Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 augustus 2007, 21:35   #321
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

He da's een idee, we gaan Casablanca koloniseren
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 21:35   #322
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

En Benidorm is sowieso al een enclave van ons.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:03   #323
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
He da's een idee, we gaan Casablanca koloniseren
Das niet echt een stuk grond dat ik in gedachten had.

Maar serieus nu : al eens gekeken op onze webstek en ons idee over ontwikkelingssamenwerking gelezen? Zou veel problemen kunnen oplossen...

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:05   #324
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het is aan Marokko om er op toe te zien dat nieuwkomers de Marokkaanse wetten naleven.
Dat doet het land ook. Laat ons zeggen dat het land zelfs strenger is tegenover de autochtone bevolking. Nieuwkomers, bezoekers of toeristen hebben meer rechten. Of het allemaal op papier staat weet ik niet.
In ieder geval, als ik binnen een viertal jaren wens te emigreren dan weet ik ondertussen wel waar naartoe. Niet naar de Brusselse rand.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:14   #325
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Dat doet het land ook. Laat ons zeggen dat het land zelfs strenger is tegenover de autochtone bevolking. Nieuwkomers, bezoekers of toeristen hebben meer rechten. Of het allemaal op papier staat weet ik niet.
In ieder geval, als ik binnen een viertal jaren wens te emigreren dan weet ik ondertussen wel waar naartoe. Niet naar de Brusselse rand.
Het FDF wil 12 randgemeenten bij het Brussels gewest voegen; 1 van die gemeenten is Grimbergen. Als de eisen van het FDF ingewilligd worden en Grimbergen deel uitmaakt van het Brussels gewest, dan moet je niet meer verhuizen; dan woon je namelijk al in de Brusselse rand. (ik zie dat je in Mechelen woont).
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2007, 22:38   #326
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Het FDF wil 12 randgemeenten bij het Brussels gewest voegen; 1 van die gemeenten is Grimbergen. Als de eisen van het FDF ingewilligd worden en Grimbergen deel uitmaakt van het Brussels gewest, dan moet je niet meer verhuizen; dan woon je namelijk al in de Brusselse rand. (ik zie dat je in Mechelen woont).
Dag Stropdrager,

Een kleine rechtzetting. Ik weet uit ervaring dat het voor de Walen niet zo evident is het verschil te kennen tussen Machelen en Mechelen. Waarschijnlijk omdat de Franse vertaling van Mechelen "Malines" is. Begrijpelijk. Zo ben ik ooit een koppel Waalse verlorengelopen vrienden gaan oppikken in Machelen die dachten in Mechelen te waren beland. Ik vergeef het hen. En ja, in Machelen kan je in ieder café Grimbergen drinken: dubbel of trippel. Heb ik deze middag nog gedaan. (Soit).

Maar jij als Nederlander. Wil je aub aan al je landgenoten vertellen dat de stad Mechelen in de provincie Antwerpen ligt ? Kwestie van ons niet vergeten moesten jullie van plan zijn Vlaanderen te annexeren.
Oud 30 augustus 2007, 22:54   #327
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dag Stropdrager,

Een kleine rechtzetting. Ik weet uit ervaring dat het voor de Walen niet zo evident is het verschil te kennen tussen Machelen en Mechelen. Waarschijnlijk omdat de Franse vertaling van Mechelen "Malines" is. Begrijpelijk. Zo ben ik ooit een koppel Waalse verlorengelopen vrienden gaan oppikken in Machelen die dachten in Mechelen te waren beland. Ik vergeef het hen. En ja, in Machelen kan je in ieder café Grimbergen drinken: dubbel of trippel. Heb ik deze middag nog gedaan. (Soit).

Maar jij als Nederlander. Wil je aub aan al je landgenoten vertellen dat de stad Mechelen in de provincie Antwerpen ligt ? Kwestie van ons niet vergeten moesten jullie van plan zijn Vlaanderen te annexeren.
Dag Rudy, beste landgenoot (mede-Nederlander,dus)

Ik ben inderdaad een Nederlander, net als jij, ik ben namelijk geboren in Nederland (Sint-Niklaas) en bijna mijn hele leven heb ik Nederland gewoond (ik woon nu in Gent).

