Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 22:10   #221
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Maakt van Antwerpen dan de hoofdstad van Vlaanderen e.
Waar gaan we in Antwerpen een parlement en de ministeries huisvesten? De aanleg van de Leien was al een gigantische miserie, met de hoofdstad naar Antwerpen te verplaatsen gaat het enkel erger worden.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:10   #222
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Parijs?
Oud 26 augustus 2007, 22:13   #223
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Parijs?
Parijs als hoofdstad van een Groot-Vlaams Rijk. Hmmm, klinkt niet slecht. De opmars van de Dietsers zal dan uiteraard pas stoppen als de noordgrens de zuidgrens raakt.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:16   #224
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Nietske dietskers. Of we kiezen voor Engeland, aristocratie heeft daar een fantastische cultuur. Nooit van mijn leven dat ik mij verenig met die kaasklompen.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 26 augustus 2007 om 22:16.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 00:44   #225
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
En het strafste van al : het staat NIET voor een keuze, want Brussel is onvervreemdbaar Vlaamse grond. En Maingain weet dat HEEL goed, en alle brusselaars beseffen het in meer of mindere mate : Brussel ligt in Vlaanderen, en er komt géén corridor, want DAT is de reden van die corridor : een reden om brussel bij wallonie te kunnen aansluiten . NU is die er NIET!! Elk internationaal recht zal Brussel indelen bij Vlaanderen. Veel gedoe om niets dus. Brussel = vlaamse grond...
Het is niet omdat destijds voorlopige faciliteiten werden toegekend aan Franstaligen dat dit een verworven recht moet worden. De goedwil van de Vlamingen werd door de Franstaligen misbruikt. Als de Franstaligen in de randgemeenten weigeren het doel van die tegemoetkomingen, nl. zich aanpassen en zich de taal van de gemeenschap waar men woont eigen maken, dan worden die faciliteiten na tientallen jaren maar best weer uitgedoofd.
De Franstaligen hebben omstreeks 1960 de taalgrens laten goedkeuren om te vermijden dat ze inzake taalfaciliteiten rekening zouden moeten houden met Vlaamse entiteiten in Wallonië. Ze hebben ook eenzijdig het kiesstelsel gewijzigd waardoor in Waals Brabant geen Vlaamse verkozenen meer kunnen zetelen in het parlement van de Franstalige gemeenschap. Als nu zelfs het BHV-arrest van het Grondwettelijk Hof na jaren geen oplossing krijgt en daardoor zelfs geen geldige verkiezingen meer kunnen doorgaan, dan is het toch duidelijk dat de Franstalige minderheid zich in dit land een onverantwoorde en niet meer duldbare voorkeurbehandeling toeëigend.

info http://blog.seniorennet.be/janverroken
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 01:18   #226
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Akkoord dat Europa Brussel niet zou willen onderhouden. Verhuizen zou een betere optie zijn.
Maar hoe kom je er bij dat Brussel voor Vlaanderen zou kiezen ? Ik zie geen reden of denk je dat die Franstalige Brusselaars plots allemaal Nederlands zouden willen leren? Neen, wel genieten van het Nederlandstalig onderwijs, maar als puntje bij paaltje komt … vergeet dat maar.
Je vergeet één aspect: geld.
Wie zegt er trouwens dat Franstalige Brusselaars Nederlands moeten leren? Brussel kan perfect de tweetalige hoofdstad blijven van Vlaanderen, net zoals Helsinki de tweetalige hoofdstad is van Finland.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 01:34   #227
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Hij praat anders zoals elke andere Franstalige imperialist.
is een imperialist iemand die meerderheden respecteert?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 01:36   #228
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Maakt van Antwerpen dan de hoofdstad van Vlaanderen e.
Dit is een belediging:

Antwerpen is van bij het ontstaan van de wereld al de hoofdstad van de aarde. Later, sinds de ruimtevaart werd de koekestad dus ook automatisch hoofdstad van het heelal.
Brussel, sjoe, dat is "ginder achter" en ligt in "den boiten".
Gaai zet van over 't woater zeiker?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 06:26   #229
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
De aanhechting van Henegouwen (dat trouwens lange tijd nog bij Vlaanderen is gerekend geweest door de vroege Vlaamse Beweging) en de heraansluiting van Waals-Brabant bij Vlaanderen.
't Onderstreepte is gewoonweg niet waar. Waar u dat vandaan haalt, is me een volkomen raadsel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 07:51   #230
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
La Belgique sera ou elle ne sera pas.
La Belgique n'a pas pu devenir Latine, et donc ne sera pas.

Dat lijkt me de juiste formulering.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 07:55   #231
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
België bestaat uit 3 gewesten. En toevallig ligt er eentje, het Brusselse, als een eiland binnen het Vlaams gewest.
Zo toevallig is dat niet Rudy.

Denk eens na historische verbanden en evoluties, en vraag je af of Brussel van plan is op te stijgen en ergens in de buurt van Charleroi te landen.
Oud 27 augustus 2007, 08:00   #232
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Tenzij misschien dat het uitgebreide gewest dan als 6e provincie bij Vlaanderen komt, iets in die aard. Verder dan dat zullen wellicht weinig Vlamingen willen gaan.
Zeer juist gezien, denk ik.

Als Vlaanderen een eigen (deel-)staat is, die niet meer onderworpen is aan de scheve Belgische machtsverhoudingen, en Brussel daarin geïntegreerd is met een eigen statuut, zal blijken dat voor die Brusselse provincie plots alles kan wat ze nodig vindt: uitbreiding, investeringen, jobs, culturele autonomie....

