Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Moet de legerdienst terug ingevoerd worden?
Ja, een grote natie als de Vlaamse kan niet zonder mannen die steeds klaarstaan om het volk te beschermen 17 24,29%
Ja, maar met de priester-optie; pastoors zijn immers de soldaten van God 4 5,71%
Ja en die soldaten mogen ook direct ingezet worden om de vuiligheid (vreemdelingen, armen, etc...) uit Vlaanderen weg te kuisen 7 10,00%
Nee 42 60,00%
Aantal stemmers: 70. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 oktober 2007, 23:32   #201
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Helaas is dat waar! Neem nu de Inca's, dat was een uitermate wreed volk. Ze deden massaal aan oorlog, de krijgsgevangenen werden op een gruwelijke manier geofferd, eerst werden alle beenderen in hun lichaam gebroken, dan werd het hart uitgesneden. Dit om de goden gunstig te stemmen.
Heb zo even nog een goed artikel op het web gevonden, van de hand van Steve Pinker, waar ik een boek van heb. (Alleen kan ik hier niet linken naar mijn boekenkast...)

http://www.edge.org/documents/archiv...06.html#pinker

De hedendaagse consensus onder anthropologen is dat de moderne mens een stuk minder geweldadig is dan zijn voorvaderen...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 23:49   #202
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Dienstplicht is onwenselijk. Het remt de topsport en de economie door alle mensen van studentenleeftijd een paar jaar bezet te houden en het levert in een modern leger waarbij het aantal mensen minder belangrijk is dan hoe ze uitgerust zijn niets op, hooguit meer doden.
Oud 30 oktober 2007, 23:49   #203
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Betekent dat dat jij bij de GVP-ESR gezeten hebt?
jij daar soms mee samengewerkt?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 23:52   #204
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door berre Bekijk bericht
ik zou daar geen problemen mee hebben. dienstplicht doen lijkt me ergens toch verrijkend: leren in groepsverband te werken, technieken aanleren, ...
zolang je maar geen extreem rechtse militarische groeperingen opricht kan zo een beetje leger best geen kwaad.

maar dit is toch nog niet voor mij, ben nog minderjarig
No thnx: been there, done that...
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 23:54   #205
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
jij daar soms mee samengewerkt?
Nee, ben zelf geen militair geweest (dienstplicht was al afgeschaft), maar wel veel gelezen over de GVP

interessant boek van kapt. Goyvaerts, die met de GVP in Somalië heeft gezeten.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent

Laatst gewijzigd door Den Ardennees : 31 oktober 2007 om 00:00.
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 23:59   #206
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Nooit van scalperen gehoord? De indianen voerden voortdurend oorlog met elkaar, en gingen daarbij uitgesproken vreed te werk.
Of heb je gehoord van de mensenoffers van de Azteken? Die waren met een behoorlijke genocide bezig.
Ook in in het Amazone oerwoud is alles anders dan peis en vree. Stammen voeren oorlog met als doel de ander uit te roeien of slaven te roven,

Did vind je bijvoorbeeld op de wikipedia pagina over de Yanomami:
De mythe van de nobele wilde die vreedzaam in harmonie met de natuur leeft is erg hardnekkig, maar het is een mythe.
Google ook maar eens op "ecological indian". Vind je een schat aan informatie.[...]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser
Lelijk bezig
, tot de Europeanen kwamen, die nog wat lelijker deden.
Vergeet nooit dat hetgeen over de Azteken (e.a.volkeren!) geschreven werd van de overwinnaars (militaire of andere) komt: niet altijd de betrouwbaarste geschiedenisbronnen.

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 oktober 2007 om 00:11.
Oud 31 oktober 2007, 00:01   #207
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, ben zelf geen militair geweest, maar wel veel van gelezen

interessant boek van kapt. Goyvaerts, die met de GVP in Somalië heeft gezeten.

Er bestaan veel verhalen over deze eenheid, maar ze zijn niet allemaal correct.
En veel verhalen zijn aangepast om het lezen aangenamer te maken.
Oud 31 oktober 2007, 00:16   #208
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Dienstplicht was een soort belasting in natura. had je het aan uw broek dan moest je 9 maand belasting betalen door 9maand minder te werken, door 9maand gratis te werken voor het leger.
9 of meer maand minder maar gratis werken, maar ook vrijheidsberoving!!dus veel meer dan "een soort belasting in natura"!!

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 oktober 2007 om 00:17.
Oud 31 oktober 2007, 00:29   #209
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Nooit van scalperen gehoord?
Scalperen werd in Amerika ingevoerd door Fransen en Engelsen: die bestreden elkaar en loofden premies uit aan de Indianen voor elke dode tegenstander. Om zeker te zijn, niet bedrogen te worden eisten ze een lichaamsdeel als bewijs om te betalen(met drank of wapens). Met een scalp dachten ze zeker te zijn dat de Indianen hen geen lichaamsdelen van Indianen zouden leveren...
Oud 31 oktober 2007, 00:34   #210
filosoof
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forumspook Bekijk bericht
Een dienstplicht zoals in Zwitserland zie ik wel zitten: voor alle in het land wonende Zwitsers (zij die in het buitenland verblijven zijn vrijgesteld) is er twee weken per jaar legerdienst. Uw maandloon word gewoon verderbetaalt, indien u werkt, en u gaat met uw kameraden kamperen, en oefenen in schieten, omgaan met militair materiaal enz enz. Twee weken militaire opleiding dus. Uw geweer hou je thuis, het hele jaar, met de munitie. Elke volwassen Zwitserse man heeft zijn wapen klaarstaan thuis, behalve mischien veroordeelde beroepsmisdadigers die het recht niet hebben, daar weet ik eigenlijk niks van. Wél weet ik dat Zwitserland niet precies bekend staat om zijn talloze moorden & schietpartijen. De landbouwers onder hen, hebben een legerjeep , die ze op hun werk mogen gebruiken, en het hele jaar over beschikken. De hele Zwitserse militaire organisatie is er eigenlijk één van Guerrilla. De manschappen opereren in hun eigen woongebied, dat ze prima kennen, met mannen die zich onderling ook goed kennen, bij elkaar in de buurt wonen.Vermits ze elk jaar terug oefenen hebben ze de tijd niet om alles te vergeten ook niet. Die Zwitsers zijn hun wapens gewoon.Dat is praktisch als er bvb inbrekers bij u thuis komen. Maar mischien word er in Zwitserland minder ingebroken, daar de dieven weten dat in elk huis een oorlogsgeweer staat, met bijhorende schutter...
Nog even een vraagje voor C2C: wat denkt u van het Soviet leger ? Krachtige mannen die in staat waren andere mannen neer te leggen?
*zucht* http://justfuckinggoogleit.com
Vuurwapenstatistieken in Zwitserland:
Armes militaires, suicides, homicides
http://www.vbs.admin.ch/internet/vbs...elikte%20f.pdf
of in html:
http://64.233.183.104/search?q=cache...lnk&cd=6&gl=ch

Citaat:
Sont également considérées comme armes d’ordonnance toutes celles qui ont été remises en propriété aux militaires par le passé. Leur nombre n’est pas connu, mais doit s’articuler entre 500'000 et 1 million.
on estime �* près de 2,2 millions le nombre des armes �* feu conservées dans les foyers suisses (armes militaires et autres)
Dus niet veel meer dan België voor de recentste verstrenging vd wapenwet.

En dan wordt niet te veel gesproken over de gezinsruzies die beslecht worden onder bedreiging van een vuurwapen: regelmatig terugkerende klacht van Zwitserse vrouwenorganisaties.

Laatst gewijzigd door filosoof : 31 oktober 2007 om 00:53.
Oud 31 oktober 2007, 01:02   #211
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neetro Bekijk bericht
Dan een laatste aanmerking: als jij morgen overreden wordt door een vrachtwagen had je maar hoger moeten springen

Laten we hier terug on topic gaan?
Zelfs deterministen kijken links en rechts alvorens ze de straat oversteken, er zit daar ergens een les in.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 07:46   #212
rookie
Staatssecretaris

