![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#141 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ga uw racistische onzin elders verkopen, zeg. |
|
|
|
|
|
|
#142 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Mijn zoon vertelde mij dat Daerden komisch overkomt bij mensen van het westen van het land; maar eigenlijk komt dat grotendeels door zijn afkomst. Hij zei: Luikenaars hebben de neiging wat trager te spreken, een beetje te vergelijken met de Limburgers. Tussen haakjes: ooit prof Top volkskunde KU Leuven gehoord en hij zei: de volksgebruiken lopen niet noord -zuid; maar west - oost. Vooral overeenkomsten tussen w&o-Vlaanderen & Henegouwen. en in het oosten tussen limburg en luik. Maar dus: in elk land kun je aan de uitspraak horen waar iemand vandaan komt. Was enkel een probleem in GB; maar daar regionaal accent daar nu ook aanvaard. Dialect is vooral gebonden aan woordkeuze. Als je AN geleerd hebt en "Een schelle hespe" hoort, i.p.v. "Een plakje ham" |
|
|
|
|
|
|
#143 |
|
Partijlid
|
Dat is een interessante vaststelling. Is dat een recente visie of iets uit de jaren stilletjes?
|
|
|
|
|
|
#144 | |
|
Gouverneur
|
Citaat:
Nu ja, scandinavië is achterlijk zeker? Kijk maar naar hun welvaart! |
|
|
|
|
|
|
#145 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In Vlaanderen is er geen hang naar meer dialect, wel integendeel. Meerdere dialecten sterven stilaan een stille dood. Het echte Brugs is vandaag de dag zo goed als dood: de jongeren spreken er een tussentaal, een soort AN met een lichte Brugse tongval en een beperkt aantal dialectwoorden nog. Ook het zuivere Gents is zwaar op de terugweg. Wat overblijft, is eenzelfde Gents regiolect. En in ons onderwijs wordt een dt-fout nog steeds zwaar aangerekend. Een recent uitgekomen rapport van de diocesane begeleidingsdienst van het bisdom Brugge onderstreept trouwens heel sterk de noodzaak tot taalverzorging, zowel in geschreven als gesproken vorm. Een aandachtspunt dat aan alle onderwijzers wordt opgelegd. |
|
|
|
|
|
|
#146 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als u denkt dat alle leraren technisch onderwijs in Wallonië een accentloos en kreukvrij Frans spreken, dan heeft u het trouwens wel volledig bij het verkeerde eind. |
|
|
|
|
|
|
#147 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#148 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb Dehaene trouwens nooit dialect horen spreken. Wel een AN met een overduidelijke Vlaamse tongval. Hetzelfde trouwens met Verhofstadt die helemaal geen Gents spreekt in zijn hoedanigheid van minister, maar als hij spreekt hoor je duidelijk een licht Gents accent. En over die "onderonsjes" zullen we maar zwijgen. Pure fantasie van uwentwege. Bij mijn weten was u nog nooit aanwezig bij de ministeriële onderonsjes, dus kunt u hoegenaamd niet weten wat en hoe daar ter sprake komt. |
|
|
|
|
|
|
#149 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Dat het bisdom Brugge daarop moet wijzen, zegt al genoeg. Het moet zijn dat er een probleem is. |
|
|
|
|
|
|
#150 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar ja, Jan kan mijn gedachten lezen en weet wanneer ik lieg |
|
|
|
|
|
|
#151 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Sorry |
|
|
|
|
|
|
#152 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Wat is trouwens volgens u "een slordige tussentaal"? |
|
|
|
|
|
|
#153 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#154 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#155 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Maar ik ben 100% zeker dat ik het gelezen heb. Maar ja, meneer weetal weet wanneer ik lieg. Ik zou eens de leerlingen willen horen over meester Jan. Behandel jij de kinderen ook zo??? Laatst gewijzigd door straatrue : 26 oktober 2007 om 06:27. |
|
|
|
|
|
|
#156 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#157 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#158 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#159 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Moet toen periode ontsnapping Dutroux geweest zijn. Declercq = minister en zei: soms vergadering en we merken enkel W-vl mensen en dan spreken we natuurlijk W-VL FR-ministers zouden dat nooit doen, gesteld dat ze het dialect al machtig zouden zijn. Laatst gewijzigd door straatrue : 26 oktober 2007 om 06:33. |
|
|
|
|
|
|
#160 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|