Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Spoorwegen privatiseren?
Nee, openbaar vervoer en de trein vormen basismobiliteit waarop iedereen recht heeft 10 21,74%
Nee, meer nog, ik pleit voor méér spoor en méér tewerkstelling in de sector; mega spoor-projecten om de werkgelegenheid aan te zwengelen 17 36,96%
Ja, maar gradueel, en nadat we beter de effecten ervan in het buitenland hebben geanalyseerd, én met een verplicht sociaal tarief voor de zwaksten 5 10,87%
Ja, ook al betekent dit dat velen dit basisrecht op mobiliteit verliezen 14 30,43%
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 oktober 2007, 12:46   #41
neetro
Burger
 
neetro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2007
Locatie: De Wereld
Berichten: 178
Standaard

Ik spoor al 8jaar, in die tijd ben ik 1keer gevangen gehouden op de trein (een gekke meneer had onder mijn trein gesprongen)

heb ik een 7% van vertragingen gehad.
En heb ik 3keer een probleem gehad met een conducteur.
Ook kost mijn jaarlijks treinabonnement 9,3EUR/maand

Verder als ik ergens anders heen ga met m'n 10rittenabonnement zijn de conducteurs te lui om te werken (wie controleert hun ook) en kan ik altijd lekker gratis reizen.

Nee hoor, soms blijf je beter waar je bent, ik kan niet klagen, treinen rijden stipt, veilig, vriendelijk personeel, goedkoop, ...

Wat wil je nog meer? Zoek es wat info op over het engelse treinnetwerk, dat geprivatiseerd werd.
__________________
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being.
Butler Shaffer
neetro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 21:41   #42
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neetro Bekijk bericht
Ik spoor al 8jaar, in die tijd ben ik 1keer gevangen gehouden op de trein (een gekke meneer had onder mijn trein gesprongen)

heb ik een 7% van vertragingen gehad.
En heb ik 3keer een probleem gehad met een conducteur.
Ook kost mijn jaarlijks treinabonnement 9,3EUR/maand

Verder als ik ergens anders heen ga met m'n 10rittenabonnement zijn de conducteurs te lui om te werken (wie controleert hun ook) en kan ik altijd lekker gratis reizen.

Nee hoor, soms blijf je beter waar je bent, ik kan niet klagen, treinen rijden stipt, veilig, vriendelijk personeel, goedkoop, ...

Wat wil je nog meer? Zoek es wat info op over het engelse treinnetwerk, dat geprivatiseerd werd.

Zoek eens wat info over de vele private spoorlijnen van Zwitserland, Denemarken, Nederland, Duitsland... Allemaal zaken die heel efficiënt en bijzonder klantvriendelijk werken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 21:48   #43
Herr Oberst
Eur. Commissievoorzitter
 
Herr Oberst's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
Standaard

Wat mij opvalt is dat C2C erin geslaagd is om een redelijk objectieve enquête te maken. Proficiat!
Herr Oberst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:03   #44
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Uiteraard moeten de spoorwegen geprivatiseerd worden. De andere wegen trouwens ook.

Mobiliteit per spoor is trouwens helemaal geen 'basisrecht', zoals de laatste vraag in de 'enquête' suggereert. Wie beweert dat er een 'basisrecht op treinrijden' bestaat, impliceert meteen ook dat voor iedereen een 'basisplicht' zou bestaan, om Jan en alleman toegang tot treinrijden te verschaffen. Ik zie absoluut niet in waarom er zo'n basisplicht zou bestaan. Wie vindt zoiets uit. Straks gaan ze nog zeggen dat treinrijden een 'mensenrecht' is.

http://www.libertarian.nl/NL/archives/000066.php
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:15   #45
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Nee, meer nog, ik pleit voor méér spoor en méér tewerkstelling in de sector; mega spoor-projecten om de werkgelegenheid aan te zwengelen
goeie enquête, C2C

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 oktober 2007 om 22:15.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:43   #46
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Uiteraard moeten de spoorwegen geprivatiseerd worden. De andere wegen trouwens ook.

