Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2007, 21:00   #161
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Moet ik ALWEER een boek lezen? Man... ga in een bibliotheek leven. Iemand die levend in brand wordt gestoken heeft zijn gedachten niet bij boeken.
Al die literatuur maakt wel dat ik niet een complexe geschiedenis van een land reduceer tot een hysterisch gebazel. Allez ja, daarom doe ik het in de eerste plaats.
Oud 24 augustus 2007, 21:03   #162
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Spijtig dat je mij niet kan dumpen in jouw vakje "politiek correct links", of hoe jij dat rijmen met jouw uitlatingen dat ik een stalinistische negationist ben?

Ik geef dus geen bal om wat Lanoye schrijft. Ik ben eerder geïnteresseerd in het feit dat er nog altijd maloten rondlopen die beweren dat de Apartheid beter was dan de huidige situatie, en dat zwarten gepredestineerd zijn om mislukkelingen te zijn, omdat het nu eenmaal zwarten zijn.
En kan je nu eindelijk uit je boeken komen en even commentaar geven over de staat waarin Zimbabwe en Zuid-Afrika zich bevinden? Ik ben benieuwd naar jouw evaluatie van die landen. Ik denk dat jij nooit honger hebt gekend. Met weldoorvoede maag boekjes lezen, dat kan je. Met honger leven omdat een ideologisch concept faalt... dat wil ik je nog zien doen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 21:03   #163
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Afrikaners in Zimbabwe bedoel je toch?

Zimbabwe dat de graanschuur was (door die blanke stoute racisten) van heel zuid-afrika, en waar nu de negerkes honger lijden omdat de blanken "verwijderd" werden?

Daar heb je het toch over?

Of denk jij ook dat gewassen gewoon groeien als je de rimboe laat doen?
Ah, nog een mythe. De zwarte bevolking kende tenminste rijkdom in de Apartheid. Ik vrees dat je even bent blijven steken in de jaren '50, dat beeld klopt niet echt. De chaos ontstond niet toen de blanke het land verliet, maar toen hij het land betrad. Even de interne logica rechtzetten.
Oud 24 augustus 2007, 21:03   #164
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is goed zelfbestuur?
Wat is welvaart?
Ging het in Afrika zo slecht voor men daar cultureel en economisch imperialisme ging invoeren?
Hoe achterlijk is het niet om te denken dat een werelddeel dat eerst gewapenderhand is gekoloniseerd zichzelf zou kunnen handhaven op een vergelijkbare manier?
Is het zo onlogisch dat door het 'onafhankelijk' maken van die landen er een hele opening vrijkwam voor allerlei machtsgroeperingen?
Of is dat allemaal ver gezocht?

Verder vind ik dat je nogal makkelijk zegt van 'neen, dat is er nog nooit geweest'. Ik ben geen geschiedkundige en kan dus 1,2,3 geen tegenvoorbeeld geven. Maar 'goed bestuur' is een Westers begrip. Zeker voor de kolonisatie. Economie (en welvaart) heeft ook typische westerse connotaties.
Allemaal terechte vragen en opmerkingen, maar het blijft een feit dat er nog nooit sprake is geweest van een goedlopend zwart land. Niet naar westerse begrippen en ik twijfel er niet aan dat dit ook geldt voor de lokale begrippen. Ik wil trouwen best een kleine nuancering toevoegen, zodat u het er ook mee eens zal zijn: Er is nog nooit een zwart land geweest waar er langdurig(+5 jaar) een goedlopend bestuur en een redlijke welvaart is geweest

Citaat:
Ik ben al blij dat je die vraag zelf stelt. Nu goed.
Ik ben ook altijd heel blij dat ik geen grote waarheden verkondig die niet hard te maken zijn.

Citaat:
Aan wát ligt dat? Aan het feit dat het negers zijn?
Ja, maar het is de vraag of dit de directe oorzaak is (gebrek aan capaciteiten) of dat de achterstand in onderwijs en ontwikkeling ervoor gezorgd heeft. Feit is echter dat de zwarte bevolking niet kritisch genoeg is tov de politiek en dat het ANC nooit afgerekend zal worden op zijn misdaad en corruptie.
Oud 24 augustus 2007, 21:04   #165
Praetorian

Standaard

Citaat:
En kan je nu eindelijk uit je boeken komen en even commentaar geven over de staat waarin Zimbabwe en Zuid-Afrika zich bevinden? Ik ben benieuwd naar jouw evaluatie van die landen. Ik denk dat jij nooit honger hebt gekend. Met weldoorvoede maag boekjes lezen, dat kan je. Met honger leven omdat een ideologisch concept faalt... dat wil ik je nog zien doen.
Pas op dat je niet verandert in Chipie.
Oud 24 augustus 2007, 21:07   #166
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas op dat je niet verandert in Chipie.
Een erg domme opmerking. Je brengt geen argumenten aan. Je verwijt me gewoon iemand te zijn die wat beeldjes toont en het allemaal steekt op de vakbond. Sorry, maar dat is geen argument.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 24 augustus 2007, 21:08   #167
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Er is nog nooit een zwart land geweest waar er langdurig(+5 jaar) een goedlopend bestuur en een redlijke welvaart is geweest
O jawel, de periode voor de kolonisering. Dat bewijst Bairoch in zijn economische studies over prekoloniaal Afrika.
Oud 24 augustus 2007, 21:10   #168
Praetorian

