Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Bestaan rassen?
Ja. 64 61,54%
Neen. 40 38,46%
Aantal stemmers: 104. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 oktober 2007, 16:38   #661
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Nog een klein voorbeeldje uit de geneeskunde: vele ziekten komen veel meer voor bij het ene ras dan bij het andere.
Ook zijn sommige geneesmiddelen voordelig voor het ene ras, maar nadelig voor het andere.

Om nu even mijn mening te schetsen: ik ben een wetenschapper, geen taalkundige. Voor mij (en mijn professoren in de geneeskunde) bestaan er "rassen," maar dat heeft voor mij enkel een medische of forensische en geen politieke relevantie.

Uiteindelijk kom je met een discussie over rassen altijd op hetzelfde uit: een taalkundige discussie over wat een "ras" juist inhoudt. Dat is dan geen wetenschappelijke of medische discussie meer, maar louter discussie om de discussie, louter een spelletje van de taal.

Mijn boodschap is dus: discussieer niet over het al dan niet bestaan van rassen, maar wel over de al dan niet gelijkberechtiging van rassen. Ik vind dat er voldoende wetenschappelijke evidence is om te spreken van rassen, maar dat dit niet mag leiden tot een soort "classificatie" van rassen. Ik aanvaard het bestaan van rassen zonder over die rassen een waardeoordeel uit te spreken.

Vandaar krijg ik het een beetje op mijn heupen van dit soort "kruistochten" tegen het begrip ras. Men zou beter een kruistocht voeren tegen de discriminatie op basis van ras.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 16:43   #662
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Dat is geen kruistocht, 98% van de genetici steunen de huidige consensus dat er geen rassenclassificatie mogelijk is. Het is ook louter een kwestie van methodologische mogelijkheden ed.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 oktober 2007 om 16:43.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 17:29   #663
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Dat is geen kruistocht, 98% van de genetici steunen de huidige consensus dat er geen rassenclassificatie mogelijk is. Het is ook louter een kwestie van methodologische mogelijkheden ed.
Een groot deel van de genetici is het erover eens dat de variatie binnen een ras groter is dan de variatie tussen de rassen, ook als je het maar over een paar hoofdgroepen hebt, en daarbij is de hele mensheid zo homogeen dat er in een groep van enkele tientallen chimpansees weer meer variatie zit dan in de wereldbevolking. Dat neemt niet weg dat er wel statistische verschillen zijn.
Oud 29 oktober 2007, 17:45   #664
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik geloof nooit dat 98% van de wetenschappers dat gelooft.

Wel beschouwen ze het gewoon als een kwestie (of discussie) van semantiek. Ze gebruiken het woord "ras" meestal niet in officiële publicaties of in interviews, omdat ze weten dat dat op politiek correct protest botst.
Oud 29 oktober 2007, 17:45   #665
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Een groot deel van de genetici is het erover eens dat de variatie binnen een ras groter is dan de variatie tussen de rassen, ook als je het maar over een paar hoofdgroepen hebt, en daarbij is de hele mensheid zo homogeen dat er in een groep van enkele tientallen chimpansees weer meer variatie zit dan in de wereldbevolking. Dat neemt niet weg dat er wel statistische verschillen zijn.
popular science...
Oud 29 oktober 2007, 17:57   #666
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
popular science...
Dat mag je best popular science noemen, maar het is wel zo. Ik heb dus compleet geen wetenschappelijke grond als ik claim dat ik beter, sneller of slimmer ben of een grotere lul heb dan een aziaat of een neger, ik kan wel, als ik daar voldoende onderzoek naar gedaan heb, stellen dat de gemiddelde persoon van "mijn groep" (iets) sneller of slimmer is (beter ben je nooit, slechter ook niet) of een grotere lul heeft dan de gemiddelde persoon van een andere groep die tot zover onder dezelfde omstandigheden heeft geleefd als ik. Daar kan je politiek helemaal niks mee, maar het bestaat wel.
Oud 29 oktober 2007, 18:24   #667
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Ik geloof nooit dat 98% van de wetenschappers dat gelooft.

Wel beschouwen ze het gewoon als een kwestie (of discussie) van semantiek. Ze gebruiken het woord "ras" meestal niet in officiële publicaties of in interviews, omdat ze weten dat dat op politiek correct protest botst.
Is geen kwestie van semantiek, het is een kwestie van correcte taxonomie. Ik ken bijna geen enkele wetenschapper die beweert dat bv. epigenetische factoren bij mensen kunnen worden ingepast in dergelijk rassenmodel.
Oud 29 oktober 2007, 18:31   #668
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Is geen kwestie van semantiek, het is een kwestie van correcte taxonomie. Ik ken bijna geen enkele wetenschapper die beweert dat bv. epigenetische factoren bij mensen kunnen worden ingepast in dergelijk rassenmodel.
Het gaat ten eerste al niet om epigenetische factoren, het gaat om genetische factoren, op basis van welke een duidelijk verschil in raciale afkomst kan gemaakt worden.
Oud 29 oktober 2007, 18:33   #669
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Trouwens, mocht ik hier niet anoniem zijn, ik zou ook het woord "ras" niet vermelden omwille van de weerstand bij de bevolking.
Op dat punt zijn de meeste wetenschappers het stilzwijgend met elkaar eens: denk aan de raciale verschillen, maar spreek er niet over, of benoem ze anders. Bijvoorbeeld door het woord "origine" of het woord "ethniciteit" te gebruiken in plaats van het woord "ras."

Een voorbeeld: in de publicaties van mijn professoren, of in hun intervieuws, zal je nooit het woord "ras" tegenkomen. In hun cursussen staat het constant.
Oud 29 oktober 2007, 18:35   #670
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat is ook de reden waarom ik het heb over een louter semantische discussie.

Het is ontzettend hypocriet en tegen alle wetenschappelijke openheid in om het bestaan van rassen te verwerpen alleen vanuit een zekere politieke correctheid.

Niet de benaming van het probleem, maar het probleem zélf moet aangepakt worden. Men moet geen kruistocht voeren tegen het begrip "ras," doch wel tegen de rassendiscriminatie, tegen het racisme.
Oud 29 oktober 2007, 18:36   #671
Praetorian

Standaard

Citaat:
Het gaat ten eerste al niet om epigenetische factoren, het gaat om genetische factoren, op basis van welke een duidelijk verschil in raciale afkomst kan gemaakt worden.
Kan je niet loszien van epigenetische factoren, dat is juist het probleem bij jouw opvattingen. Laat staan dat de meest dominante factoren voor gedrag en bestaan van de mens liggen in behavioristische en symbolische omstandigheden.
Oud 29 oktober 2007, 18:38   #672
Praetorian

Standaard

Citaat:
Trouwens, mocht ik hier niet anoniem zijn, ik zou ook het woord "ras" niet vermelden omwille van de weerstand bij de bevolking.
Op dat punt zijn de meeste wetenschappers het stilzwijgend met elkaar eens: denk aan de raciale verschillen, maar spreek er niet over, of benoem ze anders. Bijvoorbeeld door het woord "origine" of het woord "ethniciteit" te gebruiken in plaats van het woord "ras."

Een voorbeeld: in de publicaties van mijn professoren, of in hun intervieuws, zal je nooit het woord "ras" tegenkomen. In hun cursussen staat het constant.
Blijkbaar nog niet veel over deze materie gelezen, wetenschappers hebben openlijk dit debat al gevoerd de laatste 15 jaar, en dat met naam en toenaam. Zoals gezegd, het probleem zit hem al in de taxonomie, en dat is eigenlijk alleen een formalistische kwestie in de biologie.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 29 oktober 2007 om 18:38.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 19:05   #673
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Kan je niet loszien van epigenetische factoren, dat is juist het probleem bij jouw opvattingen. Laat staan dat de meest dominante factoren voor gedrag en bestaan van de mens liggen in behavioristische en symbolische omstandigheden.
Waar heb ik het over gedrag gehad? Waar heb ik over dingen gesproken die te maken hebben met behaviourisme of met symbolische omstandigheden?

Ik heb het over harde, wetenschappelijke feiten. Over genetische verschillen tussen verschillende rassen, die bruikbaar zijn in de geneeskunde en in forensische disciplines.
Oud 29 oktober 2007, 19:08   #674
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Blijkbaar nog niet veel over deze materie gelezen, wetenschappers hebben openlijk dit debat al gevoerd de laatste 15 jaar, en dat met naam en toenaam. Zoals gezegd, het probleem zit hem al in de taxonomie, en dat is eigenlijk alleen een formalistische kwestie in de biologie.
Taxonomie is een voorbijgestreefde tak van de wetenschap. Taxonomie bestaat vanuit beschrijvingen van gedrag en van direct waarneembare kenmerken. Dat is helemaal voorbijgestreefd, omdat we nu veel meer objectieve criteria hebben, zoals door de genetica voorzien.

