Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: bloedworst
Ik eet graag bloedworst. 29 63,04%
Ik eet niet graag bloedworst. 11 23,91%
Iets anders. 6 13,04%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 september 2007, 11:39   #21
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bloedworst is van bloed, orgaanvlees en vette vleesrestjes van het pas geslachte varken gemaakt. Ze heeft heel veel kaloriën en dus voordelig voor wie wil besparen op zijn electrisch vuurtje. Bloedworst is echter af te raden voor mensen die een te hoog uninezuurgehalte in hun bloed, jicht en ...winterhanden willen vermijden.
Je kan het promoten zoveel je wil, aan mij krijg je het niet verkocht.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 11:40   #22
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

wat is trouwens een bloedworst?
Oud 24 september 2007, 11:42   #23
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
wat is trouwens een bloedworst?
http://farm1.static.flickr.com/142/3...98047b14f1.jpg
Yuk !
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 11:52   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Nee, van dampend vers varkensbloed met brood en ajuin. Njam.

Ik heb als kind van een jaar of 8 nog geholpen bij een thuisslachting van
een varken :
Met een moker werd dat beest geveld en daarna werd de slagader in de hals doorgesneden.
Ik mocht dan met een voorpoot 'pompen' terwijl het gutsende bloed werd opgevangen in een emmer.

Als je dan nadien van die bloedworst eet, smaakt het toch net iets lekkerder.

Een redelijk impressionante ervaring als kind, kan ik je vertellen.
Nu zouden ze daar moord en brand over schreeuwen en zou zo'n kind een levensgroot trauma opgedrongen krijgen door psychologen, opvoeders en andere 'welzijns'werkers.
Er zit idd ajuin in traditioneel gemaakte bloedworst. Brood ging pas door de vleesmolen als al de andere afval die in bloedworst gaat erdoor was, en dit om de laatste restjes er beter uit te krijgen. Idem met 'kop' optewel 'kipkap'.

Over het slachten klopt je verhaal. Ik ben er nog niet goed van als ik denk aan de wijze waarop de (intelligente!) dieren, die ikzelf had helpen grootbrengen, aan hun einde kwamen. Ik stopte zelfs mijn oren toe om het in gereutel overgaande geschreeuw van een gekeeld varken niet te horen. Eens het in twee helften aan een ladder hing om een dag op te stijven was het echter 'vlees' geworden en geen dier meer waarmee ik een band had.

Ik weet dat het flauw is maar zelfs nu zou ik niet in een slachthuis kunnen werken en ik heb heel wat varkens weten thuisslachten.
Oud 24 september 2007, 11:53   #25
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Je kan het promoten zoveel je wil, aan mij krijg je het niet verkocht.
Ik heb niet de indruk dat ik bloedworst promootte....
Oud 24 september 2007, 11:53   #26
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Yep, heb die eer ook gehad... alleen jammer dat de slachter van dienst niet echt goed had geklopt en het beest niet van de eerste keer dood was krijsen dat het deed! Is bijna 30 jaar geleden en ik hoor het scherpe geluid nog als ik eraan denk.
Nog zoiets, mijn grootmoeder hield konijnen en een witte met rode ogen was 'het mijne'. Op een dag kwam haar broer er eentje halen om te slachten en pakte hij toch wel het mijne zeker! Mijn grootmoeder vroeg hem een ander te nemen maar hij wou dat konijn... ik wenen en wat kon het die vent schelen, hij hing het beest levend met zijn poten aan de waslijn en gaf het met de zijkant van zijn hand een slag in de nek en begon het te villen.
Gelukkig zag ik die vent niet te veel maar ik heb er geen woord meer tegen gezegd! Tja, in een andere draad zou ik er nog iets bijzeggen maar we zijn hier in k&k he, niet in vreemdelingen en integratie.
Een varken heeft een harde kop hoor. Dat is niet onmiddellijk dood. En het gekrijs van die beesten is immens want het zijn best intelligente beesten en zeer gevoelig voor stress. Maar het voelt goed genoeg aan dat het geslacht gaat worden en ergens logisch dat het zich met alle middelen verzet.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 11:54   #27
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Er zit idd ajuin in traditioneel gemaakte bloedworst. Brood ging pas door de vleesmolen als al de andere afval die in bloedworst gaat erdoor was, en dit om de laatste restjes er beter uit te krijgen. Idem met 'kop' optewel 'kipkap'.

