![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
64 | 61,54% |
Neen. |
![]() ![]() ![]() |
40 | 38,46% |
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#661 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nog een klein voorbeeldje uit de geneeskunde: vele ziekten komen veel meer voor bij het ene ras dan bij het andere.
Ook zijn sommige geneesmiddelen voordelig voor het ene ras, maar nadelig voor het andere. Om nu even mijn mening te schetsen: ik ben een wetenschapper, geen taalkundige. Voor mij (en mijn professoren in de geneeskunde) bestaan er "rassen," maar dat heeft voor mij enkel een medische of forensische en geen politieke relevantie. Uiteindelijk kom je met een discussie over rassen altijd op hetzelfde uit: een taalkundige discussie over wat een "ras" juist inhoudt. Dat is dan geen wetenschappelijke of medische discussie meer, maar louter discussie om de discussie, louter een spelletje van de taal. Mijn boodschap is dus: discussieer niet over het al dan niet bestaan van rassen, maar wel over de al dan niet gelijkberechtiging van rassen. Ik vind dat er voldoende wetenschappelijke evidence is om te spreken van rassen, maar dat dit niet mag leiden tot een soort "classificatie" van rassen. Ik aanvaard het bestaan van rassen zonder over die rassen een waardeoordeel uit te spreken. Vandaar krijg ik het een beetje op mijn heupen van dit soort "kruistochten" tegen het begrip ras. Men zou beter een kruistocht voeren tegen de discriminatie op basis van ras. |
![]() |
![]() |
![]() |
#662 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is geen kruistocht, 98% van de genetici steunen de huidige consensus dat er geen rassenclassificatie mogelijk is. Het is ook louter een kwestie van methodologische mogelijkheden ed.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 oktober 2007 om 16:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#663 |
|
![]() Een groot deel van de genetici is het erover eens dat de variatie binnen een ras groter is dan de variatie tussen de rassen, ook als je het maar over een paar hoofdgroepen hebt, en daarbij is de hele mensheid zo homogeen dat er in een groep van enkele tientallen chimpansees weer meer variatie zit dan in de wereldbevolking. Dat neemt niet weg dat er wel statistische verschillen zijn.
![]() |
![]() |
#664 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Wel beschouwen ze het gewoon als een kwestie (of discussie) van semantiek. Ze gebruiken het woord "ras" meestal niet in officiële publicaties of in interviews, omdat ze weten dat dat op politiek correct protest botst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#665 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#666 |
|
![]() Dat mag je best popular science noemen, maar het is wel zo. Ik heb dus compleet geen wetenschappelijke grond als ik claim dat ik beter, sneller of slimmer ben of een grotere lul heb dan een aziaat of een neger, ik kan wel, als ik daar voldoende onderzoek naar gedaan heb, stellen dat de gemiddelde persoon van "mijn groep" (iets) sneller of slimmer is (beter ben je nooit, slechter ook niet) of een grotere lul heeft dan de gemiddelde persoon van een andere groep die tot zover onder dezelfde omstandigheden heeft geleefd als ik. Daar kan je politiek helemaal niks mee, maar het bestaat wel.
![]() |
![]() |
#667 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#668 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Het gaat ten eerste al niet om epigenetische factoren, het gaat om genetische factoren, op basis van welke een duidelijk verschil in raciale afkomst kan gemaakt worden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#669 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Trouwens, mocht ik hier niet anoniem zijn, ik zou ook het woord "ras" niet vermelden omwille van de weerstand bij de bevolking.
Op dat punt zijn de meeste wetenschappers het stilzwijgend met elkaar eens: denk aan de raciale verschillen, maar spreek er niet over, of benoem ze anders. Bijvoorbeeld door het woord "origine" of het woord "ethniciteit" te gebruiken in plaats van het woord "ras." Een voorbeeld: in de publicaties van mijn professoren, of in hun intervieuws, zal je nooit het woord "ras" tegenkomen. In hun cursussen staat het constant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#670 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is ook de reden waarom ik het heb over een louter semantische discussie.
Het is ontzettend hypocriet en tegen alle wetenschappelijke openheid in om het bestaan van rassen te verwerpen alleen vanuit een zekere politieke correctheid. Niet de benaming van het probleem, maar het probleem zélf moet aangepakt worden. Men moet geen kruistocht voeren tegen het begrip "ras," doch wel tegen de rassendiscriminatie, tegen het racisme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#671 |
|
![]() Kan je niet loszien van epigenetische factoren, dat is juist het probleem bij jouw opvattingen. Laat staan dat de meest dominante factoren voor gedrag en bestaan van de mens liggen in behavioristische en symbolische omstandigheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#672 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 oktober 2007 om 18:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#673 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb het over harde, wetenschappelijke feiten. Over genetische verschillen tussen verschillende rassen, die bruikbaar zijn in de geneeskunde en in forensische disciplines. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#674 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het bestaan van "rassen" is geen kwestie van taxonomie, maar van semantiek. Of "rassen" bestaan, hangt alleen maar af van je persoonlijke definitie van het woord "ras." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#675 |
Minister
|
![]() En wat doe je dan wanneer je een geneesmiddel moet toedienen aan een 'tussen-ras'? Want ik kan mij inbeelden dat er een heleboel mensen zijn die niet passen binnen de klassieke drievoudige (of zelf al ietsje meervoudige) typologie.
![]() |
![]() |
#676 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
In de praktijk is er echter vaker geen sprake van mengeling dan dat het er wel is. Of je het toejuicht of niet, farmacogenetica is de toekomst. Laatst gewijzigd door lomeanor : 29 oktober 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#677 |
|
![]() Lomeanor, ik weet dat je gelijk hebt als je spreekt over de relevantie van het begrip ras in een medische context.
Maar hoe zit het met het criterium voor een ras? Gebruiken we het zelfde criterium voor een ras om mensen in te delen als we dat doen bij andere diersoorten? Ik dacht dat hier het schoentje knelde?
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 oktober 2007 om 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#678 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Terwijl als men u, als persoon, gaat bestuderen, en daarna uw buurman, ook als persoon, men dan meer verschillen gaat vinden tussen u en de buurman, als tussen de twee verschillende groepen.Behalve dat de verschillen tussen u en de buurman veel minder belangrijk gaan zijn dan het aantal verschillen tussen de groepen. En dat wil helemaal niet zeggen dat er geen verschil is tussen u en de eerste de beste Congolees...Met ons voeten spelen, en met woorden, dat word er gedaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#679 |
Banneling
|
![]() En het spuien van kwatsj, is dat genetisch bij u, of is dat behavioristisch ? Waarom doen alsof men lange studies gedaan heeft, als men met moeite de vereiste diploma's voor straatkeerder behaald heeft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#680 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |