![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2007 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#63 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Immers, dat systeem is een soort kapstok waaraan leerlingen bijkomende informatie kunnen aanhangen. Het vraag-antwoordsysteem is dus een beproefde, degelijke en volstrekt te verantwoorden pedagogische methode. En dat is heel wat anders dan het inhoudsloos opdreunen van eenzelfde korantekst. Het vraag-antwoordsysteem plaatst zich immers in een pedagogische opbouw: leerstof aanbrengen en uitleggen, herhalen en vervolgens vastzetten in een vaste verwoording (door bijvoorbeeld vraag-antwoord). Leerlingen leren dan de daar in vastgelegde informatie en bij twijfel of vragen kunnen ze weer uitleg vragen of die gaan opzoeken in een uitgebreider handboek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Banneling
|
![]() mogen we ervan uitgaan dat alle posters in deze thread op zijn minst katholiek zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
Minister
|
![]() Jan,
Ik ben allesbehalve een tegenstander van Latijn in de kerk. Ik ben geen uitgesproken voorstander van de Tridentijnse liturgie, doch ook geen uitgesproken tegenstander. Hetzelfde geldt de Novus Ordo. Wel krijg ik de blauwe koorts van slecht verzorgde liturgie. Sacramenten - in illo casu de H. Communie - zijn te heilig om er nonchalant mee om te gaan. Ook in mijn eigen parochie - waar ik nog stevig geëngageerd ben - moet ik (soms tot vervelens toe) elke zweem naar oppervlakkigheid weerstreven. Niet altijd met succes, want niet iedereen is daarmee zo sterk bezig. Jammer, maar helaas. Kwaliteit is wat ik nastreef. Doch kwaliteit is geen doel. Het is meer een middel. Zelf de lat (zeer) hoog leggende, remmen anderen me soms af. Niet alleen leken, ook sommige priesters die niet schijnen te beseffen hoe belangrijk de goede afwerking van liturgie ("tot in de puntjes") wel niet is. Gelukkig is onze federatiepastoor daar wél van overtuigd en staat hij open voor het voeren van deze discussie. (Zelfs al ben ik het niet immer met hem eens, maar goed...) De tijd blijkt me, na zowat 20 jaar, gelijk te geven. We zijn in onze kleine plattelandsparochie allang gezegend met een paar goed gevormde (amateur-)musici. Zelf speel ik redelijk orgel, en maak ik er een erezaak van om elk van mijn begeleidingen "muzikaal verantwoord" te laten klinken. Onze (nog jonge) dirigente heeft de oren aan het hoofd die zij nodig heeft om het "zootje ongeregeld" (zo noemen we al gekscherend onze niet muzikaal geschoolde koorleden) in de maat en de toon te houden. Nog maar een paar jaar geleden gaven zowel de oude dirigent als de oude organist er de brui aan. Geen van beiden had enig muziekonderricht genoten, en ze hadden er zelfs het talent niet voor. Maar ze bekleedden die positie, waarvan zij veronderstelden dat ze er "recht" op hadden. Bijna 20 jaar lang heb ik geduldig moeten wachten. In die 20 jaar stierf het koor nagenoeg uit: oudere zangers overleden en jongeren haakten af. Die jongeren ervoeren kennelijk, net zoals ik, de nonchalance waarmee er gezongen werd als storend. Het enige antwoord op hun verzuchtingen luidde: "Komaan, zo nauw steekt het niet. Niemand in de kerk die dat hoort." Nu onze jonge dirigente de muzikale lat wat hoger durft te leggen en de kwaliteit sterk toeneemt, vinden jonge mensen opnieuw de weg naar een koor waarop zij fier zijn. In hoeverre zij écht bezig zijn met hun geloof? Als organist probeer ik hen te laten aanvoelen dat mijn orgelspel een vorm van bidden is, en hoop ik dat zij hun zingen ook als bidden (leren) aanvoelen. Want hoe belangrijk het muzikale aspect ook moge wezen, in een kerkkoor prevaleert hoedanook het spirituele. Zangers, hoe goed ook, die dit aspect ontkennen blijven niet lang lid. Het sterkt me dat maar weinig jongeren afhaken. Op 2 jaar tijd kregen we een achttal jongeren bij uit de jeugdbeweging (4 meisjes en vier jongens) van wie er slechts 2 afhaakten. Ook een paar twintigers en een pasgehuwd stel sloten zich aan en zingen nu al meer dan een jaar mee. En zomin als mij maakt het die mensen uit of zij Latijn of Nederlands (of welke taal dan ook) moeten zingen. Als het maar mooi verzorgd is, en wars van zelfs maar de minste zweem naar nonchalance (de zo-nauw-steekt-het-niet-mentaliteit) die elke geloofwaardigheid jarenlang in de kiem heeft gesmoord. Laatst gewijzigd door ElFlamencoLoco : 20 oktober 2007 om 18:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Burgemeester
|
![]() missen in het latijn? graag!
dan is mijn latijn toch nog voor iets nuttig geweest. niet dat ik er nog maar iets van weet jammer genoeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Banneling
|
![]() In het Pools!!
Zijn de enigen die nog naar de kerk gaan onder de 60 jaar |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#74 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Banneling
|
![]() Nu ja, 't is hun club...
Laat ze zelf maar beslissen over hun clubreglement... Allen spijtig dat elke Belg verplicht meesponsort |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als gelovige heb ik er geen enkel probleem mee dat dit afgeschaft wordt. Men mag gerust een systeem invoeren zoals in de Duitstalige landen gebruikelijk is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Gouverneur
|
![]() de missen terug in het Latijn....
En dit terwijl ze de moslims gaan verplichten om hun gebedsdiensten in het Nederlands te doen.... begrijpen wie het begrijpen kan..... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
|
![]() Ik heb geen enkel probleem met een Latijnse misdienst. Dan zullen de kerken nóg sneller leeglopen dan nu reeds het geval is.
|
![]() |
![]() |