Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 oktober 2007, 08:33   #1
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard Federale kieskring : Vlamingen lusten hem niet

Citaat:
Federale kieskring

MR-topman Didier Reynders pleitte het voorbije weekend opnieuw voor een federale kieskring. Zou u ook op franstalige politici willen stemmen?

Nee : 65,83 pct
Ja : 34,17 pct

[Aantal stemmen : 600]
http://www.standaard.be/Meningen/Pol...aspx?poll=5560
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 08:34   #2
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
DS, maandag 22 oktober 2007
N-VA kraakt federale kieskring

BRUSSEL - N-VA-boegbeeld Geert Bourgeois schiet het voorstel van MR-topman Didier Reynders over een federale kieskring aan flarden: 'Dit is onaanvaardbaar.'

Van onze redacteur

'We gaan toch niet BHV splitsen, om dan in heel Vlaanderen Franstalige lijsten toe te laten? Met een federale kieskring zoals Didier Reynders die voorstelt, komen Elio Di Rupo (PS) en Louis Michel (MR) binnenkort ook in Antwerpen en Gent campagne voeren om stemmen te ronselen bij Nederlandsonkundigen. Het gaat ons erom de logica van de taalgebieden door te trekken, als we eisen dat BHV gesplitst wordt', zegt Vlaams minister Geert Bourgeois, die dit weekend namens zijn N-VA mee onderhandelde over een oranje-blauwe regering.

Zaterdag legde Reynders in De Morgen het idee van een federale kieskring op tafel. Hij wil van de Vlamingen 'een symbool dat ze nog in een federale staat geloven'. Zo'n federale kieskring is naast een 'veralgemeend inschrijvingsrecht' een manier om aan de Franstalige eisen tegemoet te komen. Dat laatste concept schoot Open VLD al eind september af, N-VA doet dat nu met het eerste.

'Het zou de sociologische realiteit ontkennen. Alle partijen, van de CVP tot en met de unitaire BSP, zijn al lang gesplitst. Juist omdat ze geen gemeenschappelijke programma's meer konden maken. En nu wil men federale lijsten en federale kiesallianties? Dat klinkt mooi, maar het staat haaks op de realiteit. De N-VA werkt alvast niet mee aan dat soort restauratiepoging die tot niets leiden', zegt Bourgeois.

Het 'njet' van de N-VA staat in contrast met de 'lepel suiker' die voorzitter Bart De Wever exact een week geleden beloofde aan de Franstaligen in ruil voor de splitsing van BHV.

Met dat standpunt duwt de N-VA haar grote broer CD&V in een strakkere positie. Bij de christendemocraten is er bereidheid om na te denken over zo'n kieskring, als pasmunt voor vergaande hervormingen. Open VLD is zelfs vragende partij voor het idee.

Meteen heeft formateur Leterme minder beweegruimte voor zijn communautaire nota, waar hij volop aan werkt. Die nota moet dienen als basis voor plenaire onderhandelingen, die tot de finish kunnen gaan. Eerst werd de nota zondagavond verwacht, maar omdat het water nog te diep is, wordt het later deze week. In het weekend werkt Leterme voort aan het budget, de arbeidsmarkt, het communautaire deel van de gezondheidszorg en BHV.

Vanochtend praat hij bilateraal verder over het communautaire, daarna loopt hij langs bij koning Albert op Bélvedère voor een verslag en in de namiddag zit oranje-blauw samen over 'Samen gaan voor duurzame levenskwaliteit'.

Aan de andere kant van de taalgrens gooit de kleine MR-partner FDF olie op het vuur. Het roept zijn mandatarissen in de faciliteitengemeenten Linkebeek, Kraainem en Wezembeek-Oppem op om als symbolische actie vandaag tijdens de gemeenteraad Frans te spreken, wat onwettig is.
Oud 22 oktober 2007, 08:36   #3
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel een redelijke eis om een teken te geven dat we niet op de boedelscheiding uit zijn.

Ik stel voor dat Didier Reynders premier wordt, dat lijkt me een veel beter teken dat Vlaanderen Wallonië nog wel lust dan al die transfers, uitbreidingen van Brussel, federale kieskringen,...
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 08:39   #4
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Ik vind het wel een redelijke eis om een teken te geven dat we niet op de boedelscheiding uit zijn.

Ik stel voor dat Didier Reynders premier wordt, dat lijkt me een veel beter teken dat Vlaanderen Wallonië nog wel lust dan al die transfers, uitbreidingen van Brussel, federale kieskringen,...

Dat meen je niet!
Den diene premier is al 1 ding, maar dan nog met de reden om de Franstaligen te sussen?
Oud 22 oktober 2007, 08:39   #5
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom zouden wij in godsnaam zo'n teken moeten geven? Versterkt dat onze onderhandelingspositie?

Geven de franstaligen misschien een teken dat ze eindelijk ons grondgebied willen respecteren? Is het daarom dat Reynders in één moeite ook meteen het recht eist voor de Franse Gemeenschap om op te treden in Vlaams-Brabant?

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Om andere redenen weliswaar, maar dat terzijde.
Oud 22 oktober 2007, 08:45   #6
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Ondertussen al 725 stemmen en de uitslag blijft gelijk.

U kan trouwens hier nog altijd uw stem uitbrengen: http://www.standaard.be/Meningen/Pol...aspx?poll=5560
Oud 22 oktober 2007, 10:00   #7
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Waarom zouden wij in godsnaam zo'n teken moeten geven? Versterkt dat onze onderhandelingspositie?
Natuurlijk. Een Franstalige premier zal minder Waal zijn dan Belg en dus eerder geneigd tot toegeven. Het Verhofstadt effect.

Citaat:
Geven de franstaligen misschien een teken dat ze eindelijk ons grondgebied willen respecteren?
Dat kan een tegenprestatie zijn, maar de Vlaamse onderhandelaars zijn te laf om dat te vragen.

Citaat:
Daar ben ik het mee eens. Om andere redenen weliswaar, maar dat terzijde.
Welke zijn de uwe?
Oud 22 oktober 2007, 10:09   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een Franstalige premier zal minder Waal zijn dan Belg en dus eerder geneigd tot toegeven.
Heb je daar ook aanwijzingen voor?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 oktober 2007 om 10:16.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 10:15   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat kan een tegenprestatie zijn, maar de Vlaamse onderhandelaars zijn te laf om dat te vragen.
Welke 'Vlaamse' onderhandelaars zijn te laf om te vragen dat de Franstaligen met hun grijpgrage poten van Vlaanderen afblijven?
Volgens mij zijn het geen Vlaamse maar belgicistische onderhandelaars die daar geen punt van willen maken. We weten waarom. De Vlaams-nationalisten houden allang voet bij en eisen dat er geen morzel Vlaamse grond zal worden afgestaan. Om welke reden dan ook en nog het minst van al als prijs voor het splitsen van een ongrondwettelijke kieskring!
Oud 22 oktober 2007, 10:19   #10
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Welke zijn de uwe?
Bij nader inzien lopen ze toch nogal gelijk:

Citaat:
Een Franstalige premier zal minder Waal zijn dan Belg en dus eerder geneigd tot toegeven. Het Verhofstadt effect.
Aansluitend meen ik dat Reynders als premier van een tripartite het beste recept is om binnen de vijf jaar een eind te maken aan België.

Maar mijn twijfels gingen eigenlijk over iets anders, nl. uw stelling dat de Vlamingen een signaal zouden moeten geven dat ze België willen behouden. Ik vind dat absoluut onnodig, uiterst schadelijk zelfs. Wij hebben er baat bij om de druk op de ketel te houden.

Laatst gewijzigd door Kortaf : 22 oktober 2007 om 10:41.
Oud 22 oktober 2007, 10:29   #11
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aansluitend meen ik dat Reynders als premier van een tripartite het beste recept is om binnen de vijf een eind te maken aan België.
Mee eens.

Citaat:
Maar mijn twijfels gingen eigenlijk over iets anders, nl. uw stelling dat de Vlamingen een signaal zouden moeten geven dat ze België willen behouden. Ik vind dat absoluut onnodig, uiterst schadelijk zelfs. Wij hebben er baat bij om de druk op de ketel te houden.
Nog meer mee eens.
Oud 22 oktober 2007, 10:53   #12
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zo'n eis lijkt me kinderachtig. Of er gescheiden gaat worden, hangt niet alleen van de Vlamingen af, maar ook van de Franstaligen. I.p.v. van de Vlamingen te eisen om een blijk te geven van het voornemen om niet te scheiden, kunnen de Franstaligen zich beter afvragen hoe zij zelf aan het ontstaan van het scheidingsgevaar hebben bijgedragen en er adequate conclusies uit trekken.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 11:04   #13
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel niet slecht op het aantal Kamerzetels op te trekken naar 200.

Met het samenslaan van de Senaat zou men uiteindelijk kunnen groeien naar 250 zetels.

100 daarvan zouden dan zoals nu proportioneel in kieskringen bezet worden, 50 in een federale kieskring, 50 direct verkozen vanuit de gewesten, en 50 vanuit te creëren districten volgens een first past the post systeem of dergelijk.

