![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#281 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aldus hebben de Vlamingen in een heel korte tijd een fase moeten inhalen - en zijn ze er nog steeds mee bezig - die heel wat andere volkeren in West-Europa reeds achter de rug hadden. Dat vraagt tijd. De oplossing zit niet in het gewild laten verdwijnen van het dialect, maar in het aanleren van een goede beheersing van het AN naast het dialect. Er is hoegenaamd geen enkele tegenstelling tussen dialect en standaardtaal. De Duitstalige wereld is het mooiste voorbeeld daarbij, waar de twee complexloos naast elkaar gebruikt worden (en elkaar ook beïnvloeden en bevruchten). Dialect spreken is geen minderwaardige vorm van onze taal (dat suggereert u eigenlijk), maar een volwaardige, zij het plaatselijke vorm ervan. AN is de overkoepelende vorm. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#282 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Aanpassen is inderdaad een waardevol gegeven, daar het de bereidwilligheid van een migrant toont ten opzichte van zijn nieuw thuisland. Iedereen met een beetje inzicht weet dat. Als ik me in Frankrijk vestig, leer ik Frans en hou rekening met de omgangsvormen die er eigen zijn. Op die wijze is het een zaak van geven en nemen, en zet je een stap naar de bevolking die je als nieuw lid opneemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#283 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 17 oktober 2007 om 06:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#284 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#285 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#286 |
Banneling
|
![]() Dat is volledig in tegenspraak met de stelling van Filip Dewinter, u wellicht niet onbekend, die in zijn boek 'Baas in eigen land', pleit voor de invoering van de bloedafstamming, als voorwaarde om Belg (Vlaming) te worden. Kort zijn pleidooi samengevat: Vlaming kan je niet worden, je wordt zo geboren. Ik zal vanavond wat opzoeken voor je, dat wat ik hier neerpen ondersteunt.
Laatst gewijzigd door Abba Kovner : 17 oktober 2007 om 06:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#287 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#288 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#289 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef inderdaad mijn streektaal door, net zoals mijn (groot)ouders me die hebben doorgegeven. Die eigenheid vind ik immers belangrijk. Evenzeer zal ik mijn kinderen het AN bijbrengen. Juist in die tweeheid zit een rijkdom die u blijkbaar wil doen verschralen. Ik "promoot" gewoon de beide vormen, elk in hun eigenheid, elk in hun situatie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#290 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#291 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#292 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er bestond weldegelijk Nederlands onder het gewone volk, zij het in zijn plaatselijke vorm. Vlaamse, Brabantse en Limburgse dialecten zijn net als de Hollandse, Saksische en Nederlands-Brabantse en -Limburgse immers Nederlandse dialecten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#293 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() klopt als een bus.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#294 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar ik vrees dat hij zelf dan ook zal moeten verkasten, want als je hem bekijkt kan hij nooit een echte Vlaming zijn, volgens zijn eigen bloedlijnstelling. Echt bloedlijn vlamingen hebben blond haar en blauw-groene ogen en zijn niet groter dan 1.70meter, al de rest is afkomstig van immigranten. Wel door de vele eeuwen heen, maar het blijven volgens zijn bloedlijnstelling allochtone. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#295 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#296 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#297 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die bestond idd en werd zelfs onderwezen in het basisonderwijs en werd in de Christelijke leer gebruikt. Ben zelf nog in het bezit van twee kerkboeken uit die tijd, 1 van mijn grootmoeder die in Veurne woonde en 1 van mijn grootvader die uit Brussel afkomstig is. Beide boeken zijn wel in dezelfde taal geschreven. Vraag mij trouwens af hoe zij ooit zouden hebben kunnen samenleven en trouwen als ze elkaar niet zouden hebben verstaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#298 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#299 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe gek het zelfs klinkt, maar hij en andere kopstukken van het VB zijn zelfs bezig met het uitwerken van een mogelijk wetsvoorstel in verband met de allochtone en jongeren dat hier ooit op het forum heeft gestaan als posting van een NIET VBer. Ook de ontwikkelingshulp zijn ze aan het onderzoeken naar voorstellen die hier op het form hebben gestaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#300 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen kende mijn grootmoeder zelfs op de dag dat ze stierf nog steeds geen letter frans.
|
![]() |
![]() |