Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2007, 07:32   #61
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Stel u voor dat door herverdeling iedereen een deftige en humane job kan uitoefenen. Dat mag niet gebeuren, liever mensen zien ploeteren voor een snee brood.
Volgens mij komen sommigen klaar van dat idee.
Dat kan niet.
Je gaat écht die échte economische boeken eens moeten lezen en niet die onzin van Marx en zijn 40 rovers.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 08:34   #62
tomvdsp
Vreemdeling

Standaard

Jos Gheysels, voorzitter van boek.be. Het laatste wat ik van hem heb gehoord is dat hij voorzitter was van een comissie die het Belgisch democratisch model ging promoten in het buitenland. Walen en Vlamingen verdragen elkaar zonder oorlog te maken en dat zou tot voorbeeld moeten zijn van andere naties.
Geneesheer heel jezelf. Men zou voor minder voorzitter worden van een boekenclub tijdens deze federale crisis, je kan wat lullen en het hoeft niets te betekenen; Dat de beide functies inwisselbaar zijn zegt ook genoeg over zijn politiek niveau .
Groet,
Tom
tomvdsp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 08:52   #63
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Voor u mogen er gerust duizenden langzaam creperen zodat gij rijker word. Lekker Darwinistisch en stoer...
Zoals reeds gezegd. Dat ze gaan werken, zodat er geen Polen meer moeten ingevoerd worden.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 08:55   #64
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
oh neen.
we zijn zijn slechts 20ste in de dwaze hardloperij van de concurrentie-waanzin.
wat erg.
nu moeten we dringend harder gaan werken en minder verdienen zeker, niet?
Op gebied van efficientie van de arbeidsmarkt staan we wel op 91, in het staartpeleton. Blijkbaar nog niet voldoende achteraan voor groen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 09:20   #65
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Het gaat veel verder dan werkeloosheid ! Waarom zou ik als alleenstaande zonder kinderen bijdragen in het kindergeld en het onderwijs ? Vooral dan nog eens in hun abonnement openbaar vervoer en voor de tandheelkundige verstrekkingen van onze jeugd ! Vooral nog eens als je beschouwt dat er voor mij doemscenario's liggen voor mijn pensioen, terwijl ik maar zo'n 10 jaar ervan ben (als ik op 65 jaar op pensioen ga) en ik niet het geld had/heb als alleenstaande om iets aan pensioensparen te doen maar al blij ben om mijn kop boven water te kunnen houden.

En waarom de asielzoekers die asiel hebben gekregen, niet laten afbetalen in de kosten voor het asielbeleid en in de integratiekosten ? Want ze hebben wel geld over om naar het thuisland te sturen !
Ik begrijp je wel , anderzijds heb je zelf wel genoten van kindergeld/onderwijs.Maar inderdaad de alleenstaande betaalt veel te veel belastingen in deze zin rest er je niets anders dan LDD te stemmen, die een vlaktaks voorstelt.
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 09:27   #66
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat is onzin.
Het gaat over het feit dat structurele diefstal voor een inefficient systeem idioot is.
Ik wil betalen. Maar dan wel op mijn manier, voor iets dat wél werkt.
Fons Verplaetse zegt dat de vlaamse werkloosheid 5% is , een structurele werkloosheid. Dat betekent dat de grote hoop van deze mensen gewoon niet aan werk te helpen is.
Sommige daarvan zijn echte profiteurs , anderen kunnen hier niks aan doen v.b. 50-plussers.
Het in de tijd beperken van de werkloosheid was jaren en is onbespreekbaar. Aan vlaamse kant zou dat nog wel lukken maar in de federale contekst onverkoopbaar.
Ik zou in elk geval al beginnen met 50-minners maatschappelijk werk te laten doen in ruil voor hun/haar dop.
Het is echter wel onverteerbaar dat als je 40 jaar gewerkt hebt in een klein loon, je op het einde van de rit (pensioen) amper meer hebt dan iemand, die zijn/haar gans leven "gedopt" heeft en dat de werkenden maar zelf moeten zorgen voor een bijkomend pensioen. In se betekent dit dat de afdrachten voor sociale zekerheid gewoon voor een deel belastingen zijn.
Je kan je ook vragen stellen bij de mega-bedragen , die de VDAB vangt ,om in een zeer kleine niche mensen aan werk te helpen.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 1 november 2007 om 09:31.
Oud 1 november 2007, 10:07   #67
Sickboy
Lokaal Raadslid

