Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 12:53   #421
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrijheid en recht Bekijk bericht
Als... dat zijn veronderstellingen. Sorry maar het waren soefi's in Andalousie, die staan heel dicht bij de bouddisten in hun leer. Zie maar naar Ibn Arabi, hoe liefsevol hij was. Hij was thans van Andalousie. ik heb ginder het museum gezien, ik heb een globaal beeld over de dingen.
Ja zijn nickname zal bewust gekozen zijn idd lol dat is al het bewijs dat het niet geschreven is door iemand die neutraal is. En dat helpt echt niets vooruit.
Maar de feiten die er in vermeld zijn zijn wel correct, Vrijheid.

Hier nog een kleinigheid uit een wetenschappelijk werk dat je echt zou moeten lezen:

Henk DRIESSEN (Redactie), In het huis van de islam. Geografie, geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek, SUN-Kritak, Nijmegen 1997. ISBN 90 6168 606 7.
p. 42
Onder invloed van romantische schrijvers als Washington Irving en Richard Ford ontstond in de negentiende eeuw de bekoorlijke legende van Moors Spanje met haar weelderige, exotische beschaving en vreedzame coëxistentie van moslims, christenen en joden. Ook islamitische auteurs roepen al-Andalus veelvuldig op als een verloren paradijs, een citadel van islamitische beschaving die de rijke Grieks-Perziche cultuur heeft doorgegeven aan West-Europa. In dit beeld zijn de moskee van Cordoba, het Alhambra en de Giralda, het filosofische werk van Ibn Rushd (Averroës), de gedichten van Ibn Hazm, en het ethos van tolerantie prominent vertegenwoordigd. Naast deze verlokkelijke visie op al-Andalus, komt er op basis van wetenschappelijk onderzoek een schaduwbeeld naar voren. Hierin wordt gewezen op de politieke en sociale onrust, de interne verdeeldheid, de gewelddadige strijd tussen de christelijke en islamitische vorstendommen, knechting, discriminatie, beknotting van vrijheid, apartheid, en stereotypering. Deze keerzijde heeft betrekking op zowel de mudejares, moslims onder christelijke heerschappij, als de mozarabieren, christenen onder islamitisch bewind. Bovendien heeft al-Andalus verschillende jodenpogroms gekend. Tot slot is het opvallend dat ondanks een bij tijde stimulerend klimaat van intellectuele uitwisseling, er nauwelijks sprake is geweest van studie van elkaar godsdiensten.
De wetenschappers die dit schrijven blijven nochtans zeer beleefd in hun woordkeuze.

Ik heb onlangs nog eens het Plantin-museum bezocht. Toch heb ik nog geen globaal beeld over de boekdrukkunst, en zeker niet over de ganse printing industry.

Maar goed, soefi's zijn momenteel een bedreigde soort in de mohammedaanse wereld, en leidende figuren binnen de mainstream "islam" beweren dat Al-Arabi een afvallige was ... De leer wordt steeds zuiverder en zuiverder. Dit is een beweging die reeds rond het jaar 1000 aanving, een booster kreeg in de 18e eeuw, en nu wereldbedreigend is.
Oud 27 augustus 2007, 12:59   #422
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Wat is een drogreden?

Even nadenken, Vrijheid en Recht. Nu verkopen de Iraniërs hun olie en gas niet? Ik zal u helpen: hun belangrijkste klanten zitten in China en Europa. En Iran krijgt evenveel voor hun producten als gelijk wie op de internationale markt. Olie en gas zijn trouwens het enige waar Iran op drijft, er is voor de rest omzeggens geen ontwikkeling.

De spiritualiteit wordt wel degelijk onderdrukt in Iran, beste V&R, en elke dag slagen ze er een beetje beter in van hun regeltjes op te leggen aan een steeds groter deel van de bevolking. De ayatollah's doen alle moeite van de wereld om die kwalijke dingen uit de ether te halen. Ze laten zelfs helicopters boven de steden circelen op zoek naar schotelantenna's. Ze sluiten regelmatig kranten, niet alleen tijdelijk maar ook voor goed, omdat zij artikels durven schrijven die tegen hun regeltjes ingaan. Koppeltjes worden gearresteerd omdat zij hand in hand lopen op straat. Homo's worden opgehangen. Zelfs de soefi's worden lastig gevallen, om het niet te hebben over de Bahá'i en diverse soorten "ongelovigen".

