Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 september 2007, 20:41   #461
system
Banneling

Standaard

[quote=Hertog van Gelre;2956269]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan doe ik meer dan wenkbrauwen fronsen, zoiets moet veroordeeld worden. Dat is iets anders dan elke vlaams-nationalist nazi-verering in de schoenen te schuiven.

Het verheugt me dat u dat dan doet. Ik had het anders nog niet opgemerkt. Het zal aan mij liggen vermoed ik. Ik zal niet goed gekeken hebben.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2007, 21:26   #462
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

[quote=system;2956448]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht

Het verheugt me dat u dat dan doet. Ik had het anders nog niet opgemerkt. Het zal aan mij liggen vermoed ik. Ik zal niet goed gekeken hebben.
Dat moet wel want ik ben uitgesproken genoeg maar dan wel in de daarvoor bestemde draden. Verreweg de meeste Vlaams-nationalisten, zeker hier op het forum, moeten niets van die praktijken hebben, waarom zou je hén dat dan óm het bericht verwijten?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 06:41   #463
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Inderdaad. Wat wil zeggen dat men de Antwerpenaren historisch zeker niet moet onderbrengen in 'Vlaanderen'.
Wat is volgens u dan "historisch"?

Immers, onder Lodewijk van Male behoorde stad en markgraafschap Antwerpen immers bij... het graafschap Vlaanderen. Knipt u dit stukje van de geschiedenis er dus gewoon uit om een ideologische stelling te verdedigen?

Maar ongetwijfeld maakt u weer een anachronistische fout door twee perioden met elkaar te mengen: de tijd van het Oude bestel met de huidige tijd. M.a.w. u doet alsof er geen evolutie, verandering... in de geschiedenis mogelijk. U knipt een hele periode uit om toch maar niet de veranderingen te moeten aannemen, juist omdat het niet strookt met uw dogmatische opvattingen.

En nogmaals, zeker nu duidelijk is geworden dat u er gewoon niet op wil ingaan:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=42377
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 06:45   #464
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Uit wat leidt u eigenlijk af dat men Vlaanderen wou verfransen? Denkt u nu echt dat de Bougeoisie er alles aan deed om de Vlamingen het Frans als taal op te leggen, met als doel dat elke Vlaming Frans zou spreken.
Menslief, wat bazelt u toch allemaal: lees eens de geschiedenis van de Vlaamse Grievencommissie en hoe de toenmalige Franse toplaag reageerde op de heel brave voorstellen van die commissie...

Ik kan u in dat verband het boek van Marc Platel, "De communautaire geschiedenis van België". Lees dat eens en kom dan... met beschaamde kaken terug.
Oud 26 september 2007, 06:46   #465
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Jaja, het citaat kon evengoed van rascist Maingain komen.
Maar ik bedoel beleidsmaatregelen, wetten, KB, MB ... die aantonen dat dit het geval is.
Een persoonlijke wens is geen realiteit.
Geertje B zei ook dat hij in geen Vlaamse regering zou stappen zonder dat BHV gesplitst was. Die Vlaamse regering is er toch gekomen, betekend dat nu dat BHV gesplitst is?
Lees het boek van Platel. Daar vindt u heel wat informatie over terug.
Oud 26 september 2007, 08:28   #466
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eisie Bekijk bericht
Zo u wil kunnen we het verleden afgooien en ons op het heden concentreren:
En dat is het heden : Vlamingen willen niet meer betalen voor iets waarin zij geen stem hebben /
De transfers zijn te ondoorzichtig . Welke investeerder met gezond verstand
pompt geld in iets waarvoor hij geen enkele garantie krijgt ?
Zelfs de superrijken vragen waar voor hun geld .

En die "soldariteit " die droogt op van het moment dat de rollen omgekeert
zijn en zogauw Vlaanderen niets meer kan betalen zal Belgie gesplitst worden
U kan het bestuur van een land niet vergelijken met het bestuur van een commerciele instelling. Nu weet de vlaming dus wel waar al zijn geld naar toe gaat? De uitgaven van het Vlaams gewest zijn transparent en duidelijk voor elke vlaming?
Natuurlijk niet, dat weet je net zo goed als ik. EN als morgen een provincie geld toegeschoven krijgt moet iedereen vlaming zijn zeg heb hoe het daar zal worden uitgegeven? Dat zal nooit gebeuren en zal ook niet werken in geen enkel land of staat is dit het geval. Als het in Vlaanderen wel zo zou zijn dan had het land van ooit niet bestaan.