Mobiliteit per spoor is trouwens helemaal geen 'basisrecht', zoals de laatste vraag in de 'enquête' suggereert. Wie beweert dat er een 'basisrecht op treinrijden' bestaat, impliceert meteen ook dat voor iedereen een 'basisplicht' zou bestaan, om Jan en alleman toegang tot treinrijden te verschaffen. Ik zie absoluut niet in waarom er zo'n basisplicht zou bestaan. Wie vindt zoiets uit. Straks gaan ze nog zeggen dat treinrijden een 'mensenrecht' is.

http://www.libertarian.nl/NL/archives/000066.php
Mobiliteit is een basisrecht. Als jij die op andere manieren kan verzorgen dan via spoor of bus, dan mag je nieuwe ideeën aanbrengen.

Maar ik vrees dat het libertarisme eerder neerkomt op het vastketenen van een deel van de bevolking aan hun huis, omdat ze de peperdure treinticketjes van de privé niet kunnen veroorloven.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 28 oktober 2007 om 22:43.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:45   #47
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Mobiliteit is een basisrecht. .
zever
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:48   #48
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
zever
Uw recht om zever te verkopen is dat inderdaad ook. Bedankt om me daar even op attent te maken.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:50   #49
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Uiteraard moeten de spoorwegen geprivatiseerd worden. De andere wegen trouwens ook.

Mobiliteit per spoor is trouwens helemaal geen 'basisrecht', zoals de laatste vraag in de 'enquête' suggereert. Wie beweert dat er een 'basisrecht op treinrijden' bestaat, impliceert meteen ook dat voor iedereen een 'basisplicht' zou bestaan, om Jan en alleman toegang tot treinrijden te verschaffen. Ik zie absoluut niet in waarom er zo'n basisplicht zou bestaan. Wie vindt zoiets uit. Straks gaan ze nog zeggen dat treinrijden een 'mensenrecht' is.

http://www.libertarian.nl/NL/archives/000066.php
dat zegt gij omdat ge een libertariër zijt. Ik vind dat het wel een basisvoorziening moet wórden.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:51   #50
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Uiteraard moeten de spoorwegen geprivatiseerd worden. De andere wegen trouwens ook.

libertarisch op het lachwekkende af zelfs.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2007, 22:52   #51
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
De andere wegen trouwens ook.
Waarom niet de straatstenen privatiseren? Dat is pakken makkelijker dan heler stukken weg.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 01:44   #52
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Iedereen spreekt hier over het privatiseren van de sporen, de wegen en de straatstenen. Maar niemand denkt aan de benen die daar op gaan wandelen. De armen hadden we al geprivatiseerd. Dus waar wachten we op?




Goed hé.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 02:17   #53
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
dat zegt gij omdat ge een libertariër zijt. Ik vind dat het wel een basisvoorziening moet wórden.
Er is een verschil tussen 'basisvoorziening' en 'basisrecht'. Wie over 'basisrecht' spreekt, heeft het tegelijk ook over een 'basisplicht', al zal men dit laatste woord met het oog op de gewenste misleiding niet zo gauw uitspreken. Ik zie echter geen enkele reden om te geloven dat persoon A zou moeten instaan voor de mogelijkheid voor persoon B om trein te rijden. Net zoals ik geen reden zie om te geloven dat A de basisplicht heeft om ervoor te zorgen dat B genoeg chips te eten krijgt, of genoeg smeerolie voor zijn fietsketting krijgt. Dat zijn 'basisplichten' die niet bestaan, doch door voorstanders van het staatsparasitisme worden uitgevonden.

Het is niet meer dan logisch dat iedereen zorgt voor zijn eigen treinticket, zijn eigen chips, en zijn eigen smeerolie.

Wegen kunnen perfect geprivatiseerd worden. In heel wat landen zijn bv snelwegen geprivatiseerd. Er is geen enkele reden om te denken dat bv een provincie een weg beter kan beheren dan een private onderneming. Er zijn daarentegen zeer veel redenen om te geloven dat een provincie dat wegbeheer, zoals andere economische activiteiten, slechter zal waarnemen dan een private firma. Zo'n private firma kan namelijk door de klanten bedankt worden voor haar diensten (in tegenstelling tot de provincie, die over een staatsmonopolie over het wegbeheer beschikt). En die firma zal geleid worden door mensen die gespecialiseerd zijn in de job, terwijl de provincie geleid wordt door een paar exemplaren van de politieke kaste die doorgaans van wegen niets afweten, maar als specialisatie hebben de kunst van het omhoogellebogen binnen een politieke partij.

