Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 06:30   #121
fransV
Gouverneur

Standaard macht

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Het kan zijn dat de tijden veranderd zijn -ik wil voorzichtig zijn - maar wat je hierboven schrijft ligt in elk geval niet in de aard van de Brusselaars. De voorbije eeuwen zijn ze altijd extreem flexibel gebleken tegenover de machthebbers van het moment.

Brussel zal zich imho niet laten leiden door taal- en cultuurverwantschap, maar zoals altijd door wie de macht heeft.
Of de centen
fransV is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:03   #122
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fransV Bekijk bericht
Of de centen
In Quebec bewijst men dat de Franstalige cultuur een traditie heeft om zich zeer lang te verzetten tegen een culturele en taalomslag.

VL en NL passen zich elders erg snel aan, maar bij FR is het een traditie om zeer lang vast te houden aan cultuur en taal.

Mooi voorbeeld: http://www.leforum.nl/phpBB/index.php

= forum voor Franstaligen die in Nederland wonen.
Ik weet niet of er 1 forum is dat zo druk gebruikt wordt, die taalgenoten hangen enorm aan elkaar vast.

Men heeft ook geprobeerd om een forum op te richten voor Vl en NL in Wallonië; had amper succes.
straatrue is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:24   #123
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als hij niet lukt, zal de CD&V-basis en -kader begrijpen dat ze zelfs met een eclatante verkiezingsoverwinning de macht in België niet meer kunnen veroveren. De partij zal zeer snel radicaliseren en de conclusie trekken dat het pure bestaan van België hen van de macht houdt, terwijl ze in een Vlaamse staat de lakens zouden kunnen uitdelen.
Ik stel gewoon vast - even wetmatig - bij de tsjeven ... een lemmingen houding. Neem nu op lokaal vlak hoe sterk cd&v, cvp is achteruitgegaan , in Antwerpen tvv het Belang wgs de multiculproblematiek, in Overijse bvb (gelukkig maar) door kontendraaierij, idem dito in SGR (denk maar aan Celine Algoet) door Vlaamse minorisering.
En andere gemeentes.
Op nationaal vlak eveneens van een goeie 35% zo een 25 jaar geleden tot nu 25% .
En dan bedenken dat de belangrijkste vleugel de acv is met duidelijke , zeg maar privé belangen in het voortbestaan van België.
Het lijkt mij wel eveneens typisch Vlaams te zijn, te veronderstellen dat de toekomst automatisch als vanzelf aan onze kant zal staan.
Oud 25 oktober 2007, 07:39   #124
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal Bekijk bericht
Ongelooflijk. En maar doen alsof de hele Raad van Europa pal achter hen staan.
Eigenlijk zouden de Vlamingen deze tekst van de Raad van Europa in de vitrine moeten zetten. Ik sla hem alvast op.
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:45   #125
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als Brusselaar ben ik ervan overtuigd dat je dit verkeerd inschat. De franstaligen gaan dit risico nooit nemen. Maar bij Wallonie aansluiten willen ze evenmin.
Daar ziet het idd vandaag naar uit. Dat is op dit moment het discours van de zich op de borst kloppende kopstukken. Maar dat is in een politiek landschap waarin de Belgische structuur nog bestaat en Brussel zich veilig voelt in zijn privileges. Durf jij je hand ervoor in het uur steken dat dat zo blijft, eenmaal duidelijk wordt dat men door het leven zal moeten zonder de Belgische staatsstructuur?

In elk geval zal de realiteit, d.i. de ligging van Brussel en zijn intense vervlechting met Vlaanderen, dan de geesten beïnvloeden.

En een goede kans dat de oude reflexen (het zich richten naar degene die de macht heeft) terug bovenkomen.
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:46   #126
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superlux Bekijk bericht
Over de toekomst van Brussel hebben enkele fora zich al uitgebreid gebogen.

http://www.bruxsel.org/

http://www.manifestobru.be/

http://www.aula-magna.eu/
Vanuit links-Vlaamsgezinde zijde: http://www.landdag.org/www2/brusselCampagne/
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:49   #127
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Daar ziet het idd vandaag naar uit. Dat is op dit moment het discours van de zich op de borst kloppende kopstukken. Maar dat is in een politiek landschap waarin de Belgische structuur nog bestaat en Brussel zich veilig voelt in zijn privileges. Durf jij je hand ervoor in het uur steken dat dat zo blijft, eenmaal duidelijk wordt dat men door het leven zal moeten zonder de Belgische staatsstructuur?

In elk geval zal de realiteit, d.i. de ligging van Brussel en zijn intense vervlechting met Vlaanderen, dan de geesten beïnvloeden.