Ik heb geen Tai Chi zien beoefenen in de parken van Teheran en Khorramshahr. In de Vrije Wereld mag je je ongemoeid en ongestraft met al die dingen bezig houden die je wil, of je ze nu als een spirituele bezigheid wil zien of gewoon als lichaamsoefeningen.

P.S.: Zei je iets over bevooroordeeld? Laten, zou ik voorstellen. Want dergelijke uitspraken hebben de neiging van terug te keren als een boomerang.
Je moets er dan natuurlijk juist op dat moment in het park zijn. Bahai's zijn een secte gefinanceerd door Israel en zijn daarvoor verboden, om het volk niet te verzwakken want ik weet niet of je doorhebt maar ze kunnen van den ene op den andere dag aangevallen worden. En sectes laten binnendringen is een hele goede manier om het volk op te zetten tegen de staat en chaos te veroorzaken tussen burgers. Nazisme wordt hiet ook verboden om te voorkomen dat er chaos is neen? Thans staan wij niet op het punt aangevallen te worden. En ik werd niet aangehouden wegens hand in hand wandelen. Trouwens; heb er niet veel politie gezien. En helicopters? niet gezien. Heeft die piloot u gezegd waarom hij vloog?
vrijheid en recht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 13:01   #423
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je moets er dan natuurlijk juist op dat moment in het park zijn. Bahai's zijn een secte gefinanceerd door Israel en zijn daarvoor verboden, om het volk niet te verzwakken want ik weet niet of je doorhebt maar ze kunnen van den ene op den andere dag aangevallen worden. En sectes laten binnendringen is een hele goede manier om het volk op te zetten tegen de staat en chaos te veroorzaken tussen burgers. Nazisme wordt hiet ook verboden om te voorkomen dat er chaos is neen? Thans staan wij niet op het punt aangevallen te worden. En ik werd niet aangehouden wegens hand in hand wandelen. Trouwens; heb er niet veel politie gezien. En helicopters? niet gezien. Heeft die piloot u gezegd waarom hij vloog?
Of de Bahai gefinancierd worden door Israel weet ik niet. U zegt dat, maar u zult dan ook bewijzen hiervoor hebben neem ik aan. Ik weet wel dat ze een mooie tempel hebben in Jeruzalem.

Laatst gewijzigd door system : 27 augustus 2007 om 13:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 13:07   #424
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:

Hier nog een kleinigheid uit een wetenschappelijk werk dat je echt zou moeten lezen:

Henk DRIESSEN (Redactie), In het huis van de islam. Geografie, geschiedenis, geloofsleer, cultuur, economie, politiek, SUN-Kritak, Nijmegen 1997. ISBN 90 6168 606 7.
p. 42
Onder invloed van romantische schrijvers als Washington Irving en Richard Ford ontstond in de negentiende eeuw de bekoorlijke legende van Moors Spanje met haar weelderige, exotische beschaving en vreedzame coëxistentie van moslims, christenen en joden. Ook islamitische auteurs roepen al-Andalus veelvuldig op als een verloren paradijs, een citadel van islamitische beschaving die de rijke Grieks-Perziche cultuur heeft doorgegeven aan West-Europa. In dit beeld zijn de moskee van Cordoba, het Alhambra en de Giralda, het filosofische werk van Ibn Rushd (Averroës), de gedichten van Ibn Hazm, en het ethos van tolerantie prominent vertegenwoordigd. Naast deze verlokkelijke visie op al-Andalus, komt er op basis van wetenschappelijk onderzoek een schaduwbeeld naar voren. Hierin wordt gewezen op de politieke en sociale onrust, de interne verdeeldheid, de gewelddadige strijd tussen de christelijke en islamitische vorstendommen, knechting, discriminatie, beknotting van vrijheid, apartheid, en stereotypering. Deze keerzijde heeft betrekking op zowel de mudejares, moslims onder christelijke heerschappij, als de mozarabieren, christenen onder islamitisch bewind. Bovendien heeft al-Andalus verschillende jodenpogroms gekend. Tot slot is het opvallend dat ondanks een bij tijde stimulerend klimaat van intellectuele uitwisseling, er nauwelijks sprake is geweest van studie van elkaar godsdiensten.
De wetenschappers die dit schrijven blijven nochtans zeer beleefd in hun woordkeuze.

