Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2007, 20:43   #421
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10 Bekijk bericht
Met alle respect, maar Oekraine is een gigantisch land in the middle of nowhere, terwijl Brussel omringd is door welvarende buurlanden met grote, gereputeerde steden. Parijs, Londen, Frankfurt, Amsterdam liggen allemaal bij de deur. Zonder EU raakt Brussel een erg grote troef kwijt. Maar zover komt het niet, hoor.
Nochtans luidt een uitdrukking: "Zeg nooit nooit". Wie weet hoe de EU nog evolueert en wat er nog allemaal gebeurt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 20:48   #422
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heel juist. Niet Brussel is de motor van België, maar wel Vlaanderen. Niet wij hebben Brussel nodig, maar wel omgekeerd. Waarom zouden bedrijven immers hun maatschappelijke zetel in een bepaalde stad behouden als die geen deel meer uitmaakt van het land waar hun productieve eenheden liggen, om tegelijkertijd juist geen maatschappelijke zetel uit te bouwen in datzelfde land.
Daar loopt u wel heel hard van stapel. De productieve eenheden waarnaar je verwijst zijn in handen internationale bedrijven. Vlaanderen, KMO-land, heeft nauwelijks grote bedrijven die veel mensen in Brussel tewerk stellen. Zij geven geen reet om Vlaanderen als er geen toegevoegde waarde te rapen valt.

Daarenboven is uw argument totaal verkeerd. Waarom wil een bedrijf een uithangbord in de hoofdstad van Europa denkt u? De "productieve eenheden" van Nike liggen in India. Denkt u dat de maatchappelijk zetel van Nike te New Dehli ligt?

Finaal mist u, op nogal spectaculaire wijze, een doorslaggevend argument. Als onafhankelijk Brussel dit wil, keurt het in een handomdraai een wet goed die toelaat dat een maatschappelijke zetel genoeg is om in aanmerking te komen om vennootschapsbelastingen te betalen. Weet u waarom vele Amerikaanse bedrijven officieel op Bermuda gevestigd zijn?

Laatst gewijzigd door gm10 : 26 september 2007 om 20:49.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 20:49   #423
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Nochtans luidt een uitdrukking: "Zeg nooit nooit". Wie weet hoe de EU nog evolueert en wat er nog allemaal gebeurt.
Tja, en misschien valt Frankrijk Wallonie binnen. Echter, je moet voortgaan op de waarschijnlijke scenario's, als je wil plannen.
Oud 26 september 2007, 22:43   #424
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar Oekraine is een gigantisch land in the middle of nowhere,
Wat is de relevantie van geografische ligging van Oekraine in het door me aangehaalde voorbeeld? (Even terzijde: Oekraine ligt niet verder van Belgie dan bv. Griekenland of Spanje.) Het gaat erom of Brussel wel zo'n belangrijke en voor de grote bedrijven aantrekkelijke stad is, zelfs als zetel van de EU.
Citaat:
terwijl Brussel omringd is door welvarende buurlanden met grote, gereputeerde steden. Parijs, Londen, Frankfurt, Amsterdam liggen allemaal bij de deur. Zonder EU raakt Brussel een erg grote troef kwijt.
Ook de EU of NAVO zijn maar magere troeven voor Brussel. Dat is nou precies wat ik je duidelijk probeerde te maken.
Citaat:
Maar zover komt het niet, hoor.
Zeg, je glazen bol komt uit China zeker?
Citaat:
Ik noteer je stelling, maar zie een totaal gebrek aan argumenten.
Mss. is je blindheid het laatste stadium bereikt en is het te laat voor je om naar de oogarts te gaan.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 26 september 2007 om 23:08.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2007, 22:53   #425
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Weet u waarom vele Amerikaanse bedrijven officieel op Bermuda gevestigd zijn?
Ten eerste, laat de lage levensstandaard van de Bermuda's toe om de belastingen voor de aldaar gevestigde bedrijven laag te houden. Zijn de Brusselaars bereid om de riem stukken strakker aan te halen? Ten tweede blijft Brussel tot nadere orde deel van het EU-grondgebied uitmaken en het lijkt me ondenkbaar dat de EU een offshoregebied in de eigen hoofdstad tolereert.
Oud 27 september 2007, 08:42   #426
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Wat is de relevantie van geografische ligging van Oekraine in het door me aangehaalde voorbeeld? (Even terzijde: Oekraine ligt niet verder van Belgie dan bv. Griekenland of Spanje.)
Oekraine is een dunbevolkt land in een dunbevolkt stuk "Europa" (nou ja). De enige steden met naam liggen meer dan 1000 verder, nl. Moskou en Warschau. Het is niet moeilijk dat regionale bedrijven zich in Kiev willen vestigen. Het is daar of nergens.

