Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2007, 12:11   #601
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dat zou betekenen dat een tongval een taal minder zuiver zou maken. Maar wat is zuiver Nederlands dan? Als ik dat volgens jouw criteria moet beoordelen dan zijn dat enkel Vlamingen.
Op de VRT wordt er niet "geweijrkt"
Oud 2 september 2007, 12:42   #602
Miguelito
Minister

Miguelito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou betekenen dat een tongval een taal minder zuiver zou maken. Maar wat is zuiver Nederlands dan? Als ik dat volgens jouw criteria moet beoordelen dan zijn dat enkel Vlamingen.
Heb je die reportage gezien over de belgische regeringsmoeilijkheden?
Wel Geert van Istendael spreekt correct Nederlands.
klik
Miguelito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:26   #603
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
inderdaad! De stelling van JZV was dat de Vlamingen hun Nederlandse taal niet verzorgen. Ik spreek dat tegen, en stel dat net de Nederlanders er met hun klak naar gooien. Niet één spreekt zonder zijn noordnederlands accent. In Vlaanderen spreken velen een nederlands zonder accent. In nederland is men al gauw tevreden als men "een nederlands" spreekt. Bij ons op de betere scholen wordt enorm veel aandacht aan de juiste uitspraak besteed. Althans, zo was het in mijn tijd.
Nederland gaat de weg op van de BBC, waar vroeger "the Queen's English" de norm was, maar die blijkbaar meer en meer vervaagt tot programmas waar men ronduit dialect spreekt...
Ik spreek me hier niet uit pro noch contra, ik stel alleen vast.

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:27   #604
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miguelito Bekijk bericht
Heb je die reportage gezien over de belgische regeringsmoeilijkheden?
Wel Geert van Istendael spreekt correct Nederlands.
klik
En hij niet alleen. De nederlanders kunnen over het algemeen veel opsteken van onze vlaamse nieuwslezers. Als we het over de uitspraak hebben he...

.
Oud 2 september 2007, 13:48   #605
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
En hij niet alleen. De nederlanders kunnen over het algemeen veel opsteken van onze vlaamse nieuwslezers. Als we het over de uitspraak hebben he...
Nederlanders gaan nou eenmaal niet zo overspannen met hun taal om als Vlamingen. Het is zo dat Vlamingen doorgaans correcter Nederlands spreker. Maar daar staat tegenover dat Nederlanders weer creatiever zijn met hun taal. Volgens mij komt zelfs relatief gezien het grootste deel van de nieuwe woorden uit Nederland. Woorden als lokhoer, VOC-mentaliteit en hangouderen zijn toch een echte verrijking van onze taal.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:49   #606
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Poeperkesdag is daarentegen wel een Vlaamse uitvinding.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:55   #607
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Poeperkesdag is daarentegen wel een Vlaamse uitvinding.
Net als de dioxinekip.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 13:56   #608
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

'Kanseliersverkiezing'?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 14:16   #609
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volkomen gelijk heb je. Eddy denkt blijkbaar dat de Vlamingen de "juiste" Nederlandse tongval hebben en alles wat daar van afwijkt geen goed Nederlands is.
'k Vraag me eigenlijk af welke Vlaamse tongval dan wel de standaard is, want ik ken 1001 Vlaamse tongvallen, dè Vlaamse tongval bestaat niet.
En Eddy, over tongvallen kan je niet discussiëren, dat heeft niets met taalgebruik te maken. Wel over woordgebruik, en daar is in Vlaanderen wel iets loos mee als je het mij vraagt. Verkeerde woordekeuzes, gallicismen, aglicismen, verbuigingen die nergens op lijken (gijlen, zijlen, dweilen, enz), samentrekkingen die onbegrijpbaar worden, enz.
En als ik naar de NL tv kijk, hoor ik zo'n dingen veeeel minder hoor.
Oud 2 september 2007, 14:25   #610
JanZonderVrees
Vreemdeling