En uw stelling over solidariteit is gebaseerd op welk feit?
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 08:37   #467
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door santos Bekijk bericht
U kan het bestuur van een land niet vergelijken met het bestuur van een commerciele instelling. Nu weet de vlaming dus wel waar al zijn geld naar toe gaat? De uitgaven van het Vlaams gewest zijn transparent en duidelijk voor elke vlaming?
Natuurlijk niet, dat weet je net zo goed als ik. EN als morgen een provincie geld toegeschoven krijgt moet iedereen vlaming zijn zeg heb hoe het daar zal worden uitgegeven? Dat zal nooit gebeuren en zal ook niet werken in geen enkel land of staat is dit het geval. Als het in Vlaanderen wel zo zou zijn dan had het land van ooit niet bestaan.

Men MOET het bestuur van een land vergelijken met het bestuur van een commerciële instelling! Balansen moeten evengoed in orde zijn! Sterker nog : men kan niet zomaar één onderdeel failliet laten gaan! Men moet onderzoeken hoe het zit binnen die eenheid, en als het daar fout loopt: ingrijpen!
Als men echter, door vergaande maatregelen, alles doet om de controle te saboteren, er duidelijk misbruik is aan de top, tja, dan wordt er natuurlijk al eens buiten het kadertje gedacht. Dan wordt het plots wél mogelijk om dat onderdeel af te stoten, en ze verder hun plan te laten trekken!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 08:43   #468
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Men MOET het bestuur van een land vergelijken met het bestuur van een commerciële instelling! Balansen moeten evengoed in orde zijn! Sterker nog : men kan niet zomaar één onderdeel failliet laten gaan! Men moet onderzoeken hoe het zit binnen die eenheid, en als het daar fout loopt: ingrijpen!
Als men echter, door vergaande maatregelen, alles doet om de controle te saboteren, er duidelijk misbruik is aan de top, tja, dan wordt er natuurlijk al eens buiten het kadertje gedacht. Dan wordt het plots wél mogelijk om dat onderdeel af te stoten, en ze verder hun plan te laten trekken!
In een land zijn altijd onderdelen die zogezegd failliet zijn. Openbaar transport, bruggen en wegen en zo voort. Dat werkt met verlies en is een onderdeel dat failliet is. Men moet ingrijpen dat niet het hele land mee zinkt natuurlijk tot daar ben ik akkoord. Sabotage of het verhinderen van controle is wel duidelijk aan beide kanten van de taalgrens hoor, anders vraag je maar eens waarom Fientje haar top ambtenaar aan de deur zet.
Oud 26 september 2007, 09:17   #469
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet, dat weet je net zo goed als ik. EN als morgen een provincie geld toegeschoven krijgt moet iedereen vlaming zijn zeg heb hoe het daar zal worden uitgegeven?
Toen Limburg enkele jaren geleden extra geld kreeg van de Vlaamse Gemeenschap, stond daar een verbintenis tegenover, en elk jaar een evaluatie, en gepast ingrijpen als het resultaat dreigde te ontsporen of de verbintenis niet gehaald dreigde te worden. Zie je het verschil?
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 09:18   #470
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
In een land zijn altijd onderdelen die zogezegd failliet zijn. Openbaar transport, bruggen en wegen en zo voort. Dat werkt met verlies en is een onderdeel dat failliet is. Men moet ingrijpen dat niet het hele land mee zinkt natuurlijk tot daar ben ik akkoord. Sabotage of het verhinderen van controle is wel duidelijk aan beide kanten van de taalgrens hoor, anders vraag je maar eens waarom Fientje haar top ambtenaar aan de deur zet.
Maakt dat mijn pleidooi minder waard? Juist méér! En transport kan wel verlieslaten LIJKEN, maar je moet het gehele plaatje bekijken. Zonder infrastructuur heb je géén economie.

