Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2007, 22:11   #281
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als ik het over 'in Vlaanderen' heb in mijn bijdrage, dan bedoelde ik het Nederlandstalige deel van Belgie. Als Brabander kom ik nu eenmaal het meest in de provincie Antwerpen. En aangezien sommigen liever Vlaming dan Belg worden genoemd, ook door 'ollanders'. Wat mij opviel was dat het gewestelijk oordeel in zowel Nederland als Belgie (nederlandstalig Belgie, Vlaanderen, Vlaams gewest, wat je wilt) over Limburg zoveel op elkaar leek.
Correctie: in Antwerpen en Brabant. In West- en Oost-Vlaanderen heb je dat niet. Wist u trouwens dat er een gelijkaardige neerbuigende houding bestaat van Oost-Vlamingen ten opzichte van West-Vlamingen? In het Oudenaardse noemt men ons, West-Vlaming, "Westfluten" en dat is negatief bedoeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:17   #282
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
hmmm dat ik nu zo gemanoeuvreerd heb dat ik 'over een kam scheren' moet verdedigen en dat terwijl ik geloof dat ieder individu uniek is...
Maar het is beiden WAAR!
Hoewel ieder individu uniek is, vooral vanuit zijn/haar zelfbeeld/wereldbeeld, bestaat er ook gevoelsmatige verbondenheid. Een verbondenheid die varieert naargelang de omstandigheden en wat men met elkaar deelt. Zo kunnen supporters van één voetbalploeg perfect samen plezier maken met een overwinning van "hun" team, en de volgende dag ruzie maken wegens verschillende standpunten over wat anders. Als die verbondenheid van de voetbal echter voldoende kan meespelen, zal dat zeker de debatten beter maken door wederzijdse sympathy/empathy.

Zo gaat dat ook met een volk. Vlamingen voelen zich op verschillende punten met elkaar verbonden, en de boeman België zit daar zeker voor wat tussen, maar ook taal spreekt natuurlijk een rol.

Je kan dus perfect binnen verschillende kaders werken, zoals dorp, streek, provincie, gewest etc..

We kennen ook een verbondenheid met de eu brgers wegens zelfde wetgeveing op vele vlakken. Die is echter minder wegens het hemd nu eenmaal nader dan de rok..

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:30   #283
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;2950294]Correctie: in Antwerpen en Brabant. In West- en Oost-Vlaanderen heb je dat niet. Wist u trouwens dat er een gelijkaardige neerbuigende houding bestaat van Oost-Vlamingen ten opzichte van West-Vlamingen? In het Oudenaardse noemt men ons, West-Vlaming, "Westfluten" en dat is negatief bedoeld.[/quote

Zoiets, niet de exacte benaming, is mij ongeveer wel duidelijk geworden. Het komt alleen overal voor, zoals je eerder in deze 'draad' zelf zegt. Zo voelt (noord) Brabanders zowel reserve-Belg, als 'ollander' negatief aan. Maarja al spring je hoog en laag, je verandert het toch niet, dus laat ze maar l......
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:31   #284
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nu de vraag is niet meer openstaand, maar gezien dat door u blijkbaar als voorwaarde wordt beschouwd om mijn vragen te beantwoorden zal ik er voor de eenvoud nog eens op ingaan.

Identiteiten vormen zich door een geheel aan factoren die van economische, politieke, taalkundige, culturele, menselijke... aard kunnen zijn. Onze Vlaamse identiteit heeft zich gevormd op de stam van de Zuid-Nederlandse binnen een Belgische context, o.m. als reactie op de agressieve taal- en cultuurpolitiek van een Belgische staat die daar heel vijandig tegenover stond. Limburgers in België hebben deze ontwikkeling meegemaakt, net als de rest van de Vlaamse provincies. Vandaar ook het verschil.
Juist en u bewijst nu dat het begrip 'Vlaming' niets te maken heeft met de fameuze 'Guldensporenslag'. We spreken dus over een heel ander Vlaanderen dan dat van 1302. Iets wat u vroeger in alle toonaarden (met landkaarten en alles erop en eraan) probeerde te ontkennen.

Maar u ziet: Veritas vincet.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 22:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:35   #285
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Juist en u bewijst nu dat het begrip 'Vlaming' niets te maken heeft met de fameuze 'Guldensporenslag'. We spreken dus over een heel ander Vlaanderen dan dat van 1302. Iets wat u vroeger in alle toonaarden (met landkaarten en alles erop en eraan) probeerde te ontkennen.

Maar u ziet: Veritas vincet.
???

U beweert weer iets wat ik nooit heb gezegd. De discussie waar ik landkaarten heb aangebracht, betrof de discussie met Hans I die immers beweerde dat de huidige provincies een voortvloeisel waren van de oude vorstendommen. Een foutieve stelling. Bij een andere discussie ging het over de Oostenrijkse Nederlanden, en ook daar gaf ik enkele kaarten.

U daast en raast, beste vriend.
Oud 22 september 2007, 22:37   #286
system
Banneling

Standaard

Citaat:
???

U beweert weer iets wat ik nooit heb gezegd. De discussie waar ik landkaarten heb aangebracht, betrof de discussie met Hans I die immers beweerde dat de huidige provincies een voortvloeisel waren van de oude vorstendommen. Een foutieve stelling. Bij een andere discussie ging het over de Oostenrijkse Nederlanden, en ook daar gaf ik enkele kaarten.

U daast en raast, beste vriend.
Ik denk van niet. Ik zal het proberen terug te vinden voor zover dat nog mogelijk is.

