Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Is het voorschrijven van de pil aan 10-jarigen verantwoord ?
Ja. 12 26,67%
Neen. 17 37,78%
Ja, maar ... 9 20,00%
Neen, maar ... 3 6,67%
Geen idee. 4 8,89%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2007, 18:33   #41
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een kind van 10 gaat of beter gezegd laat je niet van bil gaan nietwaar.
In dat geval zal dat wel iets medisch zijn ..anders dan seks.
Ik vind dat dokters daar meer wijsheid in hebben dan wij zelf.
Ben je daarvan overtuigd ? Ik niet. Dokters zijn op dat vlak niet meer dan moralistische plaatsvervangers. Voor alle duidelijkheid: ik heb het nog niet over moraalridders.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 20:06   #42
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En ... hoe zou het met de papa van het kindje zijn? Wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Zou hij nu alimentatie of zoiets moeten betalen. Zou hij bezoekrecht hebben om de zoveel tijd? Of is men gewoon vergeten dat die kleine nu een papa heeft.
Zien die kleintjes echt op naar hun papa ? Ah, andere discussie.
Oud 28 september 2007, 20:08   #43
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Laten we doen alsof dat zo is!
Dan kunnen we normen en waarden verkopen aan de mensen!
Bhairav,

Je "posts" beginnen al even eentonig en vervelend te worden als een zondagse mis.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 20:15   #44
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Bhairav,

Je "posts" beginnen al even eentonig en vervelend te worden als een zondagse mis.
Die van u waren dat allang.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 20:20   #45
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Ik vind de pil voorschrijven aan 10-jarigen een goeie zaak, een goeie methode om een evolutie die niet tegen te houden is, toch een "goede" wending te geven.

De evolutie is ten zeerste te betreuren, mr tegenhouden is utopie en bijgevolg onmogelijk.

ik vraag me echter wel af welke lichamelijke gevolgen het zo vroeg voorschrijven van de pil kan hebben.

gezond kan dit toch niet zijn ? mr ja, roken is ook nt gezond, en het gebeurd ook e

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 20:34   #46
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the outlaw torn Bekijk bericht
Ik vind de pil voorschrijven aan 10-jarigen een goeie zaak, een goeie methode om een evolutie die niet tegen te houden is, toch een "goede" wending te geven.

De evolutie is ten zeerste te betreuren, mr tegenhouden is utopie en bijgevolg onmogelijk.

ik vraag me echter wel af welke lichamelijke gevolgen het zo vroeg voorschrijven van de pil kan hebben.

gezond kan dit toch niet zijn ? mr ja, roken is ook nt gezond, en het gebeurd ook e
Naar mijn gevoel heb je geen kinderen.
Oud 28 september 2007, 21:00   #47
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter

Herr Oberst's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Zonder 'de conservatief' te willen uithangen stel ik mij in het artikel toch wel bedenkingen bij de volgende alinea, vooral bij die tanga stel ik mij luidop de vraag: laten die ouders dat dan zomaar toe?:

'Vanaf 13, 14 en zeker 15 jaar wordt het een heel ander verhaal. De jongste twee jaar is het pilgebruik daar wél gestegen. Ja, meisjes van die leeftijd zijn nu veel vroeger rijp en wereldwijs dan pakweg twintig jaar geleden. Dat zie je met de hele kinder- en puber-tijd gebeuren: alles schuift op, naar beneden. Een gsm vanaf zes jaar, een eerste fuif voor je tiende verjaardag, en op je twaalfde al naar Werchter. Speelgoed verkoopt nog tot de leeftijd van een jaar of acht. Daarna krijgen jonge lolita's liever een tanga of nagellak voor hun verjaardag.'

Geen denken aan dat - indien ik ooit een dochter zou hebben - ik mijn kind op pakweg 8 of 10 - jarige leeftijd zou toelaten om met te uitdagende of provocerende 'sexy' kledij, zoals strings en tanga's, rond te lopen. Met alle respect, maar in het straatbeeld zie je hoe langer hoe meer zeer jonge meisjes rondlopen, die zo ordinair zijn aangekleed - helaas vaak met toestemming en zelfs aanmoediging van de ouders - dat het wel lijkt of ze 'den boulevard' gaan doen. Overlaast zag ik nog een jong meisje in een spannend t-shirtje (duidelijk een kindermaat dus) met daarop het opschrift 'take me' ... Ja, waar ben je als verantwoorde ouder dan mee bezig als je zulke zaken toelaat ! Gewoon degoutant. Ook als jeugdleider merk ik dat meisjes zowel qua kleding als mentaliteit zich op zulke leeftijd vaak veel te 'huwbaar' voordoen. Dit hoort misschien bij het ontwikkelingsproces, maar het is aan de ouders / naaste omgeving de taak om dit te kaderen of hier de juiste grenzen aan te stellen. Laat kinderen nog zoveel mogelijk kind zijn, in een genegen en een beetje beschermende omgeving en probeer zaken die atypisch zouden moeten zijn voor hun leeftijdscategorie zoveel mogelijk te kaderen naar hun leeftijd toe.

Dit neemt natuurlijk niet weg dat kinderen - ondanks een degelijke opvoeding - op bijvoorbeeld seksueel vlak weleens vergaand durven te experimenteren. Hopelijk blijft het geval van de 10-jarige moeder in Charleroi een losstaand feit en wordt het geen precedent voor vele meer van zulke hachelijke situaties.
U hoeft zich niet te schamen indien u conservatief bent. Gezien de huidige omstandigheden, waarvan u goede voorbeelden geeft, vind ik het een eer om als conservatief beschouwd te worden.
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 21:58   #48
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Naar mijn gevoel heb je geen kinderen.
die heb ik idd niet. alles op zijn tijd, niet waar ?

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2007, 23:59   #49
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
En ... hoe zou het met de papa van het kindje zijn? Wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Zou hij nu alimentatie of zoiets moeten betalen. Zou hij bezoekrecht hebben om de zoveel tijd? Of is men gewoon vergeten dat die kleine nu een papa heeft.

Als die zelf minderjarig is, is hij niet verantwoordelijk zeker? Zoals voor misdaden...Of moeten zijn ouders dan onderhoudsgeld betalen? Hoe zit dat?
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 00:14   #50
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Toch iemand die eraan denkt.
Onze huisdokter schreef me méér dan 20 jaar geleden, toen ik 12 was, reeds 'de pil' voor omdat ik regelmatig enkele dagen niet naar school kon gaan wegens extreem pijnlijke en onregelmatige maandstonden en ik was zeker niet de eerste of enige. Niks nieuws dus.
onregelmatige maandstonden en acné waren voor mij de belangrijkste redenen om vroeg met de pil te beginnen. Mijn maandstonden kwamen zo onregelmatig dat ik soms 4 weken met maandverband of tampon kon rondlopen voor het eindelijk 'kwam', en dat lichaamsdeel daar vindt dat eigenlijk niet zo fijn.
Oud 29 september 2007, 01:57   #51
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Ik ben sowieso geen voorstander van de pil en al helemaal niet op zo'n jonge leeftijd. Niet omdat ik vind dat seks onaanvaardbaar is op jonge leeftijd, maar wel omdat - zeker langdurig - gebruik van de pil niet gezond is voor vrouwen (laat staan dat de effecten van het gebruik in de pubertijd al voldoende bekend zijn), omdat de pil niet beschermd tegen geslachtsziekten én omdat restanten van de pil via de urine in ons oppervlaktewater terechtkomen met alle gevolgen vandien (voor de fauna en de mens zelf via drinkwater).
Klopt en het kan nog belangrijke efffecten hebben op het lichaam, die niet te onderschatten zijn. Bij sommige meisjes leidt dit bijvoorbeeld tot zulke cupmaat dat ze later een borstverkleining moeten ondergaan.
Het veroorzaakt ook vervrouwelijking en ... onvruchtbaarheid bij mannen. Dus ik ga er van uit dat het niet gezond kan zijn dat een gezonde vrouw elke dag een medicijn inneemt.
Oud 29 september 2007, 02:00   #52
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Wel, ik heb eerlijk ingevuld dat ik het niet weet. Probleem is dat ik me inderdaad vragen stel of de pil wel gezond is en zeker op die leeftijd. Daarnaast geloof ik niet dat het doorsnee 10 jarig meisje al op "jacht" gaat. Er bestaan inderdaad vroegrijpe types en we moeten daar rekening mee houden, maar we mogen er geen regel van maken. Persoonlijk ga ik er van uit dat ieder voor zich moet beslissen wat hij of zij correct vind.
Oud 29 september 2007, 09:03   #53
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Wel, ik heb eerlijk ingevuld dat ik het niet weet. Probleem is dat ik me inderdaad vragen stel of de pil wel gezond is en zeker op die leeftijd. Daarnaast geloof ik niet dat het doorsnee 10 jarig meisje al op "jacht" gaat. Er bestaan inderdaad vroegrijpe types en we moeten daar rekening mee houden, maar we mogen er geen regel van maken. Persoonlijk ga ik er van uit dat ieder voor zich moet beslissen wat hij of zij correct vind.
Zelfs als ouder van zo'n vroegrijp type, dan stel ik mij toch nog de vraag of je dat kind zomaar de pil kan laten voorschrijven, ook al wil dat kind het zelf. Persoonlijk vind ik dat een kind van 10 nog niet met iemand onder de lakens moet kruipen, en ik vind mijzelf zeker niet conservatief of ouderwets.
Oud 29 september 2007, 09:11   #54
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zelfs als ouder van zo'n vroegrijp type, dan stel ik mij toch nog de vraag of je dat kind zomaar de pil kan laten voorschrijven, ook al wil dat kind het zelf. Persoonlijk vind ik dat een kind van 10 nog niet met iemand onder de lakens moet kruipen, en ik vind mijzelf zeker niet conservatief of ouderwets.
Het is natuurlijk niet omdat je vindt dat het niet moet gebeuren, dat het daarom ook niet zal gebeuren...
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2007, 09:15   #55
Bhairav

Standaard

Rudy's charismatisch gezag voorkomt dat.
Oud 29 september 2007, 09:16   #56
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Maar ik blijf het voorschrijven van de pil aan zeer jonge meisjes een slecht idee vinden. Tegenwoordig wijst men men bij zowat alles op de gevaren en risico's, maar de pil lijkt daar immuun voor. Onterecht!
Oud 29 september 2007, 09:17   #57
Bhairav

Standaard

Laten we er gewoon scheermesjes insteken.
Oud 29 september 2007, 09:18   #58
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Leer ze op tijd hoe een condoom correct gebruikt moet worden. Dat beschermt hen tegen meer dan alleen zwangerschap. En heeft in ieder geval geen schadelijke gevolgen.
Oud 29 september 2007, 09:29   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Het is natuurlijk niet omdat je vindt dat het niet moet gebeuren, dat het daarom ook niet zal gebeuren...
Uiteraard. Maar voorschrijven is toestemmen.
Oud 29 september 2007, 09:34   #60
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Maar voorschrijven is toestemmen.
Dat vind ik toch een bizarre redenering. Vind je dat ook mbt het uitleggen hoe een condoom werkt (en eventueel zelfs condooms ter beschikking stellen)?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be