.
Oud 26 september 2007, 09:54   #471
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Toen Limburg enkele jaren geleden extra geld kreeg van de Vlaamse Gemeenschap, stond daar een verbintenis tegenover, en elk jaar een evaluatie, en gepast ingrijpen als het resultaat dreigde te ontsporen of de verbintenis niet gehaald dreigde te worden. Zie je het verschil?
In theorie zie ik een verschil in praktijk niet.
Oud 26 september 2007, 09:56   #472
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet willen zien. Typisch.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 09:56   #473
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Maakt dat mijn pleidooi minder waard? Juist méér! En transport kan wel verlieslaten LIJKEN, maar je moet het gehele plaatje bekijken. Zonder infrastructuur heb je géén economie.
Neen u hebt nog steeds recht op uw pleidooi en versta men niet verkeerd er zijn zaken waar ik duidelijk mee akkoord ben. Maar ik krijg ook soms de indruk dat er met 2 maten en gewichten wordt gewerkt door bepaalde politiekers.
Oud 26 september 2007, 09:57   #474
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Niet willen zien. Typisch.
U wilt het duidelijk niet zien.
Het is jammer genoeg niet zo dat alles wat de vlamingen doen oprecht en eerlijk is.
Oud 26 september 2007, 09:57   #475
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waar is de evalutatie van het geld in Wallonië dan?
Oud 26 september 2007, 10:00   #476
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
waar is de evalutatie van het geld in Wallonië dan?
de 2de kast rechts.
Waar is een correcte evaluatie van het vlaams en/of federaal geld dan?
En niet een subjectief rapport van een politieker.
Of vond jij bvb dat een nieuw gerechtsgebouw neerzetten in Antwerpen een goed idee was? En ook om het dan te verkopen en leaseback te doen?
Oud 26 september 2007, 10:03   #477
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Neen u hebt nog steeds recht op uw pleidooi en versta men niet verkeerd er zijn zaken waar ik duidelijk mee akkoord ben. Maar ik krijg ook soms de indruk dat er met 2 maten en gewichten wordt gewerkt door bepaalde politiekers.
Daarom dat in een onafhankelijk Vlaanderen dit rapper zal verdwijnen, dan in een belgisch Vlaanderen : het zal korter bij de mensen staan , of eigenlijk : de mensen zullen beter op hun vingers staan kijken wegens minder onduidelijkheid in de staatsstructuur. En er blijfty niemand over op wie ze de schuld kunnen steken.
Ons kent ONS os een mentaliteit die overal heerst, want zeg nu zelf : als je weet hebt van een open betrekking waar je werkt, en die lukratief is, en je broer zoekt een job... ga je hem niet op de hoogte brengen en desnoods voor hem pleiten?
Dit maar om aan te geven dat dit verschijnsel niet makkelijk te bestrijden is. Want stel dat je een leidinggevende functie hebt, en je kan je broer een job bezorgen : zou je het laten?
Een onafhankelijke commisie zou dus moeten instaan voor het aanwerven van ALLE personeel! Ook moeten alle opdrachten via een commissie passeren. Maar we zijn nog niet zo ver. first things first.

.
Oud 26 september 2007, 10:06   #478
santos
Minister

Standaard

Citaat:
Daarom dat in een onafhankelijk Vlaanderen dit rapper zal verdwijnen, dan in een belgisch Vlaanderen : het zal korter bij de mensen staan , of eigenlijk : de mensen zullen beter op hun vingers staan kijken wegens minder onduidelijkheid in de staatsstructuur. En er blijfty niemand over op wie ze de schuld kunnen steken.
Ons kent ONS os een mentaliteit die overal heerst, want zeg nu zelf : als je weet hebt van een open betrekking waar je werkt, en die lukratief is, en je broer zoekt een job... ga je hem niet op de hoogte brengen en desnoods voor hem pleiten?
Dit maar om aan te geven dat dit verschijnsel niet makkelijk te bestrijden is. Want stel dat je een leidinggevende functie hebt, en je kan je broer een job bezorgen : zou je het laten?
Een onafhankelijke commisie zou dus moeten instaan voor het aanwerven van ALLE personeel! Ook moeten alle opdrachten via een commissie passeren. Maar we zijn nog niet zo ver. first things first.
Ik ben het vanaf ons kent ons eens. Maar ik geloof niet dat omdat het land kleiner is die problematiek weg is. Verre van zelfs, ik werk in een heel klein landje zonder koning zelfs. En daar hebben ze dat probleem ook nog. Ze staan wel dichter bij de mensen maar dit wil zeker niet zeggen dat ze meer ongewenste ogen hebben die toekijken.
Oud 26 september 2007, 10:53   #479
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ben het vanaf ons kent ons eens. Maar ik geloof niet dat omdat het land kleiner is die problematiek weg is. Verre van zelfs, ik werk in een heel klein landje zonder koning zelfs. En daar hebben ze dat probleem ook nog. Ze staan wel dichter bij de mensen maar dit wil zeker niet zeggen dat ze meer ongewenste ogen hebben die toekijken.
Daarom referenda om de politiekers te dwingen het wettelijk kader te scheppen om eerlijke postjesverdeling te kunnen hebben. Ook zou het combineren van postjes in de politiek totaal moeten verboden worden. Daar gaan we makkelijker aanhang voor vinden omdat er door de vele politiekers, en minder postjes wegens kleinere staatsstructuur, er plaatsen te weinig zullen zijn...

.
Oud 26 september 2007, 10:54   #480
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ondanks de miljardensolidariteit presteert de Waalse economie ondermaats, terwijl men met al dat geld de Waalse economie er al lang bovenop had kunnen helpen.
Citaat:
Zodra de Franstaligen iets moeten toegeven, kan de boel niet snel genoeg gesplitst worden. Zelfs de vakbonden kunnen daarvan meespreken.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be