Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2007, 21:16   #141
Kortaf
Europees Commissaris

Kortaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straatrue Bekijk bericht
Dat leerkrachten dialect spreken en tolereren op school in FR-België = ondenkbaar; moet niet eens gecontroleerd worden.

Voor hen is het zo evident dat iederen de cultuurtaal kan spreken dat men grote vragen stelt bij mensen die dat niet doen (in casu de VL).

Wie in WL dialect spreekt, staat echt wel heel laag op de sociale ladder en dan zien ze hoe zelfs minister (Dehaene, den baard, Landuyt, stef Declercq) onderonsjes in het dialect hielden/houden.

Voor hen is dat ONDENKBAAR; als dat als minister zou doen, is er iets mis in je bovenkamer.
Je bent de boel hier gewoon aan 't belazeren, S. Een figuur als Michel Daerden spreekt gewoon dialect. En van nogal wat Waalse politiekers hoor je meteen of ze uit Luik, Brussel of Luxemburg komen.

Ga uw racistische onzin elders verkopen, zeg.
Kortaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 22:02   #142
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kortaf Bekijk bericht
Je bent de boel hier gewoon aan 't belazeren, S. Een figuur als Michel Daerden spreekt gewoon dialect. En van nogal wat Waalse politiekers hoor je meteen of ze uit Luik, Brussel of Luxemburg komen.

Ga uw racistische onzin elders verkopen, zeg.
Je kunt inderdaad aan hun accent horen uit welke streek ze afkomstig zijn.

Mijn zoon vertelde mij dat Daerden komisch overkomt bij mensen van het westen van het land; maar eigenlijk komt dat grotendeels door zijn afkomst.
Hij zei: Luikenaars hebben de neiging wat trager te spreken, een beetje te vergelijken met de Limburgers.

Tussen haakjes: ooit prof Top volkskunde KU Leuven gehoord en hij zei: de volksgebruiken lopen niet noord -zuid; maar west - oost.
Vooral overeenkomsten tussen w&o-Vlaanderen & Henegouwen.
en in het oosten tussen limburg en luik.

Maar dus: in elk land kun je aan de uitspraak horen waar iemand vandaan komt. Was enkel een probleem in GB; maar daar regionaal accent daar nu ook aanvaard.

Dialect is vooral gebonden aan woordkeuze.

Als je AN geleerd hebt en "Een schelle hespe" hoort, i.p.v. "Een plakje ham"
straatrue is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 22:06   #143
Superlux
Partijlid

Superlux's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tussen haakjes: ooit prof Top volkskunde KU Leuven gehoord en hij zei: de volksgebruiken lopen niet noord -zuid; maar west - oost. Vooral overeenkomsten tussen w&o-Vlaanderen & Henegouwen
en in het oosten tussen limburg en luik.
Dat is een interessante vaststelling. Is dat een recente visie of iets uit de jaren stilletjes?
Superlux is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2007, 22:50   #144
vooruit
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Maar het is wel de realiteit van elke dag.

In welk land vind je rapporten waarin de onderwijsinspectie stelt dat leraars in de lerarenkamer dialect spreken en er zelfs leraars in de klas dialect spreken?

In FR-België ondenkbaar.
Noorwegen? Of gewoon heel scandinavië.. Alleen komt dat daar niet in rapporten want het is de normaalste zaak van de wereld.

Nu ja, scandinavië is achterlijk zeker? Kijk maar naar hun welvaart!
vooruit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 05:55   #145
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkel in Vlaanderen gaat men de weg van alsmaar meer dialect op en hoe meer dt-fouten je schrijft, hoe meer standing je geniet.
En maar liegen, en maar liegen, liegen en nog eens liegen.

In Vlaanderen is er geen hang naar meer dialect, wel integendeel. Meerdere dialecten sterven stilaan een stille dood. Het echte Brugs is vandaag de dag zo goed als dood: de jongeren spreken er een tussentaal, een soort AN met een lichte Brugse tongval en een beperkt aantal dialectwoorden nog. Ook het zuivere Gents is zwaar op de terugweg. Wat overblijft, is eenzelfde Gents regiolect.

En in ons onderwijs wordt een dt-fout nog steeds zwaar aangerekend. Een recent uitgekomen rapport van de diocesane begeleidingsdienst van het bisdom Brugge onderstreept trouwens heel sterk de noodzaak tot taalverzorging, zowel in geschreven als gesproken vorm. Een aandachtspunt dat aan alle onderwijzers wordt opgelegd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2007, 05:58   #146
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar het is wel de realiteit van elke dag.

In welk land vind je rapporten waarin de onderwijsinspectie stelt dat leraars in de lerarenkamer dialect spreken en er zelfs leraars in de klas dialect spreken?

