![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Zweert u? | |||
Ik beschouw mezelf als christen, en heb geen probleem eden &c. te zweren |
![]() ![]() ![]() |
3 | 8,33% |
Ik beschouw mezelf als christen, en zweer geen eden &c. (of probeer het niet te doen) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Ik beschouw mezelf niet als christen, en heb geen probleem eden &c. te zweren |
![]() ![]() ![]() |
8 | 22,22% |
Ik beschouw mezelf niet als christen, en zweer geen eden &c. (of probeer het niet te doen) |
![]() ![]() ![]() |
9 | 25,00% |
Geen of andere mening |
![]() ![]() ![]() |
7 | 19,44% |
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Lees de openingspost van Lombas eens met het fragment uit het evangelie: het is niet enkel zweren bij God dat verboden wordt, maar zweren bij wat dan ook.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() zweert niet ijdel, vloek noch spot
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat is nog iets anders.
Dat komt uit het Oude Testament. "Zweer neit ijdel" wil zeggen: zweer niet zonder het te menen. Christus zegt ons: zweer in het geheel niet, ook niet als je het "meent." Spreek gewoon de waarheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() "Zweer niet ijdel, vloek noch spot" komt niét in die bewoordingen in de Bijbel voor. Het bekende rijmpje "Bovenal, bemin één God, enz..." dient enkel als ezelsbruggetje om de Tien Geboden te memoriseren. Geenszins mag dit versje beschouwd worden als een vervanging ervan.
Het Tweede Gebod (Exodus 20, 7) zegt heel wat anders, dat met zweren weinig te maken heeft: Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Banneling
|
![]() Ja het evangelie zegt dat. Maar wil dit iets zeggen? Het evangelie zegt ook dat als uw vijand u slaat op één wang dat men de andere wang moet aanbieden. De vraag is of zulke evangelische uitspraken zinvol zijn. Neen, het evangelie is zeker voor mij niet altijd een richtsnoer. Maar nogmaals ik zie het punt niet van de hele discussie. Tenzij dat het zou inhouden dat je niet moet verzaken aan een belofte, en/of dat het verbod op zweren dat men geen loze belofte moet doen. Een andere betekenis heeft 'zweren' voor mij niet. Historisch houdt het een verbod in God zomaar in te roepen als getuige voor om het even welke belofte. God is daar niet profaan genoeg voor. Maar dat zijn bedenksels des mensen, tenzij dat ik me vergis natuurlijk.
Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 22:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() .
Laatst gewijzigd door system : 2 november 2007 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En wordt er niet verwacht dat we die volgen? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er wordt hier opgeroepen om altijd getrouw te zijn aan een gegeven woord, ook zonder "belofte" of "eed." "Laat uw ja een ja zijn, en uw neen een neen." |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Als ik dat zo lees, dan zou een goed christen idd niet mogen zweren.
Het zou hem/haar alvast sieren.
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
OK. Daar treed ik u in bij. Even symbolisch nu. Een van de ergste dingen vind ik -maar dat is dan een persoonlijke visie- is iemand tegen te komen die zegt dat hij om 8h30 stipt bij u thuis zal zijn en die om 10h30 bij u aanbelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Parlementslid
|
![]() Ik heb voor andere mening gekozen omdat ik eigenlijk wat rondchop in de verschillende geloven. Ik probeer uit de verschillende geloven een beetje het beste uit te halen, wat me goed uitkomt gebruik ik, een echte opportunist op dat gebied dus.
Ik draag wel een kruisje rond mijn nek en bij het uitblazen van mijn laatste adem zal ik nog eens hopen op een wit licht met daarachter een hemel. Wat moet je anders doen op zo’n moment? Natuurlijk zou ik zweren voor een openbare functie. Laatst gewijzigd door Ovidius : 3 november 2007 om 19:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Mechelse Cathechismus p 49: Citaat:
Misschien ben jij het wel die hem nog eens moet lezen, "mijn waarde." |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar daar ging het niet over: hij zei dat het niet in de catechismus stond, en daar staat het wél in. En dan mij durven beledigen dat ik hem nog maar eens moet lezen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | ||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar goed. Ik wil zelfs mijn verontschuldigingen aanbieden voor de schijn jou beledigd te hebben. Hopelijk aanvaard je deze verontschuldigingen; ik ben echt de rotste niet, hoor (al zeg ik het zelf)... Er zitten hier héél wat scherpere debatteerders dan ik. Citaat:
Maar sedert de 17e eeuw is er al heel wat water naar zee gevloeid hoor. Ook binnen de katholieke Kerk. Zelf ben ik nauwelijks in aanraking geweest met de Mechelse Catechismus. Wel met de Katechismus van de Katholieke Kerk, verschenen in de jaren '90 van vorige eeuw. En "Zweer niet ijdel, vloek noch spot" staat daar niét in. Lees maar na. Tot slot: zelfs in die Mechelse Catechismus duidt men dat versje "Zweer niet ijdel etc..." Weliswaar niet op een hedendaagse manier. Maar dat kan je ook niet verwachten van een boek uit begin 17e eeuw. Als je dan toch beweert dat katholieken de catechismus moeten volgen - wat bedoel je daar feitelijk mee? - waarom zwijg je dan in alle talen over een versie die dateert van het einde van de 20e eeuw, maar breng je wel een versie ter sprake uit het begin van de 17e? Ofwel omdat je niet weet waarover je praat, ofwel omdat je intellectueel oneerlijk bent. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Zweren is onethisch en nutteloos. Het is hetgeen wat je voelt dat van tel is.
Je kan mensen wel iets beloven en dan moet je respect voor ze hebben maar als het over zweren van in de rechtbank gaat, stom. Liegen is niet slecht, men heeft het recht om te liegen! Liegen is één van de mooiste zaken die wij als mens hebben gekregen. Het maakt het leven enorm veel rijker en gevarieerder. Het geeft kleur aan ons leven wanneer het anders een troosteloze boel zou zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het moet echter jonger dan Mercier zijn, want er staan verwijzingen in naar de herdelijke brief van mei 1942 (wat als ik me vergis na Mercier is). Laatst gewijzigd door lomeanor : 3 november 2007 om 22:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |