Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 september 2007, 10:28   #101
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter

labyrinth's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Wel, dan hebt u verkeerd gedacht. De Belgen zijn sinds 1830 nooit gelijk geweest voor de wet. Laten we asjeblief de sprookjeswereld even verlaten en het over de rauwe werkelijkheid hebben.

Franstalige onderwerping? Neen, aanvaarding van het feit dat de Vlamingen de democratische meerderheid hebben en het gros van de Belgische economie overeind houden, volstaat.
Wat bedoelt u..... de macht van de sterkste erkennen ? Dan zijn we niet meer in een maatschappij waar mensen gelijke rechten hebben.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 10:31   #102
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Wat bedoelt u..... de macht van de sterkste erkennen ?
De macht van het getal, mijn beste, democratie dus. Ik weet dat dat concept wat moeilijk ligt bij vele Franstaligen, maar het is de enige weg om België in stand te houden.

Citaat:
Dan zijn we niet meer in een maatschappij waar mensen gelijke rechten hebben.
Dat zijn we al twee eeuwen niet. De gelijke rechten zullen in de nabije toekomst precies hersteld worden. Evenveel macht voor elke Belgische burger.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 10:34   #103
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De macht van het getal, mijn beste, democratie dus. Ik weet dat dat concept wat moeilijk ligt bij vele Franstaligen, maar het is de enige weg om België in stand te houden.

Dat zijn we al twee eeuwen niet. De gelijke rechten zullen in de nabije toekomst precies hersteld worden. Evenveel macht voor elke Belgische burger.
Wraak is een slechte raadgever
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 10:37   #104
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
Wraak is een slechte raadgever
Wraak?

Waarom ziet u mijn visie als wraak?

Dat is mij vreemd, mijn beste, ik wil een rechtvaardige structuur die aan de demografische en economische realiteit beantwoordt.

Het is een aanbod. Als jullie te trots zijn om het aan te nemen, en de koloniale situatie willen bestendigen, zijn jullie verantwoordelijk voor het verdwijnen van de koloniale staat.
Oud 5 september 2007, 10:41   #105
santos
Minister

Standaard

OMG kolinies!
Ja wraak ja, ik ken persoonlijk niemand uit 1830 die zich vandaag de dag beklaagt over de situatie. Als we met die onzin beginnen kunt ze in Limburg hun ook gaan verzetten en terug een prins bisdom stichten.
Ik begrijp best dat er problemen zijn maar dat gaat over nu en niet over onzin van meer dan 100 jaar geleden.
Oud 5 september 2007, 10:47   #106
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
OMG kolinies!
Ja wraak ja, ik ken persoonlijk niemand uit 1830 die zich vandaag de dag beklaagt over de situatie. Als we met die onzin beginnen kunt ze in Limburg hun ook gaan verzetten en terug een prins bisdom stichten.
Ik begrijp best dat er problemen zijn maar dat gaat over nu en niet over onzin van meer dan 100 jaar geleden.
Er is aan het wezen van de Belgische staat bijzonder weinig veranderd sinds 1830. Daar moeten we dus vandaag nog steeds mee leven.

Het enige wat sinds enkele decennia aan het veranderen is, en dat is definitief, is dat een meerderheid van de Vlamingen langzaam, stap voor stap, zijn onderworpen houding aan het afwerpen is.

Daarom stropt het Belgische systeem nu, dat werkt immers alleen maar als de Vlamingen inbinden, zwijgen en werken. De meeste Vlamingen willen niet echt de staat beëindigen, zijn helemal niet wraakzuchtig, maar ze willen wel echt een einde aan de Francofone suprematie. En ze zullen dat doorzetten.

De keuze is aan jullie.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 september 2007 om 10:48.
Oud 5 september 2007, 10:49   #107
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth Bekijk bericht
Wat bedoelt u..... de macht van de sterkste erkennen ? Dan zijn we niet meer in een maatschappij waar mensen gelijke rechten hebben.
Citaat:
OMG kolinies!
Waarom er steeds omheen draaien? Zijn jullie voor of tegen het principe: elke stem is evenveel waard?
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 10:54   #108
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Er is aan het wezen van de Belgische staat bijzonder weinig veranderd sinds 1830. Daar moeten we dus vandaag nog steeds mee leven.

Het enige wat sinds enkele decennia aan het veranderen is, en dat is definitief, is dat een meerderheid van de Vlamingen langzaam, stap voor stap, zijn onderworpen houding aan het afwerpen is.

Daarom stropt het Belgische systeem nu, dat werkt immers alleen maar als de Vlamingen inbinden, zwijgen en werken. De meeste Vlamingen willen niet echt de staat beëindigen, zijn helemal niet wraakzuchtig, maar ze willen wel echt een einde aan de Francofone suprematie. En ze zullen dat doorzetten.

De keuze is aan jullie.
Sinds 1830 is er bijzonder weinig verander? Ik weet niet maar ge kunt misschien eens iets anders lezen dan foldertjes van het VB of die sullige baarle-werkgroep.
Oud 5 september 2007, 10:55   #109
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sinds 1830 is er bijzonder weinig verander?
Wat zou er dan wezenlijk veranderd zijn?
Oud 5 september 2007, 10:56   #110
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Waarom er steeds omheen draaien? Zijn jullie voor of tegen het principe: elke stem is evenveel waard?
Ik ben voor dat principe, heb nooit ontkend.
Maar om nu te zeggen dat de vlaming een onderdrukt volk is vind ik overdreven.
Oud 5 september 2007, 10:56   #111
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Wat zou er dan wezenlijk veranderd zijn?
Niet opgelet vroeger op school ofzo?
Oud 5 september 2007, 10:58   #112
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet opgelet vroeger op school ofzo?
De school onderwijst vooral de Belgicistische geschiedschrijving.