Sickboy's schermafbeelding

Standaard

Kan zijn dat ik het gemist heb maar waarom lees ik niks over de laagste lonen?Het verschil tussen de startlonen en de werkloosheidsvergoeding is gewoon te klein.Verlaag de lasten lineair (baten niet enkel voor werkgevers!) op arbeid,verhoog de laagste lonen,hef een vermogensbelasting voor de hoogste inkomens,verklein de groep van 85 ministers en staatssecretarissen (+kabinetten).Laat de Staat het goede voorbeeld geven!
Sickboy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 10:11   #68
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

Ben zelf geconfronteerd met werkloosheid (mijn vriendin).Zij werd buitengezet toen ze kenbaar maakte dat ze zwanger was.
Gevolg:job kwijt,procedure moeten aanspannen voor de arbeidsrechtbank (waar de werkgever je begraaft in procedures),werkloosheidsvergoeding van 880 euro voor het eerste jaar (ga er maar aanstaan!),direct werk beginnen zoeken maar welke voorstellen ze kreeg van werkgevers i.v.m. loon en arbeidsvoorwaarden was gewoon hallucinant!
Werkgevers hebben er ook voordeel bij dat er werklozen zijn! Dan kunnen ze naar hartelust subsidies binnenrijven,belachelijke loonvoorwaarden opleggen,...
Oud 1 november 2007, 10:46   #69
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sickboy Bekijk bericht
Kan zijn dat ik het gemist heb maar waarom lees ik niks over de laagste lonen?Het verschil tussen de startlonen en de werkloosheidsvergoeding is gewoon te klein.Verlaag de lasten lineair (baten niet enkel voor werkgevers!) op arbeid,verhoog de laagste lonen,hef een vermogensbelasting voor de hoogste inkomens,verklein de groep van 85 ministers en staatssecretarissen (+kabinetten).Laat de Staat het goede voorbeeld geven!
Ook hier een blunder van de SPA.
Stevaert vond dat je niet meer dan 50% solidair kon zijn met een ander, daarom werden de hoogste belastingstarieven verlaagd tot 50%.
Uiteraard was dit een geweldig cadeau voor de grootverdieners.
Veel zinvoller was geweest de belastingsvrije som op te trekken voor iedereen , die werkt.
Iedereen zou iets meegepikt hebben naar draagkracht en de werkloosheidsval zou weeral een stuk kleiner geworden zijn.
Prima werk van de sossen !
Maar neen, ook met de toekomstige regering komt er niets van. Als men spreekt van een warme solidaire maatschappij dan weet je al hoe laat het is.
De werkende blijft verder uitgemolken worden.

Laatst gewijzigd door boerenverstand : 1 november 2007 om 10:46.
Oud 1 november 2007, 10:52   #70
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

"De werkende blijft verder uitgemolken worden."

Waarheid,maar door wie?Voor mij door een verziekte,politieke kaste,die onthecht van elke realiteit doet wat is ingegeven door politiek gekleurde media en belangengroepen allerhande.
Er is geen plaats voor de stem van de gewone man.En ik heb meer sympathie voor iemand die werkloos is maar probeert (En het is niet gemakkelijk!!) dan iemand die werkt en anderen zomaar veroordeelt op basis van diezelfde werkloosheid.
Oud 1 november 2007, 11:09   #71
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Enkele dingen moeten duidelijk zijn :

Elke Belg heeft recht op arbeid. DAAR zou de regering dus werk van moeten maken. Al moeten ze die arbeid zelf voorzien door het systeem dat hier door cynicus wordt gepromoot; of minstens iets soortgelijks. Mensen die jaren thuiszitten en hun uitkering ontvangen, raken ontwend of nooit gewend aan arbeid.

Men heeft het recht op arbeid omgebogen naar uitkeringen, die alsmaar meer makkelijk te ontvangen waren. Op de duur zelfs niet meer gaan stempelen! DAT is een cruciale fout, en heeft meer en meer misbruiken in de hand gewerkt. Hoog tijd dat die fouten hersteld worden.

Wedden dat het geen jaar hoeft te duren voor die groep gedecimeerd is?

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:35   #72
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Je moet het zo formuleren
Elk mens heeft de PLICHT om te werken. Om zijn gezi/zichzelf te voorzien in de basisbehoeften en wat extra.