In een vrije samenleving worden prestaties als wegenaanleg en wegenonderhoud, net als andere economische activiteiten van dit algemene type, geleverd door private firma's, en gefinancierd op basis van contracten gesloten tussen die firma's en verbruikersbonden. Het huidige systeem is zeer onefficiënt, net zoals bv het onderwijs, het gerecht enz. zeer onefficiënt zijn, en dat geïnstalleerd gebrek aan efficiëntie dient gezien te worden als brutaal onrecht. Want zo'n wanbeleid betekent uiteindelijk altijd, dat mensen per jaar een aantal uren, dagen of weken extra moeten werken om de verspilling te financieren; zij moeten slavenarbeid leveren om de staatsparasieterij in stand te houden. Véél slavenarbeid; het gaat niet om een habbekrats.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 02:42   #54
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht


Ja want het verdwijnen van sabena was ook een slechte zaak he ... Hoeveel keer per jaar vertrek jij met vakantie?

Communisten kunnen toch raar denken soms he... rationaliteit is ver te vinden!
1. Ik ben dit jaar na 10 jaar nog eens een weekje op vakantie geweest.
2. Ik ben geen communist, maar socialist.
3. Het verdwijnen van SABENA was een gewéldig goede zaak, vooral voor al die mensen die ineens op straat kwamen te staan.
4. SABENA is leeggezogen door Swissair
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 02:50   #55
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als privatisering of verzelfstandiging leidt tot betere dienstverlening, is daar hoegenaamd niets op tegen.
Wat is beter voor de samenleving? Een redelijke dienstverlening (NMBS nu) of een goede dienstverlening met minder volk (privatisering leidt sowieso tot ontslagen), en dus meer werkloosheid? De dag dat de treinen geprivatiseerd worden, zal je mij alvast niet meer op een trein zien.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:02   #56
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Wat is beter voor de samenleving? Een redelijke dienstverlening (NMBS nu) of een goede dienstverlening met minder volk (privatisering leidt sowieso tot ontslagen), en dus meer werkloosheid? De dag dat de treinen geprivatiseerd worden, zal je mij alvast niet meer op een trein zien.
Als u de dienstverlening van de NMBS als redelijk omschrijft, heeft u duidelijk nog nooit veel gespoord met bijvoorbeeld de Duits Bahn of de Zwitserse spoormaatschappijen. Die bieden kwaliteit aan, waarbij de NMBS in het niets bij verdwijnt!

De NMBS is er niet om een soort toevlucht te zijn voor werklozen, maar hoort, net als ieder bedrijf, een uitstekende dienstverlening aan te bieden aan haar klanten. Dat is haar taak. De spoorwegen zijn er niet om als een veredeld sociaal bureau allerlei werklozen binnen te halen. Als u dat denkt, zit u fundamenteel fout.