In FR-België ondenkbaar.
Neen, dat is niet de realiteit van elke dag. Ik sta nu al jaren in het onderwijs en ik ken geen enkele collega - in mijn school noch in de omringende scholen - die dialect in hun lessen spreken. Geen enkele. Ongetwijfeld gebeurt het wel eens dat een technisch leraar een woordje dialect met de leerlingen praat, maar ook dat is eerder uitzondering dan regel. Vaak is hun taal wel regionaal gekleurd, wat ook niet zo verwonderlijk is daar deze mensen slechts een beperkte lerarenopleiding hebben gehad en de nadruk bij hen op werkervaring ligt. Bij leraren algemene opvoeding is dat evenwel heel anders. Onderwijzers als leraren middelbaar onderwijs hebben zich immers moeten bekwamen in dat taalaspect.

Als u denkt dat alle leraren technisch onderwijs in Wallonië een accentloos en kreukvrij Frans spreken, dan heeft u het trouwens wel volledig bij het verkeerde eind.
Oud 26 oktober 2007, 05:59   #147
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat leerkrachten dialect spreken en tolereren op school in FR-België = ondenkbaar; moet niet eens gecontroleerd worden.
Bewijs mij dat maar eens!
Oud 26 oktober 2007, 06:03   #148
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor hen is het zo evident dat iederen de cultuurtaal kan spreken dat men grote vragen stelt bij mensen die dat niet doen (in casu de VL).

Wie in WL dialect spreekt, staat echt wel heel laag op de sociale ladder en dan zien ze hoe zelfs minister (Dehaene, den baard, Landuyt, stef Declercq) onderonsjes in het dialect hielden/houden.

Voor hen is dat ONDENKBAAR; als dat als minister zou doen, is er iets mis in je bovenkamer.
Vooreerst is het eerste al niet waar. De beheersing van de cultuurtaal in Franstalig België is soms even problematisch als in Vlaanderen, zeker als je naar de lagere sociale lagen gaat. Daarnaast is er inderdaad een wezenlijk verschil in de benadering van het dialect: in de meeste Romaanstalige landen en gebieden wordt dialect als iets boers gezien, daar waar men in de Germaans- en Slavischtalige gebieden dat helemaal niet zo beschouwd. Dialect spreken is er gewoon een plaatselijke uitdrukkingsvorm die volledig bestaansrecht heeft naast - en dus niet tegen - de cultuurtaal.

Ik heb Dehaene trouwens nooit dialect horen spreken. Wel een AN met een overduidelijke Vlaamse tongval. Hetzelfde trouwens met Verhofstadt die helemaal geen Gents spreekt in zijn hoedanigheid van minister, maar als hij spreekt hoor je duidelijk een licht Gents accent.

En over die "onderonsjes" zullen we maar zwijgen. Pure fantasie van uwentwege. Bij mijn weten was u nog nooit aanwezig bij de ministeriële onderonsjes, dus kunt u hoegenaamd niet weten wat en hoe daar ter sprake komt.
Oud 26 oktober 2007, 06:15   #149
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En maar liegen, en maar liegen, liegen en nog eens liegen.

In Vlaanderen is er geen hang naar meer dialect, wel integendeel. Meerdere dialecten sterven stilaan een stille dood. Het echte Brugs is vandaag de dag zo goed als dood: de jongeren spreken er een tussentaal, een soort AN met een lichte Brugse tongval en een beperkt aantal dialectwoorden nog. Ook het zuivere Gents is zwaar op de terugweg. Wat overblijft, is eenzelfde Gents regiolect.

En in ons onderwijs wordt een dt-fout nog steeds zwaar aangerekend. Een recent uitgekomen rapport van de diocesane begeleidingsdienst van het bisdom Brugge onderstreept trouwens heel sterk de noodzaak tot taalverzorging, zowel in geschreven als gesproken vorm. Een aandachtspunt dat aan alle onderwijzers wordt opgelegd.
Dialect is misschien overdreven, maaar laten we zeggen slordige tussentaal.

Dat het bisdom Brugge daarop moet wijzen, zegt al genoeg. Het moet zijn dat er een probleem is.
Oud 26 oktober 2007, 06:17   #150
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:

En over die "onderonsjes" zullen we maar zwijgen. Pure fantasie van uwentwege. Bij mijn weten was u nog nooit aanwezig bij de ministeriële onderonsjes, dus kunt u hoegenaamd niet weten wat en hoe daar ter sprake komt.
Ik zou het niet meer kunnen terugvinden maar deze W-Vl ministers hebben in De Standaard laten optekenen dat ze af en toe een vergadering hadden waarin enkel W-VL zaten en meteen werd er op W-Vl overgeschakeld.