Nu gezien er 700.000 mensen zijn die het niet als hun plicht beschouwen, moeten die allemaal heropgevoed worden. Dus werklozen mogen 80uur werken in gemeenschapsdienst. Of 60uur werken in beschutte werkplaatsen. Of 40uur werken in de industrie aan netto prijs.
Dat vind ik een aanvaardbare compromis tussen alle belgen.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 11:42   #73
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Fons Verplaetse zegt dat de vlaamse werkloosheid 5% is , een structurele werkloosheid. Dat betekent dat de grote hoop van deze mensen gewoon niet aan werk te helpen is.
Fons liegt.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
Oud 1 november 2007, 11:47   #74
Sickboy
Lokaal Raadslid

Standaard

700.000 mensen als onwillig bestempelen?Een beetje kort door de bocht niet?Heropvoeden?En wie gaat dat doen?
Brother Paul,Eddy B,ik hoop dat jullie nooit zonder werk vallen want de huidige arbeidsmarkt,met lage startlonen,oneindige tijdelijke contracten,oneindig interimwerk en géén enkele werkzekerheid zou je wel eens onaangenaam kunnen verrassen...
Oud 1 november 2007, 11:50   #75
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
700.000 mensen als onwillig bestempelen?Een beetje kort door de bocht niet?Heropvoeden?En wie gaat dat doen?
Brother Paul,Eddy B,ik hoop dat jullie nooit zonder werk vallen want de huidige arbeidsmarkt,met lage startlonen,oneindige tijdelijke contracten,oneindig interimwerk en géén enkele werkzekerheid zou je wel eens onaangenaam kunnen verrassen...
'Danku overheid'.

Maar wrslk weet je dat zelf niet eens.
Oud 1 november 2007, 12:09   #76
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dycore Bekijk bericht
«Activeringsbeleid maakt ook slachtoffers»

Groen-kamerlid Wouter De Vriendt en Vlaams parlementslid Mieke Vogels trekken aan de alarmbel. Door het activeringsbeleid worden steeds meer werklozen geschorst, waardoor vooral sociaal kwetsbare groepen het moeilijk krijgen. Doel van het activeringsbeleid is om werklozen maximaal aan te spreken en te begeleiden in hun jobzoektocht, met onder meer verplichte sollicitaties. Het aantal geschorste werklozen neemt hierdoor sterk toe, van 38.522 in 2005 tot bijna 52.000 in 2006.
Bijna 14.000 van die schorsingen zijn het gevolg van het activeringsbeleid. Vaak gaat het om schoolverlaters en laaggeschoolden die niet komen opdagen voor een gesprek bij de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening (RVA). Vogels en De Vriendt benadrukken dat het zeker niet enkel gaat om werkonwilligen, maar ook om «mensen die niet de juiste sociale vaardigheden hebben» om bijvoorbeeld de betekenis van brieven die ze krijgen juist in te schatten. «Die mensen verdienen het niet van aan de kant gezet te worden», klinkt het bij Groen. Bovendien vreest Groen dat door de schorsingen meer mensen moeten aankloppen bij het OCMW.
Intussen blijkt uit cijfers van Eurostat dat ons land van alle EU-lidstaten het meeste geld uitgeeft aan werkloosheidsuitkeringen. In 2004 ging 3,4% van het bbp naar werkloosheidsuitkeringen, beduidend meer dan het Europees gemiddelde van 1,7%. Werkloosheidsuitkeringen zijn maar een klein deel van het hele sociale zekerheidsstelsel, het meeste geld (45,9%) gaat naar pensioenen en uitkeringen voor bejaarden. Gezondheidszorg komt op de tweede plaats (28,3%). In België gaat maar liefst 12,5% van het totale sociale pakket naar werkloosheid, tegenover 6,5% in de EU. Met 29,3% van het bbp dat naar sociale uitkeringen gaat, scoren we dan weer beter dan het EU-gemiddelde. (Metro 31/10/2007)

__________________________________________________ ____________

Dus volgens Groen mogen bepaalde werklozen niet geschorst worden omdat ze bv de brieven die ze ontvangen om hen te activeren "niet goed kunnen inschatten." Ik ben benieuwd of dat truukje ook zou werken als ik mijn belastingsbrief ontvang om die gemakzuchtigen in stand te houden.

