Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 oktober 2007, 22:15   #41
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
You don't have
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 22:43   #42
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Niet iedereen kruipt op ouw dozen om geld te verdienen.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 22:46   #43
another brick
Gouverneur

another brick's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bentje Bekijk bericht
Neen, zeker niet, ik ben zelfs blij voor hen, ik heb enkel een probleem met mensen die zo blind geworden zijn dat ze vergeten dat er sommigen onder ons hier niet zomaar kunnen mee doen wat ze willen, laat staan erover gaan stoefen, ik heb ook iets tegen mensen die een hardwerkend persoon voor lafaard uitmaken terwijl hij zijn burgelijke plicht doet en als laatste heb ik dan nog iets tegen mensen als u AyneRand, die uit de hoogte doen tegen mensen zoals ik, de "normale" burger, die, als ik het objectief bekijk meer respect verdienen dan mensen die het allemaal gewoon in de schoot geworpen krijgen.
Oud 13 oktober 2007, 22:52   #44
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Bal Bekijk bericht
De producenten doen inderdaad goede zaken. De gemeenten, netbeheerder, maakt geen winst. Als ze op het einde van de rit winst maken moeten ze het grootste deel van die winst in de energienetten investeren. Het bedrijf die de netten aanlegt en onderhoud werkt zelfs tegen kostprijs. Ze mogen geen winst maken.
Ik heb ook steeds geweten dat de CREG de boekhouding ( en de nettarieven) van dit bedrijf uitvlooide. Het is trouwens dit bedrijf die de nettarieven, voor ze van toepassing worden, voorlegt aan de CREG die ze verwerpen of weerhouden. Ik vind de uitleg van die woordvoerder van de CREG dus niet correct.
Hetgeen hij beweerd is dat sinds een vonnis van een Brusselse beroepsrechter, de vleugels van de CREG zijn afgesneden. Zodat zij over niet veel macht meer beschikken om nog iets aan de voorgestelde nettarieven te wijzigen. Weet nu ook niet wat de rechter juist gezegd heeft, maar dacht dat het over de afschrijvingsduur der investeringen ging, die de Creg op 50 jaar wou houden, en de distributeurs op 33 jaar wilden brengen. Nu 50 jaar blijkt mij toch ook nogal lang.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2007, 23:34   #45
Jos Verhulst
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Er werd wel bij vermeld dat deze keer de "techniekers" meer geld zouden vragen voor hun diensten...zijnde de vroegere intercommunales die er nog steeds voor zorgen dat de stroom en het gas effectief bij ons raken...

Inderdaad,die "geliberaliseerde markt" begint meer en meer op een bende detailhandelaars te lijken,waarbij iedere stap zijn deeltje van de winst inpikt....

Als de winter opnieuw zo zacht is als de vorige(er was MINDER afname!!!)....en er toch weer prijsverhogingen zijn dan weten we het helemaal zeker,liberalisering = prijsverhoging!

En het zal NIET de schuld zijn van "Putin",of zelfs niet van Electrabel,maar van al die kneutertjes die tussen ons en de productie "geschoenlepeld" zitten...

Voor waneer de eerste grote "discounter" op de energiemarkt?(Aldi-Power )
Dan pas zal er sprake zijn van een geliberaliseerde markt,momenteel hebben we GEEN keus!
Men dient een scherp onderscheid te maken tussen een vrije markt en een geliberaliseerde markt. In de geliberaliseerde markt, ingevoerd door de heersende kaste in België & Europa, blijven de consumenten compleet gedesorganiseerd. In een vrije markt betreden de consumenten de vrije markt, op domeinen waar dit aangewezen is (zoals bv energie), in georganiseerd verband; het zijn vrije consumentenbonden, en niet individuele consumenten, die voor zo'n dingen overeenkomsten moeten afsluiten op de vrije markt. Een individu kan immers niet de kosten doen om de markt te doorzien, of om door zijn koopgedrag de prijzen te beînvloeden.

