Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: U beschouwt Afrikaans als ...
een dialect van het Nederlands 6 21,43%
een officiële taal 22 78,57%
Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2007, 19:48   #1
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard Afrikaans: taal of dialect van het Nederlands?

We weten allemaal dat (helaas) Afrikaans is herkend als taal, toch betwijfel ik mij ten zeerste of Afrikaans nu echt wel een taal is.

U ziet hier dat sommige dialecten, waaronder het Limburgs, Gronings en Frans-Vlaams meer afwijken van de Nederlandse standardtaal als Afrikaans.

Citaat:
Het Afrikaans heeft zich ontwikkeld uit het 17de-eeuwse Nederlands, met invloeden van enkele andere talen. Er zijn vooral veel Hollandse kenmerken en klanken te vinden, hoewel er ook (West-)Vlaamse invloeden inzitten.

Tegenwoordig beschouwen sommigen het Afrikaans als de taal van de apartheid. Dit klopt zeker niet; meer dan de helft van de Afrikaanstaligen is kleurling, Aziaat of Zwart. Ook is er een hele generatie Afrikaanstaligen die nog niet geboren was tijdens de Apartheid of nog een kleuter was.
Het is dus niet de taal van apartheid

Citaat:
Afrikaans vs. Nederlands

Het Afrikaans is dus zeer nauw verwant aan het Nederlands. Nederlandstaligen kunnen met weinig moeite Afrikaans lezen en andersom. Het Afrikaans is een zelfstandige ontwikkeling van het Nederlands van de 17de eeuw.
Een aantal verschillen tussen het Afrikaans en het Nederlands zijn:

Grammaticaal
  • In het Afrikaans worden werkwoorden nauwelijks vervoegd, in tegenstelling tot in het Nederlands.
    • De onvoltooid verleden tijd ontbreekt voor de meeste werkwoorden.
    • Voor werkwoorden die sterk zijn in het Ned., wordt meestal de tegenwoordige vorm gebruikt:
      • ek kies --- ek het gekies, maar:
      • ek verloor --- ek het verloor (fut: ek sal verloor)
    • Werkwoorden van beweging krijgen 'het' (heeft), niet 'is': ek het gegaan.
  • Het Afrikaans gebruikt een dubbele ontkenning: hy het dit nie gedoen nie.
  • Zelfstandige naamwoorden kennen qua inflectie alleen nog enkelvoud en meervoud
    • Er is geen grammaticaal geslacht.
  • Bijvoeglijke naamwoorden hebben net als in het Nederlands nog een buigings-e: hoog - hoë.
    • ek-my
    • jy-jou
    • hy-hom
    • sy-haar
  • Personen kunnen een meervoud hebben: Japie – Japie-hulle (Japie & co.) (Veel talen in zuidelijk Afrika vertonen dit verschijnsel, vgl. isiXhosa: uJapi ôJapi)
Uitspraak, spelling en morfologie
  • De Nederlandse ij wordt in het Afrikaans als y gespeld, behalve als in het achtervoegsel -lijk: waarskynlik - waarschijnlijk
  • De Nederlandse ch wordt in het Afrikaans als g gespeld.
  • De g vervalt tussen twee klinkers: die hoë boom is hoog.
  • Nederlands -cht en -st wordt in het Afrikaans -g en -s: lugpos 'luchtpost', oes 'oogst'
  • Nederlands -sch wordt in het Afrikaans -sk: waarskynlik - waarschijnlijk
  • De 'oo' en 'ee' zijn tweeklanken
  • De 'u' is (bijna) een i-klank vanwege de ontronding
  • De 'eu' is vanwege geringe ontronding feitelijk een ietwat geronde 'ië' en doet denken aan de Afr. tweeklank 'ee': neut (NL. noot) en meul (NL. molen) klinken bijna als Afr. neet (NL. neet) en meel (NL. meel)
  • De korte i wordt als een schwa uitgesproken (zoals de 'e' in NL kamer): sit, ding, vir kunnen de Nederlander als sut, dung en veur in de oren klinken
  • Er is geen onderscheid tussen au, ou, auw en ouw; die worden allemaal ou, en worden uitgesproken als een sjwa + oe: outomaties, oud, blou en vertrou.
Toch zijn de Afrikaners duidelijk trots op hun taal. Ze hebben een Afrikaans taalmonument, dat voert hun erkenning van afzonderlijke taal van het Nederlands.

Kortom, u weet nu dat Nederlandstaligen Afrikaans vlot kunnen lezen en omgekeerd. U weet nu ook dat bv. Gronings en Limburgs meer afwijkt van het Nederlands dan het Afrikaans.

Daarom: "Is Afrikaans voor u nu toch een taal of beschouwt u het als een dialect van het Nederlands?"

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken

Laatst gewijzigd door DebianFox : 2 september 2007 om 19:50.
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 19:53   #2
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
We weten allemaal dat (helaas) Afrikaans is herkend als taal, toch betwijfel ik mij ten zeerste of Afrikaans nu echt wel een taal is.
Belangrijk om te weten: het onderscheid tussen taal en dialect berust niet op taalkundige maar vaak op politieke, historische en andere redenen die weinig met taalkunde te maken hebben.

