![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() He da's een idee, we gaan Casablanca koloniseren
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#322 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En Benidorm is sowieso al een enclave van ons.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Europees Commissaris
|
![]() Das niet echt een stuk grond dat ik in gedachten had.
![]() Maar serieus nu : al eens gekeken op onze webstek en ons idee over ontwikkelingssamenwerking gelezen? Zou veel problemen kunnen oplossen...
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ieder geval, als ik binnen een viertal jaren wens te emigreren dan weet ik ondertussen wel waar naartoe. Niet naar de Brusselse rand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#326 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een kleine rechtzetting. Ik weet uit ervaring dat het voor de Walen niet zo evident is het verschil te kennen tussen Machelen en Mechelen. Waarschijnlijk omdat de Franse vertaling van Mechelen "Malines" is. Begrijpelijk. Zo ben ik ooit een koppel Waalse verlorengelopen vrienden gaan oppikken in Machelen die dachten in Mechelen te waren beland. Ik vergeef het hen. En ja, in Machelen kan je in ieder café Grimbergen drinken: dubbel of trippel. Heb ik deze middag nog gedaan. (Soit). Maar jij als Nederlander. Wil je aub aan al je landgenoten vertellen dat de stad Mechelen in de provincie Antwerpen ligt ? Kwestie van ons niet vergeten moesten jullie van plan zijn Vlaanderen te annexeren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik ben inderdaad een Nederlander, net als jij, ik ben namelijk geboren in Nederland (Sint-Niklaas) en bijna mijn hele leven heb ik Nederland gewoond (ik woon nu in Gent). ![]() Mijn opmerking was serieus bedoeld. Een paar weken geleden was er een krantenartikel in Het Laatste Nieuws met daarin een stuk dat over het FDF ging. Het FDF wou 12 gemeenten bij het Brussels gewest annexeren; 1 van die gemeenten was de Vlaams-Brabantse gemeente Grimbergen en als de gemeente Grimbergen deel uitmaakt van Brussel, dan ligt de gemeente Mechelen in de provincie Antwerpen op nog geen 10 km van het Brussels gewest, dus in dat geval woon je vlakbij Brussel. Zoek maar eens op in de atlas. Dit is trouwens het artikel in Het Laatste Nieuws: http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=64 Laatst gewijzigd door stropdrager : 30 augustus 2007 om 23:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk. Welke Waal zou er iets op tegen hebben moesten all randgemeenten bij Brussel worden geannexeerd? Utopisch. Maar in een verhitte discussie mag je van niets meer verschieten. Lachwekkend, net als de huidige separistische campagne van het VB. Vreemd genoeg dat FDF het "non" van CDH op een bepaald moment wel iets te radicaal vond, en nog steeds vindt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar een splitsing? De Vlaming zit er niet op te wachten. Nu toch niet meer. De peiligen die de laatste weken in de media verschenen zijn gebaseerd op verhitte polariserende discussies. Ondertussen kan je in de media nogal wat lezen over kosten en baten. Ooit al eens gedacht aan de verdeling van de staatsschuld ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u deze voormiddag de uitzending van "Mise au Point" had gezien, zou u niet concluderen dat Mangain het "non" van Milquet "te radicaal" vond. Mangain heeft immers naar het einde heel duidelijk onderstreept - tot ergernis trouwens van de aanwezige Ecolo-politicus - dat hij het meer dan nodig vindt om "non" te blijven zeggen. En dit deed hij met ongekende arrogantie tegenover Grouwels en Decroo die ook in die uitzending aanwezig waren. Met een arrogante glimlachje onderstreepte hij dat met een Franstalige "non" iedere staatshervorming geblokkeerd kon worden. Hij onderstreepte dit zodanig dat zelfs Decroo kregelig werd en het woord vroeg... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mag ik van u dan eens vernemen welke leidende Franstalige politicus nu pleit voor verdere federalisering? En kom niet af met Happart... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beleid op maa t houdt voor de modale waal in dat de vlamingen werken en zij het opsouperen (gewenning na 177 jaar). Daar is zeker al aan gedacht, vandaar dat wij ook pleiten voor een uitdoofscenario wat betreft de transfers, want vergeet niet dat bij de 12 miljard euro, richting Wallonië, ook de afbetaling van de staatschuld zit. Wij beseffen ook dat je de draad niet plots kan doorknippen, aan een arm wallonië heeft niemand iets, Vlaanderen wel het minst.
![]() |
![]() |
#333 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat is dat nu? Wilt ge beweren dat de staatsschuld 'alleen' afbetaald wordt door de Vlamingen? Want vermits er geen geldstromen naar Vlaanderen zijn, zouden volgens u de Walen GEEN staatsschuld afbetalen... En trouwens het grootste deel van de staatsschuld wordt werd gemaakt ten opzichte van 'eigen' bevolking.
Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 2 september 2007 om 18:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#334 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niet enkel de staatsschuld is van kapitaal belang. Dan spreken we nog niet over bedrijven met vestigingen in de diverse regio's. Of, het beschouwen als anderstaligen als minderheid. Niet simpel. Alles is mogelijk. Maar de onderbouwde argumentatie om een splitsing tot een goed einde te volbrengen ontbreekt. Wat niet belet dat er binnen de komende jaren kan worden over nagedacht. In het belang van iedereen. We zijn er niet op voorbereid en het is niet het moment om nu te splitsen. Misschien Wallonië toch nog een kans geven. Marschallplan ? Het kan volgens mij geen kwaad. Voor niemand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Didier Reynders. En kom nu niet af met een fabeltje uit HLN. Die kerel beseft maar al te goed dat een staatshervorming noodzakelijk is. Ttz, verdere federalisering, zonder splitsen. Zo begrijpen de blauwen elkaar wel. Zeker weten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, u verwacht wel een heel groot mirakel... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mag ik dan eens een referentie waar Reynders in verklaart voor een verdere federalisering in de diepte te zijn? Uitspraken? Verklaringen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Naast de cd&v'rs zij de Vlaamse sossen de enigen die echts iets hebben verklaard: Een staatshervorming steunen vanuit de oppositie. Maar Reynders. ik zou z'n interview met DS in juni eens moeten opdiepen. Wees gerust. Verhofstadt en Reynders begrijpen elkaar, en weten maar al te goed wat beter is voor het land, en z'n gewesten. Het volstaat tussen de lijnen te lezen. Vergeet niet dat indien Reynders op z'n strepen stond, hij de kandidaat premier van het land zou zijn, en formateur. Niet voor niets voorzitter van de grootste partij binnen de grootste familie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#339 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#340 |
Staatssecretaris
|
![]() Zeg Rudy... gewoon even een zijsprong: dat ding over die grootste partij moet ook met een flinke korrel zout genomen worden. Even een voorbeeld: het Vlaams belang haalt 800.000 stemmen en krijgt 17 zetels. Het MR haalt 838.000 stemmen en krijgt 23 zetels. Nu gaat het niet alleen over de MR, maar alle Waalse zetels schijnen goedkoper te zijn dan de Vlaamse... Ik vraag mij eerlijk gezegd af, wat onze 'Vlaamse' politici gedaan hebben de laatste 50 jaar om het zover te laten komen!
|
![]() |
![]() |