Nergens in Europa, en dus de wereld, wordt zoveel uitgegeven aan werkloosheidsuitkeringen als in België. Tijd om serieuse vragen te beantwoorden. Zelfde geldt trouwens voor de gezondheidszorg, als je ziet hoeveel perfect functionerende mensen daar op teren.
Indien dat moreel verwerpelijke, arbeidsattitudevernietigende, parasiterend sociaal profitariaat kordaat zou worden aangepakt door werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) eenvoudigweg af te schaffen en te vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), dan zouden de huidige werkbekwamen zonder werk maar al te goed "kunnen inschatten" waar ze zouden aan toe zijn. Een dergelijk noodsysteem heeft nu eenmaal het voordeel van de duidelijkheid.

Door de lage gemeenschapsdienstuurvergoeding zouden ze in ieder geval geneigd zijn zo kort mogelijk gebruik te maken van een dergelijk noodsysteem, én zouden ze geneigd zijn werk te zoeken.

Laatst gewijzigd door Cynicus : 1 november 2007 om 12:24.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 12:09   #77
Buyck Ruben
Parlementslid

Standaard Buyck Ruben

Ik sta helemaal achter het activeringsbeleid van de werklozen. De beperking van de uitkeringen in de tijd is al wat gewaagder, maar niet onrealistisch. We moeten er namelijk op letten dat we geen dumping organiseren een soort van endlösung van mensen die zwak zijn of die problemen hebben.

Het probleem is niet moeilijk:

1. Alle werklozen begeleiden naar een vaste job!
2. Als ze weigeren in te gaan op werk... geef hen begeleiding of plaats ze onder toezicht van een organisatie die zich bezighoud met mensen die echt zware problemen hebben bv: bij maatschappelijk werkers, of aangepast werk, bij de groendienst enz...

Maar dump ze niet in de anonimiteit, gewoon op straat! We moeten dan niet verwonderd zijn binnen enkele maaanden of jaren. Dat onze gevangenissen te klein zullen zijn!

Indien dat moreel verwerpelijke, arbeidsattitudevernietigende, parasiterend sociaal profitariaat kordaat zou worden aangepakt door werkloosheidsuitkeringen (evenals alle andere passieve uitkeringen aan werkbekwamen zonder werk, zoals bv. het OCMW-leefloon) eenvoudigweg af te schaffen en te vervangen door een gemeenschapsdienstinkomenszekerheidsnoodsysteem waarbij gemeenschapsdienstpresteerders enkel nog recht zouden hebben op een prestatiegericht gemeenschapsdienstinkomen van 5 euro per uur effectief gepresteerde gemeenschapsdienst en waarbij ze zoveel uren gemeenschapsdienst zouden mogen verrichten als ze zelf willen (of kunnen), dan zouden de huidige werkbekwamen zonder werk maar al te goed "kunnen inschatten" wat ze zouden aan toe zijn.

Door de lage gemeenschapsdienstuurvergoeding zouden ze dan geneigd zijn zo kort mogelijk gebruik te maken van een dergelijk noodsysteem.

Dat is wat ik probeer duidelijk te maken in punt 2.

Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 1 november 2007 om 12:12.
Buyck Ruben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 12:15   #78
m.r.
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boerenverstand Bekijk bericht
Ik begrijp je wel , anderzijds heb je zelf wel genoten van kindergeld/onderwijs.Maar inderdaad de alleenstaande betaalt veel te veel belastingen in deze zin rest er je niets anders dan LDD te stemmen, die een vlaktaks voorstelt.

Bedankt voor het begrip. Wel was mijn kindergeld toen erg laag gezien mijn ouders zelfstandigen waren en dat was toendertijd .heel laag ...
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 12:33   #79
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat kan niet.
Je gaat écht die échte economische boeken eens moeten lezen en niet die onzin van Marx en zijn 40 rovers.
ge bedoelt het tijdschrift 'Trends' enzo.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2007, 12:37   #80
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
En dan?
Waarom een pluchen zetel voor iedereen?

Ik ben dank zij de aanslagen van 11/9 (nine eleven) na een tijd ontslagen, nadat ik zelf meer dan de helft van mijn team heb moeten ontslaan: een voor een, soms met drie tegelijk) Als IT-er werk ik nu als trucker!
Zeker geen verbetering, dat kan ik je wel vertellen, maar IK WERK! Er zijn nog duizenden truckers gevraagd. Laat maar komen he! Waar zijn die werkwilligen? Werkloosheidsuitkeringen moet een noodoplossing zijn, niet een pluchen zetel! En je dient je werkloosheidsuitkering te VERDIENEN, niet gewoon de school verlaten!

.
Eddy B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be