![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper? | |||
Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... |
![]() ![]() ![]() |
17 | 23,61% |
Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... |
![]() ![]() ![]() |
13 | 18,06% |
Neen want... |
![]() ![]() ![]() |
42 | 58,33% |
Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() hilarisch
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De schepping heeft geen schepper nodig, want de schepping heeft altijd al bestaan. Kan je me trouwens eens zeggen op welke basis je dat stelt? Juist ja je hebt het in je sprookjesboek gelezen. En die schepper is toch wel net die gast die dat boek gecommandeerd heeft zekers straf he. BTW over ironie heb je ook nog nooit gehoord zeker?
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 2 oktober 2007 om 23:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Banneling
|
![]() Helemaal niet hilarisch of even hilarisch als te zeggen dat er geen god bestaat.
Laatst gewijzigd door system : 3 oktober 2007 om 08:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
-god? kan, maar weinig waarschijnlijk. Zeker niet in de vorm, met regeltjes die men nu hanteerd. De god(en) die wij kennen heeft ons niet gemaakt naar zijn evenbeeld, maar de god(en) die wij kennen is gemaakt op ONS beeld. Als antwoord op vragen waar geen vooralsnog geen antwoorden op gevonden zijn. -Er zijn zelfs mensen die vergelijkingen maken tussen een levend wezen (soort lichaam) en het heelal, waarbij planeten als atomen zijn en de mens, nogal vaak word bekeken als een 'kanker'... in dat opzicht is de aanleg van de mens voor destructie iets 'normaal'... Die piste zou betekenen dat het heelal het lichaam is, en god het wezen waarin wij dan wonen - de verzameling van het heelal (zoals de verzameling van mijn cellen MIJ maken) -etc etc. laat de fantasie vloeien, maar neem alles niet te serieus.... Vele pistes, vele gedachtengangen... De mensheid heeft pas een goed begrip over de aarde gekregen wanneer hij er niet meer 'in' stond, maar het geheel kon overzien (met technologie). Zo ook kan deze vraag niet zeker beantwoord worden omdat we vooralsnog niet hetzelfde kunnen met het heelal. We staan met onze neus nog TE dicht op het schilderij van het heelal om het volledig plaatje te kunnen ontdekken... Laatst gewijzigd door Zyp : 3 oktober 2007 om 08:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Probleem is dat een god zonder duidelijke properties een nutteloos begrip is om mee te discussiëren, en natuurlijk de vluchtweg voor godlovers als het godje in hun boek niet blijkt te kloppen met de werkelijkheid. Als je het dus perse wilt hebben over een god gelieve dan ook te zeggen wat je bedoelt, ander is discussie zinloos. Als je alles wat we kennen als 'god' beschouwt daar ben ik voor te vinden ![]()
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn Laatst gewijzigd door godisanidiot : 3 oktober 2007 om 10:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Gouverneur
|
![]() Dit blijft in ieder geval een van de mooiste vragen die we ons kunnen stellen, en er is een enorm aantal argumenten pro en contra aan te dragen.
Om even in te gaan op enkel punten die hier ter sprake zijn gekomen: - het is inderdaad niet zeker dat tijd bestaat. Het is ook niet zeker dat ruimte bestaat. Dat is een van de meest intrigerende theorieën van Schopenhauer. - de theorie van de eerste oorzaak is hoe dan ook een sterk agument dat het bestaan van een God in twijfel treft. Dawkins komt er in zijn laatste boek ook herhaaldelijk op terug: als men het bestaan van een God aanvaard die de wereld heeft geschapen, staat men nog niets verder, want dan moet men verklaren hoe die God is ontstaan. - het bestaan van een antropologische schepper 'de menselijke God op een wolk met de grijze baard' lijkt me hoe dan ook een beeld dat momenteel kinderachtig overkomt. Maar dat belet niet dat er bepaalde krachten bestaan die de schepping geprovoceerd en zelfs gestuurd hebben. Wie zal het weten? Ik pretendeer veel te weten, maar DAT weet ik niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
|
![]() Ik vind het eerder droevig dat in deze tijd mensen nog steeds niet inzien hoe onlogisch geloof & god wel is
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zou best wel eens kunnen, ja. Enfin, het is toch makkelijk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Volgens Artistoteles was er een zekere 'schepper', hoewel hij verstandig genoeg was om een dergelijk belachelijk woord niet in de mond te nemen. Hij noemde het, het 'al-ene'. De onbewogen beweger. Het begin van alles. Kort gezegd komt het hier op neer: de mens is ontstaan op de aarde, de aarde is ontstaan in het zonnestelsel, het zonnestelsel in de melkweg, de melkweg door de big-bang, etc. Als je de ketting doortrekt, dan kom je op een gegeven moment bij iets dat nooit ontstaan is. Iets dat er al altijd geweest is.