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 22:38.
Oud 22 september 2007, 22:37   #287
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nog steeds onbeantwoord:

http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=262
Oud 22 september 2007, 22:38   #288
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk van niet. Ik zal het proberen terug te vinden.
Graag.
Oud 22 september 2007, 22:38   #289
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat werd evenwel niet door Nederlander AS gezegd.
True, maar als iemand zegt " 't is nen limburger " dan weet iedereen wat men bedoelt, hoor.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2007, 22:39   #290
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correctie: in Antwerpen en Brabant. In West- en Oost-Vlaanderen heb je dat niet. Wist u trouwens dat er een gelijkaardige neerbuigende houding bestaat van Oost-Vlamingen ten opzichte van West-Vlamingen? In het Oudenaardse noemt men ons, West-Vlaming, "Westfluten" en dat is negatief bedoeld.
Ik heb altijd het woord 'Westfluten' als neutraal gebruikt?
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 22 september 2007, 22:40   #291
system
Banneling

Standaard

Citaat:

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Als ik u vragen mag, wat zijn de inwoners van Halle "historisch gezien"? En wat zijn de inwoners van Diepenbeek "historisch gezien"? Hoe zit dat met de inwoners van Sint-Pieters-Voeren, wat zijn zij "historisch gezien"?

Dat is natuurlijk een onzinnige vraag. Wat hebben de inwoners van Aalst te maken met het historisch Vlaanderen?

Laatst gewijzigd door system : 22 september 2007 om 22:40.
Oud 22 september 2007, 22:40   #292
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

In Nederland hebben Brabant en Limburg een eigen emancipatiestrijd gekend. Dit kwam omdat ,bij jullie ongetwijfeld welbekend, Brabanders en Limburgers katholiek waren en de elite in Nederland van oudsher calvinistisch was. Daarom, hoewel Brabanders en Limburgers even gelovig zijn als 'Vlamingen in de ruimste zin', noemen zij zich om zich te onderscheiden in Nederland nog steeds katholiek. Je kan stellen dat dit tegenwoordig uiteraard meer cultureel is. Het is dus niet zo dat Brabanders en Limburgers geen emancipatiestrijd hebben gehad, maar het is wel zo dat deze wezenlijk anders was dan voor de Nederlandstaligen in Belgie.
Oud 22 september 2007, 22:42   #293
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
True, maar als iemand zegt " 't is nen limburger " dan weet iedereen wat men bedoelt, hoor.
Bij ons niet. In het zuiden van West-Vlaanderen is dat geen uitdrukking. Sorry, maar gelieve Antwerpse en Brabantse mentaliteit niet over te brengen op de andere provincies. Met dank.
Oud 22 september 2007, 22:45   #294
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk een onzinnige vraag. Wat hebben de inwoners van Aalst te maken met het historisch Vlaanderen?
Fijn dat u inziet dat uw redenering over "historisch gezien" eigenlijk niet opgaat. Nu, ik denk gewoon dat u geen antwoord weet. Ik zal dan maar zelf het antwoord geven

Citaat:
Als ik u vragen mag, wat zijn de inwoners van Halle "historisch gezien"? En wat zijn de inwoners van Diepenbeek "historisch gezien"? Hoe zit dat met de inwoners van Sint-Pieters-Voeren, wat zijn zij "historisch gezien"?
Halle is historisch gezien een Henegouwse stad. Diepenbeek is historisch gezien een Brabantse enclave in het Land van Loon. Sint-Pieters-Voeren was "historisch gezien" een deel van Aken.

Dus, als u "historisch gezien" wilt betrekken in de discussie moet u toch wel enige achtergrond hebben. Dat heeft u overduidelijk niet. In ieder geval is dat "historisch gezien" mijns inziens totaal onbelangrijk in een discussie over hedendaags identitair aanvoelen.
Oud 22 september 2007, 22:46   #295
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons niet.
Jawel, hoor. Mss niet bij jou.

Citaat:
In het zuiden van West-Vlaanderen is dat geen uitdrukking.
Ik heb daar 5 jaar gewoond, ik weet wat daar wel en niet gesproken wordt, hoor. (Kluisbergen, om precies te zijn. Dat zal je vast wel weten liggen.)
Oud 22 september 2007, 22:46   #296
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb altijd het woord 'Westfluten' als neutraal gebruikt?
U misschien, maar veel mensen van Oudenaarde niet. Er zit daar een negatieve ondertoon achter, net zoals Brabanders gelijkaardig over Limburgers spreken.
Oud 22 september 2007, 22:48   #297
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U misschien, maar veel mensen van Oudenaarde niet. Er zit daar een negatieve ondertoon achter, net zoals Brabanders gelijkaardig over Limburgers spreken.
Njah, een iets of wat kameraadschappelijke, spottende toon, mss. Maar nu niet om te zeggen 'bah, westfluten'.
Oud 22 september 2007, 22:50   #298
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Njah, een iets of wat kameraadschappelijke, spottende toon, mss. Maar nu niet om te zeggen 'bah, westfluten'.
Ja, een spottende ondertoon net zoals er spot hangt wanneer Brabanders het hebben over "een Limburger".
Oud 22 september 2007, 22:51   #299
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, een spottende ondertoon net zoals er spot hangt wanneer Brabanders het hebben over "een Limburger".
Mwah, 't ligt vooral in de manier waarop je dat zegt. Niet in het woord zelf.
Oud 22 september 2007, 22:51   #300
Adam Smith
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Brabanders in welke context? De belgisch/Vlaams Brabantse of de historisch (hertogdom) Brabantse of nederlands Brabantse. Wat het laatste betreft, dan had je moeten zeggen Nederlanders, want het komt (en is geimporteerd van) niet meer of minder voor dan in de rest van Nederland.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be