Bokmaal Noors en Deens zijn heel sterk met elkaar verwant, zodanig dat beide taalgroepen elkaar begrijpen en ook de respectievelijke geschreven vormen begrijpen. Toch beschouwen beide taalgroepen hun eigen "idioom" als een aparte taal.

Walliserduits en Standaardduits verschillen bijna dag en nacht, zodanig dat de onderlinge verstaanbaarheid gewoon niet mogelijk is. Toch zien de Wallisers zich als Duitstaligen en het dialect dat ze spreken als een plaatselijk Duits.

In de vorige eeuw zagen Duitse taalkundigen het Nederlands graag als een dialect van het Duits. Toch beschouwen Vlamingen en Nederlanders dat niet op die manier.

Conclusie: naar gelang de ideologische vooropstelling kan men Afrikaans zien als een taal of als een dialect. Alleen draait het niet om taalkundige criteria.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:24   #3
DebianFox
Minister

Standaard

Ik ben toch duidelijk niet de enige die Afrikaans als Nederlands beschouwt.

Citaat:

Laatst gewijzigd door DebianFox : 2 september 2007 om 20:24.
Oud 2 september 2007, 20:26   #4
DebianFox
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht

In de vorige eeuw zagen Duitse taalkundigen het Nederlands graag als een dialect van het Duits. Toch beschouwen Vlamingen en Nederlanders dat niet op die manier.
Is het Oud-Nederlands eigenlijk als dialect ontstaan van het Duits of niet?

Citaat:
Oud 2 september 2007, 20:27   #5
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

nu ja, afrikaans is een dialect van nederlands, mr wel zodanig dat het eignelijk ook een apatr taal zou kunnen genoemd worden.

het fries heeft ook nederlandse invloeden, mr klinkt toch ook gans anders

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 20:30   #6
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
alleen het vloms dat VB'ers praten is ontstaan uit het duits.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:05   #7
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
nu ja, afrikaans is een dialect van nederlands, mr wel zodanig dat het eignelijk ook een apatr taal zou kunnen genoemd worden.

het fries heeft ook nederlandse invloeden, mr klinkt toch ook gans anders
Ik zou Afrikaans geen dialect van het Nederlands durven noemen . Vanaf de 17de eeuw hebben zowel het Afrikaans als ons Nederlands zich elk op hun eigen manier ontwikkeld . Ik zou het eerder omschrijven als twee verschillende takken van dezelfde stam . De term " taal " wordt, dacht ik , gebruikt wanneer niet alleen de spreektaal , maar ook de schrijfwijze dermate verandert , dat er echt wel een nieuwe taal ontstaat . Het Fries is ook als aparte taal erkent , denk aan de tweetalige plaatsaanduidingen in Friesland .
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2007, 21:25   #8
Vuyschthaemert
Banneling

Standaard

Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschie...het_Nederlands

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudnederlands

Neen dus.

Laatst gewijzigd door Vuyschthaemert : 2 september 2007 om 21:26.
Vuyschthaemert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 05:54   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de tijd van het Oudnederlands bestaat het huidig concept "Duits" nog niet, net als "Nederlands" trouwens. Dus is de vraagstelling niet correct. Dat is hetzelfde als vragen of Rubens een Belg was.
Oud 3 september 2007, 09:09   #10
krizis
Gouverneur

krizis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

U ziet hier dat sommige dialecten, waaronder het Limburgs, Gronings en Frans-Vlaams meer afwijken van de Nederlandse standardtaal als Afrikaans.

Toch zijn de Afrikaners duidelijk trots op hun taal. Ze hebben een Afrikaans taalmonument, dat voert hun erkenning van afzonderlijke taal van het Nederlands.

Kortom, u weet nu dat Nederlandstaligen Afrikaans vlot kunnen lezen en omgekeerd. U weet nu ook dat bv. Gronings en Limburgs meer afwijkt van het Nederlands dan het Afrikaans.

Daarom: "Is Afrikaans voor u nu toch een taal of beschouwt u het als een dialect van het Nederlands?"

Het intersseert niemand hoe jij of iemadn anders het als een taal of dialect beschouwt. Feit is dat in Vlaanderen en Nederland één taal gesproken wordt. Namelijk: Nerderlands, daarom hebben wij ook hetzelfde woordenboek. In delen van Zuid Afrika spreekt men Afrikaans, dit heeft misschien roots in Nederlands, maar het is een officiele andere taal met ander woordenboek en niet gebonden aan de Nederlandse taal hoe dan ook. Dit is anders dan in Suriname of op de Nederlands Antillen, waar Nederlands wel een officele taal is.
Oud 3 september 2007, 09:15   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

In Polen bevindt zich ook nog een gebied waar het Vlaams en het Fries (met Poolse invloeden) zich gemengd hebben tot een soort taaltje.
Oud 3 september 2007, 09:30   #12
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Waar sommige mensen zich druk over maken...
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 10:12   #13
fb718882
Gouverneur

fb718882's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Waar sommige mensen zich druk over maken...
Zich ergens druk over maken is niet hetzelfde als iets interessant vinden . Ik vind talen altijd interessant , maar ik maak mij écht druk over heel andere dinges !
fb718882 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 10:29   #14
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Een taal is een dialect met een leger..