Waarom zou u trouwens geen trein meer nemen na een privatisering of verzelfstandiging? De privatisering van het goederenvervoer is al aan de gang... Pleit u er nu voor om al het goederenvervoer langs de wegen te sturen om uw ideologische waanbeelden te bevredigen? Ook het proces naar verzelfstandiging is al bezig. In Duitsland als Zweden heeft het praktijk aangetoond dat dit een waar succesverhaal is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:14   #57
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u de dienstverlening van de NMBS als redelijk omschrijft, heeft u duidelijk nog nooit veel gespoord met bijvoorbeeld de Duits Bahn of de Zwitserse spoormaatschappijen. Die bieden kwaliteit aan, waarbij de NMBS in het niets bij verdwijnt!
Ik kom inderdaad zelden in Duitsland, en al zeker niet per trein, maar dat doet hier niets terzake, ik noem de dienstverlening van de NMBS redelijk. Ik noem ze dus niet uitstekend!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De NMBS is er niet om een soort toevlucht te zijn voor werklozen, maar hoort, net als ieder bedrijf, een uitstekende dienstverlening aan te bieden aan haar klanten. Dat is haar taak. De spoorwegen zijn er niet om als een veredeld sociaal bureau allerlei werklozen binnen te halen. Als u dat denkt, zit u fundamenteel fout.
Heb ik ooit beweerd dat de NMBS allerlei werklozen moet binnenhalen? Ik heb enkel aangegeven dat er bij een privatisering gegarandeerd ontslagen komen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou u trouwens geen trein meer nemen na een privatisering of verzelfstandiging?
Sinds wanneer moet ik mij voor jou verantwoorden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De privatisering van het goederenvervoer is al aan de gang... Pleit u er nu voor om al het goederenvervoer langs de wegen te sturen om uw ideologische waanbeelden te bevredigen?
Heb ik dat gezegd?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook het proces naar verzelfstandiging is al bezig. In Duitsland als Zweden heeft het praktijk aangetoond dat dit een waar succesverhaal is.
Een succesverhaal in welk opzicht? Betere dienstverlening? Ten koste van wat? Hoeveel ontslagen? Prijsevolutie van een ticket? Ik ken de situatie aldaar niet, dus kan je mij met harde bewijzen aantonen dat het een succesverhaal is?
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:16   #58
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Ik Sinds wanneer moet ik mij voor jou verantwoorden?
Neen, dat hoeft niet. Alleen heeft u uit eigen beweging op dit forum een heus merkwaardige uitspraak gedaan. Ik zie echter geen enkel redelijk argument waarom u geen gebruik zou maken van een geprivatiseerd openbaar vervoer. Dus is een woordje uitleg wel op z'n plaats.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:19   #59
mcielen
Provinciaal Statenlid
 
mcielen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, dat hoeft niet. Alleen heeft u uit eigen beweging op dit forum een heus merkwaardige uitspraak gedaan. Ik zie echter geen enkel redelijk argument waarom u geen gebruik zou maken van een geprivatiseerd openbaar vervoer. Dus is een woordje uitleg wel op z'n plaats.
Even terzijde: als je mij citeert, zorg je er dan wel voor dat je niets aan dat citaat toevoegt?

De reden dat je mij niet meer zal zien op een geprivatiseerde trein is redelijk simpel: nog maar eens het grootkapitaal steunen? Neen bedankt.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende.
mcielen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 03:32   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mcielen Bekijk bericht
Een succesverhaal in welk opzicht? Betere dienstverlening? Ten koste van wat? Hoeveel ontslagen? Prijsevolutie van een ticket? Ik ken de situatie aldaar niet, dus kan je mij met harde bewijzen aantonen dat het een succesverhaal is?
Ja, het is een succesverhaal. Vooreerst heeft de DB sedert haar verzelfstandiging geen lijnen meer gesloten, maar is het aantal reizigerskilometers naar bijna 80.000 kilometer gestegen. Dit is veel meer dan juist voor de Wende als men de reizigerskilometers van de twee Duitse staatsspoorwegen van de BRD als DDR samentelt (toen zat men aan 65.000 reizigerskilometers). M.a.w. er is een heel belangrijke groei geweest. Daarnaast is ook het aantal reizigerskilometers van de private spoorwegmaatschappijen flink gestegen (ongeveer verdubbeld). Wat het aantal tonnenkilometer (dus goederenvervoer) betreft, is de DB ook een succesverhaal (alweer in tegenstelling tot de NMBS die op eigen terrein zwaar beconcurreerd wordt door twee private firma's): meer dan twintigduizend kilometer meer in vergelijking met 2003. Op de twee vlakken scoort de DB werkelijk heel goed.

Ook is het aantal stations voortdurend gestegen (daar waar de NMBS stations sluit, is dat bij de DB juist het omgekeerde), met bijna tachtig eenheden.

De prijszetting is ietsje duurder dan wat we bij de NMBS betalen, maar over het algemeen is de levensduurte in Duitsland nu eenmaal hoger dan bij ons. In tegenstelling tot de NMBS heeft de DB echter een uitstekende prijspolitiek uitgezet die zich geïnspireerd heeft op wat bij de vliegtuigmaatschappijen gebruikelijk is. Men kan bijvoorbeeld kilometers sparen en zo aanzienlijke kortingen verkrijgen. Men kan bepaalde formules kiezen (als bijvoorbeeld de DB-Karte), waardoor het sporen flink goedkoper wordt. Ook zijn er, net als bij moderne ondernemingen, regelmatig acties waarbij er ticketten aan heel gunstige prijzen kunnen worden gekocht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be