Het bestaan van "rassen" is geen kwestie van taxonomie, maar van semantiek. Of "rassen" bestaan, hangt alleen maar af van je persoonlijke definitie van het woord "ras."
Oud 29 oktober 2007, 21:44   #675
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Nog een klein voorbeeldje uit de geneeskunde: vele ziekten komen veel meer voor bij het ene ras dan bij het andere.
Ook zijn sommige geneesmiddelen voordelig voor het ene ras, maar nadelig voor het andere.
En wat doe je dan wanneer je een geneesmiddel moet toedienen aan een 'tussen-ras'? Want ik kan mij inbeelden dat er een heleboel mensen zijn die niet passen binnen de klassieke drievoudige (of zelf al ietsje meervoudige) typologie.
Oud 29 oktober 2007, 21:51   #676
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
En wat doe je dan wanneer je een geneesmiddel moet toedienen aan een 'tussen-ras'? Want ik kan mij inbeelden dat er een heleboel mensen zijn die niet passen binnen de klassieke drievoudige (of zelf al ietsje meervoudige) typologie.
Rekening houden met de verschillende kenmerken en verschillende afstammingen.
In de praktijk is er echter vaker geen sprake van mengeling dan dat het er wel is.

Of je het toejuicht of niet, farmacogenetica is de toekomst.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 29 oktober 2007 om 21:52.
Oud 29 oktober 2007, 23:51   #677
Groentje-18

Standaard

Lomeanor, ik weet dat je gelijk hebt als je spreekt over de relevantie van het begrip ras in een medische context.
Maar hoe zit het met het criterium voor een ras?
Gebruiken we het zelfde criterium voor een ras om mensen in te delen als we dat doen bij andere diersoorten?
Ik dacht dat hier het schoentje knelde?

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 oktober 2007 om 23:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 00:58   #678
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is toch allemaal schermen met grote woorden die u in feite fout begrijpt.Als er iemand zegt dat er minder onderscheid is tussen bvb Congolezen (als groep), en Vlamingen (als groep) dan tussen u, Vlaming veronderstel ik maar voor het gemak, en tussen uw buurman, een andere Vlaming, dan is dat ondat men een gemiddelde maakt van de genetische eigenschappen van die Congolezen en dat vergelijkt met het gemiddelde van de Vlamingen.
Terwijl als men u, als persoon, gaat bestuderen, en daarna uw buurman, ook als persoon, men dan meer verschillen gaat vinden tussen u en de buurman, als tussen de twee verschillende groepen.Behalve dat de verschillen tussen u en de buurman veel minder belangrijk gaan zijn dan het aantal verschillen tussen de groepen.
En dat wil helemaal niet zeggen dat er geen verschil is tussen u en de eerste de beste Congolees...Met ons voeten spelen, en met woorden, dat word er gedaan.
forumspook is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 01:02   #679
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
En het spuien van kwatsj, is dat genetisch bij u, of is dat behavioristisch ? Waarom doen alsof men lange studies gedaan heeft, als men met moeite de vereiste diploma's voor straatkeerder behaald heeft?
Oud 30 oktober 2007, 01:11   #680
forumspook
Banneling

Standaard

Citaat:
Waar heb ik het over gedrag gehad? Waar heb ik over dingen gesproken die te maken hebben met behaviourisme of met symbolische omstandigheden?

Ik heb het over harde, wetenschappelijke feiten. Over genetische verschillen tussen verschillende rassen, die bruikbaar zijn in de geneeskunde en in forensische disciplines.
waarom mogen wij de mensen, in al hun vormen, niet bestuderen, en verdelen in "rassen", zoals wij met dieren doen ? Waar men in de biologie de nodige afstand bewaart om dieren , planten en alle andere levensvormen objektief te bestuderen, te observeren, botst men in het bestuderen van de mens steeds op wetten, verbod van dit en van dat, en mag men de zaken niet bij hun naam noemen...Wie heeft van de waarheid iets te vrezen ? De minst begaafden onder ons mischien?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be