Ik geloof dat de "officiële" afsplising van het Afrikaans van het Nederlands pas van 1922 dateert : voordien was de geschreven taal van de afrikaanssprekenden gewoon het Nederlands..

Het is overigens interessant te weten dat de kleurlingengemeenschap in Zuid-Afrika, die zich vanaf de 17de eeuw ontwikkelde hun aan het Nederlands verwante taal - met arabische letters schreven..

Ik liet me vertellen dat ten einde de japanse geschiedenis te bestuderen, vele janpanse historici Nederlands leren omdat er belangrijke bronnen over "hun feodale periode" inhet Nedrlands opgesteld zijn.

Voor diegenen die in Taal in het algemeen & de laaglandse taalfamilie
(Nederlands(*), Platduits, Fries, Laag-Schots, Noordengelse dialecten)
geïntresserd is, is er een e-mailende groep mensen die taalnieuwtjes uitwisselen (Lowlands). Er bestaan verrassende gemeenschappelijke
volks- en andere cultuuruitingen die vanuit onze gebieden (Nooordduitsland
meegerekend) in de ganse wereld verspreid zijn .

Wat ook merkwaardig is, is het grote aantal anderstaligen met soms verre "laaglandse voorouders" die de culturele band met enthoesiasme
weer opnemen.

(*) = Vlaams, Brabants, Limburgs, Zeelands, Saksisich, Hollands..

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 3 september 2007 om 10:29.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 16:23   #15
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Het is overigens interessant te weten dat de kleurlingengemeenschap in Zuid-Afrika, die zich vanaf de 17de eeuw ontwikkelde hun aan het Nederlands verwante taal - met arabische letters schreven..
Dat waren niet de Kleurlingen, dat waren de Kaap-Malaysiërs en het ging slechts om enkele boeken, het is nooit grootschalig in gebruik geweest.
Oud 3 september 2007, 19:19   #16
Graaf van Vlaanderen
Partijlid

Graaf van Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

dialect, het heeft zich vermengt met andere talen
Oud 3 september 2007, 19:28   #17
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

en direct zo'n heel bataljon vlaams-nationalistische schoolmeesterkes erbij om het eens fijntjes uit te leggen hoe het precies zit.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 3 september 2007 om 19:28.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2007, 20:36   #18
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Volgens mij zijn er twee criteria die je hierbij kan hanteren:

- kun je elkaar mondeling/schriftelijk begrijpen als ieder in zijn eigen taal schrijft?

Schriftelijk misschien wel, mondeling is - weet ik uit ervaring - toch niet zo gemakkelijk

- is de grammatica hetzelfde (woordvolgorde, naamvallen, geslachten)?
Er zijn geen geslachten voor substantieven en geen vervoegingen die afhangen van persoon of getal of geslacht. Op dat vlak zou je dan misschien kunnen zeggen dat Afrikaans versimpeld Nederland is, net zoals sommigen misschien zouden zeggen dat Nederlanders versimpeld Duits is.
Maar je hebt wel die vreemde dubbele ontkenning?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
en direct zo'n heel bataljon vlaams-nationalistische schoolmeesterkes erbij om het eens fijntjes uit te leggen hoe het precies zit.
Steekt het zo dat je dat zelf niet kan, dat je nu al opnieuw een niets bijdragende oneliner moet posten?
Oud 4 september 2007, 06:41   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Volgens mij zijn er twee criteria die je hierbij kan hanteren:

- kun je elkaar mondeling/schriftelijk begrijpen als ieder in zijn eigen taal schrijft?

Schriftelijk misschien wel, mondeling is - weet ik uit ervaring - toch niet zo gemakkelijk

- is de grammatica hetzelfde (woordvolgorde, naamvallen, geslachten)?
Dit zijn toch niet echt doorslaggevende criteria om een bepaald "idioom" tot taal of dialect uit te roepen. Bokmaal Noors en Deens zijn onderling begrijpbaar, schriftelijk als mondeling. De spraakkunst is grotendeels dezelfde en er is ook een heel grote woordenschatherkenning. Toch beschouwen de sprekers van de beide talen hun "idiomen" als afzonderlijke talen.

Naar spraakkunst en woordenschat verschillen de zuidelijke Italiaanse dialecten heel sterk van het Standaarditaliaans. Onderlinge begrijpbaarheid is dikwijls niet mogelijk. Toch zien de sprekers van deze dialecten hun "idioom" als behorend tot het Italiaans.

Kortom, strikt taalkundige elementen zijn soms gewoon niet aan de orde om dit onderscheid te maken.
Oud 5 juni 2008, 20:11   #20
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Afrikaans is een dialect van het Nederlands dat louter door politieke redenen als een aparte taal beschouwd wordt. Afrikaans staat dichter bij het algemeen Nederlands dan West-Vlaams, Gronings en enkele Limburgse dialecten.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be