Ik heb onlangs nog eens het Plantin-museum bezocht. Toch heb ik nog geen globaal beeld over de boekdrukkunst, en zeker niet over de ganse printing industry.

Maar goed, soefi's zijn momenteel een bedreigde soort in de mohammedaanse wereld, en leidende figuren binnen de mainstream "islam" beweren dat Al-Arabi een afvallige was ... De leer wordt steeds zuiverder en zuiverder. Dit is een beweging die reeds rond het jaar 1000 aanving, een booster kreeg in de 18e eeuw, en nu wereldbedreigend is.
Ik ga akkoord met de laatste bewering die je maakt, maar zoek ook eens op hoe het komt dat het een booster kreeg in de 18de eeuw (de wahhabi's of salafi's=de grootste vijanden van de islam)Ik begrijp niet hoe ze zoveel aanhangers kunnen hebben. Dat over Andalousie, is niet helemaal juist, want daar was de eerste en laatste eucumenische school, waar de drie godsdiensten werden onderwezen. 'Spijtig genoeg heb ik de tekst niet meer dat ik van Adalousie had, anders zou ik het u opgestuurd hebben. Maar geeft niet.

Laatst gewijzigd door vrijheid en recht : 27 augustus 2007 om 13:08.
Oud 27 augustus 2007, 13:53   #425
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Als het aan jou ligt zou je nog ontkennen dat de zon schijnt, Lincoln.

Het Human Development Report, waarvan de Human Development Index deel uitmaakt, is een initiatief van het United Nations Development Programme. Er werken honderden mensen en instellingen aan mee van over de ganse wereld.

De index werd ontwikkeld door de Indische Nobelprijswinnaar Amartya Sen, de Pakistaanse econoom Mahbub ul Haq, in samenwerking met Prof. Gustav Ranis van de Yale universiteit, en de Britse lord van Indische afkomst, Meghnad Desai.

De HDI geeft een zeer goed beeld van de ontwikkeling van bijna alle landen in de wereld.

Indien je er de voorkeur aan zou geven, kan ik ook een en ander brengen uit de Arab Human Development Reports. Die zijn volledig door Arabieren samengesteld.

En mogen we nu jouw visie, jouw waarheid, en jouw diversiteit kennen?
Ik doe niet mee aan je spelletje die je wilt spelen. Dat stoerdoenerij van ik-ben-beter-dan-u of mijn-visie-is-superieur-aan-die-van-jou of uw-visie-is-intollerant-dan-de-mijne laat ik maar beter aan jouw over !

En wat u daarvan maakt slaat helemaal mis met hetgeen wat er in het rapport komt !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 27 augustus 2007 om 13:56.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:16   #426
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Islamitische landen hebben gewoon weinig gepresteerd op wetenschappelijk vlak de laatste 5 eeuwen. Geef dat gewoon toe. En dat is zeker mede te wijten aan de islamitische godsdienst die het vrije kritisch denken voor een groot deel heeft versmacht. En nu wordt het denken in vele landen nog vaak onderdrukt. Iemand die de islamitische godsdienst afvalt wordt lastig gevallen, mishandeld, uit de maatschappij gestoten en kan er zijn leven bij inschieten in bepaalde landen. U kunt daar toch niet naast kijken anders bent u niet eerlijk bezig. En als bepaalde islamitische landen nu wetenschap beoefenen, dan is dat import uit het Westen. Zo eenvoudig is dat toch. Dat is toch ook geen schande.
De islam ? Welke islam ? Waar,wie,hoe... zolang het woord islam als het woord "terror" voorstelt (een holle terminologie die je invult met wat je wilt ) is dat een te vage en een simpele voorstelling !

