Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 oktober 2007, 22:01   #61
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, daar kan iedereen die kennis wil maken met het katholieke geloof iets van leren. Dat is heel juist. Deze catechismus is heel rijk, met talrijke noten en bijkomende uitleg. En wat meer is, beste vriend, ik heb dat document - eigenlijk een lijvig boek - hier thuis en heb in het verleden zelfs catecheseavonden gevolgd waarin hoofdstuk voor hoofdstuk de catechimus werd gevolgd.
Maar de kinderen leerden toch niet veel met de 'oude catechismus' en zijn (zogezegde) 'pedagogische' methode. En zo is dit nog in vele koranscholen. Uiterlijke vaardigheid, het geheugen oefenen. Daarmee houdt het op.

Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2007 om 22:01.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2007, 13:54   #62
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pavolini Bekijk bericht
Religie is voor velen geen onzin maar een noodzaak. Het vult een verlangen naar spiritualiteit in en geeft voor velen sterkte en ruggesteun in momenten van zwakte en moeilijkheden. Waarom dit deze mensen willen afnemen of er denigrerend over doen?

Voorts is het zo dat een aanzienlijk deel van onze cultuur religieus bepaald is. Onze culturen en beschaving zijn gekneed door ondermeer het christendom en de heidense Griekse en Romeinse oudheid.
kan allemaal ook gezegd worden over een fles wodka.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 06:01   #63
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar de kinderen leerden toch niet veel met de 'oude catechismus' en zijn (zogezegde) 'pedagogische' methode. En zo is dit nog in vele koranscholen. Uiterlijke vaardigheid, het geheugen oefenen. Daarmee houdt het op.
Kinderen hebben heel veel aan een vraag-antwoordsysteem. Ik raad u aan eens de werkboekjes van de lagere school of de eerste graad van het middelbaar te bekijken. Voor heel veel vakken is er een werkboekje met vraag-antwoordsysteem dat niet de volledige leerstof weergeeft maar slechts een samenvatting inhoudt. Een beproefde methode die voor die leeftijd heel goed is.

Immers, dat systeem is een soort kapstok waaraan leerlingen bijkomende informatie kunnen aanhangen. Het vraag-antwoordsysteem is dus een beproefde, degelijke en volstrekt te verantwoorden pedagogische methode. En dat is heel wat anders dan het inhoudsloos opdreunen van eenzelfde korantekst. Het vraag-antwoordsysteem plaatst zich immers in een pedagogische opbouw: leerstof aanbrengen en uitleggen, herhalen en vervolgens vastzetten in een vaste verwoording (door bijvoorbeeld vraag-antwoord). Leerlingen leren dan de daar in vastgelegde informatie en bij twijfel of vragen kunnen ze weer uitleg vragen of die gaan opzoeken in een uitgebreider handboek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 06:05   #64
born2bewild
Banneling

Standaard

mogen we ervan uitgaan dat alle posters in deze thread op zijn minst katholiek zijn?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 06:05   #65
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Het criminele karakter van vatikaanstad is u blijkbaar onbekend?
ja, sherlock
Oud 20 oktober 2007, 06:18   #66
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
mogen we ervan uitgaan dat alle posters in deze thread op zijn minst katholiek zijn?
Waarom? Ik denk dat een Latijnse mis ook een niet-gelovige kan aanspreken, al was het maar uit een vaag spiritueel of esthetisch gevoel.
Oud 20 oktober 2007, 06:19   #67
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom? Ik denk dat een Latijnse mis ook een niet-gelovige kan aanspreken, al was het maar uit een vaag spiritueel of esthetisch gevoel.

i stand corrected.
Oud 20 oktober 2007, 06:41   #68
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Hoezo, niet op ingegaan???!! Je hebt kennelijk over mijn vraag heengelezen waar die jonge monikken die Latijnse gebeden geleerd hebben, als ze ze niet van huize uit hebben meegekregen.

Dus, spijts dat die jongeren in een even sterk geseculariseerde samenleving opgegroeid zijn als jij (en ik), en aan even veel (of even weinig) "religieuze prikkels" hebben blootgestaan, kiezen zij als jongvolwassene toch voor wat jij als een relict uit de prehistorie schijnt te bestempelen.
In strenge kloosters met een traditionele liturgie (volledig of bijna volledig in het Latijn) heeft men een toevloed aan jonge mensen. 't Grootste deel komt juist uit gezinnen die geen religieuze voeling meer hadden of een los stonden tegenover de Kerk. Ik denk dan aan kloosters als Le Barroux, Fontgombault en, natuurlijk, La Trappe. In La Trappe is er bij gebrek aan ruimte zelfs een wachtlijst.
Oud 20 oktober 2007, 17:50   #69
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Jan,

Ik ben allesbehalve een tegenstander van Latijn in de kerk. Ik ben geen uitgesproken voorstander van de Tridentijnse liturgie, doch ook geen uitgesproken tegenstander. Hetzelfde geldt de Novus Ordo.

Wel krijg ik de blauwe koorts van slecht verzorgde liturgie. Sacramenten - in illo casu de H. Communie - zijn te heilig om er nonchalant mee om te gaan. Ook in mijn eigen parochie - waar ik nog stevig geëngageerd ben - moet ik (soms tot vervelens toe) elke zweem naar oppervlakkigheid weerstreven. Niet altijd met succes, want niet iedereen is daarmee zo sterk bezig. Jammer, maar helaas.