Wat is er volgens jou wezenlijk veranderd in de Belgische machtsstructuren?
Oud 5 september 2007, 10:59   #113
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die onderdrukking zijn de Vlamingen idd in 2007 aan het afwerpen.

Vandaar de blokkage.

Maar de onderdrukking zit natuurlijk nog steeds in ons hoofd, hé, en dat zal nog wel een tijdje duren.
Oud 5 september 2007, 11:01   #114
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik ben voor dat principe, heb nooit ontkend.
Hoeveel andere Franstaligne zijn er ook voor, inclusief politici?
Citaat:
Dat is een kwestie van opvatting. Er is ook zoiets als voortdurende psychologische druk en het aanpraten van een minderwaardigheidscomplex. Dat kan voor een langdurige trauma zorgen, niet alleen bij individuen, maar ook bij volkeren.
Oud 5 september 2007, 11:01   #115
santos
Minister

Standaard

Citaat:
De school onderwijst vooral de Belgicistische geschiedschrijving.

Wat is er volgens jou wezenlijk veranderd in de Belgische machtsstructuren?
Het federalisme is dus voor u geen verandering? Ik noem zo maar iets op he.
U wil enkel de veranderingen herkennen die door mensen met kortzichtige visies worden gepredikt.
Oud 5 september 2007, 11:01   #116
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die onderdrukking zijn de Vlamingen idd in 2007 aan het afwerpen.

Vandaar de blokkage.

Maar de onderdrukking zit natuurlijk nog steeds in ons hoofd, hé, en dat zal nog wel een tijdje duren.
Dat is precies hoe ik er ook over denk.
Oud 5 september 2007, 11:01   #117
NL1985
Vreemdeling

Standaard

Heeft iemand anders zich ook nog aan de links-belgistische VRT raportage zitten ergeren waarin een of andere scheelkijkende 'deskundige' uitlegde dat een splitsing echt niet kan want dan zou in Brussel alles fout gaan en wat is Vlaanderen zonder Brussel?? (in mijn ogen nog meer dan genoeg) en wie zegt dat Brussel bij Vlaamse onafhankelijkheid daar niet bij hoort?

Je geeft de Walen een zak geld en neemt de staatsschuld over en de Walen geven Brussel wel weg, de PS kan dan immers gewoon tot het einde der tijden de baas blijven spelen.
NL1985 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2007, 11:04   #118
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het federalisme is dus voor u geen verandering? Ik noem zo maar iets op he.
Op zijn Belgisch is dat een kosmetische verandering. We kunnen zelf nog geen nieuwe spoorlijn aanleggen.

Maar op federaal vlak blijft de minderheid de wet dicteren, dat zit zo in de structuren. Daar zal een eind aan komen, la Belgique sera démocratique ou elle ne sera pas.
Oud 5 september 2007, 11:07   #119
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Hoeveel andere Franstaligne zijn er ook voor, inclusief politici?

Dat is een kwestie van opvatting. Er is ook zoiets als voortdurende psychologische druk en het aanpraten van een minderwaardigheidscomplex. Dat kan voor een langdurige trauma zorgen, niet alleen bij individuen, maar ook bij volkeren.
Politici daar spreek ik mij niet over uit, in wallonie wordt net zo min als in vlaanderen naar de kiezer geluisterd.
Franstalige, zowat iedereen die ik in mijn vriendenkring heb. Wij zijn niet van de rand en wij denken dus ook niet zoals de media laat blijken. Ik vind het gedrag in de rand ook ongepast en ik sta achter de idee van de splitsing van BHV.

De Belg in het algemeen neemt graag de positie van underdog aan, dit heeft zijn voordelen maar ook nadelen. Slachtoffertje spelen helpt niemand vooruit. U kan moeilijk zeggen dat de gewone franstalige burger (niet uit de rand) neer kijkt op de gewone doorsnee vlaming zonder vlaamse leeuw vastgebonden op zijn rug.
Integendeel zelfs, de meeste jongere generatie kijken op naar een vlaming en hebben veel respect voor hen.
Duidelijk een beeld dat jullie niet (willen) kennen en waar de media zich beter eens op zou richten. Dit hele verhaal is een media spel en vertolkt nauwelijks de burger.
Oud 5 september 2007, 11:08   #120
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Politici daar spreek ik mij niet over uit, in wallonie wordt net zo min als in vlaanderen naar de kiezer geluisterd.
Franstalige, zowat iedereen die ik in mijn vriendenkring heb. Wij zijn niet van de rand en wij denken dus ook niet zoals de media laat blijken. Ik vind het gedrag in de rand ook ongepast en ik sta achter de idee van de splitsing van BHV.

De Belg in het algemeen neemt graag de positie van underdog aan, dit heeft zijn voordelen maar ook nadelen. Slachtoffertje spelen helpt niemand vooruit. U kan moeilijk zeggen dat de gewone franstalige burger (niet uit de rand) neer kijkt op de gewone doorsnee vlaming zonder vlaamse leeuw vastgebonden op zijn rug.
Integendeel zelfs, de meeste jongere generatie kijken op naar een vlaming en hebben veel respect voor hen.
Duidelijk een beeld dat jullie niet (willen) kennen en waar de media zich beter eens op zou richten. Dit hele verhaal is een media spel en vertolkt nauwelijks de burger.
ik werk al geruime tijd met Franstaligen, en ik kan je zeggen dat vele Franstaligen best te pruimen zijn, maar dat er ook zijn die effectief neerkijken op alles wat Vlaams is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be