![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#421 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Zie mijn eerder voorbeeldje: Ford / Voigt.
|
|
|
#422 | |
|
|
Citaat:
http://www.kleinesteentjes.nl/Jediechter.html
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 20 augustus 2007 om 16:46. |
|
|
|
|
|
|
#423 |
|
Banneling
|
Overigens bewijst de situatie in Noorwegen, waar de verschillen tussen de dialecten minstens net zo groot zijn als in de Nederlanden, dat dat gezever over dialect/accent enerzijds en standaardtaal anderzijds helemaal geen problemen hoeft op te leveren.
Het Noors kent 2 geschreven varianten (beide ook nog eens onderverdeeld in een moderne en een conservatieve variant) en zowat elk dal en fjord daar heeft een eigen gesproken dialect. Tot aan het Storting (Noorse parlement) toe spreekt iedereen gewoon het eigen dialect dat hij/zij van huis uit gewend is, en niemand heeft daar ook maar enige moeite mee. Op de Noorse tv worden dialectsprekers dan ook nimmer ondertiteld. Het is dus gewoon een kwestie van gewenning, en mijns inziens zou men hier in de Nederlanden daar een voorbeeld aan moeten nemen. Wat betreft de Noorse orthografie is het zo dat leenwoorden na redelijk korte tijd vernoorst worden, dus 'chauffeur' wordt 'sjåfør' - 'service' wordt 'sørvis' en zelfs het oernederlandse 'koopvaardij' is in het Noors 'koffardi' geworden. Ziet er in het begin een beetje raar uit, toegegeven, maar ook dat went snel. |
|
|
|
|
|
#424 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#425 | |
|
|
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noorwegen
|
|
|
|
#426 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En ook je argument van die 4,5 miljoen inwoners houdt geen steek. Waar het om gaat is dat daar een minstens net zo groot aantal verschillende dialecten wordt gesproken als in Nederland en Vlaanderen, en dat niemand daar aan het zeiken is over het niet kunnen verstaan van elkaar, danwel dat mensen een verkeerde 'g' of 'r' of wat dan ook gebruiken. Dat het dus een kwestie van gewenning aan elkaars dialecten is. En het gaat niet om de grootte van het land qua inwoners, maar wél over het grote aantal verschillende dialecten, en dat is wel degelijk vergelijkbaar. Is dat nu zo moeilijk te begrijpen ? |
|
|
|
|
|
|
#427 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#428 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. In Ford zit geen g. Toch spreken veel mensen een ''r'' uit als een zachte ''g''. Mijn vader komt uit Limburg, en hij zegt ''schuuch'', in plaats van ''schuur''.
|
|
|
|
|
|
#429 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Tja, als dat uw argument al is... Ongetwijfeld dachten ook enige mensen: "Och, dat ziet die "kroket" er totaal niet uit. Geef me toch liever een "croquette"." We zijn heel ver van huis als dat al de argumentatie wordt. Dan zijn we in een spellingsfetichisme vervallen dat niemand dient, tenzij het grote ego van bepaalden die spelling verheffen tot kunst, op die manier vergetende dat spelling geen doel op zich is maar slechts een middel om de gesproken taal zo goed mogelijk neer te schrijven. Een etymologisch doel is daar niet bij.
|
|
|
|
|
|
#430 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#431 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#432 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
#433 | |
|
|
Citaat:
Hautain hoezo, omdat ik iets niet lust?
|
|
|
|
#434 |
|
|
Gebruik je dan nog de oorspronkelijke spelling-De Vries en Te Winkel van voor 1947? Mensch, wat ouderwets.
|
|
|
|
|
|
#435 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
P.S. Ik begrijp de halfslachtige houding van de NU niet die "-isch" niet in "-ies" of zelfs "-iis" wil veranderen en wel allerlei regels verzint voor de tussen-m die door de meesten niet eens wordt uitgesproken. Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 augustus 2007 om 23:34. |
|
|
|
|
|
|
#436 | |
|
|
Citaat:
Ik onthoud geen namen van daders, geen idee hoe de spelling van die jaren genoemd werd.
|
|
|
|
#437 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
"Beginnend bederf"? Merkwaardig, hoor, daar er voor de spelling van De Vries-Te Winkel (die van het "Woordenboek der Nederlandsche Taal") er wel al volop fonologisch werd gespeld. Bij heel veel woorden heeft dat duo de klok teruggedraaid en teruggegaan naar een historische spelling. De dubbele spelling uit 1954 liet de vrijheid. Er was geen "advies", alleen hoorde men consequent te zijn. Slechts was er een verplichting van overheidswege, maar niet van de Taalunie, om de conservatieve spelling in ambtenarij en onderwijs te gebruiken. |
|
|
|
|
|
|
#438 |
|
|
Wel, mijn oplossing is dat ik "leenwoorden"
- binnen het redelijke vermijd - zo veel mogelijk in de herkenbaar on-Nederlandse spelling laat - liever niet "vertaal" tot wat ik als koddige knoeisels ervaar (geen "neerladen" voor "download"). Ik denk dat mijn tekstgebruik in de practijk voldoende leesbaarheid oplevert. ==== "Beginnend bederf" met spellingsvernieuwingen, startend de 50-er jaren: ja, dat blijf ik volhouden en per ca. 1960 duidelijk effect op het Nederlandse onderwijs.
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn. Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 22 augustus 2007 om 11:46. |
|
|
|
|
|
#439 | |
|
|
Citaat:
|
|