![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Spoorwegen privatiseren? | |||
Nee, openbaar vervoer en de trein vormen basismobiliteit waarop iedereen recht heeft |
![]() ![]() ![]() |
10 | 21,74% |
Nee, meer nog, ik pleit voor méér spoor en méér tewerkstelling in de sector; mega spoor-projecten om de werkgelegenheid aan te zwengelen |
![]() ![]() ![]() |
17 | 36,96% |
Ja, maar gradueel, en nadat we beter de effecten ervan in het buitenland hebben geanalyseerd, én met een verplicht sociaal tarief voor de zwaksten |
![]() ![]() ![]() |
5 | 10,87% |
Ja, ook al betekent dit dat velen dit basisrecht op mobiliteit verliezen |
![]() ![]() ![]() |
14 | 30,43% |
Aantal stemmers: 46. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 |
Burger
Geregistreerd: 18 augustus 2007
Locatie: De Wereld
Berichten: 178
|
![]() Ik spoor al 8jaar, in die tijd ben ik 1keer gevangen gehouden op de trein (een gekke meneer had onder mijn trein gesprongen)
heb ik een 7% van vertragingen gehad. En heb ik 3keer een probleem gehad met een conducteur. Ook kost mijn jaarlijks treinabonnement 9,3EUR/maand Verder als ik ergens anders heen ga met m'n 10rittenabonnement zijn de conducteurs te lui om te werken (wie controleert hun ook) en kan ik altijd lekker gratis reizen. Nee hoor, soms blijf je beter waar je bent, ik kan niet klagen, treinen rijden stipt, veilig, vriendelijk personeel, goedkoop, ... Wat wil je nog meer? Zoek es wat info op over het engelse treinnetwerk, dat geprivatiseerd werd.
__________________
"Anarchy" is an expression of social behavior that reflects the individualized nature of life. Only as living beings are free to pursue their particular interests in the unique circumstances in which they find themselves, can conditions for the well-being of all be attained. Anarchy presumes decentralized and cooperative systems that serve the mutual interests of the individuals comprising them, without the systems ever becoming their own reasons for being. Butler Shaffer |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Zoek eens wat info over de vele private spoorlijnen van Zwitserland, Denemarken, Nederland, Duitsland... Allemaal zaken die heel efficiënt en bijzonder klantvriendelijk werken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Eur. Commissievoorzitter
Geregistreerd: 17 januari 2007
Locatie: De Vlaamse Natie
Berichten: 8.023
|
![]() Wat mij opvalt is dat C2C erin geslaagd is om een redelijk objectieve enquête te maken. Proficiat!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
![]() Uiteraard moeten de spoorwegen geprivatiseerd worden. De andere wegen trouwens ook.
Mobiliteit per spoor is trouwens helemaal geen 'basisrecht', zoals de laatste vraag in de 'enquête' suggereert. Wie beweert dat er een 'basisrecht op treinrijden' bestaat, impliceert meteen ook dat voor iedereen een 'basisplicht' zou bestaan, om Jan en alleman toegang tot treinrijden te verschaffen. Ik zie absoluut niet in waarom er zo'n basisplicht zou bestaan. Wie vindt zoiets uit. Straks gaan ze nog zeggen dat treinrijden een 'mensenrecht' is. http://www.libertarian.nl/NL/archives/000066.php
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Ambiorix : 28 oktober 2007 om 22:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Citaat:
Maar ik vrees dat het libertarisme eerder neerkomt op het vastketenen van een deel van de bevolking aan hun huis, omdat ze de peperdure treinticketjes van de privé niet kunnen veroorloven.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 28 oktober 2007 om 22:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Banneling
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
|
![]() Uw recht om zever te verkopen is dat inderdaad ook. Bedankt om me daar even op attent te maken.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
|
![]() ![]()
__________________
![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
|
![]() Iedereen spreekt hier over het privatiseren van de sporen, de wegen en de straatstenen. Maar niemand denkt aan de benen die daar op gaan wandelen. De armen hadden we al geprivatiseerd. Dus waar wachten we op?
Goed hé.