Maar ja, Jan kan mijn gedachten lezen en weet wanneer ik lieg
Oud 26 oktober 2007, 06:19   #151
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als u denkt dat alle leraren technisch onderwijs in Wallonië een accentloos en kreukvrij Frans spreken, dan heeft u het trouwens wel volledig bij het verkeerde eind.
Als onderwijzer in Waregem zul wellicht je meer over het technisch onderwijs in Wallonië weten hé.
Sorry
Oud 26 oktober 2007, 06:20   #152
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dialect is misschien overdreven, maaar laten we zeggen slordige tussentaal.

Dat het bisdom Brugge daarop moet wijzen, zegt al genoeg. Het moet zijn dat er een probleem is.
Aandacht voor taalverzorging is geen "probleem", dan wel een voortdurende bezorgdheid, iets waar een leraar altijd en overal aan moet werken. Niet alleen in Vlaanderen trouwens. Overal.

Wat is trouwens volgens u "een slordige tussentaal"?
Oud 26 oktober 2007, 06:20   #153
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als onderwijzer in Waregem zul wellicht je meer over het technisch onderwijs in Wallonië weten hé.
Sorry
Ja, ik weet heel zeker dat ik er beter op de hoogte van ben dan u. Ik ben immers niet onbekend met de Waalse scholen.
Oud 26 oktober 2007, 06:22   #154
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zou het niet meer kunnen terugvinden maar deze W-Vl ministers hebben in De Standaard laten optekenen dat ze af en toe een vergadering hadden waarin enkel W-VL zaten en meteen werd er op W-Vl overgeschakeld.

Maar ja, Jan kan mijn gedachten lezen en weet wanneer ik lieg
Ja, wat u eerder schreef was een leugen. En ook nu. In DS heeft nooit zoiets gestaan.
Oud 26 oktober 2007, 06:26   #155
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, wat u eerder schreef was een leugen. En ook nu. In DS heeft nooit zoiets gestaan.
Ik wil nog toegeven dat ik niet 100% zeker ben dat het in DS stond, maar grote kans want toen las ik enkel deze VL krant.

Maar ik ben 100% zeker dat ik het gelezen heb.

Maar ja, meneer weetal weet wanneer ik lieg.

Ik zou eens de leerlingen willen horen over meester Jan.

Behandel jij de kinderen ook zo???

Laatst gewijzigd door straatrue : 26 oktober 2007 om 06:27.
Oud 26 oktober 2007, 06:26   #156
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ken jij DS uit het hoofd misschien?
Oud 26 oktober 2007, 06:30   #157
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil nog toegeven dat ik niet 100% zeker ben dat het in DS stond, maar grote kans want toen las ik enkel deze VL krant.

Maar ik ben 100% zeker dat ik het gelezen heb.

Maar ja, meneer weetal weet wanneer ik lieg.

Ik zou eens de leerlingen willen horen over meester Jan.

Behandel jij de kinderen ook zo???
Ik ben er honderd procent zeker van dat dit niet in DS stond en dat u gewoon het zoveelste verhaaltje opdist (net zoals u bij ieder onderwerp altijd afkomt met "ik sprak toevallig onlangs iemand die..." of "mijn zoon was toevallig gisteren in..." of "onlangs had ik contact met..." iets te opvallend om nog waar te kunnen zijn).
Oud 26 oktober 2007, 06:30   #158
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ken jij DS uit het hoofd misschien?
Ik lees de krant met een tamelijke grote aandacht.
Oud 26 oktober 2007, 06:33   #159
straatrue
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik lees de krant met een tamelijke grote aandacht.
En ik goef toe, is van een tijdje geleden.

Moet toen periode ontsnapping Dutroux geweest zijn.

Declercq = minister en zei: soms vergadering en we merken enkel W-vl mensen en dan spreken we natuurlijk W-VL

FR-ministers zouden dat nooit doen, gesteld dat ze het dialect al machtig zouden zijn.

Laatst gewijzigd door straatrue : 26 oktober 2007 om 06:33.
Oud 26 oktober 2007, 06:54   #160
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En ik goef toe, is van een tijdje geleden.

Moet toen periode ontsnapping Dutroux geweest zijn.

Declercq = minister en zei: soms vergadering en we merken enkel W-vl mensen en dan spreken we natuurlijk W-VL

FR-ministers zouden dat nooit doen, gesteld dat ze het dialect al machtig zouden zijn.
Stel nu dat het waar zou zijn, wat is eigenlijk het probleem dat streekgenoten onder elkaar dialect spreken? U doet immers voortdurend alsof dat er zich een immens probleem voordoet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be