Ps: het gebruik van het woord "islam" als bv: de islam heeft dit gedaan de islam heeft zus gedaan is ronduit fout, probeer eens een meer genuanceerde subject te voorstellen zoals bv: de geleerden in dat bepaalde land (met bewijzen) dat zij een wetenschappelijke onderzoek (naam van het onderzoek ook met een link naar een vaste onderwerp erover) hebben gehindert etz... en niet met losse flodders schieten en onnutige beschuldigingen !

Laatst gewijzigd door Lincoln : 27 augustus 2007 om 14:22.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 14:25   #427
Lincoln

Standaard

Citaat:
De mohammedaanse ideologie is een totalitaire ideologie, die dus ook (onder meer) de economische, demografische en sociale aspecten van een gemeenschap regelt, en net verstikkend inwerkt op al die aspecten.

Pakistan, Bangla Desh en India zijn uit eenzelfde gebied ontstaan, en de bevolking is eenzelfde genetische mix.

Pakistan (97% onderworpen) en Bangla Desh (83% onderworpen) zijn wel twee mohammedaanse staten, terwijl India (13% onderworpen) een seculiere democratie is.
Dus heel de islaam afschaffen ,isn't it ? Ik wacht nog altijd op je antwoord , ik zal u de vraag herrineren !

Wat is de volgende zet als de koran verboden wordt ?
Oud 27 augustus 2007, 14:25   #428
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
De islam ? Welke islam ? Waar,wie,hoe... zolang het woord islam als het woord "terror" voorstelt (een holle terminologie die je invult met wat je wilt ) is dat een te vage en een simpele voorstelling !
Neem het hem niet kwalijk, ze hebben het moeilijk om te begrijpen dat het de fout niet is van de islam, en dat is normaal met al die hersenspoeling van tegenwoordig kunnen ze moeilijk nog anders denken. Zelf sommige moslims beginnen te twijfelen dus laat staan niet moslims. Maar ik begrijp wel dat het van tijd frustrerend kan zijn als niemand je verstaat. Vooral met internet iedereen kan de dingen opnemen hoe ze willen.
Oud 27 augustus 2007, 14:44   #429
Lincoln

Standaard

Citaat:
Allez, de Amerikanen hebben het weer gedaan. Wat een zwak volkje toch, die Iraniërs, dat zich door mensen laat doen die zo ver weg wonen.

Toen de ayatollah's de macht gegrepen hebben zijn er vanzelfsprekend nogal wat mensen moeten gaan vluchten. Zij die die mogelijkheid niet hadden liepen het risico van gekeeld of opgehangen te worden. Tienduizenden hebben dit lot ondergaan.

Waarom zou je veronderstellen dat ik nooit in Iran geweest ben? En wat zou het uitmaken? Het is niet met wat vriendelijke bezoeken dat men een globaal beeld vormt van een land. Overigens wordt ik even warm en vriendelijk ontvangen in Iran, als in Brazilië, in Rusland, de VS, of Burkina Faso.

Het is wel ironisch dat je het wil opnemen voor de "spiritualiteit" in Iran. Dat is vandaag de spiritualiteit van de ayatollah's, van de "zuivere" mohammedaanse leer, die juist geen enkele ruimte meer laat voor een persoonlijke spiritualiteit, die enkel maar steeds dieper en breder ingrijpende regeltjes wil opleggen aan de mens. En die folteringen en de dood in petto heeft voor wie zich niet aan die regeltjes wil onderwerpen.

En het zijn die geestdodende regeltjes die men in de mohammedaanse leer als spiritualiteit wil benoemen.

