Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 augustus 2007, 16:17   #261
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
De pot verwijt de ketel....
En op wat lijkt de ijzerwake dan wel?
Uw IJzerwake moogt ge steken waar ge wilt. Ik heb daar niets mee vandoen, en het feit dat ge mij daar probeert mee lastig te vallen doet twijfels rijzen over uw ernst.

En al helemaal doet het niets af aan de opvallende gelijkenis tussen de francofone Anschluss-eisen en de nazi-propaganda uit de jaren '30.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 27 augustus 2007 om 16:19.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:20   #262
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat in die periode en zeker erna de vlamingen evenveel op hun kerfstok hebben.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:24   #263
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik denk dat in die periode en zeker erna de vlamingen evenveel op hun kerfstok hebben.
Who cares? We leven in 2007, en het gaat over hedendaagse Anschluss-eisen door Franstalige Belgen.

Wie te kennen geeft dat hij delen van je huis wil wegslepen, lijkt me geen respectabel gesprekspartner, maar een crimineel. Er is geen gesprek mogelijk met vertegenwoordigers van partijen die Vlaams grondgebied opeisen.
Oud 27 augustus 2007, 16:27   #264
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Gij zijt met de vergelijkingen afgekomen, maar ja we zijn ondertussen gewoon dat flaminganten de schuld enkel bij de walen leggen.
Er is ook geen gesprek mogelijk met mensen/partijen die enkel met voorstellen komen om uiteindelijk hun republiek te starten. Zeg dan gewoon recht voor de raap wat je wil maar daar zijn ze net iets te laf voor.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:41   #265
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zeg dan gewoon recht voor de raap wat je wil
Twee zaken:
- dat de francofonen stoppen met zich te moeien met wat in Vlaanderen gebeurt en Vlaams grondgebied op te eisen;
- dat de francofonen erkennen dat de machtsverhoudingen binnen België niet kloppen en bereid zijn om dat recht te trekken.

Meer is er echt niet nodig om de formatiegesprekken weer vlot te krijgen en België een overlevingskans te geven.
Oud 27 augustus 2007, 16:45   #266
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Dat begrijp ik, maar ik begrijp niet waarom men een land moet doen barsten omdat er aan de grens van deze taalgebieden faciliteiten zijn.
Ik heb nooit gesproken van splitsing maar als de Franstalige minderheid van die faciliteiten misbruik maakt om zijn taal op te dringen aan de Nederlandstalige bevolking, heb ik het recht om te zeggen dat er een probleem is.

Die Franstalige minderheid wil zich kost wat kost vestigen in Nederlandstalig gebied, eist overal bediend te worden in zijn eigen taal (dus de Nederlandstalige bevolking moet zich aanpassen aan de nieuwkomers en niet omgekeerd). Wanneer die Franstalige minderheid na zoveel jaren een meerderheid wordt, eisen zij niets minder dan dat hun gemeente wordt overgeheveld naar het Waalse of Brusselse gewest Tegelijkertijd worden wij Vlamingen wél verplicht om solidair te zijn met onze Waalse landgenoten en elk jaar de Waalse financiële put te dempen.

Verbaast het u echt dat bepaalde mensen dit niet meer pikken? Als u werkelijk bekommerd bent om de toekomst van uw land, is het minste wat u kunt doen om die egoïstische Franstalige minderheid op zijn plichten te wijzen als medeburgers.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Franstalige Vlamingen zijn niet alleen franstaligen die zich in Vlaanderen kwamen vestigen. In Brussel, de rand en overal in Vlaanderen zijn er franstaligen die in Vlaanderen geboren zijn en verplicht werden de laatste decennia hun moedertaal te wijzigen. Ze hadden dus geen keuze.
Vele jaren terug hebben de Vlamingen voorgesteld om tweetaligheid in te voeren over het hele grondgebied. De Franstaligen hebben dat toen geweigerd. Daarom is gekozen voor aparte taalgebieden. Dat die Franstalige minderheid gedwongen werd zich aan te passen, is dus het gevolg van een politieke keuze aan Franstalige kant.