Kwaliteit is wat ik nastreef. Doch kwaliteit is geen doel. Het is meer een middel. Zelf de lat (zeer) hoog leggende, remmen anderen me soms af. Niet alleen leken, ook sommige priesters die niet schijnen te beseffen hoe belangrijk de goede afwerking van liturgie ("tot in de puntjes") wel niet is. Gelukkig is onze federatiepastoor daar wél van overtuigd en staat hij open voor het voeren van deze discussie. (Zelfs al ben ik het niet immer met hem eens, maar goed...)

De tijd blijkt me, na zowat 20 jaar, gelijk te geven. We zijn in onze kleine plattelandsparochie allang gezegend met een paar goed gevormde (amateur-)musici. Zelf speel ik redelijk orgel, en maak ik er een erezaak van om elk van mijn begeleidingen "muzikaal verantwoord" te laten klinken. Onze (nog jonge) dirigente heeft de oren aan het hoofd die zij nodig heeft om het "zootje ongeregeld" (zo noemen we al gekscherend onze niet muzikaal geschoolde koorleden) in de maat en de toon te houden.

Nog maar een paar jaar geleden gaven zowel de oude dirigent als de oude organist er de brui aan. Geen van beiden had enig muziekonderricht genoten, en ze hadden er zelfs het talent niet voor. Maar ze bekleedden die positie, waarvan zij veronderstelden dat ze er "recht" op hadden. Bijna 20 jaar lang heb ik geduldig moeten wachten.

In die 20 jaar stierf het koor nagenoeg uit: oudere zangers overleden en jongeren haakten af. Die jongeren ervoeren kennelijk, net zoals ik, de nonchalance waarmee er gezongen werd als storend. Het enige antwoord op hun verzuchtingen luidde: "Komaan, zo nauw steekt het niet. Niemand in de kerk die dat hoort."

Nu onze jonge dirigente de muzikale lat wat hoger durft te leggen en de kwaliteit sterk toeneemt, vinden jonge mensen opnieuw de weg naar een koor waarop zij fier zijn. In hoeverre zij écht bezig zijn met hun geloof? Als organist probeer ik hen te laten aanvoelen dat mijn orgelspel een vorm van bidden is, en hoop ik dat zij hun zingen ook als bidden (leren) aanvoelen. Want hoe belangrijk het muzikale aspect ook moge wezen, in een kerkkoor prevaleert hoedanook het spirituele. Zangers, hoe goed ook, die dit aspect ontkennen blijven niet lang lid.

Het sterkt me dat maar weinig jongeren afhaken. Op 2 jaar tijd kregen we een achttal jongeren bij uit de jeugdbeweging (4 meisjes en vier jongens) van wie er slechts 2 afhaakten. Ook een paar twintigers en een pasgehuwd stel sloten zich aan en zingen nu al meer dan een jaar mee.

En zomin als mij maakt het die mensen uit of zij Latijn of Nederlands (of welke taal dan ook) moeten zingen. Als het maar mooi verzorgd is, en wars van zelfs maar de minste zweem naar nonchalance (de zo-nauw-steekt-het-niet-mentaliteit) die elke geloofwaardigheid jarenlang in de kiem heeft gesmoord.

Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 20 oktober 2007 om 18:01.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:29   #70
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Helemaal akkoord.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2007, 17:51   #71
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

missen in het latijn? graag!

dan is mijn latijn toch nog voor iets nuttig geweest. niet dat ik er nog maar iets van weet jammer genoeg.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 12:23   #72
Another Jack
Banneling

Standaard

In het Pools!!

Zijn de enigen die nog naar de kerk gaan onder de 60 jaar
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 12:32   #73
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
In het Pools!!

Zijn de enigen die nog naar de kerk gaan onder de 60 jaar
Denkt u?

Kom dan eens naar de Sint-Jozefskerk in Brussel of de Hemelstraat in Antwerpen of het Klooster in Maleizen of de Saint-Nicolas-du-Chardonnet in Parijs.
Oud 10 januari 2008, 12:37   #74
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
kan allemaal ook gezegd worden over een fles wodka.
Haha, prachtig!
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 12:38   #75
Another Jack
Banneling

Standaard

Nu ja, 't is hun club...

Laat ze zelf maar beslissen over hun clubreglement...

Allen spijtig dat elke Belg verplicht meesponsort
Oud 10 januari 2008, 12:56   #76
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu ja, 't is hun club...

Als gelovige heb ik er geen enkel probleem mee dat dit afgeschaft wordt. Men mag gerust een systeem invoeren zoals in de Duitstalige landen gebruikelijk is.
Oud 10 januari 2008, 13:03   #77
Heftruck

Standaard

Citaat:
Nu ja, 't is hun club...

Spijtig dat we ook elke andere club verplicht meesponsoren.

Ik vind namelijk gans die politieke club onzinnig.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 14:25   #78
Hoogmoed
Gouverneur

Hoogmoed's schermafbeelding

Standaard

de missen terug in het Latijn....

En dit terwijl ze de moslims gaan verplichten om hun gebedsdiensten in het Nederlands te doen....

begrijpen wie het begrijpen kan.....

Divide et impera .... Panem et circenses

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Verschiet dan niet als ze met een blauw oog thuis komen. 97% van de bevolking is geen Moslim.
Hoogmoed is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2008, 14:43   #79
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoogmoed Bekijk bericht
de missen terug in het Latijn....

En dit terwijl ze de moslims gaan verplichten om hun gebedsdiensten in het Nederlands te doen....

begrijpen wie het begrijpen kan.....
Oei, dat gaat hard aankomen voor sommigen...
Oud 10 januari 2008, 20:07   #80
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Ik heb geen enkel probleem met een Latijnse misdienst. Dan zullen de kerken nóg sneller leeglopen dan nu reeds het geval is.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be