Niet zo met Brussel. U moet maar even de grens over om een opponent van dezelfde grootte te ontmoeten, Rijsel.

Om het zo duidelijk mogelijk te maken: als zakenstad heeft Brussel loodzware concurrentie.

Citaat:
Het gaat erom of Brussel wel zo'n belangrijke en voor de grote bedrijven aantrekkelijke stad is, zelfs als zetel van de EU.Ook de EU of NAVO zijn maar magere troeven voor Brussel. Dat is nou precies wat ik je duidelijk probeerde te maken.
Dat is je reinste onzin. Zonder EU is Brussel een provinciegat, niet de internationale hub die het nu aan het worden is.

En voor de goede orde: gewoon een standpunt herhalen zonder argumenten aan te voeren is niet gelijk aan duidelijk maken.
Oud 27 september 2007, 08:46   #427
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste, laat de lage levensstandaard van de Bermuda's toe om de belastingen voor de aldaar gevestigde bedrijven laag te houden. Zijn de Brusselaars bereid om de riem stukken strakker aan te halen? Ten tweede blijft Brussel tot nadere orde deel van het EU-grondgebied uitmaken en het lijkt me ondenkbaar dat de EU een offshoregebied in de eigen hoofdstad tolereert.
Ten eerste is het inkomen per capita in BErmuda het hoogste ter wereld, en bent u zwaar uit de nek aan het kletsen.

Ten tweede heeft niemand het hier over off-shore gebieden. Ook Belgie heeft het recht om superlage belastingsvoeten te zetten. Hiermee zal het vele rijken aantrekken met groter belastbare inkomens. Echter niet genoeg om de lagere belastingsvoet te compenseren.

Laatst gewijzigd door gm10 : 27 september 2007 om 08:48.
Oud 27 september 2007, 08:54   #428
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Daar loopt u wel heel hard van stapel. De productieve eenheden waarnaar je verwijst zijn in handen internationale bedrijven. Vlaanderen, KMO-land, heeft nauwelijks grote bedrijven die veel mensen in Brussel tewerk stellen. Zij geven geen reet om Vlaanderen als er geen toegevoegde waarde te rapen valt.
Waarbij je blind voorbijgaat aan de productiviteit en scholing van onze arbeidskrachten! Zonder Vlaanderen als motor, bestond Brussel niet eens!
Citaat:
Daarenboven is uw argument totaal verkeerd. Waarom wil een bedrijf een uithangbord in de hoofdstad van Europa denkt u? De "productieve eenheden" van Nike liggen in India. Denkt u dat de maatchappelijk zetel van Nike te New Dehli ligt?
Maar dat ze die in Brussel komen vestigen, lijkt voor jou gesneden koek?
Citaat:
Finaal mist u, op nogal spectaculaire wijze, een doorslaggevend argument. Als onafhankelijk Brussel dit wil, keurt het in een handomdraai een wet goed die toelaat dat een maatschappelijke zetel genoeg is om in aanmerking te komen om vennootschapsbelastingen te betalen. Weet u waarom vele Amerikaanse bedrijven officieel op Bermuda gevestigd zijn?
Als Brussel graag de EU te gast hout, en ik denk dat dat wel het geval is, zal het zich moeten houden aan de wetgeving van diezelfde EU. Wat jij stelt kan dus echt niet!
BTW, al eens nagedacht hoe je die 50+% vreemdelingen eten gaat geven?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 09:09   #429
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Waarbij je blind voorbijgaat aan de productiviteit en scholing van onze arbeidskrachten! Zonder Vlaanderen als motor, bestond Brussel niet eens!
Waarom blijft u dit steeds herhalen. Brussel is helemaal geen productie-stad en moet dit ook niet worden.
Zakensteden zijn net zo belangrijk. Luxemburg verloor op 1 klap zijn productie (staal), en is toch een superrijk land. Hoe verklaart u dit?