Mijn opmerking was serieus bedoeld. Een paar weken geleden was er een krantenartikel in Het Laatste Nieuws met daarin een stuk dat over het FDF ging. Het FDF wou 12 gemeenten bij het Brussels gewest annexeren; 1 van die gemeenten was de Vlaams-Brabantse gemeente Grimbergen en als de gemeente Grimbergen deel uitmaakt van Brussel, dan ligt de gemeente Mechelen in de provincie Antwerpen op nog geen 10 km van het Brussels gewest, dus in dat geval woon je vlakbij Brussel. Zoek maar eens op in de atlas.

Dit is trouwens het artikel in Het Laatste Nieuws:
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=64

Laatst gewijzigd door stropdrager : 30 augustus 2007 om 23:10.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 14:04   #328
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Dag Rudy, beste landgenoot (mede-Nederlander,dus)

Ik ben inderdaad een Nederlander, net als jij, ik ben namelijk geboren in Nederland (Sint-Niklaas) en bijna mijn hele leven heb ik Nederland gewoond (ik woon nu in Gent).

Mijn opmerking was serieus bedoeld. Een paar weken geleden was er een krantenartikel in Het Laatste Nieuws met daarin een stuk dat over het FDF ging. Het FDF wou 12 gemeenten bij het Brussels gewest annexeren; 1 van die gemeenten was de Vlaams-Brabantse gemeente Grimbergen en als de gemeente Grimbergen deel uitmaakt van Brussel, dan ligt de gemeente Mechelen in de provincie Antwerpen op nog geen 10 km van het Brussels gewest, dus in dat geval woon je vlakbij Brussel. Zoek maar eens op in de atlas.

Dit is trouwens het artikel in Het Laatste Nieuws:
http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=64
Eerlijk gezegd, wat Het Laatste Nieuws de wereld instuurt heeft voor mij bitter weinig nieuwswaarde. De populistische polarisende gazet doet meer dan enkel nieuws verspreiden. Niet aan mij besteed. Spijtig genoeg gaat hun berichtgeving binnen als zoete koek. Nu ja, ieder moet overleven. Olie op het vuur gooien is gemakkelijk. Nadenken wordt iets lastiger.

Kijk. Welke Waal zou er iets op tegen hebben moesten all randgemeenten bij Brussel worden geannexeerd? Utopisch. Maar in een verhitte discussie mag je van niets meer verschieten. Lachwekkend, net als de huidige separistische campagne van het VB. Vreemd genoeg dat FDF het "non" van CDH op een bepaald moment wel iets te radicaal vond, en nog steeds vindt.
Oud 2 september 2007, 15:52   #329
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
De eis om rechtvaardigheid is daarom nog niet verdwenen. Het is als bij bloed: de golf stroomt terug naar de zee om plaats te maken voor de volgende golf die een halve meter verder het land ingaat. En als de vloed voorbij is, is het muurtje dat kinderen op de vloedlijn maakten verdwenen.

Maak je dus geen zorgen: als het nu niet is, is het volgende keer prijs.
Akkoord voor wat een staatshervorming betreft. Niet enkel de Vlamingen wensen dat meer bevoegdheden worden gefederaliseerd, in het belang van iedereen. Ook de Walen beseffen dat. Beleid op maat, en niet ieder heeft dezelfde belangen.

Maar een splitsing? De Vlaming zit er niet op te wachten. Nu toch niet meer. De peiligen die de laatste weken in de media verschenen zijn gebaseerd op verhitte polariserende discussies. Ondertussen kan je in de media nogal wat lezen over kosten en baten.

Ooit al eens gedacht aan de verdeling van de staatsschuld ?
Oud 2 september 2007, 17:20   #330
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd, wat Het Laatste Nieuws de wereld instuurt heeft voor mij bitter weinig nieuwswaarde. De populistische polarisende gazet doet meer dan enkel nieuws verspreiden. Niet aan mij besteed. Spijtig genoeg gaat hun berichtgeving binnen als zoete koek. Nu ja, ieder moet overleven. Olie op het vuur gooien is gemakkelijk. Nadenken wordt iets lastiger.

