![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#241 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Men ziet heel goed het verschil met Wallonië waar men zich - afgezien van enkele zeldzame rattachisten - door en door Belg voelt. |
|
|
|
|
|
|
#242 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Weet u dan niet dat gedurende 't grootste deel van het Oude Bestel het Land van Loon politiek los stond van de andere kant van de Maas? Weet u dan niet dat slechts onder Willem I die twee zijden werden verenigd, iets wat voordien nooit was gebeurd? Dus historisch gezien is het onzin te beweren dat er een soort gezamelijke lotsbestemming zou zijn. |
|
|
|
|
|
|
#243 |
|
Europees Commissaris
|
'Gij' wordt zeker onderling door Brabanders nog wel gebruikt. (Het hoort namelijk ook bij het Brabants.) Wat wel klopt is standaardNederlands opgerukt is en dat dit bij de velen vermengt is met Brabants. Ik heb zelfs wel eens meegemaakt, dat Nederlanders van boven de rivieren, die blijkbaar nog nooit in het zuiden waren geweest, dachten dat ik vlaams sprak. Waarop ik zei, wanneer je in 'Bels'
|
|
|
|
|
|
#244 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#245 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#246 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#247 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In Wallonië is dat evenwel vreemd: iedereen, afgezien van enkele rattachistische witte raven, voelt zich er door en door Belg. |
|
|
|
|
|
|
#248 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Gevraagd?
|
|
|
|
|
#249 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb u reeds verwezen naar de studie van Smeyers, maar, zoals bij mijn vraag over uw overmatig gebruik van "kunstmatig", koos u ervoor hier niet op in te gaan. |
|
|
|
|
|
|
#250 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#251 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Aan de Maaskant gebruikt men geenszins "gij", maar wel de persoonlijke voornaamwoorden "doe" en "dich". "Gij" is typisch Brabants, en als het oostwaarts van Tessenderlo nog gebruikt wordt is dat louter onder Brabantse invloed.
|
|
|
|
|
|
#252 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Ik ben zeker ingegaan op het kunstmatige. Kunstmatig in de zin dat het ontstaan is binnen België. Kunstmatig omdat u mensen 'Vlamingen' noemt die historisch geen Vlamingen zijn. Noem hen Nederlanders voor mijn part. Geen probleem. Vlamingen zijn Neder-landers, maar niet alle Neder-landers zijn 'Vlamingen'. U zou dit toch allengs moeten weten. Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:24. |
|
|
|
|
|
|
#253 |
|
Banneling
|
U bent geen Limburger. U kent dan ook niet het Maaslands dialect. Gij= 'gi' of 'giër. Dich is gij (jij) vertrouwelijkheid vorm. Gi, Gê, Gier, is beleeftheidsvorm. De 'jij-vorm' die mens ons opgedrongen heeft, die trekt nergens op. Een schande, onze taal zo verrkachten met die lelijke 'jij-vorm. Volledig uitheems in ons Limburg. Maar u maakt dat niets uit. U ben Groot-Nederlander. U hebt een 'verbondenheid met het Utrechtse'.
Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:32. |
|
|
|
|
|
#254 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
En daar bent u weer met uw historisch. Limburgers zijn historisch ook geen Limburgers, daar het historische Limburg in het Luikse en het Rijnland lag. M.a.w. als u uw refreintje over "historisch" weer bovenhaalt, dan beseft u schijnbaar niet dat u in uw eigen vel snijdt. Als ik u vragen mag, wat zijn de inwoners van Halle "historisch gezien"? En wat zijn de inwoners van Diepenbeek "historisch gezien"? Hoe zit dat met de inwoners van Sint-Pieters-Voeren, wat zijn zij "historisch gezien"? |
|
|
|
|
|
|
#255 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Jij-vorm opgedrongen? Hoezo? "Jij" is gebruikelijk in bepaalde West- en Zeeuws-Vlaamse dialecten. Daarnaast is het een deel van het AN. U die de hele tijd over "Neder-landers" sprak, en dat Limburgers "Neder-landers" zijn; welnu, "jij" is een deel van die "Neder-landse" taal. |
|
|
|
|
|
|
#256 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
|
||
|
|
|
|
|
#257 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Wat de Limburgers betreft: daarom zeg ik u keer op keer dat wij meer affiniteit hebben met het Prinsbisdom Luik (in het verleden, ) dan met Brugge of Gent. Het Graafschap Loon maakte deel uit van het Prinsbisdom Luik sinds 1366. Heel dat 'concept' Vlaanderen, daar hebben wij Limburgers niet veel mee te maken. Dat is ontstaan in een Belgische structuur. Maar wij Limburgers zijn gescheiden geworden. De helft in Nederland en de andere helft in België. Voor hetzelfde geld zaten we bij Nederland of bij Duitsland. En dat concept 'Vlamingen' ( ik moet wel veel herhalen bij u). Ik heb u dat reeds gezegd: Vlamingen zijn bewoners van Oost-Vlaanderen, West-Vlaanderen, een stukje van Antwerpen misschien en Frans-Vlaanderen. Dat noem ik 'Vlamingen'. En al datgene wat u ons probeert diets te maken steunt nergens op. Integendeel zelfs. Noem ons Neder-Landers of bewoners van de Lage Landen. Dat is al heel wat nauwkeuriger. Maar of de Limburgers nu echte 'neder-landers' zijn, is weer een nieuwe vraag. Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 20:52. |
|
|
|
|
|
|
#258 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#259 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
De Limburgers gescheiden? Weet u hoe lang "de Limburgers" een waren? Wel, van 1816 tot 1839. In de periode voor 1816 waren die zogezegde "Limburgers" nooit één... "Historisch gezien" natuurlijk. |
|
|
|
|
|
|
#260 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377 |