![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Rechts Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond rechtse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#41 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
#42 | |||
|
Banneling
|
Citaat:
|
|||
|
|
|
|
|
#43 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Da's een goeie datte! "Keep up the good work" zou ik zo zeggen... 8) |
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#45 | ||
|
Banneling
|
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
2. Als we uw theorie over van bovenuit geconstrueerde staten volgen, dan zijn de Nederlanden ook een geconstrueerde staat. Ze zijn namelijk beetje bij beetje verzameld tussen 1384 en 1543 door de Bourgondische hertogen en hun Habsburgse opvolgers, zonder dat er van onderuit veel aan toegevoegd werd, en een eenheidsgevoel was er al helemaal niet, toen. Waar men het later wel min of meer over eens was, was de scheiding: voor het overgrote deel van de burgerbevolking waren 'die van de andere kant' (de Republiek dan wel Spanje) de ergste vijanden, waartegen je maar beter oorlog kon voeren. Enkel onder een beperkte kring bestond er iets als een eenheidsgevoel, maar dat waren vaak de ideologische scherpslijpers van dienst (jezuïeten en hardcore-calvinisten) en die maakten dan ook nog hun voorbehoud. 3. Dietsland is al helemaal een constructie-van-bovenaf, opgevat in de negentiende eeuw. Het linguïstische, 'volkse' element heeft in de geschiedenis van de Nederlanden nooit een rol van betekenis gespeeld. 4. Voor u me begint uit te maken voor volksvreemd, anti-Nederlands element, verwijs ik u graag naar mijn andere bijdragen waarin ik pleit voor een pragmatische benadering van de Lage Landen, maar ik vermoed dat uw alter-ego's die al gelezen hebben.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
En als je Bretoenen onderling confronteerde zouden die wel veel gemakkelijker overeen gekomen zijn met elkaar dan bij Moren. Het is niet omdat je niet weet dat je iets bent, dat je het niet bent.
|
|
|
|
#48 | |||
|
Minister-President
|
Citaat:
Citaat:
Voor veel ancienregiemers was de leefwereld annex gemeenschap niet groter dan het dorp en de onmiddellijke omgeving. Aan volkeren en wat dies meer zij dacht men niet, want ze werden er niet mee geconfronteerd en het was bijlange na niet relevant. Voor een nantois (die overigens Frans sprak) stond Rennes onder dezelfde hertog, maar dat was ook alles. Wat zijn leefwereld betrof, had hij waarschijnlijk meer aan het nabijgelegen, niet-Bretoense Le Mans en was de (laat ik eens iets zeggen) collega-kleermaker daar relevanter dan de boer uit de Finistère. Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
|
|
|