Enfin, 't is maar een ideetje.
Oud 22 oktober 2007, 11:07   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Vanuit democratische overwegingen sta ik daar zelfs niet afkerig tegenover.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 11:18   #15
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik vind het wel niet slecht op het aantal Kamerzetels op te trekken naar 200.

Met het samenslaan van de Senaat zou men uiteindelijk kunnen groeien naar 250 zetels.

100 daarvan zouden dan zoals nu proportioneel in kieskringen bezet worden, 50 in een federale kieskring, 50 direct verkozen vanuit de gewesten, en 50 vanuit te creëren districten volgens een first past the post systeem of dergelijk.

Enfin, 't is maar een ideetje.
maw, meer democratie, meer participatie van de gewesten en dichter bij de bevolking, schitterend ideetje toch wel.
Oud 22 oktober 2007, 11:19   #16
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Heb je daar ook aanwijzingen voor?
Enkel het gedrag van hun Vlaamse tegenhangers, mits het al jaren geleden is dat er nog een Waalse premier was.
Oud 22 oktober 2007, 11:23   #17
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Welke 'Vlaamse' onderhandelaars zijn te laf om te vragen dat de Franstaligen met hun grijpgrage poten van Vlaanderen afblijven?
De rooms-blauwe, mits dat de beoogde coalitie is. Maar ik heb mijn twijfels of het ooit anders zal zijn.

Citaat:
Volgens mij zijn het geen Vlaamse maar belgicistische onderhandelaars die daar geen punt van willen maken. We weten waarom. De Vlaams-nationalisten houden allang voet bij en eisen dat er geen morzel Vlaamse grond zal worden afgestaan. Om welke reden dan ook en nog het minst van al als prijs voor het splitsen van een ongrondwettelijke kieskring!
U heeft de wereld ingedeeld in belgicisten en Vlaams-nationalisten. U stopt zichzelf in dat vakje Vlaams-nationalistisch en mij ongetwijfeld in belgicistisch terwijl ik geen enkele emotionele band heb met België, de koning en kleffe hymnes als de Brabançonne.

Heeft u er ooit al bij stil gestaan dat die Vlaamse onderhandelaars niet belgicistisch en niet Vlaams-nationalistisch kunnen zijn ook?
Oud 22 oktober 2007, 11:28   #18
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vanuit democratische overwegingen sta ik daar zelfs niet afkerig tegenover.
Ik vrees dat een federale kieskring het broze evenwicht in België in gevaar zou brengen.

Aangezien de Walen onevenredig veel zetels hebben in vergelijking met hun aantal stemmen (maar niet met hun inwoners), zou dat op korte termijn een Waals verlies aan parlementszetels betekenen.

Aangezien Franstaligen intellectueel niet in staat zijn om Nederlands te leren (sic) kan dat op lange termijn de politieke verfransing van Vlaanderen in de hand werken.

Een federale kieskring lijkt misschien wel democratischer, maar ik vrees dat het België meer kwaad zou doen dan goed. België is immers geen democratie als een andere, maar in feite een tweeledig land dat kan overleven door het evenwicht te bewaren.
Oud 22 oktober 2007, 11:33   #19
Europlia
Banneling

Standaard

Terug naar de peiling, 30% is en blijft veel voor een herfederalisering.

Laatst gewijzigd door Europlia : 22 oktober 2007 om 11:33.
Europlia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2007, 11:35   #20
Montalcino
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Och kom, een beetje diplomatie, Kortaf. De Franstaligen zijn daar wel goed in. Die slaan er in hun eisen te verpakken als toegevingen aan ons. Een voorbeeld:

Brussel is 80-90% Franstalig? Wel, beste Vlamingen, laat ons Brussel uitbreiden met Vlaamse gemeenten en dan zit je weer aan 50-50. Het lijkt een toegeving in ruil voor een Waalse eis, maar indien ingewilligd krijgen ze twee wensen vervuld.

Zo vragen de Franstaligen nu een teken, wel, geef hen het vergiftigde geschenk van de leverancier van de premier. Niet omdat dat de boedelscheiding zou versnellen (tenzij hij natuurlijk niet Verhofstadt nadoet, maar daar hoop jij denk ik wel op), maar omdat een Waalse premier eerder geneigd is wat inschikkelijker te zijn voor Vlaamse eisen om zijn postje veilig te stellen. In ruil mag hij dan paraderen op internationale topontmoetingen en mag hij gekke bekken trekken bij de Amerikaanse president. En daar is het de premier toch om te doen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be