Het grote geheim van de vrije markt is, dat ze momenteel in de verste verte niet bestaat en dat ze pas zal bestaan op het ogenblik, dat georganiseerde consumenten vrije koop- en verkoopovereenkomsten sluiten met georganiseerde producenten. De heersende kaste doet haar uiterste best om dit principe uit het blikveld van het publiek te houden, ondermeer omdat momenteel de staat kan voorwenden om als een soort pseudo-vertegenwoordiger van de consument op te treden, wat een bron is van veel macht en bemoeialmogelijkheden. Eén en ander is uiteengezet in de werken van R.Steiner op dit vlak, te beginnen met de Kernpunkte (ook in het Nederlands verkrijgbaar).
http://www.dreigliederung.de/assoziativewirtschaft/
Oud 14 oktober 2007, 00:36   #46
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Niet iedereen kruipt op ouw dozen om geld te verdienen.
Nee, uw avatar indachtig, nee dus ...
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 07:09   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De producenten doen inderdaad goede zaken. De gemeenten, netbeheerder, maakt geen winst. Als ze op het einde van de rit winst maken moeten ze het grootste deel van die winst in de energienetten investeren. Het bedrijf die de netten aanlegt en onderhoud werkt zelfs tegen kostprijs. Ze mogen geen winst maken.
Ik heb ook steeds geweten dat de CREG de boekhouding ( en de nettarieven) van dit bedrijf uitvlooide. Het is trouwens dit bedrijf die de nettarieven, voor ze van toepassing worden, voorlegt aan de CREG die ze verwerpen of weerhouden. Ik vind de uitleg van die woordvoerder van de CREG dus niet correct.
Eerlijk gezegd geloof ik niets van het onderstreepte. Eandis is nu eenmaal volledig in handen van de intercommunales en die willen nu eenmaal winst zien om de gemeentekassen mee te spijzen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 07:09   #48
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd geloof ik niets van het onderstreepte. Eandis is nu eenmaal volledig in handen van de intercommunales en die willen nu eenmaal winst zien om de gemeentekassen mee te spijzen.
Oud 14 oktober 2007, 07:28   #49
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst Bekijk bericht
Men dient een scherp onderscheid te maken tussen een vrije markt en een geliberaliseerde markt. In de geliberaliseerde markt, ingevoerd door de heersende kaste in België & Europa, blijven de consumenten compleet gedesorganiseerd. In een vrije markt betreden de consumenten de vrije markt, op domeinen waar dit aangewezen is (zoals bv energie), in georganiseerd verband; het zijn vrije consumentenbonden, en niet individuele consumenten, die voor zo'n dingen overeenkomsten moeten afsluiten op de vrije markt. Een individu kan immers niet de kosten doen om de markt te doorzien, of om door zijn koopgedrag de prijzen te beînvloeden.

Het grote geheim van de vrije markt is, dat ze momenteel in de verste verte niet bestaat en dat ze pas zal bestaan op het ogenblik, dat georganiseerde consumenten vrije koop- en verkoopovereenkomsten sluiten met georganiseerde producenten. De heersende kaste doet haar uiterste best om dit principe uit het blikveld van het publiek te houden, ondermeer omdat momenteel de staat kan voorwenden om als een soort pseudo-vertegenwoordiger van de consument op te treden, wat een bron is van veel macht en bemoeialmogelijkheden. Eén en ander is uiteengezet in de werken van R.Steiner op dit vlak, te beginnen met de Kernpunkte (ook in het Nederlands verkrijgbaar).
http://www.dreigliederung.de/assoziativewirtschaft/

Ik heb al gehoord van groepen consumenten die tesamen een "offerte" uitschrijven naar hun energieleveranciers,tesamen geteld betekent een groepje consumenten in dezelfde buurt tenslotte al een fors pakket.....

Als dit spelletje zo voortduurt organiseer ik mijn mede-appartementsbewoners op dezelfde manier, gezien we allemaal nu met van die 2-jaar kontrakten zitten bij Luminus en Electrabel zal dat wel lukken,ze krijgen ons allemaal als klant of niemand

Laatst gewijzigd door kelt : 14 oktober 2007 om 07:29.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 09:33   #50
skaldis
Banneling

Standaard

Misschien kan test aankoop cooperatieven beginnen.
skaldis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 09:44   #51
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

het feit is wel dat nettarieven precies een monopoliebelasting zijn van de gemeente op uw electrictietsconsumptie

Nu redeneer in een moderne wereld, waar alles via cogeneratie werkt, dan verwarm je uw huis met de restwarmte van een microturbine die uw electriciteit maakt voor een fraktie van de prijs die electrabel u aanrekent, enje hebt het netwerk gewoon nodig op de overschot te verkopen - of de tekorten binnen te krijgen.