Perzië was ooit een rijk gebied. Tot het geplunderd en onderdrukt werd door de mohammedaanse hordes. De materiële rijkdom ging verloren met de geestelijke rijkdom.
Mo7ammedaanse leer ? Man,man,man wat zullen de sunni's u graag horen ! U probleem ligt in dat u de zaken niet met een complexe visie wilt benaderen omdat u vreest dat uw angst tov de vijand genaamd "mo7amed" aan het diggelen zal slaan !

Dat ik uw stelling niet "wil" weerleggen met argumenten is niet aan een tekort aan "mij" maar omdat het volkomen onnuttig is omdat u al "bekeerd" bent met het idee dat mo7amed sas voor u een boeboe is ! En je zult zeggen tja, zie daar schendingen van mensen rechten zie daar ongelijkhied voor vrouwen zie daar, zie daar,... dat zijn voor mij geen bewijzen die je rechtstreeks kunt aankoppelen met het geloof, en ook uw argument van "de islaam is achterlijk en houdt de mensen achterlijk" is een eeuwenoude argument die in de loop van de geschiedenis gefaald heeft en zal dat ook zo weer zijn. En je zult weer zeggen dat mo7ammed geroofd tralala dat zijn uw aanvullingen op de feiten die niets te maken heeft met "roven" !
En zo verder en zo verder, je kunt op elke detail ingaan van wat er in de islaam bestaan en dat misbruiken & manipuleren, feit blijft dat deze geloof ,de islaam niet zoals het jodendom is of het christendom die zo gemakkelijk te manipuleren zijn,. Je hebt het tegen een beschermde geloof, en ja je kunt nog altijd opzoeken wat de link is tussen de koran en de darfur stammen, daarvoor wacht ik nog altijd op je antwoord(en)!

Ga eens de thora lezen of de bijbel beter dan al dat braaksels tegelijk die je leest om daar je duivelse inspiratie uit te halen en vervolgens hier als mantra's ons lastig valt...
Oud 27 augustus 2007, 14:47   #430
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Dus heel de islaam afschaffen ,isn't it ? Ik wacht nog altijd op je antwoord , ik zal u de vraag herrineren !

Wat is de volgende zet als de koran verboden wordt ?
Ze kunnen altijd proberen, dat lukt toch niet ze. En als ze de Coran verbieden ... dan zijn ze zot. En ze zullen op dat moment niet moeten zeggen dat ze het niet uitgelokt hebben. En dat ze altijd brave schaapkes zijn geweest, en dat wij moslims opeens zoo zonder reden, gewoon omdat zij niet moslim waren kwaad zijn geworden. Want dat zouden ze daarna zeggen eh. Als moslim mag je je niet verdedigen anders ben je intollerant. Moet je zwijgen. Binnenkort zal je niet meer mogen zeggen dat je moslim bent of je wordt op de brandstapel gezet lol. Je mag het al niet meer tonen, dat is maar het begin. Binnenkort mag je ook al niet meer denken. We zouden samen eens moeten beginnen met over vrede te babbelen maar volgens sommige mensen (de islamophoben) kan dat niet zolang de islam er is. lol Dus niet babbelen over vrede want dat wil zeggen dat je aan de kant van de islam bent en dus ook terrorrist. Uiteindelijk, ironisch genoeg, iedereen die vrede wilt wordt beoordeeld tot een indirecte samenwerking met terroristen of ze moslim zijn of niet.

Ik zal misschien veel protest krijgen voor dit bericht, of misschien niet, maar als ik alles op een rij zet van wat ik al van islamophoben heb gehoord komt het op dat neer. En daarbij rechtvaardig ik niet de terrorristen die voor mij moordenaars zijn, die onschuldige burgers vermoorden moest iemand mij mis verstaan.

