![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#501 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Nog een keer en we bouwen een feestje?
|
|
|
|
#502 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Daar kunnen velen een lesje aan nemen. |
|
|
|
|
|
|
#503 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In ieder geval, binnenkort zal ik weer merken hoe de Nederlandse spellingsregels bij onze leerlingen heel wat moeilijkheden oproepen. Leg maar eens aan lagereschoolkinderen uit dat er eigenlijk geen regel is om te kiezen tussen c en k bijvoorbeeld en dat ze bijgevolg alle woordjes maar moeten leren. Dan vraag ik bij mezelf af: "Kunnen we onze kostbare studietijd niet voor andere zaken gebruiken in plaats van dat domme "woordjesstampen"?" |
|
|
|
|
|
|
#504 | |
|
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#505 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Vroeger was er niet veel meer dan lezen. Ik las ook hopen boeken in mijn jeugd, maar in die tijd kwam de tv pas op. Enkel de buren hadden er aanvankelijk een. Nu is er internet en duizenden spelletjes. Bovendien lezen lang niet alle kinderen graag.
|
|
|
#506 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Is het zo moeilijk toe te geven dat het veel gemakkelijker is als alle vreemde leenwoorden naar spelling vernederlandst zouden worden, zodat we weten "k-klank = k-teken", "s-klank = s-teken"... Dan moet er niet meer geheugenwerk verricht worden of dat nu c of k, of c of s... Alle aandacht, dus ook geheugenwerk, kan naar wezenlijke onderdelen van de taalontwikkeling gaan: woordenschat, zinsbouw, uitdrukkingen, letterkunde. |
|
|
|
|
|
|
#507 | |
|
|
Citaat:
Vroeg of laat moet toch het besef groeien dat de ingeslagen weg niet de juiste is. |
|
|
|
|
|
|
#508 |
|
|
Een algehele spellingsomwenteling, rechtlijnig op ondubbelzinnige klankverbeelding: ja, o.k máár niet iets in kleine stapjes waarvan vele achterwaarts of zijdelings, zoals die misselijke groene boekjes.
|
|
|
#509 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Nochtans ligt er een oplossing al vele jaren kant en klaar. Kollewijn, weet u wel. |
|
|
|
|
|
|
#510 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#511 | |
|
|
Citaat:
Uitstelloze omschakeling op alléén klankweergave is niet moeilijk, hooguit een kleine poos wat meer aandacht nodig bij het (terug-)lezen. Maar (mijn) absolute voorwaarde zou dan wel zijn het ontbreken van halfhartigheden, anders blijf ik doorgaan in de spelling die ik omstreeks 1950 al wel "leefbaar" vond.
|
|
|
|
#512 | |
|
Staatssecretaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#513 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Nee, hoe ziet dat eruit? Heb je daar een link van of zo?
The problem with quotes on the Internet is that it is hard to verify their authenticity - Abraham Lincoln Laatst gewijzigd door Weezer : 24 augustus 2007 om 10:15. |
|
|
|
|
|
#514 | |
|
|
Citaat:
Kollewijn zelf heeft zijn voorstellen in 1891 naar buiten gebracht in het opstel/artikel "Onze lastige spelling. Een voorstel tot vereenvoudiging." Dat werd geplaatst in het tijdschrift "Vragen van den dag" (jaargang 6, pp. 577-596). Volgens mij staat het niet online. |
|
|
|
|
|
|
#515 |
|
Banneling
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2007 om 12:26. |
|
|
|
|
|
#516 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Neen, de ratio die je krijgt weerspiegelt het vertrouwen van de wereld in je regio. Daar denk ik o.a. inderdaad aan. Is het voor u niet belangrijk hoe de wereld naar u kijkt, u die zo lang in de bedrijfswereld actief was mijnheer broes ?
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
|
|
|
|
#517 | |
|
|
Citaat:
Maar als het in haar kraam past is 'geldzucht' plots een edele noodzaak voor het heil van het mensdom. |
|
|
|
|
|
|
#518 | ||
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
#519 |
|
|
Ik zie nu dat Kollewijn zijn teksten heeft gebundeld in "Opstellen over spelling en verbuiging", een boekje uit 1916 uitgegeven door Wolters. Misschien is dat wel in de betere openbare bibliotheek en zeker in een universiteitsbibliotheek te vinden.
|
|
|
|
|
|
#520 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Natuurlijk kan men nog een stap verder gaan waarbij men bijvoorbeeld de doffe "e" een eigen schrifteken geeft, het onderscheid ei/ij, au/ou... afschaft, maar ik denk dat dit toch iets te ingrijpend zal worden om nog maatschappelijk gedragen te worden. In het Afrikaans heeft men die stap ook niet gezet.
|
|
|
|