Over het slachten klopt je verhaal. Ik ben er nog niet goed van als ik denk aan de wijze waarop de (intelligente!) dieren, die ikzelf had helpen grootbrengen, aan hun einde kwamen. Ik stopte zelfs mijn oren toe om het in gereutel overgaande geschreeuw van een gekeeld varken niet te horen. Eens het in twee helften aan een ladder hing om een dag op te stijven was het echter 'vlees' geworden en geen dier meer waarmee ik een band had.

Ik weet dat het flauw is maar zelfs nu zou ik niet in een slachthuis kunnen werken en ik heb heel wat varkens weten thuisslachten.
In slachthuizen worden ze eerst geëlectrocuteerd. Dat gekrijs komt er niet aan te pas.
Oud 24 september 2007, 11:58   #28
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Yep, die paling heb ik ook gezien, wij gingen die 'levendig vers' gaan halen in Overmere, die worden idd levend gestroopt. Verdorie ik verschiet ervan dat ik nog geen veggie ben!
Pff, da's toch geen argument? Mensen zijn omnivoren en als de mens geen vlees eet moet dat gecompenseerd worden door allerlei andere producten. En zolang we dierlijke producten consumeren zullen ze geslacht moeten worden.
Oud 24 september 2007, 11:59   #29
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Yep, die paling heb ik ook gezien, wij gingen die 'levendig vers' gaan halen in Overmere, die worden idd levend gestroopt. Verdorie ik verschiet ervan dat ik nog geen veggie ben!
Ha, ik ben ook van die kanten en inderdaad vilden we daar de paling levend.

Dat beest maakt gelukkig geen geluid daarbij.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 12:03   #30
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ha, ik ben ook van die kanten en inderdaad vilden we daar de paling levend.

Dat beest maakt gelukkig geen geluid daarbij.
Ik vind desondanks paling wel nog steeds heel lekker
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 12:05   #31
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Yep, heb die eer ook gehad... alleen jammer dat de slachter van dienst niet echt goed had geklopt en het beest niet van de eerste keer dood was krijsen dat het deed! Is bijna 30 jaar geleden en ik hoor het scherpe geluid nog als ik eraan denk.
Nog zoiets, mijn grootmoeder hield konijnen en een witte met rode ogen was 'het mijne'. Op een dag kwam haar broer er eentje halen om te slachten en pakte hij toch wel het mijne zeker! Mijn grootmoeder vroeg hem een ander te nemen maar hij wou dat konijn... ik wenen en wat kon het die vent schelen, hij hing het beest levend met zijn poten aan de waslijn en gaf het met de zijkant van zijn hand een slag in de nek en begon het te villen.
Gelukkig zag ik die vent niet te veel maar ik heb er geen woord meer tegen gezegd! Tja, in een andere draad zou ik er nog iets bijzeggen maar we zijn hier in k&k he, niet in vreemdelingen en integratie.
Het beest mocht niet dood zijn want dan klopte zijn hart meer. Iets dat nodig was om het bloed niet meteen tot stilstand te laten komen. Die klop tegen hun kop diende enkel om ze heel even buiten westen te krijgen zodat de doodsteek op de juiste plek kon gegeven worden en het slachtdier nodeloos lijden te besparen. Akelig, maar zo was het. Dat bloed moest eruit. Of het nu gebruikt werd of niet.

Mijn vader slachtte ook konijnen. Die hing hij eveneens met hun achterpootjes aan de wasdraad. Hij spande het dier dan aan zijn lange oren op, gaf het een slag op zijn kop en sneed er dan met één haal de hele kop vanaf. Er zit zo weing vlees aan een konijnenkop dat het dier daar niet extra voor hoefde af te zien. Het lijkt allemaal barbaars maar in de slachthuizen gaat het er nog veel erger aan toe. Dat krijgen we echter niet te zien.
Oud 24 september 2007, 12:06   #32
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Pff, da's toch geen argument? Mensen zijn omnivoren en als de mens geen vlees eet moet dat gecompenseerd worden door allerlei andere producten. En zolang we dierlijke producten consumeren zullen ze geslacht moeten worden.
Das juist... alleen staan we er niet echt bij stil vanwaar ons vlees komt en dat de dieren die het 'leveren' niet gewoon zomaar doodvallen op de wei.
Oud 24 september 2007, 12:06   #33
Duvelke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
eik nee ziet er mij niet echt lekker uit..

Geef mij maar ne goeie kebap dan
Oud 24 september 2007, 12:07   #34
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In slachthuizen worden ze eerst geëlectrocuteerd. Dat gekrijs komt er niet aan te pas.

