Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2007, 09:50   #1
Pol
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard Petitie "Leefbaar België"

De petitie voor een “solidair België” lijkt mij veeleer een petitie voor het behoud van het huidige Paarse model van de afgelopen acht jaar, dat juist aanleiding is voor de huidige Vlaamse drang naar respect voor de institutionele instellingen en naar de mogelijkheid tot meer verantwoordelijkheid voor het beleid van de deelstaten. Het is niets meer dan een oproep voor het behoud van de onvoorwaardelijke eenzijdige solidariteit van Vlamingen voor het Franstalig systeem met PS-verzorgingssysteem en MR-handelswijze van anti-solidariteit van rijken en elitaire Franstalige inwijkelingen in Vlaanderen. De initiatiefnemers zijn misschien wel de waterdragers voor de koning, zijn partijvoorzitter Reynders en alle excellenties en profiteurs van het huidige Paarse model maar bevorderen geenszins de leefbaarheid van een toekomstig België.

De inhoud van een petitie voor een “Leefbaar België” moet er heel anders uit zien. Acht jaren Paars met een toenemende Vlaamse geldstroom voor Franstalige politieke projecten, noem het nu solidariteit, en het laten aanmodderen van het respect voor het institutionele kader zoals het BHV-arrest van het Arbitragehof, hebben de leefbaarheid van België ernstig bedreigd. Onvoorwaardelijke solidariteit leidt tot verwennerij, nog meer arrogantie en misbruik. Eenzijdige faciliteiten en andere buitenissige franjes in de communautaire afspraken hebben geleid tot buitensporige situaties en zich nog meer permitteren van eigen voorkeurbehandeling. Is het normaal dat Franstalige grillen zoals het splitsen van bevoegdheden voor wapenleveringen aan Nepal of het Francorchamps-akkoord onverwijld kunnen doorgaan, terwijl men een arrest van het Grondwettelijk Hof zomaar vijf jaar laat liggen. Dit “solidair België” is een staat in ontbinding, waar zelfs geen geldige democratische verkiezingen meer kunnen worden gehouden.

Een petitie voor een “Leefbaar België” is een pleidooi voor een duidelijke afbakening van bevoegdheden en respect voor de institutionele afspraken. Om op langere termijn leefbaar te blijven, moeten de deelstaten ook voldoende volledige bevoegdheidspakketten krijgen, zodat ze niet langer de verlammende greep moeten ondergaan van de anders georiënteerde partner. Als de Franstaligen met hun toekomstgericht ‘Marshall-beleid’ terug vervallen in een passieve PS-verzorgingsstaat met berustende armoede of een MR-staat, die de solidariteit afbouwt inzake ‘fiscaliteit volgens draagkracht en vermogen’, dan moeten ze daar later ook zelf kunnen voor opdraaien door een meer responsabel beleid voor de deelstaten. De Vlaamse welstand is er ook niet gekomen door onvoorwaardelijke solidariteit, maar op eigen kracht door een toekomstgericht beleid van zijn politici.

Concreet is een “Leefbaar België” duidelijk afgebakend in twee deelstaten met als grens de door de destijds door de Franstaligen getekende Taalgrens. Vlaanderen heeft destijds ook ingestemd met ééntalige gemeenschappen ten zuiden en ten noorden van die taalgrens. Dat iedereen dat ook blijft respecteren. Tenslotte hebben we nog het tweetalig hoofdstedelijke Brussel van de 19 gemeenten, waar het respect voor die twee talen ook in de praktijk dient gehandhaafd. Dit kader belet geenszins de solidariteit in België, men name ook niet tussen Vlamingen en Franstaligen. Een “Leefbaar België” zal trouwens ook de solidariteit binnen de deelstaten kunnen verhogen, doordat deze met meer bevoegdheidspakketten ook een breder eigen beleid kunnen uittekenen dat beter kan worden ingepast in de solidariteitsbehoeften van de eigen regio. Inzake solidariteit moet trouwens niet langer verzwegen worden dat de kloof tussen rijk en arm nu veel groter is in Wallonië dan in Vlaanderen…

Een eventuele petitie 'Leefbaar België" zou België meer baat bij brengen, maar zou geen stok in de wielen zijn van de huidige Vlaamse regeringsonderhandelingen.

www.bloggen.be/polethiek

Laatst gewijzigd door Pol : 27 september 2007 om 09:51.
Pol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 11:00   #2
De Garde
Europees Commissaris

De Garde's schermafbeelding

Standaard

Nog korter: dit is een petitie van iedereen die gewoon het status quo wil omdat anders hun belangetjes in 't gedrang dreigen te komen. De vakbonden op kop, want na enkele minder geslaagde stoten is hun populariteit bij heel wat mensen onder nul gegaan.
De Garde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 11:32   #3
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Die petitie is voor het onderhouden en behouden van alles wat mankt loopt in onze maatschappij België.

Tijd voor een nieuw beleid, want aan dit hebben we schijt... (populair bij voetbalclubs in moeilijkheden...)
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 11:44   #4
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde Bekijk bericht
Nog korter: dit is een petitie van iedereen die gewoon het status quo wil omdat anders hun belangetjes in 't gedrang dreigen te komen. De vakbonden op kop, want na enkele minder geslaagde stoten is hun populariteit bij heel wat mensen onder nul gegaan.
Vandaar dat een partij als Vlaams Belang in heel de discussie over bijvoorbeeld het Generatiepact geen twee zinnige woorden achter elkaar heeft uitgebracht. Ze wisten heel goed dat een groot deel van hun kiezers mee aan het piket stond. Ik weet het want ik stond er ook. De Vlaamse beweging mobiliseert vandaag nog met moeite 5000 mensen voor een actie. De vakbonden mobiliseren nog steeds 100.000 mensen zonder al te veel moeite.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 12:08   #5
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Vandaar dat een partij als Vlaams Belang in heel de discussie over bijvoorbeeld het Generatiepact geen twee zinnige woorden achter elkaar heeft uitgebracht. Ze wisten heel goed dat een groot deel van hun kiezers mee aan het piket stond. Ik weet het want ik stond er ook. De Vlaamse beweging mobiliseert vandaag nog met moeite 5000 mensen voor een actie. De vakbonden mobiliseren nog steeds 100.000 mensen zonder al te veel moeite.
Dat is niet moeilijk,hé...
Dat zijn 100.000 eigenbelangers..
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 12:11   #6
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Toch een hele berg vrijgestelden alleszins die hun job kwijt zijn als ze niet komen opdagen....
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 12:14   #7
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenKempenzoon Bekijk bericht
Toch een hele berg vrijgestelden alleszins die hun job kwijt zijn als ze niet komen opdagen....
Ik heb nog een piketten gestaan waar de helft van de mensen met een rooi vuilzak voor het VB stemde. Ik wist meteen waarom het VB op socio-economisch vlak weinig zinnige dingen zegt.
Oud 27 september 2007, 12:15   #8
DenKempenzoon
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik heb nog een piketten gestaan waar de helft van de mensen met een rooi vuilzak voor het VB stemde. Ik wist meteen waarom het VB op socio-economisch vlak weinig zinnige dingen zegt.
daar heb je zeker een punt ja, maar zolang ze niks moeten presteren kunnen ze die vlees-noch-vis houding eindeloos volhouden...
DenKempenzoon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 12:30   #9
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je hebt gelijk, de socio-economische problemen zijn op termijn de grootste splijtzwammen in het VL. Belang, hetgeen hier ook al door Verhofstadthater werd aangekaart.

Nu on topic, ik krijg ook de indruk dat die progressief-linkse BV's paars in het hart droegen, het is ook paars die softdrugs legaliseerde en een alles-kan-alles-mag-cultuur installeerde.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 12:48   #10
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
@ solidarnosc: dat is helaas de werkelijkheid. Haal de werkloosheidsuitkeringen weg bij de vakbonden (fin, dat is ondertussen al een oud verhaal van me) en je zal eens zien hoeveel volk er nog overblijft.

Of wil je ontkennen wat ik in het begin heb geschreven? Dat de sfeer in Vlaanderen tegenover ACV (en nog meer ABVV) een heel stuk minder hartelijk is dan in Wallonië? Zeker door hun blijvend aandringen om binnen te raken in de KMO, toch grotendeels een Vlaams gegeven? En nu mag jij me gerust vertellen dat allemaal Belang-praat is...
Oud 27 september 2007, 13:03   #11
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Er is niet veel als alternatief van vakbonden he. Allemaal in hetzelfde bedje ziek!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 17:08   #12
maarte
Minister-President

maarte's schermafbeelding

Standaard

kunnen we geen tegenpetitie starten?
Oud 27 september 2007, 18:13   #13
Hawkeye
Parlementsvoorzitter

Hawkeye's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maarte Bekijk bericht
kunnen we geen tegenpetitie starten?
Ach zo kunnen we blijven petities schrijven. Laat de onderhandelaars rustig hun zegje doen. Vanzelf zullen ze zien: 't wordt niets, we gaan uit elkaar.
Hawkeye is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 18:28   #14
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
@ solidarnosc: dat is helaas de werkelijkheid. Haal de werkloosheidsuitkeringen weg bij de vakbonden (fin, dat is ondertussen al een oud verhaal van me) en je zal eens zien hoeveel volk er nog overblijft.

Of wil je ontkennen wat ik in het begin heb geschreven? Dat de sfeer in Vlaanderen tegenover ACV (en nog meer ABVV) een heel stuk minder hartelijk is dan in Wallonië? Zeker door hun blijvend aandringen om binnen te raken in de KMO, toch grotendeels een Vlaams gegeven? En nu mag jij me gerust vertellen dat allemaal Belang-praat is...