Vergelijk het met Internet...
Dus het netwerk wordt belangrijker dan de CPU...
brother paul is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 10:36   #52
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zij zullen een beperkte, vooraf afgesproken winst mogen maken (was in het verleden, voor de vrijmaking, trouwens ook zo met Electrabel). Zij ijn zeker niet vrij in hun prijsstelling.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 11:05   #53
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
De consument wordt dus bij deze weer gezellig gegijzeld door de electriciteitsproducent en olieproducerende landen.
De vijand die toevallig op dit aardbolletje olieonder zijn voeten zitten heeft, en zichzelf eigenaar mag noemen van deze wereldrijkdom, komt ook in onze portemonee tasten via electriciteit en gasrekeningen.

zie artikel
http://www.hln.be/hlns/cache/det/art...on=dossierArt1
zie artikel
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF12102007_060

een calculatie op basis van de gegevens in deze betrouwbare link leert het volgende
http://www.eia.doe.gov/basics/energybasics101.html

kostprijs betaald door de consument 15cent/kwh
kostprijs nucleaire brandstof 0,45cent/kwh
kostprijs fossiel 2,16cent/kwh

als fossiele brandstof verdubbelt in kostprijs is dus de impact op de prijs nauwelijks te voelen.

17,16 cent/kwh zou een nieuwe targetprijs kunnenzijn of een 14,4 % stijging

Meer nog gezien 70%-90% van de electriciteit nucleair wordt opgewekt, en daze misschien ook wel gevoelig kan zijn aan de aardolieprijs, maar gezien de demonisering ergens een ongusterige prijs verhandeld wordt... komt het effect voor de Belgische electriciteitsproducenten als volgt op een verhoging van 30% van hun grondstofkostprijs...

15,65 cent/kwh als nieuwe targetprijs zou logisch zijn of 4,32 % stijging

OP die basis durf ik stellen dat de prijsstijgingen van de electriciteitsmaatschappijen inderdaad de pan uitswingen...
De individuele consument kan zelf ook inspanningen doen om de energiefactuur laag te houden, bv. door de verwarming nooit hoger te zetten dan 15 graden.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2007, 11:28   #54
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

weet je, zolang de verwarming en autoverbruik maar 1% van mijn inkomen uitmaakt, zal ik aan u niet vragen hoe hard ik zal stoken of rijden.

En als ik als burger voel dat ik met een nieuwe condensatiegasketel 40% minder zal verbruiken, zal ik integendeel lekker 22° stoken en toch minder verbruiken dan tevoren. Dus schaf dat stookoliefonds af, en verklaar alle woningen die meer dan 2500euro stookkosten hebben als onbewoonbaar. Taxeer de verwarmingsolie driedubbel, zodat diezelfde rekening 7500euro wordt. EN iedereen zal wel weten hoe hij zijn ramen moet isoleren, hoe hij zijn dak gaat isoleren, en hoe hij met een condensatieketel minder gaat verbruiken.
Geef iedere burger wel gratis energieadvies, geef elk huis een ENERGIELABEL... en dit wordt opgenomen in het huurcontract..;
etc we kunnen onze CO2 output zonder moeite halveren, en zonder in de koude te zitten.
Oud 15 oktober 2007, 11:20   #55
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er werd wel bij vermeld dat deze keer de "techniekers" meer geld zouden vragen voor hun diensten...zijnde de vroegere intercommunales die er nog steeds voor zorgen dat de stroom en het gas effectief bij ons raken...

Inderdaad,die "geliberaliseerde markt" begint meer en meer op een bende detailhandelaars te lijken,waarbij iedere stap zijn deeltje van de winst inpikt....

Als de winter opnieuw zo zacht is als de vorige(er was MINDER afname!!!)....en er toch weer prijsverhogingen zijn dan weten we het helemaal zeker,liberalisering = prijsverhoging!

En het zal NIET de schuld zijn van "Putin",of zelfs niet van Electrabel,maar van al die kneutertjes die tussen ons en de productie "geschoenlepeld" zitten...