U vermeldt trouwens niet dat ook in Wallonië vele Nederlandstaligen woonden, die gedwongen werden hun moedertaal op te geven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Dat is precies wat er met Brussel en Vlaanderen aan het gebeuren is, ik wil dat vermijden door de mensen aan te sporen wat minder radicaal te zijn en wat meer met elkaar in dialoog te gaan.
Je begrijpt het echt niet hé? Als een Vlaming de Franse taal respecteert in Waals-Brabant vindt u dat normaal. Als een Franstalige weigert één woord Nederlands te spreken in Vlaams-Brabant vindt u dat óók normaal maar als een Vlaming protesteert wanneer hij in eigen streek gedwongen wordt om Frans te spreken, vindt u dat 'radicaal'. U pleit dan wel voor dialoog maar veel inlevingsvermogen hebt u blijkbaar niet.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 27 augustus 2007 om 16:46.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 16:54   #267
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist Bekijk bericht
De vraag was niet aan mij gericht, maar ik denk niet dat je taal kan scheiden van mensen.

Ik hou de problematiek in de Rand altijd tegen het voorbeeld van Brussel (waar ik zelf een aantal jaar gewoond heb en vaak genoeg bediening ben geweigerd omdat ik Vlaams sprak, met of zonder beledigingen er bovenop). Als Brussel een voorbeeld was geweest van taalhoffelijkheid en wederzijds begrip zouden er érg weinig Vlamingen een probleem hebben met franstaligen in de Rand, daar ben ik zeker van.

Ik denk echter niet dat er iemand is langs weerszijden van de taalgrens die Brussel zo nog zou beschrijven, integendeel. Vlamingen worden er gedemoniseerd (Le Soir, LLB, alle politieke partijen) en zo mogelijk buitengepest, en daar gaat men soms erg ver in. Vlamingen zijn niet meer welkom in hun hoofdstad, en daar dragen wat mij betreft de radicale fransdolle politici de schuld van (veel meer dan de gewone inwoner).

Wel, hetzelfde begint nu te gebeuren in de Vlaamse Rand, en wat mij betreft moet er alles aan gedaan worden om dat te verhinderen. En ja, dat heeft in de eerste plaats ALLES te maken met mensen.
Zo is het inderdaad maar blijkbaar is labyrinth alleen bekommerd om de 'rechten' (of beter gezegd 'het gemak') van de Franstaligen. Niet om de rechten van de Vlamingen.
Oud 27 augustus 2007, 18:25   #268
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
En omdat er al een moeilijke situatie bestaat gaat u ze nog ingewikkelder maken door Brussel, meertalige Belgische Europese hoofdstad te omsingelen daar een ééntalige Vlaamse rand waardoor de uitbreiding van Brussel met het typische meertalige karakter onmogelijk wordt ?
Onze blinde labyrinth weer aan 't woord!
Franstaligen zij meestal ééntalig, Vlamingen meestal meertalig.
In haar 'dialect' heet dat de ééntalige Vlaamse Rand

Laatst gewijzigd door luc broes : 27 augustus 2007 om 18:26.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 18:34   #269
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Onze blinde labyrinth weer aan 't woord!
Franstaligen zij meestal ééntalig, Vlamingen meestal meertalig.
In haar 'dialect' heet dat de ééntalige Vlaamse Rand
Let ook vooral op het citaat 'typisch meertalig karakter van Brussel'. We weten natuurlijk allemaal hoe 'meertalig' Brussel is. Zonder de Brusselse Vlamingen was het een puur Franstalige stad.
Oud 27 augustus 2007, 18:52   #270
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Extreem? Wat ik vraag is helemaal niet extreem maar consequent. Wat ik vraag is gewoon hetzelfde respect van mijn Franstalige landgenoten als ik hen aan hen betoon.
Voor Franstaligen van het caliber labyrinth staat dat gelijk aan agressie.
Oud 27 augustus 2007, 18:53   #271
luc broes

