Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 september 2007, 11:12   #81
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U kan ook een woordenboek raadplegen en eens kijken want een ambtenaar is.
Iemand die een kantoorbaan heeft in een privé bedrijf is duidelijk geen ambtenaar.
De mensen van Citibank, KBL of andere banken zijn dus geen ambtenaren.
Z. bericht #72.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:45   #82
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Z. bericht #72.
Kan je ego het niet aan om je fout te herkennen ofzo.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:53   #83
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Waarom? Brussel zonder Vlaanderen zou voor de meeste bedrijven niet aantrekkelijk zijn.
Dat is klinklare onzin. Wat precies zou Brussel onmisbaar maken voor Vlaanderen?
Wat dacht je van infrastructuur, centrale ligging en bereikbaarheid.
En er is geen enkel bewijs dat bedrijven zouden verhuizen en indien ze dat doen daadwerkelijk naar vlaanderen trekken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 11:54   #84
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Kan je ego het niet aan om je fout te herkennen ofzo.
Pardon?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:01   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Wat dacht je van infrastructuur, centrale ligging en bereikbaarheid.
En er is geen enkel bewijs dat bedrijven zouden verhuizen en indien ze dat doen daadwerkelijk naar vlaanderen trekken.
Er is ook geen enkel bewijs dat ze bij een Vlaamse onafhankelijkheid ook allemaal in Brussel zouden blijven.

Voor veel bedrijven is Brussel geen optie, omdat er de noodzakelijke uitbreidingsmogelijkheden ontbreken. Voor bedrijven met productie-eenheden bijvoorbeeld is Brussel nu slechts administratief interessant.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:04   #86
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is ook geen enkel bewijs dat ze bij een Vlaamse onafhankelijkheid ook allemaal in Brussel zouden blijven.

Voor veel bedrijven is Brussel geen optie, omdat er de noodzakelijke uitbreidingsmogelijkheden ontbreken. Voor bedrijven met productie-eenheden bijvoorbeeld is Brussel nu slechts administratief interessant.
Daarom dat Audi het toch wil proberen. Er zijn inderdaad wel negatieve aspecten maar die problemen kom je in andere steden ook tegen. En die "andere" steden hebben niet dezelfde infrastructuur, hoeveel steden in belgie hebben een werkend ondergronds metro net bvb.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:05   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Geld dat in Brussel wordt verdiend en in Vlaanderen wordt belast en uitgegeven komt enkel Vlaanderen ten goede, voor mij een verdoken transfer. Een Vlaanderen zonder Brussel heeft dus geen institutionele verankering meer en dan zou dit geld wel eens in Brussel kunnen blijven.
En ik zeg dat Vlaanderen zonder Brussel lijkt mij niet haalbaar op economisch vlak. Dit staat los van het feit of ik een Vlaamse Republiek al dan niet met Brussel steun.
Uw fantasie heeft duidelijk de overhand in uw redeneringen.
Neen, dat is geen transfer. U moet dringend eens de betekenis van de woorden opzoeken.

En blijkbaar beseft u niet dat lonen nergens blijven als er geen personeel is dat die jobs waarneemt waarvoor die lonen worden uitbetaald.

Mij lijkt dat er geen enkel bewijs is dat Vlaanderen niet zonder Brussel kan. Enkel wat vaag gepraat over onjuist omschreven transfers blijkt de "argumentatie" te zijn... Povertjes!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:06   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Daarom dat Audi het toch wil proberen. Er zijn inderdaad wel negatieve aspecten maar die problemen kom je in andere steden ook tegen. En die "andere" steden hebben niet dezelfde infrastructuur, hoeveel steden in belgie hebben een werkend ondergronds metro net bvb.
Tja, Audi wil het eens proberen maar daarvoor bestaat er reeds infrastructuur. Nieuwe ondernemingen kunnen evenwel nauwelijks in Brussel terecht.

Hahahaha, het metronetwerk van Brussel als grote troef! Menslief, d�*t is nu toch wel echt een giller!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:08   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ik dacht aan de bedrijven die zorgen voor het eten in de grootkeukens, Sodexho bvb, securitas, koeriersdiensten etc...