Kijk. Welke Waal zou er iets op tegen hebben moesten all randgemeenten bij Brussel worden geannexeerd? Utopisch. Maar in een verhitte discussie mag je van niets meer verschieten. Lachwekkend, net als de huidige separistische campagne van het VB. Vreemd genoeg dat FDF het "non" van CDH op een bepaald moment wel iets te radicaal vond, en nog steeds vindt.
Mogen we dan vernemen waar het onjuiste zit in dat bepaald krantenartikel uit HLN?

Als u deze voormiddag de uitzending van "Mise au Point" had gezien, zou u niet concluderen dat Mangain het "non" van Milquet "te radicaal" vond. Mangain heeft immers naar het einde heel duidelijk onderstreept - tot ergernis trouwens van de aanwezige Ecolo-politicus - dat hij het meer dan nodig vindt om "non" te blijven zeggen. En dit deed hij met ongekende arrogantie tegenover Grouwels en Decroo die ook in die uitzending aanwezig waren. Met een arrogante glimlachje onderstreepte hij dat met een Franstalige "non" iedere staatshervorming geblokkeerd kon worden. Hij onderstreepte dit zodanig dat zelfs Decroo kregelig werd en het woord vroeg...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 17:21   #331
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord voor wat een staatshervorming betreft. Niet enkel de Vlamingen wensen dat meer bevoegdheden worden gefederaliseerd, in het belang van iedereen. Ook de Walen beseffen dat. Beleid op maat, en niet ieder heeft dezelfde belangen.
O ja?

Mag ik van u dan eens vernemen welke leidende Franstalige politicus nu pleit voor verdere federalisering?

En kom niet af met Happart...
Oud 2 september 2007, 17:39   #332
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar een splitsing? De Vlaming zit er niet op te wachten. Nu toch niet meer. De peiligen die de laatste weken in de media verschenen zijn gebaseerd op verhitte polariserende discussies. Ondertussen kan je in de media nogal wat lezen over kosten en baten.

Ooit al eens gedacht aan de verdeling van de staatsschuld ?
Of de Walen al beseffen dat ze beter af zijn zonder Vlaanderen of met meer bevoegdheden (lees meer verantwoordelijkheid) daar durf ik aan twijfelen.
Een beleid op maa t houdt voor de modale waal in dat de vlamingen werken en zij het opsouperen (gewenning na 177 jaar).

Daar is zeker al aan gedacht, vandaar dat wij ook pleiten voor een uitdoofscenario wat betreft de transfers, want vergeet niet dat bij de 12 miljard euro, richting Wallonië, ook de afbetaling van de staatschuld zit.
Wij beseffen ook dat je de draad niet plots kan doorknippen, aan een arm wallonië heeft niemand iets, Vlaanderen wel het minst.
Oud 2 september 2007, 18:55   #333
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
....want vergeet niet dat bij de 12 miljard euro, richting Wallonië, ook de afbetaling van de staatschuld zit.
Wij beseffen ook dat je de draad niet plots kan doorknippen, aan een arm wallonië heeft niemand iets, Vlaanderen wel het minst.
Wat is dat nu? Wilt ge beweren dat de staatsschuld 'alleen' afbetaald wordt door de Vlamingen? Want vermits er geen geldstromen naar Vlaanderen zijn, zouden volgens u de Walen GEEN staatsschuld afbetalen... En trouwens het grootste deel van de staatsschuld wordt werd gemaakt ten opzichte van 'eigen' bevolking.

Laatst gewijzigd door Jean-Pierre : 2 september 2007 om 18:58.
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:01   #334
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Wat is dat nu? Wilt ge beweren dat de staatsschuld 'alleen' afbetaald wordt door de Vlamingen? Want vermits er geen geldstromen naar Vlaanderen zijn, zouden volgens u de Walen GEEN staatsschuld afbetalen... En trouwens het grootste deel van de staatsschuld wordt werd gemaakt ten opzichte van 'eigen' bevolking.
Juist.

Niet enkel de staatsschuld is van kapitaal belang. Dan spreken we nog niet over bedrijven met vestigingen in de diverse regio's. Of, het beschouwen als anderstaligen als minderheid. Niet simpel.

Alles is mogelijk. Maar de onderbouwde argumentatie om een splitsing tot een goed einde te volbrengen ontbreekt.

