Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2007, 12:13   #341
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

[quote]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Ik had het over de spoorwegmaatschappijen die geprivatiseerd zijn, natuurlijk!
Kijk eens naar de VS (Is there a train, TODAY?)
In de VS zijn reizigerstreinen een staatsmonopolie. Het is een partikuliere maatschappij zelfs niet toegestaan reizigerstreinen uit te baten.
Goederenverkeer op het spoor is wel een private aangelegenheid. In de VS gaat meer vracht over het spoor dan over de weg...


Citaat:
Kijk eens naar Groot-Brittanië???
Inderaad. Maar vergelijk Groot-Brittanië dan niet met ons, maar met Groot-Brittanië zelf. 15 jaar geleden.
De oranje-blauwe onderhandelaars vinden dat het aantal treinreizigers met 25% omhoog moet. Wel in het VK is dat dus gelukt. In de vijf jaar na de privatisering is het aantal reizigers met de helft toegenomen. Dit omdat de privé goed weet hoe je reizigers aantrekt: Met meer treinen. Het aantal treindiensten is er zo ongeveer verdubbeld. Waar Brittish Rail vroeger ongeveer eens in het uur reed, rijd de opvolger van BR een halfuurdienst. Het is inderdaad jammer dat vele spoorwegmaatschappijen in het VK erinderdaad niet in geslaagd zijn stipter te rijden dan het vroeger BR. Maar een halve eeuw niet in je net investeren haal je niet zomaar in.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 15:52   #342
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Reist u dagelijks met de trein?
Al heel lang nagenoeg niet meer; de spaarzame keren dat ik er de laatste ca. 20 jaar werkelijk niet onderuit kon hielpen ook niet echt: bij Dordrecht lang oponthoud omdat er vechtende voetbalsupporters op de rails van een spoorbrug bezig waren; een andere keer een tocht van meer dan een halve dag om van Sittard naar Hardinxveld-Giessendam te komen, met wacht-uren in Culemborg omdat er die dag "stiptheids-acties" plaatsvonden; weer een andere keer om van Sittard naar Alphen a/d Rijn te komen terwijl er ernstige stremmingen te Eindhoven waren, omgereden ... via Nijmegen ... niet echt om op te schieten.

Bovendien al die keren nooit een zitplaats, overladen treinen en dat gaat bij al die uren ook knap vervelen, vooral als een groot deel van de plaatsen wordt bezet gehouden door woest volk dat bagage naast zich op de zitplaats stapelt en de overliggende plaats als steuntje voor hun vuile poten gebruikt. Controleurs treden hiertegen niet op.

In de 50/70-er jaren reed ik wel veel trein, met veel minder ongemakken, hoewel de rijsnelheid toen lager was en het materieel verouderd, rammelig. Wel toen nog overwegend bagagerekken waar een heuse koffer in paste en niet alleen maar een krant, zoals in het modernere spul. Ik zag toen zelfs affiches "met de rugtas in de trein" maar dat valt tegenwoordig niet meer te proberen want dan kom je niet meer door de binnendeurtjes heen en er is ook geen rek waar de rugtas nog in past, je kunt alleen nog sta-in-de-weg blijven vlak bij de in/uit-stap-deuren.

Ik slaagde er steeds beter in om eerst met bromfiets, zolang het weer het enigszins toeliet, mijzelf te redden; tamelijk wat keren gereden tussen Sittard en Woerden (nabij Utrecht) en ook het gebied Dordrecht-Rotterdam. De afgelopen 6 jaren meer "luxeus" want vierwielig en overdekt in z.g Brommobiel (twindiesel-autootje op bromfiets-rijbewijs, 45km/u en uiteraard alleen binnenwegen). Hiermee ook verscheidene keren al naar mijn "thuislanden" geweest, zelfs ook naar Vlaardingen en Hellevoetsluis. Mijn voorkeurs-binnenwegen-route: Sittard, Maaseik(Be), Bergeijk(Nl), koers Noord (ja, kompas aan boord) via 3 veerponten tot Leerdam, koers West door de streek Giessenlanden en de rest wijst zich vanzelf.