Blijkbaar begrijpt u niet waarom multinationals in groot steden willen zitten. Niet omdat het daar zo tof is maar omdat er een beter beschikbaarheid is van diensten, openbaar vervoer etc...
ALs bedrijven morgen verhuizen kan dat niet altijd gegarandeerd worden.
Economische aspecten zijn u blijkbaar vreemd.
Er zitten in Antwerpen ook multinationals. Dus de exclusiviteit komt Brussel geenszins toe.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:12   #90
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat is geen transfer. U moet dringend eens de betekenis van de woorden opzoeken.
Geef mij eens een eenzijdige definitie van een "transfer"?
Een soort camion dat over ent weer rijdt met geld?
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:15   #91
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tja, Audi wil het eens proberen maar daarvoor bestaat er reeds infrastructuur. Nieuwe ondernemingen kunnen evenwel nauwelijks in Brussel terecht.

Hahahaha, het metronetwerk van Brussel als grote troef! Menslief, d�*t is nu toch wel echt een giller!
En die nieuwe bedrijven kunnen wel in andere vlaamse steden terecht zeker. Dat is pas onzin. U vindt dus een metro netwerk niet van belang, wel sluit het eens 1 week en we zullen kijken hoeveel mensen nog tijdig aan hun werk beginnen en hoe veel bewegings vrijheid men heeft in de stad.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:17   #92
Cunning linguist
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 6 juni 2004
Locatie: Amsterdam
Berichten: 2.523
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Wat dacht je van infrastructuur, centrale ligging en bereikbaarheid.
En er is geen enkel bewijs dat bedrijven zouden verhuizen en indien ze dat doen daadwerkelijk naar vlaanderen trekken.
Er zijn logische aanwijzingen dat deze bedrijven naar Vlaanderen zullen trekken. Mocht Brussel geen deel van Vlaanderen willen uitmaken, wil de Vlaamse staat vanzelfsprekend dat de grote bedrijven die in Vlaanderen actief zijn ook aldaar gevestigd zijn en er ook belastingen betalen en niet in het inmiddels buitenlands geworden Brussel. Van de drie Belgische gewesten is Vlaanderen het rijkste en heeft het de meeste inwoners. Dat betekent dat (grote buitenlandse) bedrijven er ook meer winst halen dan in de andere twee gewesten. Het dunkt me dat ze niet ongevoelig blijven voor deze argumenten, mocht Vlaanderen suggereren dat ze hun kantoor beter in Vlaanderen houden dan in Brussel.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:17   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En die nieuwe bedrijven kunnen wel in andere vlaamse steden terecht zeker. Dat is pas onzin. U vindt dus een metro netwerk niet van belang, wel sluit het eens 1 week en we zullen kijken hoeveel mensen nog tijdig aan hun werk beginnen en hoe veel bewegings vrijheid men heeft in de stad.
Ik zie niet in dat een bedrijf zich zal laten leiden om zijn vestiging te bepalen door de bestaande metrovormgeving in Brussel. Daar ging het immers over bij uw argumentatie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:19   #94
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er zitten in Antwerpen ook multinationals. Dus de exclusiviteit komt Brussel geenszins toe.
Ahum, u heeft dus mijn tekst blijkbaar niet goed gelezen of u bent niet van goede wil.
Ik zei groot steden, ik had het niet specifiek over antwerpen. Maar nu u er toch over wil beginnen, de bereikbaarheid van Antwerpen is niet zo best op dit moment en de overlast van vrachtwagens gaat er zeker niet zo dadelijk afnemen.
Maar goed, u kan misschien met de boot personen vervoer aanbieden ipv een metro te gebruiken.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:20   #95
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie niet in dat een bedrijf zich zal laten leiden om zijn vestiging te bepalen door de bestaande metrovormgeving in Brussel. Daar ging het immers over bij uw argumentatie.
Sinds wanneer is bereikbaarheid onbelangrijk voor een bedrijf?
Als dat zo was zat iedereen in Limburg met zijn hoofdzetel.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:27   #96
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Er zijn logische aanwijzingen dat deze bedrijven naar Vlaanderen zullen trekken. Mocht Brussel geen deel van Vlaanderen willen uitmaken, wil de Vlaamse staat vanzelfsprekend dat de grote bedrijven die in Vlaanderen actief zijn ook aldaar gevestigd zijn en er ook belastingen betalen en niet in het inmiddels buitenlands geworden Brussel. Van de drie Belgische gewesten is Vlaanderen het rijkste en heeft het de meeste inwoners. Dat betekent dat (grote buitenlandse) bedrijven er ook meer winst halen dan in de andere twee gewesten. Het dunkt me dat ze niet ongevoelig blijven voor deze argumenten, mocht Vlaanderen suggereren dat ze hun kantoor beter in Vlaanderen houden dan in Brussel.
Het is niet zo omdat vlaanderen het rijkst is dat het een gunstiger klimaat is met betrekking tot de winst van een bedrijf. Als dat het geval zou zijn zouden meer bedrijven zich vestigen in andere Europese lidstaten ipv bij ons.
Vlaanderen kan dat inderdaad suggeren maar of het daarmee ook zieltjes kan winnen blijft vandaag een open vraag.
Als mijn redenering geen waarheden zou bevatten had google zich wel in vlaanderen gevestigd.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:27   #97
Kortaf
Europees Commissaris
 
Kortaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2007
Locatie: Op tijd weg
Berichten: 7.588
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
En die nieuwe bedrijven kunnen wel in andere vlaamse steden terecht zeker. Dat is pas onzin. U vindt dus een metro netwerk niet van belang, wel sluit het eens 1 week en we zullen kijken hoeveel mensen nog tijdig aan hun werk beginnen en hoe veel bewegings vrijheid men heeft in de stad.
U geeft daar zelf een van de redenen waarom grote bedrijven vestigen in een grote stad niet meer interessant is.

In Brussel is absoluut geen plaats meer voor nieuwe bedrijven die iets groter zijn dan een frietkot of een karikollenkar. Eenieder die de Brusselse bedrijventerreinen kent, weet dat. Tenzij ze van plan zijn de Marollen af te breken, is er geen plaats meer.

Die plaats is er wel in Vlaams-Brabant en nog meer in de rest van Vlaanderen. Ga maar eens kijken op de Antwerpse Linkeroever, daar liggen nog ettelijke vierkante kilometers beschikbaar. Audi zal idd niet rap verhuizen, dat kost nogal wat geld. Maar nieuwe bedrijven (zelfs grote administratieve units vind je tegenwoordig langs autowegen of in dorpen) zullen ruimte en goede wegverbindingen verkiezen.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:33   #98
santos
Minister
 
santos's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Locatie: Luxembourg
Berichten: 3.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
U geeft daar zelf een van de redenen waarom grote bedrijven vestigen in een grote stad niet meer interessant is.

In Brussel is absoluut geen plaats meer voor nieuwe bedrijven die iets groter zijn dan een frietkot of een karikollenkar. Eenieder die de Brusselse bedrijventerreinen kent, weet dat. Tenzij ze van plan zijn de Marollen af te breken, is er geen plaats meer.

Die plaats is er wel in Vlaams-Brabant en nog meer in de rest van Vlaanderen. Ga maar eens kijken op de Antwerpse Linkeroever, daar liggen nog ettelijke vierkante kilometers beschikbaar. Audi zal idd niet rap verhuizen, dat kost nogal wat geld. Maar nieuwe bedrijven (zelfs grote administratieve units vind je tegenwoordig langs autowegen of in dorpen) zullen ruimte en goede wegverbindingen verkiezen.
U heeft over die lelijke gebouwen langs de autostrade waarop staat TE HUUR.
Inderdaad ze staan blijkbaar aan te schuiven om in zo gebouwen gaan te zitten.

Ik gaf geen reden aan waarom bedrijven niet in Brussel zouden gaan zitten. Ik stel alleen maar het tegendeel vast. Wat betreft zware industrie heeft u weliswaar gelijk maar het blijkt ook dat we die minder en minder aantrekken vanwege de loonlasten en andere nadelige regeltjes die ons ook opgelegd zijn door Europa.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 12:35   #99
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.678
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Het is niet zo omdat vlaanderen het rijkst is dat het een gunstiger klimaat is met betrekking tot de winst van een bedrijf. Als dat het geval zou zijn zouden meer bedrijven zich vestigen in andere Europese lidstaten ipv bij ons.
Vlaanderen kan dat inderdaad suggeren maar of het daarmee ook zieltjes kan winnen blijft vandaag een open vraag.
Als mijn redenering geen waarheden zou bevatten had google zich wel in vlaanderen gevestigd.
firma's komen in Vlaanderen zich vestigen omdat ze daar gemotiveerde werknemers vinden die meer dan 1 taal spreken. Niets houdt de Franstaligen in ons land tegen om dit ook te doen.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 september 2007, 13:29   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Ahum, u heeft dus mijn tekst blijkbaar niet goed gelezen of u bent niet van goede wil.
Ik zei groot steden, ik had het niet specifiek over antwerpen. Maar nu u er toch over wil beginnen, de bereikbaarheid van Antwerpen is niet zo best op dit moment en de overlast van vrachtwagens gaat er zeker niet zo dadelijk afnemen.
Maar goed, u kan misschien met de boot personen vervoer aanbieden ipv een metro te gebruiken.
Alsof er geen dagelijkse overlast en fileproblemen bestaan in en rond Brussel...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be