Wat niet belet dat er binnen de komende jaren kan worden over nagedacht. In het belang van iedereen. We zijn er niet op voorbereid en het is niet het moment om nu te splitsen.

Misschien Wallonië toch nog een kans geven. Marschallplan ? Het kan volgens mij geen kwaad. Voor niemand.
Oud 2 september 2007, 20:04   #335
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
O ja?

Mag ik van u dan eens vernemen welke leidende Franstalige politicus nu pleit voor verdere federalisering?

En kom niet af met Happart...
Didier Reynders. En kom nu niet af met een fabeltje uit HLN. Die kerel beseft maar al te goed dat een staatshervorming noodzakelijk is. Ttz, verdere federalisering, zonder splitsen. Zo begrijpen de blauwen elkaar wel. Zeker weten.
Oud 2 september 2007, 20:05   #336
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien Wallonië toch nog een kans geven. Marschallplan ? Het kan volgens mij geen kwaad. Voor niemand.
Ononderbroken transfers sedert de jaren zeventig hebben niets geholpen. De regionalisering gewenst in Wallonië in gewesten om de economische heropleving te bevorderen, heeft niet geholpen. Het Marshallplan van Di Rupo is op een totale sisser afgelopen.

Kortom, u verwacht wel een heel groot mirakel...
Oud 2 september 2007, 20:05   #337
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Didier Reynders. En kom nu niet af met een fabeltje uit HLN. Die kerel beseft maar al te goed dat een staatshervorming noodzakelijk is. Ttz, verdere federalisering, zonder splitsen. Zo begrijpen de blauwen elkaar wel. Zeker weten.
Mag ik dan eens een referentie waar Reynders in verklaart voor een verdere federalisering in de diepte te zijn? Uitspraken? Verklaringen?
Oud 2 september 2007, 20:17   #338
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mag ik dan eens een referentie waar Reynders in verklaart voor een verdere federalisering in de diepte te zijn? Uitspraken? Verklaringen?
Verklaringen ?

Naast de cd&v'rs zij de Vlaamse sossen de enigen die echts iets hebben verklaard: Een staatshervorming steunen vanuit de oppositie.

Maar Reynders. ik zou z'n interview met DS in juni eens moeten opdiepen. Wees gerust. Verhofstadt en Reynders begrijpen elkaar, en weten maar al te goed wat beter is voor het land, en z'n gewesten.

Het volstaat tussen de lijnen te lezen.

Vergeet niet dat indien Reynders op z'n strepen stond, hij de kandidaat premier van het land zou zijn, en formateur. Niet voor niets voorzitter van de grootste partij binnen de grootste familie.
Oud 2 september 2007, 20:19   #339
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verklaringen ?

Naast de cd&v'rs zij de Vlaamse sossen de enigen die echts iets hebben verklaard: Een staatshervorming steunen vanuit de oppositie.

Maar Reynders. ik zou z'n interview met DS in juni eens moeten opdiepen. Wees gerust. Verhofstadt en Reynders begrijpen elkaar, en weten maar al te goed wat beter is voor het land, en z'n gewesten.

Het volstaat tussen de lijnen te lezen.

Vergeet niet dat indien Reynders op z'n strepen stond, hij de kandidaat premier van het land zou zijn, en formateur. Niet voor niets voorzitter van de grootste partij binnen de grootste familie.
Geef me dan eens dat "tussen de lijnen" a.u.b.
Oud 3 september 2007, 00:33   #340
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...Vergeet niet dat indien Reynders op z'n strepen stond, hij de kandidaat premier van het land zou zijn, en formateur. Niet voor niets voorzitter van de grootste partij binnen de grootste familie.
Zeg Rudy... gewoon even een zijsprong: dat ding over die grootste partij moet ook met een flinke korrel zout genomen worden. Even een voorbeeld: het Vlaams belang haalt 800.000 stemmen en krijgt 17 zetels. Het MR haalt 838.000 stemmen en krijgt 23 zetels. Nu gaat het niet alleen over de MR, maar alle Waalse zetels schijnen goedkoper te zijn dan de Vlaamse... Ik vraag mij eerlijk gezegd af, wat onze 'Vlaamse' politici gedaan hebben de laatste 50 jaar om het zover te laten komen!
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be