JanZonderVrees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eddy, het minste dat je van een nieuwlezer mag verwachten is toch dat ie correct praat. En da's zowel zo in Vlaanderen als in Nederland. En daar heeft (k neg het nog eens) het accent niets mee te maken. En daar valt helemaal niks op aan te merken, vind ik.
Waar ik het over heb is de doorsnee burger... En daar is bij de Vlaming wat loos, vind ik. Daar is het dat de taalnonchallence tegenwoordig zegeviert. De Vlaming is heeft wel een goeie passieve kennis van het Nederlands en zijn regels (zie onze talrijke overwinningen in Tien voor Taal), maar eens hij zijn mond open doet, komt hij vaak niet veel verder dan wat "verkavelingsvlaams", een soort opgepoetst Nederlands, zoiets van "ik wil wel maar ik kan of durf niet"... En om goed Nederlands te praten hoef je helemaal geen Hollander uit te hangen hoor, dat kan perfect met een Vlaams accent.

Laatst gewijzigd door JanZonderVrees : 2 september 2007 om 14:29.
JanZonderVrees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 15:22   #611
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ehhh, je hebt me volkomen misverstaan, maar das ni erg
officieel noemt men de ei een tweeklank, maar het klinkt niet als twee klanken, akkoord? Daarom mijn uitgevonden woord daarvoor.
Ik spreek hier trouwens helemaal niet over spelling, maar over uitspraak. ou = au = ow!
ei = ij = +-franse è = een klank = klanker !
ui ? ik hoor maar één klank = klanker!
eu? idem dito!
ae draait ook niet om oude spelling, maar om de uitspraak! = klanker!
Ben je mee nu?
Natuurlijk hoor je wel twee klanken in ei, ij, ui... En "ae" is geen bepaald foneem als het in moderne spelling staat maar staat voor twee klanken "a" en "e".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 15:25   #612
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
die steeds maar weer veranderen, en waar de logica en ons taalgevoel steeds verder zoek is...
Onze spraakkunst is helemaal niet veranderd. Slechts enkele aanpassingen van onze spelling.
Oud 2 september 2007, 15:32   #613
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
inderdaad! De stelling van JZV was dat de Vlamingen hun Nederlandse taal niet verzorgen. Ik spreek dat tegen, en stel dat net de Nederlanders er met hun klak naar gooien. Niet één spreekt zonder zijn noordnederlands accent. In Vlaanderen spreken velen een nederlands zonder accent. In nederland is men al gauw tevreden als men "een nederlands" spreekt. Bij ons op de betere scholen wordt enorm veel aandacht aan de juiste uitspraak besteed. Althans, zo was het in mijn tijd.
Nederland gaat de weg op van de BBC, waar vroeger "the Queen's English" de norm was, maar die blijkbaar meer en meer vervaagt tot programmas waar men ronduit dialect spreekt...
Er is geen enkel probleem met het spreken van het AN met een Noord- of Zuid-Nederlandse tongval. Kijken we maar naar de Duitstalige wereld bijvoorbeeld. Daar is het algemeen aanvaard dat er binnen de standaardtaal een verschil in tongval mag bestaan, zonder dat dit de eenheid ook maar enigszins in gevaar brengt. Slechts in de Romaanstalige (lees: Franstalige) wereld bestaat er een heel stringente opvatting over de taaleenheid; in de Germaanstalige wereld niet. Dus, leer in de logica van uw eigen taal te treden en niet die van bijvoorbeeld het Frans als u het over het Nederlands heeft.

En doordat ik in het onderwijs sta, kan ik u op het hart drukken dat er in onze Vlaamse scholen bitterweinig aandacht wordt besteed aan het correct uitspreken van het AN. In het verleden was dit een aandachtspunt, maar nu is dat sterk verwaterd.