Standaard

Citaat:
Een erg domme opmerking. Je brengt geen argumenten aan. Je verwijt me gewoon iemand te zijn die wat beeldjes toont en het allemaal steekt op de vakbond. Sorry, maar dat is geen argument.
Jij verwijt mij alleen literatuur te lezen, omdat ik geïnformeerd wil zijn. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. Zoals gezegd, die toestanden zijn niet op 1 dag gecreëerd en zullen ook niet verdwijnen door melancholisch terug te denken aan een tijd die de facto niet bestond. De koloniale tijd was afschuwelijk, er was daar niets positief voor de autochtone bevolking.
Oud 24 augustus 2007, 21:12   #169
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij verwijt mij alleen literatuur te lezen, omdat ik geïnformeerd wil zijn. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. Zoals gezegd, die toestanden zijn niet op 1 dag gecreëerd en zullen ook niet verdwijnen door melancholisch terug te denken aan een tijd die de facto niet bestond. De koloniale tijd was afschuwelijk, er was daar niets positief voor de autochtone bevolking.

Inderdaad, voor de kolonisatie was er slavernij. Hun favoriet tijdsverdrijf.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 21:13   #170
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Inderdaad, voor de kolonisatie was er slavernij. Hun favoriet tijdsverdrijf.
En in onze corresponderende periode was er lijfeigenschap. Jouw punt?

Laatst gewijzigd door Praetorian : 24 augustus 2007 om 21:13.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 21:16   #171
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
En in onze corresponderende periode was er lijfeigenschap. Jouw punt?

Voor de kolonisatie was er geen algemene rijkdom, welvaart of vrede.

Ze zijn gewoon aan het terugglijden naar de periode van voor de kolonisatie.

Indien het westen daar 100 jaar niet komt dan zal men zien dat ze terug in hutten wonen, moeten jagen op eten en dat ze oorlog voeren voor jachtgebieden.
Oud 24 augustus 2007, 21:20   #172
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah, nog een mythe. De zwarte bevolking kende tenminste rijkdom in de Apartheid. Ik vrees dat je even bent blijven steken in de jaren '50, dat beeld klopt niet echt.
Echt grapjas, dit toont mooi aan dat u hier enkel dogma's staat te verkondigen zonder dat u enige feitenkennis bezit. Kunt u mij uitleggen waarom er continue migratie was naar apartheid-Zuid-Afrika als de zwarten het daar zo slecht zouden hebben gehad?

Citaat:
De chaos ontstond niet toen de blanke het land verliet, maar toen hij het land betrad. Even de interne logica rechtzetten.
Tuurllijk was het allemaal koek en ei voordat de blanke verscheen. Vandaar ook dat de Khoisan volkeren verdreven zijn uit gebieden waar de Bantoe's zich vestigden.
Oud 24 augustus 2007, 21:21   #173
Praetorian

Standaard

Citaat:
Voor de kolonisatie was er geen algemene rijkdom, welvaart of vrede.

Ze zijn gewoon aan het terugglijden naar de periode van voor de kolonisatie.

Indien het westen daar 100 jaar niet komt dan zal men zien dat ze terug in hutten wonen, moeten jagen op eten en dat ze oorlog voeren voor jachtgebieden.
Het BNP van Afrika was in 1800 evengroot als deze van Europa, opnieuw Bairoch. En de Europese interstatelijke competitie heeft geleid tot mondiale oorlogen, dus op vlak van vrede konden ze ook niet klagen.

Misschien moeten zij ons voorbeeld niet overnemen? Zou daar niet eerder het probleem liggen? Stel je voor dat imperiaal China in 1500 hun systeem zou opleggen aan Europa. Ik zou er toch geen geld op verwedden dat het westerse kapitalisme uberhaupt zou bestaan.
Oud 24 augustus 2007, 21:23   #174
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Het BNP van Afrika was in 1800 evengroot als deze van Europa, opnieuw Bairoch. En de Europese interstatelijke competitie heeft geleid tot mondiale oorlogen, dus op vlak van vrede konden ze ook niet klagen.

Misschien moeten zij ons voorbeeld niet overnemen? Zou daar niet eerder het probleem liggen? Stel je voor dat imperiaal China in 1500 hun systeem zou opleggen aan Europa. Ik zou er toch geen geld op verwedden dat het westerse kapitalisme uberhaupt zou bestaan.
Dus het BNP van een industriecontinent even hoog als dat van een nomaden-agrarische continent.

Maakt dat de katten wijs.
Oud 24 augustus 2007, 21:24   #175
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij verwijt mij alleen literatuur te lezen, omdat ik geïnformeerd wil zijn. Ik zie eerlijk gezegd het probleem niet.
Genocide is nooit een probleem. Dat weet elk redelijk mens (beetje C2C gehalte kan geen kwaad tegen een gelijkdenkende).