Laatst gewijzigd door vrijheid en recht : 27 augustus 2007 om 14:52.
Oud 27 augustus 2007, 14:56   #431
Lincoln

Standaard

Citaat:
Ze kunnen altijd proberen, dat lukt toch niet ze. En als ze de Coran verbieden ... dan zijn ze zot. En ze zullen op dat moment niet moeten zeggen dat ze het niet uitgelokt hebben. En dat ze altijd brave schaapkes zijn geweest, en dat wij moslims opeens zoo zonder reden, gewoon omdat zij niet moslim waren kwaad zijn geworden. Want dat zouden ze daarna zeggen eh. Als moslim mag je je niet verdedigen anders ben je intollerant. Moet je zwijgen. Binnenkort zal je niet meer mogen zeggen dat je moslim bent of je wordt op de brandstapel gezet lol. Je mag het al niet meer tonen, dat is maar het begin. Binnenkort mag je ook al niet meer denken. We zouden samen eens moeten beginnen met over vrede te babbelen maar volgens sommige mensen (de islamophoben) kan dat niet zolang de islam er is. lol Dus niet babbelen over vrede want dat wil zeggen dat je aan de kant van de islam bent en dus ook terrorrist. Uiteindelijk, ironisch genoeg, iedereen die vrede wilt wordt beoordeeld tot een indirecte samenwerking met terroristen of ze moslim zijn of niet.

Ik zal misschien veel protest krijgen voor dit bericht, of misschien niet, maar als ik alles op een rij zet van wat ik al van islamophoben heb gehoord komt het op dat neer. En daarbij rechtvaardig ik niet de terrorristen die voor mij moordenaars zijn, die onschuldige burgers vermoorden moest iemand mij mis verstaan.
Er is een spreekwoord die zegt; hij slacht een schaap met een mes en hij huilt omdat het bloed zijn kleren heeft vuil gemaakt !
Oud 27 augustus 2007, 15:03   #432
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Er is een spreekwoord die zegt; hij slacht een schaap met een mes en hij huilt omdat het bloed zijn kleren heeft vuil gemaakt !
Ja zoiets. Maar voor sommige mensen die de dingen niet willen inzien, is het licht van de waarheid verblindend, ze kunnen het niet bekijken, veel te pijnlijk. Dat zou heel hun leven overhoop halen. Ik begrijp dat wel hoor, ben niet onmenselijk lol Het is niet gemakkelijk als je je gebaricadeerd hebt terug vrij te zijn de dingen objectief te bekijken.

Laatst gewijzigd door vrijheid en recht : 27 augustus 2007 om 15:05.
Oud 27 augustus 2007, 15:07   #433
Lincoln

Standaard

Citaat:

p. 42

http://www.redouan.nl/koran/koran063.htm

Als het u uitkomt zijn de soefi's voor u een bedreigde soort binnen de islaam anders waren het uw vijanden, of ga je dit tegenspreken ?
Oud 27 augustus 2007, 15:17   #434
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Ps: het gebruik van het woord "islam" als bv: de islam heeft dit gedaan de islam heeft zus gedaan is ronduit fout, probeer eens een meer genuanceerde subject te voorstellen zoals bv: de geleerden in dat bepaalde land (met bewijzen) dat zij een wetenschappelijke onderzoek (naam van het onderzoek ook met een link naar een vaste onderwerp erover) hebben gehindert etz... en niet met losse flodders schieten en onnutige beschuldigingen !

U antwoordt langs de kwestie. Ik heb gesteld dat het de islam (de leer van de Koran als gereveleerde waarheid)een ontwikkeling van het wetenschappelijk denken sterk in de weg heeft gestaan en nu nog het kritisch denken voor een stuk tegenhoudt. Ik heb nooit beweerd dat elke vorm van islam gelijk is aan terreur.

Maar ik beweer nog steeds dat de islam een opdringerige godsdienst is.

