Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2007, 17:26   #341
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dat noemt wetenschapsfilosofie. Zelfs Bodifee schrijft erover.
Bodifee als gezagsargument?
/neer
Oud 29 augustus 2007, 17:29   #342
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Bodifee als gezagsargument?
/neer
Juist niet. Ik vernoem hem juist als voorbeeld om aan te tonen dat die wetenschapstak tamelijk mainstream is.
Oud 29 augustus 2007, 17:40   #343
Percalion

Standaard

Als je 'n historicus hoort zeggen dat X in de Yde eeuw lood in goud veranderd heeft, ga je 'm niet geloven op basis van wat de exacte wetenschappen je zeggen; maar dat vertrouwen gun je de praxeologie niet? Vreemd.
Oud 29 augustus 2007, 17:59   #344
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Oh machtige Adriaan, wij onwaardige linkse idioten onderwerpen ons aan de grootsheid van uw stralende intelligentie. Wij beseffen dat wij te dom zijn om met u in discussie te mogen treden, en vragen nederig om vergiffenis. Gij zijt voorwaar de slimste aller mensen.
Ah, ge weet het.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 19:00   #345
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Als je 'n historicus hoort zeggen dat X in de Yde eeuw lood in goud veranderd heeft, ga je 'm niet geloven op basis van wat de exacte wetenschappen je zeggen; maar dat vertrouwen gun je de praxeologie niet? Vreemd.
Que? Ik vind gewoon de praxeologie van Mises een gesloten systeem, het is een metafysica zoals deze van de Jansenisten. Het is een onbruikbare hermeneutiek. Sinds de komst van het structuralisme is dit niet meer houdbaar.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 augustus 2007 om 19:02.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 19:30   #346
Percalion

Standaard

Citaat:
Que? Ik vind gewoon de praxeologie van Mises een gesloten systeem, het is een metafysica zoals deze van de Jansenisten. Het is een onbruikbare hermeneutiek. Sinds de komst van het structuralisme is dit niet meer houdbaar.
Een bewijs daarvoor zou welkom zijn?
Oud 29 augustus 2007, 19:48   #347
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds de komst van het structuralisme is dit niet meer houdbaar.
Dit vind ik een interessante tekst over Derrida en het structuralisme.

http://faculty.vassar.edu/giborrad/holism.htm

Citaat:
According to Derrida, what structuralism left unanswered--the metaphysical and epistemological status of the notion of structure--needs to be addressed. Structure is not a primitive of sorts; said in Derridean language, an invisible 'presence,' origin or telos. It is instead a normative principle. In Derrida's mind, the tradition of Western metaphysics has made this a forbidden question in order not to face both the contingency of the structural principle and the permutable status of its constitutive elements. Such blindness, on the part of the metaphysical tradition, is indispensable, according to Derrida, to render foundations absolute.
Within this tradition, structuralism occupies a special role. While in 'classical thought' totality imposes a hierarchical order -- ontological and axiological -- it is a distinctive feature of structuralism to claim that the notion of structure is nothing but the permutation and transformation of the elements within a constructed whole. This is the side of structuralism that Derrida appreciates. However, in his reading, structuralism fails at another more radical task: the acknowledgement of the contingency of the structural model itself. That is why structuralism lies at the very edge of the 'history of the concept of structure,' a history constituted as 'a series of substitutions of center for center, as a linked chain of determinations of the center' which never recognized permutation as its condition of possibility. These determinations, which include 'all the names related to fundamentals, to principles, or to the center have always designated an invariable presence.'26 The role of structuralism within this tradition is to have revealed the 'form' of Western discourse.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 29 augustus 2007 om 19:49.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 19:54   #348
Praetorian

Standaard

Citaat:
Een bewijs daarvoor zou welkom zijn?
De Hollandse kapitalisten in de 18de eeuw kregen concurrentie van het Engelse mercantilisme. De competitie zorgde voor een neerwaartse spiraal van de winsten door het concurrentiële vermogen van de zware Engelse industrie. Hadden zij getracht hun marktsegment te behouden en te investeren in meer efficiënte transportmogelijkheden en eigen uitbouw van de industrie?

Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 augustus 2007 om 19:55.
Oud 29 augustus 2007, 22:28   #349
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Hollandse kapitalisten in de 18de eeuw kregen concurrentie van het Engelse mercantilisme. De competitie zorgde voor een neerwaartse spiraal van de winsten door het concurrentiële vermogen van de zware Engelse industrie. Hadden zij getracht hun marktsegment te behouden en te investeren in meer efficiënte transportmogelijkheden en eigen uitbouw van de industrie?
Volgende woordjes zouden volgens mij niet op hun plaats zijn in een praxeologische tekst of een aanvaring daarmee:

- "'De' Hollandse kapitalisten"
- "'het' Engelse mercantilisme"
- "zorgde voor een neerwaartse spiraal van winsten door (...) 'de' Engelse industrie."
- "zij"
Oud 29 augustus 2007, 22:30   #350
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Volgende woordjes zouden volgens mij niet op hun plaats zijn in een praxeologische tekst of een aanvaring daarmee:

- "'De' Hollandse kapitalisten"
- "'het' Engelse mercantilisme"
- "zorgde voor een neerwaartse spiraal van winsten door (...) 'de' Engelse industrie."
- "zij"
Ja, maar we zijn nu bezig over geschiedkundige zaken, niet één of andere wereldvreemde logica.
Oud 29 augustus 2007, 22:38   #351
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, maar we zijn nu bezig over geschiedkundige zaken, niet één of andere wereldvreemde logica.
Nee, jij bent bezig over één of ander geweldig bombastisch en hoogst fascinerend algemeen geschiedkundig verhaal. Ik zou bezig zijn over alle mensen die in jouw verhaal voorkomen en totaal vergeten worden of opgeslokt zijn.

"De Montegrijnen verklaarden zich in 2006 onafhankelijk bij referendum," is een zin die ik als professor in één of andere scriptie gewoon al zou schrappen.

Er zijn geen algemeenheden. Je bent teveel "man" in het verhaal, Prae.

Laatst gewijzigd door lombas : 29 augustus 2007 om 22:38.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2007, 22:45   #352
Praetorian

Standaard

Citaat:
Nee, jij bent bezig over één of ander geweldig bombastisch en hoogst fascinerend algemeen geschiedkundig verhaal. Ik zou bezig zijn over alle mensen die in jouw verhaal voorkomen en totaal vergeten worden of opgeslokt zijn.

"De Montegrijnen verklaarden zich in 2006 onafhankelijk bij referendum," is een zin die ik als professor in één of andere scriptie gewoon al zou schrappen.

Er zijn geen algemeenheden. Je bent teveel "man" in het verhaal, Prae.
Totaal niet. Als er in honderden documenten in de 16de eeuw gewoonweg letterlijk staat dat de Engelse kapitalisten als groep initiatieven nemen, dan heb je een probleem met die praxeologie. Met die praxeologie zou er gewoon geen Royal Exhange in Londen zijn ontstaan. De facto bestond die identiteit van "Engelse kapitalisten", en zij handelden ook vanuit die dispositie.

Zie C. Hill - From the Reformation to the Industrial Revolution
Oud 29 augustus 2007, 22:48   #353
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Totaal niet. Als er in honderden documenten in de 16de eeuw gewoonweg letterlijk staat dat de Engelse kapitalisten als groep initiatieven nemen, dan heb je een probleem met die praxeologie. Met die praxeologie zou er gewoon geen Royal Exhange in Londen zijn ontstaan. De facto bestond die identiteit van "Engelse kapitalisten", en zij handelden ook vanuit die dispositie.

Zie C. Hill - From the Reformation to the Industrial Revolution
Ah, maar als nu werkelijk je een definitie van "kapitalist" en "Engelsman" zou opstellen en alle mensen die daaraan beantwoordden zichzelf een verwante identiteit toegemeten hebben, dan ben je in je volste recht.

Maar dan is het geen veralgemening meer.

Oud 29 augustus 2007, 22:55   #354
Praetorian

Standaard

Citaat:
Ah, maar als nu werkelijk je een definitie van "kapitalist" en "Engelsman" zou opstellen en alle mensen die daaraan beantwoordden zichzelf een verwante identiteit toegemeten hebben, dan ben je in je volste recht.