Kortom, de enige toekomst voor Brussel ligt in Vlaanderen, dat als enige bereid en in staat is om voor Brussel te betalen wat nodig is.
Oud 27 augustus 2007, 08:46   #233
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Zeer juist gezien, denk ik.

Als Vlaanderen een eigen (deel-)staat is, die niet meer onderworpen is aan de scheve Belgische machtsverhoudingen, en Brussel daarin geïntegreerd is met een eigen statuut, zal blijken dat voor die Brusselse provincie plots alles kan wat ze nodig vindt: uitbreiding, investeringen, jobs, culturele autonomie....

Kortom, de enige toekomst voor Brussel ligt in Vlaanderen, dat als enige bereid en in staat is om voor Brussel te betalen wat nodig is.
Mee eens, ze kunnen wel nog een eigen statuut op enkele vlakken afdwingen neem ik aan maar de centen zullen uit Vlaanderen moeten komen om er bovenop te geraken.
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:36   #234
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zo toevallig is dat niet Rudy.

Denk eens na historische verbanden en evoluties, en vraag je af of Brussel van plan is op te stijgen en ergens in de buurt van Charleroi te landen.
Kijk Kortaf. Mij gaat het in eerste instantie om de huidige affiniteit bij de doorsnee Brusselaar. Zie de partijkleur van de huidige burgemeester. Je kan je dus ook de vraag stellen waarom die Brusselaars niet massaal voor Vlaamse partijen kiezen. Ik vrees dat de keuze voor Vlaanderen een utopie blijft.
Daarnaast denk ik dat we ons de vraag moeten stellen of een gewest een enclave kan opeisen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 09:57   #235
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Kijk Kortaf. Mij gaat het in eerste instantie om de huidige affiniteit bij de doorsnee Brusselaar. Zie de partijkleur van de huidige burgemeester. Je kan je dus ook de vraag stellen waarom die Brusselaars niet massaal voor Vlaamse partijen kiezen. Ik vrees dat de keuze voor Vlaanderen een utopie blijft.
Daarnaast denk ik dat we ons de vraag moeten stellen of een gewest een enclave kan opeisen.
Het was er me om te doen erop te wijzen dat je niet kan doen alsof Brussel een stad is die toevallig ergens midden in Vlaanderen ligt. Het is er met al zijn vezels mee verbonden, ook al is de dominerende taal er een minderheidstaal in Vlaanderen.

Maar de dominerende taal in Borgerhout is ook een andere taal als die in Vlaanderen. Taalverschillen vormen geen obstakel en zijn geen criterium voor staatsaanhorigheid, tenminste als je geen oudbollige 19de eeuwse taalnationalist ben.

De essentie is volgens mij: Brussel heeft een zeer groot (sociaal-economisch) probleem, en Vlaanderen is als enige bereid en in staat om voor Brussel te betalen wat nodig is.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 augustus 2007 om 09:57.
Oud 27 augustus 2007, 10:21   #236
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
tenminste als je geen oudbollige 19de eeuwse taalnationalist ben.
Oud 27 augustus 2007, 12:00   #237
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
'Vlaamse gemeenten' met een overgroot deel aan Walen.
Ok.
Is Borgerhout een vlaamse gemeente of niet ?
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:01   #238
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
La Belgique n'a pas pu devenir Latine, et donc ne sera pas.

Dat lijkt me de juiste formulering.
Ik vond de mijn ook niet slecht.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:03   #239
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was er me om te doen erop te wijzen dat je niet kan doen alsof Brussel een stad is die toevallig ergens midden in Vlaanderen ligt. Het is er met al zijn vezels mee verbonden, ook al is de dominerende taal er een minderheidstaal in Vlaanderen.

Maar de dominerende taal in Borgerhout is ook een andere taal als die in Vlaanderen. Taalverschillen vormen geen obstakel en zijn geen criterium voor staatsaanhorigheid, tenminste als je geen oudbollige 19de eeuwse taalnationalist ben.

De essentie is volgens mij: Brussel heeft een zeer groot (sociaal-economisch) probleem, en Vlaanderen is als enige bereid en in staat om voor Brussel te betalen wat nodig is.
Ik weet wat je daar bedoelt, maar het is simpelweg niet waar.

Die mythe's over Borgerhout en het feit dat daar hoofdzakelijk buitenlandse talen gesproken zou worden, zijn grappig, doch fout.

De meerderheid in Borgerhout praat Nederlands. Dat daar ook een boel - maar zeker geen meerderheid van die meerderheid - gebrekkig en 'grappig' (lees: buitenlands) Nederlands bij zit, is waar.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 12:15   #240
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik weet wat je daar bedoelt, maar het is simpelweg niet waar.

Die mythe's over Borgerhout en het feit dat daar hoofdzakelijk buitenlandse talen gesproken zou worden, zijn grappig, doch fout.

De meerderheid in Borgerhout praat Nederlands. Dat daar ook een boel - maar zeker geen meerderheid van die meerderheid - gebrekkig en 'grappig' (lees: buitenlands) Nederlands bij zit, is waar.
Ik denk niet dat ik er ver naast zit als ik zeg dat de moedertaal van de meeste inwoners van Borgerhout of Sint-Gillis niet het Nederlands of het Frans is.

Maar dat is ook de essentie niet: het ging me om het voorbeeld.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be