![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Is dat geen wat drastische, én fatalistische stelling? Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 september 2007 om 13:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#403 |
|
![]() Als je iets nog niet hebt en je krijgt het ook niet, is dat niet zo erg. Maar als je iets al wel hebt en het wordt je afgepakt, is dat wel erg.
Ik denk niet dat je binnen België de Walen nog kunt overhalen hun macht in te leveren in ruil voor het voortbestaan van België. Zozeer zijn ze niet aan België gehecht. Ze zijn aan België gehecht voor de centen en als die niet meer komen, heeft België geen meerwaarde meer. Dan valt België uit elkaar en daar krijgen hoe dan ook de Vlamingen de schuld van, want 'zij stelden onaanvaardbare eisen' (of iets van die strekking). Misschien is dat fatalistisch, ik vind het in ieder geval realistisch. |
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
|
![]() Citaat:
Wallonië heeft alle troeven in handen om een welvarend land te worden. Ze moeten alleen eindelijk voor zichzelf kiezen in plaats van voor het verslavende Belgische hangmatbeleid. Als een heroïneverslaafde zet Wallonië elk jaar een flinke financiële injectie in de arm om alles rustig te houden. Daar moet het van afkicken en dat kan door gerichte financiële steun van het IMF. Dan heeft het Vlaanderen helemaal niet nodig. Wallonië heeft enkel zichzelf nodig, zelfvertrouwen. Dat heeft het nu nog niet, maar dat komt wel als het moet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
|
![]() Citaat:
Zo is het toch? ![]()
![]() |
![]() |
#408 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Wat jij buiten beeld laat (of is het jou onbekend?) is het algemeen verspreide racisme dat de Franstaligen in dit land al twee eeuwen koesteren, en dat de reden was voor hun separatisme in 1830. Het bestaat nog steeds, en het is de reden waarom ik moeilijk kan geloven dat ze in de nabije toekomst voor zichzelf gaan zorgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | |
|
![]() Citaat:
Als Vlaanderen onafhankelijk wordt, neemt het de Belgische bevoegdheden over. Gaat Brussel daarin mee, dan zal het die bevoegdheden niet krijgen en wordt voor die bevoegdheden afhankelijk van Vlaanderen. De huidige bevoegdheden kan Brussel prima behouden, ik zie niet in welk probleem daar mee is. Okee, op details kan het aangepast/ingeperkt worden: landbouw lijkt me bijv. geen nuttige bevoegdheid voor Brussel. Zulke Belgische grappenmakerij (eigen landbouwbeleid voor één boer) past niet. ![]() Daarnaast zou het logisch zijn de overheidsorganisatie drastisch te vereenvoudigen. Ik denk dan aan één stadsgewestelijk bestuur, dat zowel de autonome bevoegdheden (nu gewest) als de gemeentelijke bevoegdheden uitoefent (nu versnipperd over 19 gemeenten). De huidige 19 gemeenten kunnen, samen met de huidige Brusselse deelgemeenten Laken, Haren en Neder-over-Heembeek, stadsdistricten worden naar Antwerps model. Ook de politie en evt. andere overheden worden op stadsgewestelijk niveau georganiseerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
|
![]() Citaat:
Ik heb het over op eigen benen kunnen staan. Zwemmen in het geld is nog wat anders hè. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
|
![]() Citaat:
Overigens zijn de grootste Vlaminghaters te vinden in Brussel dacht ik, niet in Wallonië. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 |
Europees Commissaris
|
![]() --
Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 september 2007 om 16:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#414 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je bedoelt dat de Franstaligen hun aloude racisme zullen moeten inslikken, dan heb je gelijk. In welke situatie ze ook komen: in een door Vlamingen gedomineerd België, als onderdeel van Vlaanderen, als onafhankelijke (stads)staat, als Frans departement... Ze spartelen momenteel als een duivel in een wijwatervat om dat te ontwijken, maar dimmen zullen ze in elk geval moeten. Daar zal de sociaaleconomische realiteit voor zorgen. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 september 2007 om 16:37. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#416 |
Staatssecretaris
|
![]() Waarom denk je dat? Tegen die tijd dat Wallonie op eigen benen kan staan is Brussel vast al voldoende verankerd is in de Vlaamse structuren. Je wilt toch als regio niet zomaar van het land afsplitsen waar je deel van uitmaakt, daarvoor is wel een groot ongenoegen met dat land nodig.
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 25 september 2007 om 16:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ik begrijp eigenlijk niet wat de mate van racisme te maken heeft met de overlevingskansen van een onafhankelijk Wallonië. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#419 | |
|
![]() Citaat:
Al is Wallonië nog zo rijk in een verre toekomst, dan nog ligt het omringd door Vlaanderen. Ik zou me daar dus niet druk over willen maken. Tegen die tijd kan de situatie in Brussel trouwens al helemaal veranderd zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 26 september 2007 om 20:40. |
||
![]() |
![]() |