Citaat:
Maar dat ze die in Brussel komen vestigen, lijkt voor jou gesneden koek?
Pff als u begint met zo'n domme opmerkingen hoeft het voor mij niet. Ik probeer hier een vergelijking te gebruiken om mijn standpunt te verduidelijken en u doet niet eens de moeite om daarop te antwoorden.

Citaat:
Als Brussel graag de EU te gast hout, en ik denk dat dat wel het geval is, zal het zich moeten houden aan de wetgeving van diezelfde EU. Wat jij stelt kan dus echt niet!
BTW, al eens nagedacht hoe je die 50+% vreemdelingen eten gaat geven?
Welke EU-wetgeving bedoelt u precies?
En waarom denkt u dat een "vreemdeling" zichzelf niet kan voeden? Zelfs apen kunnen zichzelf voeden.

Laatst gewijzigd door gm10 : 27 september 2007 om 09:10.
Oud 27 september 2007, 09:26   #430
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom blijft u dit steeds herhalen. Brussel is helemaal geen productie-stad en moet dit ook niet worden.
Zakensteden zijn net zo belangrijk. Luxemburg verloor op 1 klap zijn productie (staal), en is toch een superrijk land. Hoe verklaart u dit?
Ik raad je aan om Wiki eens te raadplegen over luxemburg. Dat "LAND" heeft nog niet eens een half miljoen inwoners, veel van zijn inkomsten komen uit het BANKwezen, en daar moet ik geen tekeninkske bijmaken zeker he? Of denkt Brussel iets in het leven te roepen wat Luxemburg moet afschaffen? Luxemburg heeft ook OPPERVLAKTE, wat Brussel totaal mist, zonder Vlaanderen. Doe eens de moeite : zoek het eens op. Je vergelijking gaat echt niet op.
Citaat:
Pff als u begint met zo'n domme opmerkingen hoeft het voor mij niet. Ik probeer hier een vergelijking te gebruiken om mijn standpunt te verduidelijken en u doet niet eens de moeite om daarop te antwoorden.
Waarom deze reactie? Ik ga gewoon verder in jouw denkwijze. Jij denkt dat Brussel op een of andere wijze een dienstencentrum op zich kan worden. Het is dat al voor een groot gedeelte, en ik vrees dat zijn troeven te klein zijn om veel meer aan te trekken. Een ruk naar buiten is nu de trend! Nogmaals : waarom denk je dat Brussel wil uitbreiden? Waarom gaan de mensen én economische eenheden nar de rand of verder? Niet omdat Brussel zo mooi is hoor!
Citaat:
Welke EU-wetgeving bedoelt u precies?
En waarom denkt u dat een "vreemdeling" zichzelf niet kan voeden? Zelfs apen kunnen zichzelf voeden.
Zie boven! en net hierboven : de ruk naar buiten is begonnen, daarom wil Brussel inkomsten van buiten zijn gebied, wegens zijn "invloed". Zijn invloed is eerder slecht te noemen als je de huidige bewegingen ziet. Brussel is géén voorbeeld van goed bestuur. WAT doet je denken dat dit plotsklaps ANDERS zou zijn?
Enig idee hoeveel sociale zekerheid je "gasten" opsnoepen?

.
Oud 27 september 2007, 12:36   #431
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eddy B Bekijk bericht
Ik raad je aan om Wiki eens te raadplegen over luxemburg. Dat "LAND" heeft nog niet eens een half miljoen inwoners, veel van zijn inkomsten komen uit het BANKwezen, en daar moet ik geen tekeninkske bijmaken zeker he? Of denkt Brussel iets in het leven te roepen wat Luxemburg moet afschaffen? Luxemburg heeft ook OPPERVLAKTE, wat Brussel totaal mist, zonder Vlaanderen. Doe eens de moeite : zoek het eens op. Je vergelijking gaat echt niet op.
Maar wat met de productie-eenheden???? Hoe kunnen zij welvaart creeren zonder te produceren? Hoe kan dit nu, Eddy?