Dat gekrijs bij het slachten wellicht niet, nee....
Oud 24 september 2007, 12:08   #35
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Het beest mocht niet dood zijn want dan klopte zijn hart meer. Iets dat nodig was om het bloed niet meteen tot stilstand te laten komen. Die klop tegen hun kop diende enkel om ze heel even buiten westen te krijgen zodat de doodsteek op de juiste plek kon gegeven worden en het slachtdier nodeloos lijden te besparen. Akelig, maar zo was het. Dat bloed moest eruit. Of het nu gebruikt werd of niet.

Mijn vader slachtte ook konijnen. Die hing hij eveneens met hun achterpootjes aan de wasdraad. Hij spande het dier dan aan zijn lange oren op, gaf het een slag op zijn kop en sneed er dan met één haal de hele kop vanaf. Er zit zo weing vlees aan een konijnenkop dat het dier daar niet extra voor hoefde af te zien. Het lijkt allemaal barbaars maar in de slachthuizen gaat het er nog veel erger aan toe. Dat krijgen we echter niet te zien.
Mijn grootvader heeft heel zijn leven in Anderecht in het slachthuis gewerkt. Hij heeft daar nooit iets over verteld. Hij wist waarschijnlijk wel waarom.
Oud 24 september 2007, 12:09   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een varken heeft een harde kop hoor. Dat is niet onmiddellijk dood. En het gekrijs van die beesten is immens want het zijn best intelligente beesten en zeer gevoelig voor stress. Maar het voelt goed genoeg aan dat het geslacht gaat worden en ergens logisch dat het zich met alle middelen verzet.
Vooral als ze met twee werden vestgemest en het tweede varken aan de beurt kwam om geslacht te worden.

In de slachthuizen zijn ze altijd met meer dan twee...
Oud 24 september 2007, 12:11   #37
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

wat voor flauwe kul is dat nu allemaal ?! zo'n konijnekop is net een lekkernij om uit te eten ... manmanman, de jeugd van tegenwoordig weet toch niet meer wat lekker is hé ....
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 september 2007, 12:12   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn grootvader heeft heel zijn leven in Anderecht in het slachthuis gewerkt. Hij heeft daar nooit iets over verteld. Hij wist waarschijnlijk wel waarom.
Dat denk ik ook. Hij heeft daar zo goed als zeker veel ergere dingen gezien dan bij een varken of konijn dat vroeger thuis geslacht werd. Je zou misschien geen vlees meer hebben willen aanraken. Als iedereen dat deed was je grootvader werkloos geweest...
Oud 24 september 2007, 12:15   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
wat voor flauwe kul is dat nu allemaal ?! zo'n konijnekop is net een lekkernij om uit te eten ... manmanman, de jeugd van tegenwoordig weet toch niet meer wat lekker is hé ....
Sommige mensen zijn idd dol op dierenhersenen. Het blijft echter een feit dat er daarvan heel weinig te vinden zijn in een konijnenkop. Mijn vader at op zijn eentje de hersens van een varken op maar een konijn wilde hij daarvoor geen extra lijden bezorgen.
Oud 24 september 2007, 12:24   #40
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook. Hij heeft daar zo goed als zeker veel ergere dingen gezien dan bij een varken of konijn dat vroeger thuis geslacht werd. Je zou misschien geen vlees meer hebben willen aanraken. Als iedereen dat deed was je grootvader werkloos geweest...
Ik begrijp echt niet hoe het zien van een slachtproces, kan lijden tot de conclusie : Ik eet geen vlees meer....

Een koe of varken worden gekweekt om tot vlees verwerkt te worden.
Dat is die beesten hun functie en de zin van hun leven.
Dat er bloed en gekrijs aan tepas komt is vaak onvermijdelijk maar het resultaat is het dan ook waard lijkt me.

Ik vrees dat we misschien toch te soft aan het worden zijn, hier in West Europa.
In elk geval heb ik als mijn jonge broertje van 7 een paar jaar geleden geleerd hoe je een kalkoen (+ 10 kilo) moet slachten :

In een juten zak steken om hem te immobiliseren, enkel de kop eruit en dan goed dichtbinden met een touw.
Vervolgens het hakblok op en met 1 klap de kop eraf en goed laten uitbloeden en uitflapperen.

Hij vond het fantastisch om dat ook eens te mogen doen.
Het is inderdaad erg belangrijk dat kinderen weten waar hun voedsel vandaan komt.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be