Citaat:
Zoals gezegd, die toestanden zijn niet op 1 dag gecreëerd en zullen ook niet verdwijnen door melancholisch terug te denken aan een tijd die de facto niet bestond.
Als het een tijd was die niet bestond, hoe kan ze dan deze tijd veroorzaken?

Citaat:
De koloniale tijd was afschuwelijk, er was daar niets positief voor de autochtone bevolking.
Zoals je hierboven reeds aangaf bestond die tijd niet.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 24 augustus 2007, 21:24   #176
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Echt grapjas, dit toont mooi aan dat u hier enkel dogma's staat te verkondigen zonder dat u enige feitenkennis bezit. Kunt u mij uitleggen waarom er continue migratie was naar apartheid-Zuid-Afrika als de zwarten het daar zo slecht zouden hebben gehad?

Tuurllijk was het allemaal koek en ei voordat de blanke verscheen. Vandaar ook dat de Khoisan volkeren verdreven zijn uit gebieden waar de Bantoe's zich vestigden.
Omdat er een urbane migratiegolf was? Die heb je ook in Zuid-Amerika of Azië, ik denk niet dat ik je daarom zie beweren dat Brazilië een aards paradijs is.

En dat moet welk punt bewijzen? Jij gaat nu beweren dat alleen het westen in staat is alle conflicten op te lossen? Grapjas.
Oud 24 augustus 2007, 21:25   #177
Praetorian

Standaard

Citaat:
Dus het BNP van een industriecontinent even hoog als dat van een nomaden-agrarische continent.

Maakt dat de katten wijs.
Ik wist niet dat Europa in 1800 een industriecontinent was. Ik leer echt wel nieuwe historische feiten.
Oud 24 augustus 2007, 21:26   #178
Praetorian

Standaard

Citaat:
Genocide is nooit een probleem. Dat weet elk redelijk mens (beetje C2C gehalte kan geen kwaad tegen een gelijkdenkende).

Als het een tijd was die niet bestond, hoe kan ze dan deze tijd veroorzaken?

Zoals je hierboven reeds aangaf bestond die tijd niet.
Ik spreek dan ook over een geïdealiseerd archetype, een mentale projectie. Deze projectie botst met het academisch onderzoek over de koloniale tijd.
Oud 24 augustus 2007, 21:27   #179
AyneRand
Minister-President

Standaard

De economische groei van Afrika de laatste vijf jaar ligt rond de 5 percent, die van Europa minder dan drie percent ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2007, 21:28   #180
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurycane Bekijk bericht
BRUSSEL -- “In Afrika sterven elke minuut acht kinderen jonger dan vijf jaar aan ziektes waarvoor simpele en goedkope vaccins bestaan. Dat zijn pas echte problemen.” Zo probeert Joost Loncin, commentator van Het Volk de strubbelingen op Hertoginnedal wat in perspectief te zetten. Vlaams Belang-medewerker Björn Roose daarentegen gruwt van vaccinatiecampagnes: “Meer Afrikanen is meer immigranten.”
Vlaams Belang-medewerker Björn Roose stoort zich op zijn weblog aan de zwartgallige toon van de berichtgeving over de hoge kindersterfte in Afrika. “Want we moeten het natuurlijk héél erg vinden dat al die jonge kinderen sterven.” Roose die werkt op het secretariaat van de Vereniging van Vlaams-Belangmandatarissen en een tijd geleden ook arrondissementeel voorzitter van de Vlaams Blok Jongeren was, vindt dat niet zo erg. “Ik geloof niet absolúút in de theorieën van Malthus, maar ik ben er wél van overtuigd dat de mechanismen waarvan hij spreekt in grote lijnen werken. En ik vind dat er zeker in het geval van Afrika niet te veel moet gedaan worden om die mechanismen te saboteren.” Thomas Malthus was een Britse demograaf die stelde dat de overbevolking zichzelf in evenwicht brengt door een verhoogde mortaliteit.
Roose, die ook woordvoerder is van de radicaal-nationalistische actiegroep Voorpost, wil niet dat die kinderen gered worden want: “meer “overlevers” betekent ook meer “voortplanters””, aldus de VB-medewerker op zijn weblog. En meer Afrikanen, zo schrijft Roose iets verder, betekent ook “meer immigranten (die op hun beurt, al was het maar door hun massa, elders problemen veroorzaken)". M.a.w deze Vlaams Belang-medewerker stelt voor om te stoppen met de strijd tegen kindersterfte in Afrika omdat anders Europa meer migranten dreigt over de vloer te krijgen.
Afrikaanse kinderen sterven massaal aan kinderverlamming, tetanus of mazelen, aldus de Wereldgezondheidsorganisatie WHO en de Kinderrechtenorganisatie van de VN, Unicef, in een persbericht naar aanleiding van een samenkomst in Maputo van Portugees sprekende Afrikaanse landen. Bedoeling van de samenkomst tot 31 augustus in de Mozambikaanse hoofdstad is de vaccinatie van kinderen in Afrika op te voeren.
Walgelijk! Met wortel en tak uitroeien, dat smerige Vlaams Blok-gespuis!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be