Een tongval is geen dialect trouwens. Dit nog even ten overvloede.
Oud 2 september 2007, 15:34   #614
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij snapt er geloof ik niet heel veel van. Zuiver Nederlands bestaat niet. Ik kan geen enkele Vlaming bedenken die ''zuiver Nederlands'' zou spreken, van zelfs Istendahl sprak het met een Vlaams tongvalletje (bijvoorbeeld de doorklinkende w). Je kan enkel zeggen dat er Nederlanders en Vlamingen zijn die het standaardnederlands geheel beheersen. Zonder dialect dus. Als je echt Hollands hoort dan begrijp je wel wat ik bedoel.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 16:46   #615
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk hoor je wel twee klanken in ei, ij, ui... En "ae" is geen bepaald foneem als het in moderne spelling staat maar staat voor twee klanken "a" en "e".
HOE spreek jij dan ui uit?????
dat is verdraaid toch maar één klank?
hoe spreek jij de naam "Jean" (franse Jan) uit?? toch maar één klank??
en steeds begin jij maar over spelling. Ik heb het verdraaid over het SPREKEN!! even bij de zaak blijven he Jan!

.
Oud 2 september 2007, 17:14   #616
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
HOE spreek jij dan ui uit?????
dat is verdraaid toch maar één klank?
hoe spreek jij de naam "Jean" (franse Jan) uit?? toch maar één klank??
en steeds begin jij maar over spelling. Ik heb het verdraaid over het SPREKEN!! even bij de zaak blijven he Jan!
Neen, dat is niet één klank maar een tweeklank. Als u dat niet weet en aanvoelt, is er grondig iets fout met uw articulatie. Immers, bij de "ui"-klank voelt men een duidelijk verschil in de tongpositie tussen het begin en einde van deze tweeklank.

Wat heeft uw voorbeeld van "Jean" hier van doen? Dat is immers geen NEDERLANDSE spelling, maar Franse. Idem dito voor uitspraak. Waardeloos argument dus.
Oud 2 september 2007, 17:24   #617
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je bedoelt toch niet die nieuwslezers die regelmatig een werkwoord op de verkeerde plaats zetten, het woordje 'te' vergeten en 'als' en 'dan' door elkaar halen?

En kun je me eigenlijk uitleggen waarom je persé geen verschil mag horen in tongval?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:38   #618
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is niet één klank maar een tweeklank. Als u dat niet weet en aanvoelt, is er grondig iets fout met uw articulatie. Immers, bij de "ui"-klank voelt men een duidelijk verschil in de tongpositie tussen het begin en einde van deze tweeklank.

Wat heeft uw voorbeeld van "Jean" hier van doen? Dat is immers geen NEDERLANDSE spelling, maar Franse. Idem dito voor uitspraak. Waardeloos argument dus.
???

Jan, nu doe je me echt hardop lachen...
Het ging juist over de verschillende KLANKEN die we in verschillende talen vinden, talen waar men géén tweeklanken gebruikt, maar wat ik noem : klankers : het zijn éénklanken die bij ons met twee letters worden weergegeven... zoals è = +- ij of ei
Oopsje zeker? Ach, soms duurt een draad zo lang, dat we wel even het begin uit het oog verliezen he

.
Oud 2 september 2007, 17:40   #619
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Je bedoelt toch niet die nieuwslezers die regelmatig een werkwoord op de verkeerde plaats zetten, het woordje 'te' vergeten en 'als' en 'dan' door elkaar halen?

En kun je me eigenlijk uitleggen waarom je persé geen verschil mag horen in tongval?
??? ik zeg niet dat dat niet mag. Denk even aan het begin van de discussie : wie verzorgt er beter zijn taal? ok?

.
Oud 2 september 2007, 18:46   #620
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
???

Jan, nu doe je me echt hardop lachen...
Het ging juist over de verschillende KLANKEN die we in verschillende talen vinden, talen waar men géén tweeklanken gebruikt, maar wat ik noem : klankers : het zijn éénklanken die bij ons met twee letters worden weergegeven... zoals è = +- ij of ei
Oopsje zeker? Ach, soms duurt een draad zo lang, dat we wel even het begin uit het oog verliezen he
Neen, dit ging niet over "verschillende talen". Heel deze discussie gaat over de spelling van onze Nederlandse taal.

En u mag nog honderd keren uw foutieve opinies herhalen over de ui, ei, ij... Dit verandert niets aan de zaak dat het tweeklanken zijn wanneer ze uitgesproken worden zoals het hoort in het AN.

Wat de Engels-, Frans- of anderstaligen doen met hun taal wanneer ze die neerschrijven, is natuurlijk hun zaak.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be