Standaard

Citaat:
Let ook vooral op het citaat 'typisch meertalig karakter van Brussel'. We weten natuurlijk allemaal hoe 'meertalig' Brussel is. Zonder de Brusselse Vlamingen was het een puur Franstalige stad.
Inderdaad, zij zet alles op zijn kop
Oud 27 augustus 2007, 21:36   #272
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Waarom zou Brussel per se moeten uitbreiden? Ik meen onlangs zelfs ergens gelezen te hebben dat er ter plaatse nog leegstand is.
Elke hoofdstad en in het bijzonder een Europese hoofdstad heeft toch recht op uitbreiding. Door er een ééntalige rand rond te trekken ( zowel nederlands als frans ) gaat u Brussel aanzienlijk beperken, letterlijk en figuurlijk.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 21:41   #273
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke hoofdstad en in het bijzonder een Europese hoofdstad heeft toch recht op uitbreiding. Door er een ééntalige rand rond te trekken ( zowel nederlands als frans ) gaat u Brussel aanzienlijk beperken, letterlijk en figuurlijk.
Ha! Die rand was er al, net als het Vlaamse Brussel.
Maar natuurlijk mag Brussel uitbreiden: Met alle Vlaamse gemeenten. (Met dank aan Kortaf)
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 21:44   #274
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vele Franstaligen zeggen trouwens dat er in Brussel 85 of 90 procent Franstaligen wonen; terwijl het aantal Franstalige Brusselaars nog zo een 50 procent bedraagt.

Toen ik een aantal weken geleden in Molenbeek was, heb ik in elk geval niet veel Frans gehoord.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 21:51   #275
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Uw IJzerwake moogt ge steken waar ge wilt. Ik heb daar niets mee vandoen, en het feit dat ge mij daar probeert mee lastig te vallen doet twijfels rijzen over uw ernst.

En al helemaal doet het niets af aan de opvallende gelijkenis tussen de francofone Anschluss-eisen en de nazi-propaganda uit de jaren '30.
Waar zei ik iets over Anschluss ? Niet liegen korte.
Oud 27 augustus 2007, 21:56   #276
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Who cares? We leven in 2007, en het gaat over hedendaagse Anschluss-eisen door Franstalige Belgen.

Wie te kennen geeft dat hij delen van je huis wil wegslepen, lijkt me geen respectabel gesprekspartner, maar een crimineel. Er is geen gesprek mogelijk met vertegenwoordigers van partijen die Vlaams grondgebied opeisen.
Uw Vlaams grondgebied is nog steeds eerst en vooral Belgisch grondgebied.
Oud 27 augustus 2007, 22:02   #277
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Gij zijt met de vergelijkingen afgekomen, maar ja we zijn ondertussen gewoon dat flaminganten de schuld enkel bij de walen leggen.
Er is ook geen gesprek mogelijk met mensen/partijen die enkel met voorstellen komen om uiteindelijk hun republiek te starten. Zeg dan gewoon recht voor de raap wat je wil maar daar zijn ze net iets te laf voor.
Ze willen gewoon meer centen voor hun republiek. De staatshervorming ( versta ontbinding van het land ) moet dienen om de kas van de eigen Vlamingen te spijzigen. Hiervoor gebruiken ze vlaggen, taal, grond en nog een paar truukjes.
Oud 27 augustus 2007, 22:05   #278
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...en nog een paar truukjes.
Zoals Universele Liefde.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 22:06   #279
luc broes

Standaard

Citaat:
Wat zou je denken van:
'Vlaanderen verzorgt 80% van de Belgische uitvoer en heeft dus recht op uitbreiding. De Walen moeten maar een beetje opschuiven.'

Brussel zit met 20% werklozen Vlaanderen met 5%
Vlaanderen zou dus beter een deel van Brussel inpalmen om daar wat orde opzaken te stellen.
Is dat geen goed voorstel labyrinth?
Ik maak natuurlijk een grapje, maar het zou toch niet zo een slecht gedacht zijn hé!
Oud 27 augustus 2007, 22:09   #280
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Elke hoofdstad en in het bijzonder een Europese hoofdstad heeft toch recht op uitbreiding.
Recht? Waarom? Graag een wets- of grondwetsartikel dat dat recht omschrijft.

Citaat:
Door er een ééntalige rand rond te trekken ( zowel nederlands als frans ) gaat u Brussel aanzienlijk beperken, letterlijk en figuurlijk.
O, u wil Vlaams-Brabant beperken en zijn inwoners dwingen in een structuur die ze niet wensen. Had dat dan meteen gezegd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be