Mij niet gelaten. Hoe dunner de banden tussen de staat en de vakbonden hoe beter. Los daarvan stijgt het aantal leden van vakbonden nog steeds zowel in Vlaanderen als in Wallonië hoewel de werkloosheid in Vlaanderen beperkt is en er alternatieven bestaan om aan uw werkloosheidsuitkering te komen. Het feit dat vakbonden ook een uitbetalingsinstelling zijn (waar ik persoonlijk geen groot voorstander van ben) is geen afdoende verklaring om de toename van het lidmaatschap te verklaren, zeker niet gezien de huidige lage werkloosheid in Vlaanderen en verdere toename van het aantal mensen die in KMO's werkzaam zijn.

De dag dat vakbonden toegang krijgen tot KMO's en effectief voor mensen die in KMO's werkzaam zingen dingen kunnen realiseren neemt het aantal leden met tienduizenden toe.

Het anti-vakbondsklimaat is inderdaad heviger in Vlaanderen dan in Wallonië, al zou ik de verschillen ook niet overdrijven. In Wallonië krijgen de vakbonden er ook van langs hoor. Recent zelfs door de PS.
Oud 27 september 2007, 18:29   #15
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Er is niet veel als alternatief van vakbonden he. Allemaal in hetzelfde bedje ziek!
Nergens zoveel keuze van vakbonden als in België. Hier kunnen mensen kiezen uit drie kleuren. Dat is vrij zeldzaam.
Oud 27 september 2007, 18:31   #16
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
je hebt gelijk, de socio-economische problemen zijn op termijn de grootste splijtzwammen in het VL. Belang, hetgeen hier ook al door Verhofstadthater werd aangekaart.

Nu on topic, ik krijg ook de indruk dat die progressief-linkse BV's paars in het hart droegen, het is ook paars die softdrugs legaliseerde en een alles-kan-alles-mag-cultuur installeerde.

Ik ben niet thuis in het progressief-links milieu. Ik zou het niet weten.
Oud 27 september 2007, 18:34   #17
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Mij niet gelaten. Hoe dunner de banden tussen de staat en de vakbonden hoe beter. Los daarvan stijgt het aantal leden van vakbonden nog steeds zowel in Vlaanderen als in Wallonië hoewel de werkloosheid in Vlaanderen beperkt is en er alternatieven bestaan om aan uw werkloosheidsuitkering te komen. Het feit dat vakbonden ook een uitbetalingsinstelling zijn (waar ik persoonlijk geen groot voorstander van ben) is geen afdoende verklaring om de toename van het lidmaatschap te verklaren, zeker niet gezien de huidige lage werkloosheid in Vlaanderen en verdere toename van het aantal mensen die in KMO's werkzaam zijn.

De dag dat vakbonden toegang krijgen tot KMO's en effectief voor mensen die in KMO's werkzaam zingen dingen kunnen realiseren neemt het aantal leden met tienduizenden toe.

Het anti-vakbondsklimaat is inderdaad heviger in Vlaanderen dan in Wallonië, al zou ik de verschillen ook niet overdrijven. In Wallonië krijgen de vakbonden er ook van langs hoor. Recent zelfs door de PS.
Het is nu net die band met België die de vakbonden aanzet tot zo'n acties.

Maar je moet eens iemand proberen wijsmaken wat de HVW ook uw dop uitbetaalt als iedereen zegt 'dat je bij het syndicaat moet gaan om dat te doen'.
Oud 27 september 2007, 18:36   #18
De Garde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nergens zoveel keuze van vakbonden als in België. Hier kunnen mensen kiezen uit drie kleuren. Dat is vrij zeldzaam.
Maar daar buiten? Er is allen het OVS bij de spoorwegen en hier en daar een kadervakbond. Maar in heel wat gevallen hebben de traditionele vakbonden de deur gesloten voor nieuwe concurrentie.
Oud 27 september 2007, 18:38   #19
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is nu net die band met België die de vakbonden aanzet tot zo'n acties.

Maar je moet eens iemand proberen wijsmaken wat de HVW ook uw dop uitbetaalt als iedereen zegt 'dat je bij het syndicaat moet gaan om dat te doen'.
Het is het besef dat de eisen van de Vlaamse werkgeversorganisaties die vertolkt worden door VLD en het kartel CD&V/NVA niet in het belang zijn van hun leden, noch in Vlaanderen noch in Wallonië.

Dat zal voor een deel wel meespelen. Vergeet echter ook niet dat de HVW gratis is daar waar (de meeste) leden van een vakbond lidgeld moeten betalen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 27 september 2007 om 18:39.
Oud 27 september 2007, 18:40   #20
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar daar buiten? Er is allen het OVS bij de spoorwegen en hier en daar een kadervakbond. Maar in heel wat gevallen hebben de traditionele vakbonden de deur gesloten voor nieuwe concurrentie.
De drempel om een representatieve vakbond op te richten ligt inderdaad relatief hoog. Men kan dat op een positieve manier uitleggen en op een negatieve. 3 vakbondskoepels vind ik persoonlijk al wat veel.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be