En ga je nu echt zeggen dat Luxemburg stad niet zonder de rest van Luxemburg kan?

Citaat:
Waarom deze reactie? Ik ga gewoon verder in jouw denkwijze. Jij denkt dat Brussel op een of andere wijze een dienstencentrum op zich kan worden. Het is dat al voor een groot gedeelte, en ik vrees dat zijn troeven te klein zijn om veel meer aan te trekken. Een ruk naar buiten is nu de trend! Nogmaals : waarom denk je dat Brussel wil uitbreiden? Waarom gaan de mensen én economische eenheden nar de rand of verder? Niet omdat Brussel zo mooi is hoor!
Allemaal akkoord. Met dit verschil. Het kan niet eens belastingen heffen op zijn eigen economische activiteit. Laat Vlamingen/Walen die er werken ook hun loonsbelasting betalen, laag alle bedrijven die er gevestigd zijn hun venootschapsbelastingen betalen, en dan zullen we zien wie hoeveel tekort heeft.

Citaat:
Zie boven! en net hierboven : de ruk naar buiten is begonnen, daarom wil Brussel inkomsten van buiten zijn gebied, wegens zijn "invloed". Zijn invloed is eerder slecht te noemen als je de huidige bewegingen ziet. Brussel is géén voorbeeld van goed bestuur. WAT doet je denken dat dit plotsklaps ANDERS zou zijn?
Enig idee hoeveel sociale zekerheid je "gasten" opsnoepen?
Helemaal akoord. Brussel voert een erg matig bestuur. Enerzijds is dit een intern probleem (19 gemeenten), maar er is ook het immense problemen dat de partijen die Brussel zogezegd vertegenwoordigen, vallen en staan met de kiesbasis in Vlaanderen en Wallonie! Waarom zouden die kiezers het beste voorhebben met Brussel? Ieder huishouden heeft toch zijn vuilbak nodig?

De ruk naar buiten is helemaal niet begonnen. Brussel staat jaar na jaar in de top 5 van Europese zakensteden. U voert trouwens ook helemaal geen cijfers aan.
Oud 27 september 2007, 13:44   #432
Eddy B
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Maar wat met de productie-eenheden???? Hoe kunnen zij welvaart creeren zonder te produceren? Hoe kan dit nu, Eddy?

En ga je nu echt zeggen dat Luxemburg stad niet zonder de rest van Luxemburg kan?
Je hebt dus duidelijk niet de moeite gedaan om te gaan lezen op Wiki..
En nee, de stad kan niet zonder zijn aanhorigheden!
Citaat:
Allemaal akkoord. Met dit verschil. Het kan niet eens belastingen heffen op zijn eigen economische activiteit. Laat Vlamingen/Walen die er werken ook hun loonsbelasting betalen, laag alle bedrijven die er gevestigd zijn hun venootschapsbelastingen betalen, en dan zullen we zien wie hoeveel tekort heeft.
NOGMAALS : Vlaamse bedrijven zullen in VLAANDEREN hun mensen betalen om in Brussel op een bureau te gan zitten. DAT is legaal!
Citaat:
Helemaal akoord. Brussel voert een erg matig bestuur. Enerzijds is dit een intern probleem (19 gemeenten), maar er is ook het immense problemen dat de partijen die Brussel zogezegd vertegenwoordigen, vallen en staan met de kiesbasis in Vlaanderen en Wallonie! Waarom zouden die kiezers het beste voorhebben met Brussel? Ieder huishouden heeft toch zijn vuilbak nodig?
Matig? Zeg maar ronduit slecht. Trouwens zijn ze in deze in hetzelfde bedje ziek als Wallonië... Blind slaan naar de Vlaming, die hen alle welvaart brengt! Waar zou Brussel staan zonder Vlaanderen? Aan wie ga je diensten verlenen, als er geen productie is? WELKE diensten? Leg DAT eens uit!
Citaat:
De ruk naar buiten is helemaal niet begonnen. Brussel staat jaar na jaar in de top 5 van Europese zakensteden. U voert trouwens ook helemaal geen cijfers aan.
Ik zal nog eens zoeken, maar ik beloof niks. Ben daar een en ander over tegengekomen, maar WAAR..