Laatst gewijzigd door system : 27 augustus 2007 om 15:21.
Oud 27 augustus 2007, 15:20   #435
Lincoln

Standaard

Citaat:
U antwoordt langs de kwestie. Ik heb gesteld dat het de islam (de leer van de Koran als gereveleerde waarheid) het wetenschappelijk denken verhinderd heeft en nu nog voor een stuk tegenhoudt. Ik heb nooit beweerd dat elke vorm van islam gelijk is aan terreur.
Wetenschappelijke denken ? Is er dan iets dat als "wetenschappelijk" aan het denken is ? En hoe verhindert de koran een wetenschappelijke "onderzoek" ? En wat is een wetenschappelijke "denken" indien dat bestaat ?
Oud 27 augustus 2007, 15:23   #436
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
U antwoordt langs de kwestie. Ik heb gesteld dat het de islam (de leer van de Koran als gereveleerde waarheid)een ontwikkeling van het wetenschappelijk denken sterk in de weg heeft gestaan en nu nog het kritisch denken voor een stuk tegenhoudt. Ik heb nooit beweerd dat elke vorm van islam gelijk is aan terreur.

Maar ik beweer nog steeds dat de islam een opdringerige godsdienst is.
Waarin heeft het de wetenschap in de weg gestaan? Eigenlijk begrijp ik dat echt niet. Waarop wordt die stelling gebaseerd?
Oud 27 augustus 2007, 15:29   #437
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Wetenschappelijke denken ? Is er dan iets dat als "wetenschappelijk" aan het denken is ? En hoe verhindert de koran een wetenschappelijke "onderzoek" ? En wat is een wetenschappelijke "denken" indien dat bestaat ?
Dat zou u nu toch stilletjesaan moeten weten. Wetenschappelijk denken is kritisch denken. De natuur der dingen onderzoeken. Als men aanneemt dat de waarheid in de koran te vinden is en nergens anders, dan is het niet meer de moeite om kritisch te denken, vermits alle oplossingen in de koran te vinden zijn. Helaas, was het maar waar, maar het is zo niet. Men heeft zelden een kritisch denken ontwikkeld in de islamitische landen de laatste eeuwen. Tenzij dat u me kunt zeggen dat dit wel het geval is. Men heeft nooit aan wetenschappelijk onderzoek op grote schaal gedaan in de islamitische landen de laatste eeuwen. Tenzij dat u me kunt zeggen dat dit wel het geval is. Enz, enz.
Oud 27 augustus 2007, 15:29   #438
vrijheid en recht
Burger

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat de kerk echt wel vermengd wordt met islam ze. De islam heeft nooit iemand ter dood veroordeeld omdat hij zei dat de aarde rond was, naar mijn wetens toch. In tegendeel, de wetenschap is altijd heel belangrijk geweest. Het is niet zo dat alles buiten de koran verwerpt wordt. Ik begrijp niet waar dat vandaan komt.
Oud 27 augustus 2007, 15:34   #439
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik doe niet mee aan je spelletje die je wilt spelen. Dat stoerdoenerij van ik-ben-beter-dan-u of mijn-visie-is-superieur-aan-die-van-jou of uw-visie-is-intollerant-dan-de-mijne laat ik maar beter aan jouw over !

En wat u daarvan maakt slaat helemaal mis met hetgeen wat er in het rapport komt !
Doet u niet meer mee of wilt u niet mee doen, of bent u bang om mee te doen?Dat is dan maar de vraag. In de laatste discussie die wij gehad hebben over afvalligheid, hebt u zich eerst ook in alle bochten moeten wringen om uiteindelijk toe te geven (maar dat heeft wat moeite gekost) dat u eigenlijk tegen vrijheid van godsdienst bent. En dat een moslim dus niet het recht heeft zijn geloof te verlaten. Niet erg fraai moet ik zeggen.
Oud 27 augustus 2007, 15:43   #440
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb de indruk dat de kerk echt wel vermengd wordt met islam ze. De islam heeft nooit iemand ter dood veroordeeld omdat hij zei dat de aarde rond was, naar mijn wetens toch. In tegendeel, de wetenschap is altijd heel belangrijk geweest. Het is niet zo dat alles buiten de koran verwerpt wordt. Ik begrijp niet waar dat vandaan komt.
En als de wetenschap dan zo belangrijk is geweest, hoe komt het dan dat islamitische landen altijd zo achter zijn gebleven op wetenschappelijk vlak?

Laatst gewijzigd door system : 27 augustus 2007 om 15:44.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be