__________________
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
Staatssecretaris
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
|
![]() Citaat:
Het is niet meer dan logisch dat iedereen zorgt voor zijn eigen treinticket, zijn eigen chips, en zijn eigen smeerolie. Wegen kunnen perfect geprivatiseerd worden. In heel wat landen zijn bv snelwegen geprivatiseerd. Er is geen enkele reden om te denken dat bv een provincie een weg beter kan beheren dan een private onderneming. Er zijn daarentegen zeer veel redenen om te geloven dat een provincie dat wegbeheer, zoals andere economische activiteiten, slechter zal waarnemen dan een private firma. Zo'n private firma kan namelijk door de klanten bedankt worden voor haar diensten (in tegenstelling tot de provincie, die over een staatsmonopolie over het wegbeheer beschikt). En die firma zal geleid worden door mensen die gespecialiseerd zijn in de job, terwijl de provincie geleid wordt door een paar exemplaren van de politieke kaste die doorgaans van wegen niets afweten, maar als specialisatie hebben de kunst van het omhoogellebogen binnen een politieke partij. In een vrije samenleving worden prestaties als wegenaanleg en wegenonderhoud, net als andere economische activiteiten van dit algemene type, geleverd door private firma's, en gefinancierd op basis van contracten gesloten tussen die firma's en verbruikersbonden. Het huidige systeem is zeer onefficiënt, net zoals bv het onderwijs, het gerecht enz. zeer onefficiënt zijn, en dat geïnstalleerd gebrek aan efficiëntie dient gezien te worden als brutaal onrecht. Want zo'n wanbeleid betekent uiteindelijk altijd, dat mensen per jaar een aantal uren, dagen of weken extra moeten werken om de verspilling te financieren; zij moeten slavenarbeid leveren om de staatsparasieterij in stand te houden. Véél slavenarbeid; het gaat niet om een habbekrats.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
|
![]() Citaat:
2. Ik ben geen communist, maar socialist. 3. Het verdwijnen van SABENA was een gewéldig goede zaak, vooral voor al die mensen die ineens op straat kwamen te staan. ![]() 4. SABENA is leeggezogen door Swissair
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
|
![]() Wat is beter voor de samenleving? Een redelijke dienstverlening (NMBS nu) of een goede dienstverlening met minder volk (privatisering leidt sowieso tot ontslagen), en dus meer werkloosheid? De dag dat de treinen geprivatiseerd worden, zal je mij alvast niet meer op een trein zien.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
De NMBS is er niet om een soort toevlucht te zijn voor werklozen, maar hoort, net als ieder bedrijf, een uitstekende dienstverlening aan te bieden aan haar klanten. Dat is haar taak. De spoorwegen zijn er niet om als een veredeld sociaal bureau allerlei werklozen binnen te halen. Als u dat denkt, zit u fundamenteel fout. Waarom zou u trouwens geen trein meer nemen na een privatisering of verzelfstandiging? De privatisering van het goederenvervoer is al aan de gang... Pleit u er nu voor om al het goederenvervoer langs de wegen te sturen om uw ideologische waanbeelden te bevredigen? Ook het proces naar verzelfstandiging is al bezig. In Duitsland als Zweden heeft het praktijk aangetoond dat dit een waar succesverhaal is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | ||||
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een succesverhaal in welk opzicht? Betere dienstverlening? Ten koste van wat? Hoeveel ontslagen? Prijsevolutie van een ticket? Ik ken de situatie aldaar niet, dus kan je mij met harde bewijzen aantonen dat het een succesverhaal is?
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Neen, dat hoeft niet. Alleen heeft u uit eigen beweging op dit forum een heus merkwaardige uitspraak gedaan. Ik zie echter geen enkel redelijk argument waarom u geen gebruik zou maken van een geprivatiseerd openbaar vervoer. Dus is een woordje uitleg wel op z'n plaats.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 19 juli 2007
Berichten: 736
|
![]() Citaat:
De reden dat je mij niet meer zal zien op een geprivatiseerde trein is redelijk simpel: nog maar eens het grootkapitaal steunen? Neen bedankt.
__________________
Belgicisme is een ziekte. Geen besmettelijke weliswaar, maar wel een levensbedreigende. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
|
![]() Citaat:
Ook is het aantal stations voortdurend gestegen (daar waar de NMBS stations sluit, is dat bij de DB juist het omgekeerde), met bijna tachtig eenheden. De prijszetting is ietsje duurder dan wat we bij de NMBS betalen, maar over het algemeen is de levensduurte in Duitsland nu eenmaal hoger dan bij ons. In tegenstelling tot de NMBS heeft de DB echter een uitstekende prijspolitiek uitgezet die zich geïnspireerd heeft op wat bij de vliegtuigmaatschappijen gebruikelijk is. Men kan bijvoorbeeld kilometers sparen en zo aanzienlijke kortingen verkrijgen. Men kan bepaalde formules kiezen (als bijvoorbeeld de DB-Karte), waardoor het sporen flink goedkoper wordt. Ook zijn er, net als bij moderne ondernemingen, regelmatig acties waarbij er ticketten aan heel gunstige prijzen kunnen worden gekocht. |
|
![]() |
![]() |