Maar voor alle duidelijkheid : Van mij mogen ze proberen, maar het is een groot avontuur, en daarna zullen ze zwaar moeten inbinden als ze van idee veranderen he!

Om maar één ding te zeggen : war denk je dat de KBC zijn hoofdkantoor voor Vlaanderen zal vestigen? Of dacht je echt dat de titel hoofdkantoor moeilijk te verplaatsen is?

.
Oud 27 september 2007, 17:35   #433
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het is niet moeilijk dat regionale bedrijven zich in Kiev willen vestigen. Het is daar of nergens.
Waarom heb ik toch een sterke indruk dat je niet op mijn oorspronkelijke bericht reageert, maar op heel wat anders? In mijn bericht #409 ging het over de keus van de ambassade tussen Brussel in Den Haag. En achteraf was men niet blij met zijn keuze voor Brussel, want de nabijheid van het EU- en de NAVO-hoofdkwartier bleek toch niet zo belangrijk.

Citaat:
Om het zo duidelijk mogelijk te maken: als zakenstad heeft Brussel loodzware concurrentie.
Als je dat maar weet. Maar, nogmaals, deaanwezigheid van de EU-zetel schijnt erbij nauwelijks een rol van betekenis te spelen.

Citaat:
Dat is je reinste onzin. Zonder EU is Brussel een provinciegat, niet de internationale hub die het nu aan het worden is.
Ook met de EU stelt Brussel niet zo veel voor voor het bedrijfsleven, dat is nou precies mijn punt.

Citaat:
En voor de goede orde: gewoon een standpunt herhalen zonder argumenten aan te voeren is niet gelijk aan duidelijk maken.
Ik geef je helemaal gelijk, ware het niet dat ik je wel een argument heb gegeven, maar jij verkoos het over hoofd te zien.

En nu mag ik van mezelf toch nog even afdwalen.
Citaat:
Oekraine is een dunbevolkt land
Oekraine is geen dunbeolkt land. De bevolkingsdichtheid in Oekraine is zo'n 2/3 van die van Frankrijk. Haal de Arabieren en de voormalige inwoners van andere Franse colonies weg uit Frankrijk en je krijgt er ook een vergelijkbare, zo niet lagere, bevolkingsdichtheid. Oekraine is ook geen gigantisch land, zoals je ergens in deze draad stelde. Zijn oppervlakte is ca. 10 % groter dan de Franse.
Citaat:
in een dunbevolkt stuk "Europa" (nou ja).
Haal die aanhalingstekens er gerust weg. Er zijn heel wat dingen die me storen aan de Oekraiense mentaliteit en de gang van zaken in mijn moederland, maar als ik uit een land van de hormonenmaffia, de Agusta-affaire en Dutroux zou komen die ook nog berucht is om zijn corrupte ambtenaren en op het punt staat om uiteen te vallen, zou ik niet zo hoog van mijn toren blazen.
Citaat:
De enige steden met naam liggen meer dan 1000 verder, nl. Moskou en Warschau.
Mss. zeggen de namen van Charkiv, Odessa, Dnipropetrovsk, Donetsk (allemaal steden met meer dan 1 mln. inwoners) Lviv, Sevastopol of Jalta je niets, maar aan deze steden zal het niet liggen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 27 september 2007 om 17:47.
Oud 27 september 2007, 17:45   #434
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ten eerste is het inkomen per capita in BErmuda het hoogste ter wereld, en bent u zwaar uit de nek aan het kletsen.
De vraag is hoe dit rijkdom verdeeld is. Als je in een ziekenhuis 20 ijlende patienten met koorts hebt en 20 lijken, kun je ook wel op de gemiddelde temperatuur van 36,6 uitkomen. Ook heeft Bermuda iets van Brussel niet heeft en nooit zal hebben: zijn geografgische ligging. Het is een eiland met een eigen haven, vliegveld en zelf de mogelijkheid om, net zoals Nederland, extra land op de zee te veroveren. Brussel heeft geen groeimogelijkheden en is qua infrastructuur op Vlaanderen en (in een veel kleinere mate) op Wallonie aangewezen. Ook qua wonen is Brussel niet zo aantrekkelijk als de omgeving in de Rand en Waals-Brabant.