rookie's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar rookie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dienstplicht is onwenselijk. Het remt de topsport en de economie door alle mensen van studentenleeftijd een paar jaar bezet te houden en het levert in een modern leger waarbij het aantal mensen minder belangrijk is dan hoe ze uitgerust zijn niets op, hooguit meer doden.
Ik heb in heel mijn leven nog nooit zoveel aan sport gedaan als in het leger .
De legertijd duurde in België 15 maand, minder dan men nu blijft zitten tijdens de opleiding .
We zien dagelijks hoe een technisch leger het er in de werkelijkheid vanaf brengt Je kan met je "technisch" leger een ander "technisch" leger uitschakelen. Een soort van oorlog die heden ten dage zeer weinig voorkomt (gelukkig). De huidige confrontatie's zijn tussen vrijheidsstrijders, terroristen, gurillia's (nargelang de kant en idelogie) die zeer bewegelijk zijn en bijna geen apparatuur bijhebben (buiten een kalasnikof en springstof). Amerikanen met hun uiterst gesofisticeerde uitrustingen hebben, sinds Vietnam, er altijd nog geen antwoord op gevonden. Zie Irak, Afganistan
Oud 31 oktober 2007, 08:02   #213
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Ik heb Lombardsijde (eigenlijk Nieuwpoort - Nautische School helemaal op het einde van het kamp) begin september verlaten, om aan boord te gaan van M906 Breydel die toen voor onderhoud in de droogdokken van "Belliard Murdoch" te Antwerpen lag.
ik heb spelevaren met de kamina. noorwegen.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 08:10   #214
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nooit van scalperen gehoord? De indianen voerden voortdurend oorlog met elkaar, en gingen daarbij uitgesproken vreed te werk.
Of heb je gehoord van de mensenoffers van de Azteken? Die waren met een behoorlijke genocide bezig.
Ook in in het Amazone oerwoud is alles anders dan peis en vree. Stammen voeren oorlog met als doel de ander uit te roeien of slaven te roven,

Did vind je bijvoorbeeld op de wikipedia pagina over de Yanomami:
De mythe van de nobele wilde die vreedzaam in harmonie met de natuur leeft is erg hardnekkig, maar het is een mythe.
Google ook maar eens op "ecological indian". Vind je een schat aan informatie.
de indianen hebben nooit gescalpeerd voor de nederlanders er kwamen. het scalperen is begonnen wanneer de toenmalige overheid een bewijs vroeg over het doden met een kogel van indianen. men kreeg zijn munitie betaald wanneer men kon aantonen dat men een indiaan ermee had gedood. eerst toonde men dit aan door één oor af te snijden. maar omdat er verschillende waren die beide oren afsneden, heeft men de scalp als bewijs genomen. de indianen dachten dat de blanken zo het verstand en de moed van de gesneuvelde afnamen. en hebben hun voorbeeld gevolgd.
yankee komt van het woord jan - kees.
dus de nederlanders waren daar zeker geen doetjes. nu nog nederlandse verontschuldigingen, en iedereen is te vreden.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 10:56   #215
Den Ardennees

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Er bestaan veel verhalen over deze eenheid, maar ze zijn niet allemaal correct.
En veel verhalen zijn aangepast om het lezen aangenamer te maken.
Dat wil ik wel geloven, ik heb trouwens op het paracommando-forum gelezen dat kapt. Goyvaerts ook niet erg goed ligt bij zijn ex-collega's wegens zijn boek.
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 11:06   #216
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat wil ik wel geloven, ik heb trouwens op het paracommando-forum gelezen dat kapt. Goyvaerts ook niet erg goed ligt bij zijn ex-collega's wegens zijn boek.
klopt.
Oud 31 oktober 2007, 17:49   #217
Montechristo
Vreemdeling

Montechristo's schermafbeelding

Standaard

Ik heb ook mijn dienstplicht nog 'moeten' vervullen. Of maw 'ben nog bij den troep geweest.

Als ik had kunnen kiezen was ik zonder twijfel zoals m'n vrouw onmiddellijk gaan werken. Zij kon direct centjes verdienen en aan haar carriere beginnen. Ik moest een jaar wachten en was tegen die tijd al veel van m'n schoolse latente kennis kwijt.

Je karakter wordt er wel op de proef gesteld. Over het algemeen kom je er sterker uit, fysiek en mentaal. Je leert er eens op tanden bijten bij de fysische proeven, maar ook bij de vernederende momenten waarbij je leert dat het onder sommige omstandigheden beter is je kop toe te houden. En ja, dat schieten, die oorlogsspelletjes, die (gedwongen) kameraadschap, van elkaar afhankelijk zijn, samen in de shit zitten. Ik probeer al het negatieve om te buigen in iets positief. Misschien maakt ik me dit laatste daarom allemaal maar wijs...

Moesten ze me een minimum loon gegeven hebben was ik er niet rouwig om geweest.
Montechristo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 oktober 2007, 21:16   #218
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand Bekijk bericht
de indianen hebben nooit gescalpeerd voor de nederlanders er kwamen. het scalperen is begonnen wanneer de toenmalige overheid een bewijs vroeg over het doden met een kogel van indianen. men kreeg zijn munitie betaald wanneer men kon aantonen dat men een indiaan ermee had gedood. eerst toonde men dit aan door één oor af te snijden. maar omdat er verschillende waren die beide oren afsneden, heeft men de scalp als bewijs genomen. de indianen dachten dat de blanken zo het verstand en de moed van de gesneuvelde afnamen. en hebben hun voorbeeld gevolgd.
yankee komt van het woord jan - kees.
dus de nederlanders waren daar zeker geen doetjes. nu nog nederlandse verontschuldigingen, en iedereen is te vreden.
Sommige historici zijn ent anders niet met jou eens:

Citaat:
Certain tribes of Native Americans practiced scalping, in some instances up until the 19th century. According to ethnohistorian James Axtell, there is abundant evidence that the Native American practice of scalping existed long before Europeans arrived. Axtell argues that there is no evidence that the early European explorers and settlers who came to the Americas were familiar with the ancient European practice of scalping, or that they ever taught scalping to Native Americans
http://en.wikipedia.org/wiki/Scalping
Oud 31 oktober 2007, 21:23   #219
Zwitser

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
, tot de Europeanen kwamen, die nog wat lelijker deden.
Vergeet nooit dat hetgeen over de Azteken (e.a.volkeren!) geschreven werd van de overwinnaars (militaire of andere) komt: niet altijd de betrouwbaarste geschiedenisbronnen.
Ik ben het met je eens dat de Europeanen in Amerika heel wat op hun geweten hebben. Ik blijf echter van mening dat voor een goed begrip een correcte omgang met de geschiedkundige werkelijkheid belangrijk is. Het is juist omwille van door Westerlingen begane wreedheden in de hele wereld dat de studie van geweld en oorlog onder natuurvolkeren lange tijd taboe was. Maar daar is recent toch wel verandering in gekomen.
Een van de zaken die uit recente studies naar voorkomen is dat de indianen helemaal niet de heilingen waren die sommigen er graag van maken. Het waren gewoon mensen. Mensen die probeerden zo goed en zo kwaad te overleven in hun omgeving, die daarbij vaak in conflict kwamen met hun buren en een behoorlijke impact hadden op hun omgeving. Hadden de indianen Europa gekoloniseerd dan was het onze voorvaderen waarschijnlijk net zo vergaan als het de indianen uiteindelijk vergaan is.
Oud 31 oktober 2007, 21:55   #220
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Ivm Azteken, Maya en Inca

Citaat:
Over de Azteken bestaan veel mythes en dat is raar omdat we over hen meer informatie hebben dan over anderen. Die mythes gaan vooral over leiderschap en mensenoffers. Nogal vaak is te lezen dat zij “het meest bloeddorstige volk ter wereld” (of iets in die trant) geweest zouden zijn. De vraag is wat hier van waar is en waarom juist de Azteken genoemd worden terwijl het mensenoffer toch ook voorkwam bij de Maya’s en de Inca’s. Mensenoffers waren in Meso-Amerika net zo gewoon als heksverbrandingenin Europa. Het had een religieus doel. Menselijk bloed werd over het algemeen gezien als het kostbaarste dat er was. Behalve mensenoffers werden er ook veel bloedoffers gebracht door bijvoorbeeld de tong (vrouw) of de penis (man) te doorboren. Er bestaan voldoende bewijzen voor het bestaan van het mensenoffer in voor-Spaanse tijden (bijvoorbeeld in de eigen boeken) maar er was een belangrijk verschil met de heksenverbrandingen in Europa. De mensen die men offerde behoorden vrijwel zonder uitzondering tot de adel. De rede daarvoor was dat dit bloed nog kostbaarder was dan het bloed van “gewone mensen”.
>>> een religieus doel ...

Citaat:
Ook de Maya’s overvielen geen armzalig kleine dorpjes te om de goden tevreden te stellen met bloed van eenvoudige dorpelingen. Zefs de oudste Spaanse bronnen die de Azteekse mensenoffers beschrijven (Bernardino de Sahagún, Hernán Cortés, Bernal D�*az) hebben het niet over miljoenen weerloze burgers die massaal geofferd werden omdat de goden nu eenmaal bloeddorstig waren. Dat zou pas later deel gaan uitmaken van de propaganda.
>>> en propaganda ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Indianen

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 31 oktober 2007 om 21:58.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be