En een goede kans dat de oude reflexen (het zich richten naar degene die de macht heeft) terug bovenkomen.
Daarom ook dat BRux wil dat BE blijft bestaan, dan hoeven ze deze verscheurende keuze niet te maken.
straatrue is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:49   #128
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De topic is niet hoe het land bij elkaar houden, of hoe het land te splitsen. De topic is na te gaan of Leterme zijn taak aankan of niet.
Mijn stelling is duidelijk: dat Leterme niet lukt, ligt niet aan Leterme maar aan het feit dat het Belgisch concept niet meer werkt.
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:52   #129
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Ik stel gewoon vast - even wetmatig - bij de tsjeven ... een lemmingen houding. Neem nu op lokaal vlak hoe sterk cd&v, cvp is achteruitgegaan , in Antwerpen tvv het Belang wgs de multiculproblematiek, in Overijse bvb (gelukkig maar) door kontendraaierij, idem dito in SGR (denk maar aan Celine Algoet) door Vlaamse minorisering.
En andere gemeentes.
Op nationaal vlak eveneens van een goeie 35% zo een 25 jaar geleden tot nu 25% .
En dan bedenken dat de belangrijkste vleugel de acv is met duidelijke , zeg maar privé belangen in het voortbestaan van België.
Het lijkt mij wel eveneens typisch Vlaams te zijn, te veronderstellen dat de toekomst automatisch als vanzelf aan onze kant zal staan.
Je kan toch niet ontkennen dat de CD&V de jongste tien jaar ten gronde evolueert naar een minder Belgische houding?
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:53   #130
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Daarom ook dat BRux wil dat BE blijft bestaan, dan hoeven ze deze verscheurende keuze niet te maken.
Begrijpelijk. Maar wat hebben ze er voor over?

Belgiê doen voortleven betekent samenleven met de Vlamingen en met hun dominerende positie in België. Zijn de Brusselaars daartoe wel bereid, en op welke punten willen ze de Vlaamse visie tegemoet komen?
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 07:59   #131
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Begrijpelijk. Maar wat hebben ze er voor over?

Belgiê doen voortleven betekent samenleven met de Vlamingen en met hun dominerende positie in België. Zijn de Brusselaars daartoe wel bereid, en op welke punten willen ze de Vlaamse visie tegemoet komen?

Brussel = uithangbord voor VL
Wat wil VL daarvoor geven?
straatrue is offline  
Oud 25 oktober 2007, 08:04   #132
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
Mijn stelling is duidelijk: dat Leterme niet lukt, ligt niet aan Leterme maar aan het feit dat het Belgisch concept niet meer werkt.
Ewel das nu eens zeer duidelijk uitgelegd sie, schitterend.
Ovidius is offline  
Oud 25 oktober 2007, 08:07   #133
Ovidius
Parlementslid

Ovidius's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Ovidius
Standaard

Citaat:
dat heb ik zo niet gehoord,...
Ik wel en ook op het nieuws werd het bevestigd, die burgemeesters worden niet benoemd voila.

Keulen zag er zelfs woest uit gisteren, nog nooit gezien, ik had vroeger steeds de indruk dat de man onder de dope zat maar gisteren was hij wel glashelder.
Ovidius is offline  
Oud 25 oktober 2007, 08:09   #134
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waarom antwoord je niet op mijn vraag? Ze was constructief bedoeld, niet polemisch.

Om even in te gaan op je vraag. Momenteel heeft Vlaanderen aan Brussel niets te zeggen, en houdt het eigenlijk Brussel overeind. Ik denk dat Vlaanderen zeer veel over heeft voor Brussel, en het zeer veel kan/zal geven. Meer: Vlaanderen is de enige ter wereld die dat wil en die er het geld voor heeft. Maar daar moeten een aantal minimumvoorwaarden voor vervuld zijn. De positie van het Nederlands is de eerste, maar zeker niet de enige.
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 08:21   #135
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan toch niet ontkennen dat de CD&V de jongste tien jaar ten gronde evolueert naar een minder Belgische houding?
Bij de tsjeefse Vlaamse vis wil ik de boter zien.
Afwachten dus en lang kan het niet meer duren, neem ik aan.
Oud 25 oktober 2007, 08:23   #136
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel veel in ruil voor het inslikken van hun arrogantie, denk ik.
Oud 25 oktober 2007, 08:29   #137
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Meer: Vlaanderen is de enige ter wereld die dat wil en die er het geld voor heeft. Maar daar moeten een aantal minimumvoorwaarden voor vervuld zijn. De positie van het Nederlands is de eerste, maar zeker niet de enige.
VL kunnen beginnen met niet meteen zelf FR te spreken in de Rand en liefst NL en geen verkavelingsvlaams of dialect.

http://knack.be/blog/blog.jsp?siteID...T_PAGE_71_63=8
straatrue is offline  
Oud 25 oktober 2007, 08:40   #138
Kortaf
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
VL kunnen beginnen met niet meteen zelf FR te spreken in de Rand en liefst NL en geen verkavelingsvlaams of dialect.

http://knack.be/blog/blog.jsp?siteID...T_PAGE_71_63=8
Paternalisme kunnen we niet meer gebruiken.

Je répète: wat hebben de Brusselaars over voor het in stand houden van België?

Laatst gewijzigd door Kortaf : 25 oktober 2007 om 08:40.
Kortaf is offline  
Oud 25 oktober 2007, 09:27   #139
Den Duisteren Duikboot

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor dat Leterme 5 minuten politieke moed opbrengt om de bevolking mee te delen dat er met deze regering in deze omstandigheden geen staatshervorming komt, en dat deze regering, minus N-VA, zich derhalve zal bezighouden met het zoeken naar oplossingen voor prangende problemen - begroting, vergrijzing, justitie, etc. - binnen het huidige federale institutionele kader. Indien Leterme die moed niet opbrengt, kan hij net zo goed opstappen en kan er eventueel nagedacht worden over een tripartite of een tijdelijke noodregering tot 2009.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 25 oktober 2007, 09:32   #140
fransV
Gouverneur

Standaard concept

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ovidius Bekijk bericht
Ewel das nu eens zeer duidelijk uitgelegd sie, schitterend.
Concept? Toegeven , steeds maar toegeven noem ik geen concept maar volksverraad
fransV is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be