Erg snel gaat dit natuurlijk niet, de trein gaat (behalve bij evenementen als door mij die schaarse laatste keren ondervonden en exclusief voor- en natransport) theoretisch 2-3x zo snel maar ik ben nu verzekerd van een zitplaats, de rit gaat van deur tot deur, geen bagage-probleem.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 15:55   #343
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rookie Bekijk bericht
Beste
als u een trein bekijkt dan zie je dat zowel wielen als sporen van ijzer zijn (wel verschillende samenstellingen). De adhesiegraad hierbij bedraagt max +/- 0.19. (ter vergelijking een auto (rubber- asfalt) +/-.75). Door het herfstweer vallen bladeren op de sporen die door de eerste trein worden vermalen (asdruk +/-22 ton) tot een "pap" . Voor de volgende trein vermindert de adhesie tot +/- 0.16 en lager, wat voor gevolg heeft dat deze zijn aanzetkracht sterk moet beperken, wat tijdsverlies tot gevolg heeft.
Als men nu de keertijden zo kort zet, dat zelfs bij de normale veiligheidsprocedures er te weining tijd is om de kering daadwerkelijk te doen, dan krijgt men vertraging die zich als een sneeuwbal vermenigvuldigt
De sein en wisselstoringen blijken meer het gevolg te zijn van een centralisering van de bediening (soms over een afstand van 40 km). Centralisering waar men in Nederland stopt(en omdraait), in België rustig verder miljoenen en miljoenen euro instort.
Zo geef ik u een voorbeeld de wissels en seinen op de lijn Lichtervelde- De Panne worden bedient in .... Brugge
Uitleg over oorzaken van storingen verhoogt niet de kwaliteit van het transport. Raar ook, dat er in de 50/70-er jaren nooit een probleem was met vallend blad.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:07   #344
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Dit groot rechts licht zou denken dat ze gewoon werken maar de passagiers gratis laten rijden. Maar nee, dan gijzelen ze natuurlijk geen onschuldige mensen.
sorry jazeker, maar dat is een idioot voorstel.

1) 90% of meer van de reizigers op een werkdag hebben zijn pendelaars en een abonnement. Dus daar bereik je al nougabollen niks mee.

2)bij een echte staking komt 20, 30% van het personeel niet of te laat op het werk. En d�*�*r zit 'em juist. daar raak je de grote bedrijven, de banken de kantoren, de fabrieken voor wie de productie ook in de war is, en die daardoor aan miljoenen schade lijden. Het zijn net zij (VOKA, VBO, VEV en vriendjes) die wél zware druk kunnen uitoefenen op de regering, opdat er meer geld en betere werkomstanigdheden komen bij het spoor. En het zijn zij, niet de regering die vragen -wat zeg ik? SMEKENDE - partij zijn voor de beknotting van het stakingsrecht.

Twee goede redenen om een echte staking te houden en geen betaalstakingen.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:09   #345
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het gebeurt niet zo frequent, maar als de medische sector z'n ongenoegen uit dan gebeurt dit door een minimum aan dienstverlening. Waarom zouden de andere sectoren dit niet kunnen ?
omdat er bij de medische sector rechtstreeks levens van afhangen. daarom.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:10   #346
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is dat nu voor onzin? Openbaar vervoer is, zoals het woord het zegt, voor iedereen; het is openbaar; het staat ten dienste van heel de gemeenschap. Als openbaar vervoer een soort machtszuil wordt, dan zijn we pas verkeerd bezig. OV hoort volledig ingeschakeld te worden in de dienstverlening die ze aan de gemeenschap hoort te geven.
en hebben die arbeiders dan ook geen rechten misschien, Môsieur van den Berghe?
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:13   #347
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er is geen hindering, wel de verplichting tot een minimumdienst. Of, en heb ik de vraag al meermaals gesteld, meent u dat men in de ziekenhuissector nu het stakingsrecht heeft ingetrokken?
U vergelijkt appelen met citroenen. Bij de medische sector zijn er rechstreeks mensenlevens betrokken. D�*�*r draait de minimumdienstverlening rond, en alle niet dringengde ingrepen worden opgeschort.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:14   #348
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Wel, irrelevante peststakingen mogen voor mijn part gesanctioneerd worden met het inhouden van een volledig weekloon per niet gepresteerde werkdag. En voor alle duidelijkheid: één uur willens en wetens staken staat gelijk aan een niet (regulier) gepresteerde werkdag. Of de staking irrelevant is, mag uitgemaakt worden door de rechtbank.

In dit geval gaat de NMBS zich een pak geld besparen.
wat dus te vertalen valt als 4 dagen gratis werken. daar zullen jou patroonsvriendjes wel oren naar hebben.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:18   #349
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Hier se... Eeen aanhanger van Stalin...

In de rode paradijzen bestaan geen vakbonden en wordt elk protest van de arrebeider letterlijk en figuurlijk platgewalst...
wat duidelijk aantoont dat het geen "rode paradijzen" waren, maar een gedrocht, een karikatuur.... een chipie.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:24   #350
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
En d�*�*r zit 'em juist. daar raak je de grote bedrijven, de banken de kantoren, de fabrieken voor wie de productie ook in de war is, en die daardoor aan miljoenen schade lijden. Het zijn net zij (VOKA, VBO, VEV en vriendjes) die wél zware druk kunnen uitoefenen op de regering, opdat er meer geld en betere werkomstanigdheden komen bij het spoor. En het zijn zij, niet de regering die vragen -wat zeg ik? SMEKENDE - partij zijn voor de beknotting van het stakingsrecht.
Bemerk de contradictie: je zet de "grote bedrijven" onder druk, die net wél invloed hebben op de regering, en die vragen een beknotting van het stakingsrecht. Dus werk neerleggen = beste middel om staken te beknotten. Goede tactiek, mijn beste, ferm goede tactiek...
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:04   #351
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
sorry jazeker, maar dat is een idioot voorstel.

1) 90% of meer van de reizigers op een werkdag hebben zijn pendelaars en een abonnement. Dus daar bereik je al nougabollen niks mee.