Wat Aristoteles echter over het hoofd zag is dat die onbewoger beweger, niet noodzakelijk een eenheid hoeft te zijn. Er bv enorme hoeveelheden materie in het heelal rondhangen die nooit onstaan zijn. Dat is in lijn met de theorie althans. |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Provinciaal Statenlid
|
![]()
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg :: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens :: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
Banneling
|
![]() Ik stel even grote vraagtekens bij zogenaamde kritische mensen die dingen verwerpen zonder eerst relevant onderzoek te hebben verricht nopens diezelfde dingen. En als men daar geen relevant onderzoek naar kan verrichten, dan mag men het zeker apriori verwerpen noch aanvaarden. En dat is wat gelovigen en atheïsten doen. In deze kwestie zijn ze beiden in hetzelfde bedje ziek.
Laatst gewijzigd door system : 3 oktober 2007 om 14:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
|
![]() Lees alles nog eens rustig door
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is een massa onderzoeksresultaten die erop wijzen dat godsdienst op lucht gebaseerd is. Er is geen enkel onderzoeksresultaat dat erop wijst dat godsdienst op feiten is gebaseerd. Er is enkel het geschrift om op terug te vallen. Me dunkt dat hier wel een groot verschil is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 3 oktober 2007 om 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Banneling
|
![]() Dan nog geldt dezelfde redenering. Er is niets dat wijst op het bestaan van een god. Er zijn wel talrijke aanwijzingen dat het niet bestaat.
Laatst gewijzigd door Dycore : 3 oktober 2007 om 14:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
DIE piste, wat men tegenwoordig onder de noemer 'geloof' laat valen, vind ik niet direct de meest aannemelijke daar men er zelfs geen enkele deftige aanwijzing toe heeft. Citaat:
Ik ben niet geneigd om de benaming 'god' aan deze stelling te koppelen, ik denk ook niet dat er vele zijn die dat zo benoemen. Mss wel veel die het zo zien, dat kan. Maar op dit ogenblik is de enorme ruimte waarin onze planeet zich in voortbeweegt genoemd 'heelal', en nog niet 'god'... Dus als iemand in die steeling wil geloven, dan geloof hij in 'het heelal', en niet 'in god'.. Laatst gewijzigd door Zyp : 3 oktober 2007 om 15:35. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Banneling
|
![]() Je moet je toch eens afvragen wat er met een god bedoeld kan worden?
Is het een evenbeeld van de mens? Neen Kan de mens ermee in aanraking komen na de dood onder behoud van uw identeit? Neen. Dat zou dikke pech zijn voor een pasgeboren baby. Wat is dan het nut van een god? Als je dood bent, ontmoet je geen god, dus je kan het enkel tijdens je leven ontmoeten in het beste geval. Wie heeft het al ontmoet? Right: niemand. Dus wat is de zogenaamde god? Alles wat de mensheid overstijgt, en dat is flink wat. Als nietige wezentjes snappen wij nagenoeg niets van de eindeloze ruimte rondom ons. Als je god noch tijdens je leven, noch na de dood kan ontmoeten, dienen we dan nog over 'god' te spreken, of laten we die term over aan mensen met gebrekkige fantasie? |
![]() |
![]() |