![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Bestaat er een schepper? | |||
| Ja zeker weten, het kan gewoon niet anders... |
|
17 | 23,61% |
| Ik heb mijn vermoedens maar het is best mogelijk want... |
|
13 | 18,06% |
| Neen want... |
|
42 | 58,33% |
| Aantal stemmers: 72. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#381 | |
|
Banneling
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#382 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Maar u weet zelfs niet waarover u praat. Lijkt me vrij logisch dat je dat niet kan uitlsuiten. Ik kan hetgeen ik niet weet, ook niet uitsluiten. Laatst gewijzigd door Dycore : 10 oktober 2007 om 12:27. |
|
|
|
|
|
|
#383 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Volstrekt ondeugdelijk uw redenering. |
|
|
|
|
|
|
#384 |
|
Banneling
|
Volume is de beste indicator.
|
|
|
|
|
|
#385 |
|
Banneling
|
De zogenaamde 'gangbare redenering' varieert tenzeerste van mens tot mens.
|
|
|
|
|
|
#386 |
|
Banneling
|
Hoe kan u al in eerste plaats iets relateren aan iets waarvan u niet weet wat het is? Leer redeneren.
Laatst gewijzigd door Dycore : 10 oktober 2007 om 12:29. |
|
|
|
|
|
#387 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#388 |
|
Banneling
|
Zoals u zegt: indicator. Aanwijzing, maar geen zekerheid (bij mensen bedoel ik dan).
Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 12:30. |
|
|
|
|
|
#389 |
|
Banneling
|
Neen tegenwoordig varieert dit zeer sterk. Het kan een persoonlijk god zijn, een anthropomorfe god. Het kan ook een abstracte zijn, een kracht, een soort van energie, enfin noem maar op.
Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 12:32. |
|
|
|
|
|
#390 |
|
Banneling
|
Ik heb het hier niet over mensen onderling hé. De ene mens zal wel meer zelfbewustzijn hebben dan de ander. Ik heb het over 'de mens' in vergelijking met andere dieren met hersenen.
|
|
|
|
|
|
#391 | |
|
Banneling
|
Citaat:
In elk geval. Zolang je een definite hebt van je god, kan er nog over gepraat worden. Dat is bij u niet mogelijk. |
|
|
|
|
|
|
#392 |
|
Banneling
|
Ja maar u ging uit dat de mens het 'grootste zelfbewustzijn heeft'. Dat is niet bij elke mens zo en bij dieren zoals de dolfijn is er ook een zelfbewustzijn en de hersenmassa is zeker niet kleiner bij de dolfijn dan bij de mens. Dus ook hier moet men op zijn minst nuanceren en nog meer informatie proberen te verwerven en niet te vlug in clichés vervallen. We weten niet welk het zelfbewustzijn is van een boom bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 12:37. |
|
|
|
|
|
#393 |
|
Minister
|
Mannen hebben gemiddeld 16% meer hersenvolume dan vrouwen, maar vrouwen hebben een groter limbisch systeem? Hebben mannen dus meer of minder zelfbewustzijn dan vrouwen?
|
|
|
|
|
|
#394 |
|
Banneling
|
Moeilijk te zeggen. Het is zeker niet uitgesloten dat er verschillende 'soorten zelfbewustzijn' zijn. We hebben veel te vaak de tendens daar een label op te plakken van beter of slechter, groter of kleiner. Misschien moeten we spreken over 'ander'.
Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 12:39. |
|
|
|
|
|
#395 | |
|
Banneling
|
Citaat:
God, zelfs in de primitieve betekenis die u hanteert, is een niet-materieel wezen. Dus, het is als (materiële) mens zeer moeilijk daar informatie over te verwerven. Toch verwerpt u het bestaan ervan op voorhand. Laatst gewijzigd door system : 10 oktober 2007 om 12:45. |
|
|
|
|
|
|
#396 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Heel anders? Het is een kleine nuance. Die wolfskinderen hebben nog steeds een hoger zelfbewustzijn dan eender welk ander wezen met minder ontwikkelde hersenen. Zo lijkt het althans in de ogen van de mens. Want zelfbewustzijn lijkt mij nogal relatief. Er zijn verschillende dimensies die door bepaalde dieren beter waargenomen worden dan door mensen. Een andere vorm van bewustzijn, maar daarom niet minder. Hangt van je perceptie af. Laatst gewijzigd door Dycore : 10 oktober 2007 om 12:47. |
|
|
|
|
|
|
#397 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Een niet-materieel wezen? Ja, dat valt met heel veel argumenten te weerleggen. Plenty. Laatst gewijzigd door Dycore : 10 oktober 2007 om 12:51. |
|
|
|
|
|
|
#398 |
|
Minister
|
Ik zie zelfbewustzijn eerder als een boolse variabele: iets heeft zelfbewustzijn of het heeft het niet. Ja of nee. Als je over verschillende groottes of soorten begint, dan duidt je daarbij aan dat het op een of andere manier mogelijk zou zijn om zelfbewustzijnsvormen met elkaar te vergelijken en te meten. Iets waarbij ik mij niets kan voorstellen.
|
|
|
|
|
|
#399 | |||||||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als men de hardware wijzigt, dan kan men de werking van de firmware én de programma's wijzigen. Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Laatst gewijzigd door Amon_Re : 10 oktober 2007 om 13:14. |
|||||||
|
|
|
|
|
#400 | ||
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
|
|
|