Maar dan is het geen veralgemening meer.

Ik ken niet veel kapitalisten die zichzelf bekijken als onafhankelijke actoren, dat is een dickensiaanse mythe. Het eerste wat een gemiddelde kapitalist doet in het westerse kapitalisme is zich binden aan bepaalde machtsmechanismen om op die manier grotere winsten te bekomen.
Jullie zijn echt wel gedreven door een ideaaltypische entrepreneur-type. Het spijt mij dat te zeggen, maar die heeft nooit veel in de pap te brokken gehad, zelfs niet tijdens de Engelse vrijhandel. De Hollandse kapitalisten hadden zelfs een afkeer van handel en productie, dat was iets voor de lagere echelons, de losers die niet konden doordringen tot de hoogste rangen. Hier ook kan ik hilarische citaties uit documenten geven.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 augustus 2007 om 22:59.
Oud 29 augustus 2007, 23:04   #355
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het eerste wat een gemiddelde kapitalist doet in het westerse kapitalisme is zich binden aan bepaalde machtsmechanismen om op die manier grotere winsten te bekomen.
Natuurlijk doen ze dat. Ik heb in elk geval nooit anders beweerd.

Oppenheimer, Kolko en zo, ik kén die mensen dus wel eh.
Oud 29 augustus 2007, 23:08   #356
Praetorian

Standaard

Citaat:
Natuurlijk doen ze dat. Ik heb in elk geval nooit anders beweerd.

Oppenheimer, Kolko en zo, ik kén die mensen dus wel eh.
Dus waarom blijven volhouden dat er alleen maar horizontale netwerken tussen markten bestaan, en gewoon niet platweg toegeven dat het kapitalisme een hierarchische werking kent die de marktmechanismen "transcenderen"? Je hebt de alledaagse handelaars die zich bezighouden met vraag- en aanbod mechanismen, maar je hebt dan ook de machtigen die hun kapitaal accumuleren door de onderliggende niveaus "op te lichten".
Oud 29 augustus 2007, 23:12   #357
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik houd niks vol. Ik bekijk de dingen met één of andere bril.
Oud 29 augustus 2007, 23:14   #358
Praetorian

Standaard

Het probleem is wel dat je mij geen enkele garantie meer kan geven dat het kapitalisme wel zal werken volgens marktregels indien we ons bevinden in een libertarische utopia. Het kan evengoed de grootste ramp uit de menselijke geschiedenis zijn.
Oud 29 augustus 2007, 23:19   #359
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem is wel dat je mij geen enkele garantie meer kan geven dat het kapitalisme wel zal werken volgens marktregels indien we ons bevinden in een libertarische utopia. Het kan evengoed de grootste ramp uit de menselijke geschiedenis zijn.
Waarom zou de libertarische utopie in godsnaam a priori "kapitalistisch" zijn. Beetje flauw. Integendeel, mensen als jij zouden een leuke communistische gemeenschap kunnen oprichten. Doe wat je wilt. Anderen zullen anders denken en doen.

Ik weet niet wat ik zou doen. Me met geliefden en naasten terugtrekken, misschien. Redelijk communistisch leven, misschien. Zonder het zo te noemen, uiteraard.

De tijd van de Grote Stromingen zou dan eens ten einde kunnen komen. Want op het einde van de dag is het toch maar een gezever. Wat telt is Ander.
Oud 29 augustus 2007, 23:22   #360
Praetorian

Standaard

Citaat:
Waarom zou de libertarische utopie in godsnaam a priori "kapitalistisch" zijn. Beetje flauw. Integendeel, mensen als jij zouden een leuke communistische gemeenschap kunnen oprichten. Doe wat je wilt. Anderen zullen anders denken en doen.

Ik weet niet wat ik zou doen. Me met geliefden en naasten terugtrekken, misschien. Redelijk communistisch leven, misschien. Zonder het zo te noemen, uiteraard.

De tijd van de Grote Stromingen zou dan eens ten einde kunnen komen. Want op het einde van de dag is het toch maar een gezever. Wat telt is Ander.
Ik ben verward. Was jij niet degene die toch al heeft geparticipeerd in organisaties die minarchistisch kapitalistisch zijn?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be