Voor waneer de eerste grote "discounter" op de energiemarkt?(Aldi-Power )
Dan pas zal er sprake zijn van een geliberaliseerde markt,momenteel hebben we GEEN keus!
In de goeien ouwe tijd betaalden we niet veel meer maar pikten de gemeenten nog een graantje mee. De 'liberalisering' is een fikse aderlating geweest voor de gemeenten.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 11:30   #56
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Alles slaagt op met vele % op dat het niet normaal meer is,ik pleit als arme organisatie voor de herinvoering van een prijscommissie ter bescherimg van de armen !!
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2007, 13:08   #57
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Alles slaagt op met vele % op dat het niet normaal meer is,ik pleit als arme organisatie voor de herinvoering van een prijscommissie ter bescherimg van de armen !!

je kunt misschien nog meer laten produceren in china.
En weet je china heeft ook zijn exportsubsidie van 10% afgeschaft, dus alles uit china wordt ook nog eens duurderd...

Ja de wereld zal het voelen dat de petroleum opslaat. En via de ganse waardeketting wordt het voelbaar.
Oud 4 november 2007, 10:47   #58
Den Bal
Gouverneur

Den Bal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
weet je, zolang de verwarming en autoverbruik maar 1% van mijn inkomen uitmaakt, zal ik aan u niet vragen hoe hard ik zal stoken of rijden.

En als ik als burger voel dat ik met een nieuwe condensatiegasketel 40% minder zal verbruiken, zal ik integendeel lekker 22° stoken en toch minder verbruiken dan tevoren. Dus schaf dat stookoliefonds af, en verklaar alle woningen die meer dan 2500euro stookkosten hebben als onbewoonbaar. Taxeer de verwarmingsolie driedubbel, zodat diezelfde rekening 7500euro wordt. EN iedereen zal wel weten hoe hij zijn ramen moet isoleren, hoe hij zijn dak gaat isoleren, en hoe hij met een condensatieketel minder gaat verbruiken.
Geef iedere burger wel gratis energieadvies, geef elk huis een ENERGIELABEL... en dit wordt opgenomen in het huurcontract..;
etc we kunnen onze CO2 output zonder moeite halveren, en zonder in de koude te zitten.
En kan iedereen deze kosten om beter te isoleren, aanschaf condensatieketel ed. financieel dragen? Want deze kosten moeten gedragen worden bovenop de stookkosten. In uw redenering zullen er veel dakloos worden.

Laatst gewijzigd door Den Bal : 4 november 2007 om 10:49.
Den Bal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 15:00   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De schuld kan niet gelegd worden bij de liberalisering op zich, maar wel bij de heel slechte wijze waarop er in België geliberaliseerd werd en hoe een voormalig staatsbedrijf enorme voordelen in de schoot kreeg geworpen.

Het voormalig staatsbedrijf Ebes (en nog een paar andere spelers) werd geprivatiseerd en kreeg ook de productiemiddelen mee. Hierdoor is het zo dat er, afgezien van EPS, eigenlijk geen enkele spelers op de markt van de elektriciteitsproductie is in België. M.a.w. de leveranciers (Electrabel Solutions, Nuon, Essent, Luminus, enz.) kopen bijna allemaal elektriciteit van de Electrabel Holding. Electrabel is dus de quasi-monopolist als het op productie aankomt, waardoor het ook zijn prijzen niet meer volgens de kostprijs afrekent maar volgens de marktsituatie.

D�*t is het grote probleem. Als de Belgische overheid de "leverantie" van elektriciteit had geliberaliseerd (overeenkomstig de EU-afspraken), maar daarbij had toegezien dat de productiemiddelen in staatshanden bleven dan kon men een productieprijs krijgen die overeenkomstig de kost was. Dit gebeurde vroeger ten andere.
Oud 4 november 2007, 15:02   #60
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Zij zullen een beperkte, vooraf afgesproken winst mogen maken (was in het verleden, voor de vrijmaking, trouwens ook zo met Electrabel). Zij ijn zeker niet vrij in hun prijsstelling.
Wie bepaalt dan wel de prijsstelling van de intercommunales als ik u vragen mag? De overheid?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be