2)bij een echte staking komt 20, 30% van het personeel niet of te laat op het werk. En d�*�*r zit 'em juist. daar raak je de grote bedrijven, de banken de kantoren, de fabrieken voor wie de productie ook in de war is, en die daardoor aan miljoenen schade lijden. Het zijn net zij (VOKA, VBO, VEV en vriendjes) die wél zware druk kunnen uitoefenen op de regering, opdat er meer geld en betere werkomstanigdheden komen bij het spoor. En het zijn zij, niet de regering die vragen -wat zeg ik? SMEKENDE - partij zijn voor de beknotting van het stakingsrecht.

Twee goede redenen om een echte staking te houden en geen betaalstakingen.
*knip* om dit hier neer te poten...

Maar ja, hoe meer ellende, hoe meer armoede... hoe beter rood kan gedijen...

Rood gedijt immers op hopen mest of mesthopen...
Waar zitten kiekens immers het liefste op? Bij twijfel kan men gratis informeren bij Verenmans...

Niet persoonlijk worden.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:19   #352
rookie
Staatssecretaris
 
rookie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 2.684
Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Uitleg over oorzaken van storingen verhoogt niet de kwaliteit van het transport. Raar ook, dat er in de 50/70-er jaren nooit een probleem was met vallend blad.
die waren er dan ook maar de keertijden waren veel langer waardoor vertragingen snel konden ingelopen worden. Nu heeft men om 8% meer treinen te laten rijden alles zo opgepropt zodat het minste een vertraging voor de hele dag geeft daar zit het huidige probleem.
__________________
не ходить вокруг да около
Draai niet rond de pot
rookie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:34   #353
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Raar ook, dat er in de 50/70-er jaren nooit een probleem was met vallend blad.
Tot de jaren 60 stonden er veel minder bomen en struiken langs het spoor. Langs de spoorbermen werd behoorlijk gesnoeid, om het brandgevaar te beperken.
Met het einde van de stoomtractie verdween dit brandgevaar en heeft men alles maar laten groeien, en nu lopen vele spoorlijnen als het ware door een bos. Al dat blad zorgt in de herfst voor veel problemen, ook al omdat moderne treinstellen lichter zijn dan ouderwetse locomotieven.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:37   #354
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
.
Maar hetzelfde goedkoper doen als privé firma, met dezelfde zekerheid dat het blijft bestaan is onmogelijk: men MOET winst maken.
Winst maakt een product niet duurder. Dat een overheidsbedrijf geen winst hoeft te maken is gewoon een vorm van subsidie. Als een privé bedrijf dezelfde subsidie krijgt zal het uiteindelijke product niet duurder zijn.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:37   #355
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Tot de jaren 60 stonden er veel minder bomen en struiken langs het spoor. Langs de spoorbermen werd behoorlijk gesnoeid, om het brandgevaar te beperken.
Met het einde van de stoomtractie verdween dit brandgevaar en heeft men alles maar laten groeien, en nu lopen vele spoorlijnen als het ware door een bos. Al dat blad zorgt in de herfst voor veel problemen, ook al omdat moderne treinstellen lichter zijn dan ouderwetse locomotieven.
Stom dan, vind ik; beter simpelweg alle aanplant groter dan manshoog verbieden binnen 100m van de spoorweg.
Nog beter natuurlijk: zorg voor Eigen Vervoer.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 29 oktober 2007 om 17:38.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:39   #356
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Stom dan, vind ik; beter simpelweg alle aanplant groter dan manshoog verbieden binnen 100m van de spoorweg.
Mag niet van de groenen.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:40   #357
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Winst maakt een product niet duurder. Dat een overheidsbedrijf geen winst hoeft te maken is gewoon een vorm van subsidie. Als een privé bedrijf dezelfde subsidie krijgt zal het uiteindelijke product niet duurder zijn.
Subsidie betekent alleen maar dat de niet-genieter (mee)betaalt.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:41   #358
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Mag niet van de groenen.
Kom, die lusten toch wel aalbessen en bramen? Goed, we planten dan ook hennep voor ze.
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:50   #359
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.970
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Bemerk de contradictie: je zet de "grote bedrijven" onder druk, die net wél invloed hebben op de regering, en die vragen een beknotting van het stakingsrecht. Dus werk neerleggen = beste middel om staken te beknotten. Goede tactiek, mijn beste, ferm goede tactiek...
met of zonder staking zal het groot kapitaal elke poging ondernemen om de rechten van de arbeidersklasse te beknotten en terug te schroeven.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 20:48   #360
Den Bal
Gouverneur
 
Den Bal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2004
Berichten: 1.130
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
privatiseren die nmbs... tzal vlug gedaan zijn met die onzin altijd!
Staken zullen ze doen maar ook op straat eindigen! Ik hoop dat er weer iemand een schadeclaim indient bij die ***vkabonden!
Privatisering en vrijmaken van de markt? Als ik zie wat er in de energiesector gebeurd dank ik ervoor.

Als ze de gebruikers lang genoeg op voorhand inlichten is er volgens mij geen probleem. Iedreen kan dan kijken voor een alternatief.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be