Citaat:
Ten tweede heeft niemand het hier over off-shore gebieden. Ook Belgie heeft het recht om superlage belastingsvoeten te zetten. Hiermee zal het vele rijken aantrekken met groter belastbare inkomens. Echter niet genoeg om de lagere belastingsvoet te compenseren.
Dat wil zeggen dat de stadsstaat Brussel dat evenmin zou kunnen.
Oud 27 september 2007, 17:46   #435
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mss. zeggen de namen van Charkiv, Odessa, Dnipropetrovsk, Donetsk (allemaal steden met meer dan 1 mln. inwoners) Lviv, Sevastopol of Jalta je niets, maar aan deze steden zal het niet liggen.
Ik dacht dat het Dnepropetrovsk was in het Nederlands en niet Dnipropetrovsk. Blijkbaar zijn er verschillende manieren om Oekraïns (cyrillisch alfabet) om te zetten naar het Nederlands. Neem nu de profvoetballer "Oleg Iachtchouk", die ook bekend is als "Oleg Jasjtsjoek."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 17:48   #436
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag is hoe dit rijkdom verdeeld is. Als je in een ziekenhuis 20 ijlende patienten met koorts hebt en 20 lijken, kun je ook wel op de gemiddelde temperatuur van 36,6 uitkomen. Ook heeft Bermuda iets van Brussel niet heeft en nooit zal hebben: zijn geografgische ligging. Het is een eiland met een eigen haven, vliegveld en zelf de mogelijkheid om, net zoals Nederland, extra land op de zee te veroveren. Brussel heeft geen groeimogelijkheden en is qua infrastructuur op Vlaanderen en (in een veel kleinere mate) op Wallonie aangewezen. Ook qua wonen is Brussel niet zo aantrekkelijk als de omgeving in de Rand en Waals-Brabant.
Brussel is enkel een bruisende stad omdat:
1. De Belgische regering er zit
2. De Europese Instellingen er zitten

Haal een van deze twee factoren weg en de stad is gedoemd te vervallen in de afgrond. De werkloosheid is torenhoog, de verallochtoning is onhoudbaar, en het algemene straatbeeld is even buiten het centrum zo belabberd als een grauwe, communistische rommel. De stad heeft ook geen mainport mogelijkheden, het ligt niet aan een grote rivier, niet aan zee, enzovoort.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 17:50   #437
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Ik dacht dat het Dnepropetrovsk was in het Nederlands en niet Dnipropetrovsk. Blijkbaar zijn er verschillende manieren om Oekraïns (cyrillisch alfabet) om te zetten naar het Nederlands. Neem nu de profvoetballer "Oleg Iachtchouk", die ook bekend is als "Oleg Jasjtsjoek."
De Russen noemen die stad Dnepropetrovsk. Het lijkt me logisch dat ik in het Nederlands een Oekraiense naam voor een Oekraiense stad gebruik. De NTU mag er anders over denken, maar voor deze instelling heb ik mettertijd enige afkeer ontwikkeld.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 27 september 2007 om 17:54.
Oud 27 september 2007, 17:53   #438
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Russen noemen die stad Dnepropetrovsk. Het lijkt me logisch dat ik in het Nederlands een Oekraiense naam voor een Oekraiense stad gebruik, ongeacht van wat de NTU daarvan vindt.
Wat is de NTU?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2007, 17:54   #439
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Wat is de NTU?
de Nederlandse Taalunie.
Oud 27 september 2007, 17:58   #440
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De ene spelling is Frans, de andere Nederlands. Ik vermoed dat de Latijnse transliteratie van zijn naam in zijn paspoort op z'n Engels gespeld staat, nl. Oleh Yashchuk.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be