![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#181 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
armoezaaiers : het wordt hoog tijd dat Knokke een afzonderlijk vorstendom wordt aan het mooie Noordzeestrand. Ik kan deze argumentatie overigens ook gebruiken om te bepleiten dat men het ganse huidige belgische grondgebied voegt bij de Verenigde Laanglandse Republiek alsook enkele niet nader genoemde gebieden van de ons verder omringende landen.
![]() |
![]() |
#182 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#183 |
Burgemeester
|
![]() Wat een complete nonsens! Waarom zou Vlaanderen te rijk zijn om een fusie met Nederland te ondergaan? Doe niet zo raar! Bovendien heeft Vlaanderen een veel grotere staatsschuld dan Nederland, los dat probleem eerst maar eens op.
Trouwens, staan Vlaanderen en Nederland samen niet veel sterker in Europa en de Wereld dan alleen? Denk aan 22 miljoen mensen die vertegenwoordigd worden door 1 land, ipv 6 en 16 miljoen door 2 landen. Waarom niet? Beide gemeenschappen spreken dezelfde taal, delen min of meer dezelfde cultuur, lopen parallel in geschiedenis etc. Ik heb al vaker horen protesteren tegen een 'Groot-Nederland' (of een andere naam natuurlijk), met argumenten als 'dan zijn de Vlamingen weer in de minderheid' of 'den Ollander is uit op onze centen' of 'Onze culturen zijn totaal aan elkaar tegensteld' en andere, soms weliswaar betekenisvolle argumenten, maar zo'n zwak argument als 'Vlaanderen is te rijk' heb ik nog nooit gehoord. Bovendien zou ik eerder zeggen dat dat een pro-argument is dan een contra-argument. Met een hoge welvaart is niets mis. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#184 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#185 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hey, kom, niet wéér die discussie, hé. :')
![]() |
![]() |
![]() |
#186 |
Vreemdeling
|
![]() Eens kijken hoe hoog Nederland staat als we alleen kijken naar de Randstad.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#187 | ||
|
![]() Citaat:
Eigenlijk is dat een tikje laf.
![]() |
![]() |
![]() |
#188 | |
|
![]() Citaat:
Kern van de zaak is het feit dat de Vlaamse burger geen enkele zeggenschap heeft over wat er met zijn belastinggelden gebeurt. Of het nu fout of goed wordt besteed, op geen enkele manier kan de Vlaming het beleid beinvloeden of bijsturen. Dat is in geen enkel democratisch land denkbaar. Daarbij gaat het in eerste instantie niet over het geld op zich maar over invloed op het beleid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#189 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#190 | ||
|
![]() Citaat:
Het verschil is behoorlijk groot, volgens de studie van de Wereldbank. Globale rijkdom per capita (in USD) 1. [Vlaanderen: 674.448] 2. Zwitserland: 648.241 3. Denemarken: 575.138 4. Zweden: 513.424 5. Verenigde Staten: 512.612 6. Duitsland: 496.447 7. Japan: 493.241 8. Oostenrijk: 493.080 9. Noorwegen: 473.708 10. Frankrijk: 468.024 11. België: 451.714 12. Nederland: 421.389 13. Finland: 419.346 14. Verenigd Koninkrijk: 408.753 Mochten wij dus splitsen van Wallonië en als onafhankelijk Vlaanderen willen aansluiten bij Nederland, dan lopen we het risico zo maar eventjes US$ 253,102 per persoon kwijt te spelen. Da's ruim €185,000. Daar koopt ge in Vlaanderen gemakkelijk een huis mee. In Nederland zelfs twee (van die typische kleine onleefbare prefab dozen). Dus toch wel hoor, wij zijn te rijk. Ik geef liever een fractie van mijn geld aan de Walen. Die zitten echt in moeilijkheden.
![]() |
![]() |
![]() |
#191 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Laat dat nu juist het triestigste aspect zijn aan de miljardentransfers van Vlaanderen naar Wallonië: ze halen geen zak uit. Ze wiegen de Waalse economie in slaap. Het zul hun economisch gezien alleen maar voordeel opleveren, als die transfers worden stopgezet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#192 | |
|
![]() In de grote orde van de longue durée is de ondergang van Wallonië inderdaad zeer plots te noemen.
Maar veerkrachtig als die regio is, kan hij net zo plots terug opgang maken.
![]() |
![]() |
![]() |
#193 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() In de overheidsschuld worden al aangegane toekomstige pensioenverplichtingen niet meegerekend. Nochthans is dit een lange termijn schuld als een andere. In NL is dit probleem oneindig kleiner aangezien je daar niet betaalt voor de generaties voor jou, maar voor jezelf. Reken je de toekomstige pensioenen mee als schuld dan bedraagt de belgische schuld rond de 400% van het BBP. |
![]() |
![]() |
![]() |
#194 | ||
|
![]() Citaat:
Ziet ge dat zitten?
![]() |
![]() |
![]() |
#195 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#196 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En natuurlijk enkel mits de afschaffing van de pariteit, bijzondere meerderheden en alarmbellen, en mits de gelijktrekking van het aantal stemmen per zetel. You can't have your cake and eat it, nietwaar. Ziet ge dat zitten? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#197 |
Staatssecretaris
|
![]() Hoe zit het dan toch met de Belgische/Vlaamse staatsschuld? Pensioenfondsen? Vervallen gebouwen en ouderwetse infrastructuur? Het zou logisch zijn om de lusten en de lasten bij elkaar op te tellen voordat je tot jouw soort uitspraken komt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#198 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#199 |
Staatssecretaris
|
![]() Je uitspraak spreekt de werkelijkheid tegen die ik met mijn eigen ogen zie telkens als de Nederlandse grens oversteek. Belgie heeft bv. electriciteitskabelpalen die in Nederland al lang verdwenen zijn en veel gebouwen zijn er wel mooi, maar toch aan een flinke opknapbeurt toe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#200 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Ik heb de indruk dat Vlaanderen op dit moment enkel de lusten ziet en niet de lasten. En betreft de gebouwen ben ik het met je eens. |
|
![]() |
![]() |