen) verkiezingsbeloftes

maar zegt het feit dat jij over dat racismeproces begint in een draad die expliciet over onafhankelijkheid gaat ook niet iets ? ... mij zegt het veel hoor.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2007, 18:39   #108
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
In Frans-Baskenland zijn er slechts tussen de drie �* de vijf procent mensen die stemmen op een separatistische of regionalistische partij. Maw, ze zijn niet eens een minderheid, ze stellen niets voor.
En wat met de Basken die niet stemmen op een separatistische of regionalistische partij? Het wordt trouwens eens tijd dat Frankrijk het Baskisch als taal erkend in de 3 zuidwestelijke provincies.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 21:25   #109
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

http://en.wikipedia.org/wiki/Aralar
Is Aralar niet ook een separatistische partij?

Hoe wordt Baskenland eigenlijk bestuurd, door een coalitie van partijen?

Laatst gewijzigd door evilbu : 24 augustus 2007 om 21:32.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 20:08   #110
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Als ik naar de resultaten van de enquête kijk, valt er niets speciaals op. Forumleden die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, zijn ook voorstander van een onafhankelijk Baskenland. Forumleden die ijveren voor het behoud van België zijn tegen een onafhankelijk Baskenland. (misschien dat er hier en daar een uitzondering is).

Conclusie: niets nieuws onder de zon.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 20:10   #111
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik naar de resultaten van de enquête kijk, valt er niets speciaals op. Forumleden die voor een onafhankelijk Vlaanderen zijn, zijn ook voorstander van een onafhankelijk Baskenland. Forumleden die ijveren voor het behoud van België zijn tegen een onafhankelijk Baskenland. (misschien dat er hier en daar een uitzondering is).

Conclusie: niets nieuws onder de zon.
Vrij logisch, lijkt me. Je kunt immers moeilijk al dan niet voor Baskische zelfstandigheid pleiten en juist het tegenovergestelde willen voor Vlaanderen, kwestie van geloofwaardig te blijven.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2007, 20:54   #112
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
En wat met de Basken die niet stemmen op een separatistische of regionalistische partij? Het wordt trouwens eens tijd dat Frankrijk het Baskisch als taal erkend in de 3 zuidwestelijke provincies.
Er zijn meer engelstaligen in de drie zuidwestelijke provincies dan mensen die Baskisch spreken ....
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 12:09   #113
Volksstormer
Minister-President

Volksstormer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn meer engelstaligen in de drie zuidwestelijke provincies dan mensen die Baskisch spreken ....
Daar heeft de ETA al lang een oplossing voor: revolutionaire (vermogens)belasting op die lui heffen!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 14:22   #114
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Wat een vondst; maar dat zijn toch "Randfiguren" zonder nationale of etnische verwantschap.
Oud 27 augustus 2007, 14:11   #115
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Vrij logisch, lijkt me. Je kunt immers moeilijk al dan niet voor Baskische zelfstandigheid pleiten en juist het tegenovergestelde willen voor Vlaanderen, kwestie van geloofwaardig te blijven.
Waarom zou je gelijk welke andere onafhankelijkheid moeten erkennen?

Moet je voor Kashmiri onafhankelijkheid zijn als je voor Vlaamse onafhankelijkheid bent? Moet je tegen een onafhankelijk Koerdistan zijn als je voor België bent?

Of mogen we geval per geval evalueren?
Oud 27 augustus 2007, 14:13   #116
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Waarom zou je gelijk welke andere onafhankelijkheid moeten erkennen?

Moet je voor Kashmiri onafhankelijkheid zijn als je voor Vlaamse onafhankelijkheid bent? Moet je tegen een onafhankelijk Koerdistan zijn als je voor België bent?

Of mogen we geval per geval evalueren?
De vraag is waarom iemand wel de Vlaamse onafhankelijkheid zou moeten herkennen en deze van Koerdistan niet. Wat zijn jouw argumenten?
Oud 27 augustus 2007, 14:15   #117
Hawkeye
Parlementsvoorzitter

Hawkeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op dit forum zijn veel Vlaams-nationalisten actief; ik vraag me dan ook af of die Vlaams-nationalisten andere onafhankelijkheidsbewegingen (zoals de Baskische) steunen.

Daarom de volgende vraag: bent u voor een onafhankelijk Baskenland?
Ja zeker. Net zoals Vlaanderen heeft Baskenland recht op een onafhankelijke staat als zij zich anders voelen dan andere Spanjaarden.

De economie in Spanje staat zeer wankel enkel Madrid en Catalonië zijn rijk, dus laat hen maar een linkse regering nemen in Baskenland.
Hawkeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:28   #118
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
De vraag is waarom iemand wel de Vlaamse onafhankelijkheid zou moeten herkennen en deze van Koerdistan niet. Wat zijn jouw argumenten?
Wat een rare vraag. Ik vraag of we geval per geval mogen evalueren en u vraagt me argumenten te geven voor deze of gene onafhankelijkheid.
Oud 27 augustus 2007, 14:32   #119
Ambiorix

Standaard

Het zelfbeschikkingsrecht moet op elk volk van toepassing zijn. Volkeren definieren zichzelf, btw.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:46   #120
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
Het zelfbeschikkingsrecht moet op elk volk van toepassing zijn. Volkeren definieren zichzelf, btw.
Maar hoe definieer je de grenzen? Zeg dat eens.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be